بازدید 8968

پذيرش تك‌جنسيتي 40‌رشته در 20‌دانشگاه

دانشگاه‌هاي تهران، اميركبير، دانشگاه اصفهان، محقق اردبيلي، زابل، هنر شيراز، دانشگاه صنعت نفت تهران و سهند تبريز از جمله معتبرترين اين دانشگاه‌ها هستند كه در ظرفيت‌هاي اعلام‌شده براي انتخاب رشته كنكوري‌ها در زير گروه‌هاي علوم انساني، تجربي، هنر و رياضي رشته‌هايي را مخصوص دختران يا مخصوص پسران معرفي كرده‌اند.
کد خبر: ۱۸۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۵ 07 August 2011
روزنامه شرق نوشت:

20 دانشگاه كشور در بيش از 40 رشته تحصيلي خود براي اولين بار اقدام به پذيرش تك‌جنسيتي دانشجويان مي‌كنند.

دانشگاه‌هاي تهران، اميركبير، دانشگاه اصفهان، محقق اردبيلي، زابل، هنر شيراز، دانشگاه صنعت نفت تهران و سهند تبريز از جمله معتبرترين اين دانشگاه‌ها هستند كه در ظرفيت‌هاي اعلام‌شده براي انتخاب رشته كنكوري‌ها در زير گروه‌هاي علوم انساني، تجربي، هنر و رياضي رشته‌هايي را مخصوص دختران يا مخصوص پسران معرفي كرده‌اند.

اين اقدام در حالي است كه پيشتر بحث‌هايي در رابطه با پذيرش تك‌جنسيتي در برخي رشته‌هاي پرطرفدار و داراي دانشجوي بسيار از سوي برخي مسوولان در راستاي سياست‌هاي تفكيك جنسيتي وزارت علوم اعلام شده بود. عمده رشته‌هايي كه پذيرش آنها به صورت تك‌جنسيتي اعلام شده مربوط به گروه آموزشي رياضي‌فيزيك و رشته تحصيلي مهندسي معادن است كه در بسياري از دانشگاه‌هاي معتبر اين رشته براي دختران ممنوع شده و ظرفيت مشخصي مخصوص داوطلبان پسر اعلام شده است.

با اين وجود دامنه اين اقدام گريزي نيز به رشته‌هاي گروه آموزشي هنر داشته است و دانشگاه هنر شيراز براي اولين بار در رشته‌هاي صنايع دستي، كارشناسي فرش، هنر اسلامي تنها اقدام به پذيرش دانشجوي دختر مي‌كند.

در مقابل در رشته‌هاي علوم انساني نيز علوم اجتماعي، تاريخ و ادبيات بيش از ساير رشته‌ها ظرفيت‌هايي مخصوص دختران يا پسران اعلام شده است. كاهش ظرفيت پذيرش دانشجو در دوره‌هاي كارشناسي در دانشگاه‌هاي مادر كشور طي دو سال اخير به شكلي شده است كه رقابت در كنكور تنها به كسب صندلي‌هاي باكيفيت در دانشگاه‌هاي مطرح كشور تبديل شده است كه با اين حال پذيرش تك‌جنسيتي در برخي از رشته‌ها شانس داوطلبان را براي كسب صندلي‌هاي با‌كيفيت در دانشگاه‌ها به مراتب كمتر مي‌كند. بر اين اساس انجمن اسلامي دانشكده فني دانشگاه تهران و جمعي از اعضاي هيات علمي دانشكده‌هاي صنعت معدن كشور با اعتراض نسبت به اين اقدام ضمن اعلام بيانيه‌اي آورده‌اند كه: چنين تصميم‌گيري‌هاي غيركارشناسانه‌اي با ايجاد ديد منفي كاذب نسبت به دشواري رشته مهندسي معدن باعث كاهش تمايل داوطلبان، در ورود به اين رشته شده و مشخصا باعث كاهش شديد سطح علمي اين رشته مي‌شود و كاهش سهميه ورود بانوان به رشته‌هاي خاص باعث به وجود آمدن جو عدم امنيت رواني و بلاتكليفي در مورد ادامه تحصيل دانشجويان دختر فعلي و آتي اين رشته در مقاطع بالاتر مي‌شود.

افزايش ميزان بومي‌گزيني تا سقف 80‌درصد در دانشگاه‌ها

توزيع دفترچه‌هاي راهنماي انتخاب رشته آزمون سراسري سال 90 دانشگاه‌ها خبر جديد ديگري نسبت به سال قبل براي دانشجويان داشت. چراكه براساس شرايط مندرج در اين دفترچه شرايط بومي‌گزيني در دانشگاه‌هاي كشور اعلام شده است كه براي اولين بار گزينش در رشته‌هاي پرطرفدار 60‌درصد دانشجوي بومي و 40‌درصد دانشجوي آزاد است كه اين رقم در رشته‌هاي تحصيلي در ساير دوره‌هاي آموزشي 80‌درصد به داوطلبان بومي استان اختصاص دارد كه به عنوان مثال 80‌درصد ظرفيت دانشگاه‌هاي تهران مربوط به داوطلبان تهراني است.

تنها 10 دانشگاه بدون قيد و شرط به دانشجويان خوابگاه مي‌دهند

900هزار داوطلب كنكور از فردا فرصت دارند كه رشته مورد علاقه خود را در دانشگاه مناسب خود انتخاب كنند اما در اين راه دانشگاه‌ها وضعيت خوابگاه‌هاي خود را به داوطلبان اعلام كرده‌اند.

مكان زندگي يك دانشجو در شرايطي كه به دور از خانواده خود قرار دارد از اهميت زيادي برخوردار است تا حدي كه بخش عمده‌اي از هزينه‌هاي آموزش عالي به خوابگاه‌ها، برای پربار كردن اوقات دانشجويان و ساير اموري از اين دست اختصاص مي‌يابد.

از سوي ديگر اعمال سياست‌هايي از جمله بومي گزيني در كنكور سراسري كه مي‌تواند تا حدي شرايط را براي تحصيلات دانشگاهي در شهرهاي مختلف فراهم كند، موضوع خوابگاه‌ها را به نوعي تغيير داده است.

براين اساس از ميان دانشگاه‌هايي كه شرايط و ضوابط خود را به اطلاع داوطلبان كنكور رسانده‌اند 146 دانشگاه، مجتمع آموزش عالي و دانشكده مورد بررسي اجمالي قرار گرفتند كه از اين ميان به غير از چند دانشگاه و موسسه وابسته به نهادهاي مختلف ساير دانشگاه‌ها همگي بر نبود خوابگاه براي دوره‌هاي شبانه تاكيد كرده‌اند. البته دوره‌هاي روزانه نيز از نبود امكانات بي‌نصيب نمانده و بيشتر دانشگاه‌ها تاكيد كرده‌اند كه براي تامين خوابگاه جهت دانشجويان ورودي مهر 90 تعهدي ندارند.

از ميان 119 دانشگاهي كه عباراتي را به عنوان شرايط خود در زمينه اعطاي امكانات اعلام كرده بودند 71 دانشگاه به طور قطعي اعلام كرده‌اند كه تعهدي براي اسكان دانشجويان ندارند. از اين تعداد 37 مركز آموزشي شرايط متعددي را براي اعطاي خوابگاه اعلام كرده بودند و تنها 10 دانشگاه و مركز آموزشي اعلام كرده بودند كه خوابگاه داشته و شرايط اسكان را براي افراد غيربومي فراهم كرده‌اند. دانشگاه‌هاي استان تهران كه در مجموع 18 دانشگاه بزرگ را تشكيل مي‌دهند، در اعلام نبود يا كمبود امكانات خوابگاهي پيشتاز هستند و به جز تعداد معدودي از دانشگاه‌ها كه آنها نيز البته شرايط خود را به طور دقيق بيان نكرده‌اند، ساير دانشگاه‌هاي استان تهران به طور صريح اعلام كرده‌اند كه خوابگاهي براي دانشجويان مهر 90 در نظر گرفته نشده است.

به طور نمونه دانشگاه تهران عبارت «دانشگاه تهران به علت محدوديت خوابگاه، تعهدي براي اسكان دانشجويان ندارد» را استفاده كرده است و دانشگاه شهيدبهشتي نيز صراحتا اعلام كرده كه «دانشگاه شهيد بهشتي فاقد خوابگاه براي تمامي دانشجويان در مقطع كارشناسي است.»
اصل سي‌ام قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اشعار مي‌دارد «دولت موظف است وسايل آموزش و پرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم کند و وسايل تحصيلات عالي را تا سر حد خودكفايي كشور به طور رايگان گسترش دهد.» با اين حال به نظر مي‌رسد دانشگاه‌هاي بزرگ كشور نبود امكانات و بودجه را توجيهي براي عمل نكردن به اين اصل قانوني مي‌دانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
اين كار خوبي است به شرطي كه اساتيدشان هم تك جنسيتي شوند
بومی پذیری به ضرر داوطلبان استان های محروم است.
كار درستشم همين بود از اول بايد اين كار را مي كردند
به نام خدا
تحصیل علم ودانش ملی و بین المللی وجهانی است .این با بومی گزینی منافات دارد .دانش آموز منطق محروم یاسوجی که استعداد تحصیل در شهرهای بزرگ کشور رادارد ونیاز علمی او ایجاب به تحصیل در یک شهر بزرگ را دارد تا با تبادل فرهنگی ،تحصیلی زمینه رشد تحصیلی خود را فراهم کند چرا باید مجبور به تحصیل در شهر خودش باشد .؟تازه مگر شهر خودش ظرفیت پذیرش و مراکز علمی پیشرفته دارد که اقدام به تحصیل در شهر خودش را بنماید .
بچه های ما کلی درس خوانده اند که برونددانشگاه علامه حالا اعلام کردهاند 13رشته از دانشگاه علامه حذف شده
تا بوده همين بوده!!! همه امكانات براي تهرانيها. حالا هم دانشگاههاي خوب فقط براي آنها!! يادم است سال 72 كه در دانشگاه صنعتي شريف پذيرفته شدم جمع كثيري از دانشجويان ممتاز دانشگاه خوابگاهي بودند. نخبگان شهرستاني كه با تحصيل در چنين دانشگاههايي ميتوانند آينده مملكت را بسازند با چنين برنامه هايي از تحصيل در اين كشور متنفر ميشوند. آينده گواه نتيجه اين تصميم گيريها خواهد بود.
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات