افزایش مصرف بنزین، دولت را ناگزیر از واردات کرد.
از اردیبهشت ماه امسال واردات بنزین با تاکید مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی بر خودکفایی در تولید بنزین متوقف شده و نتیجه آن امروز پس از گذشت سه تا چهارماه از آن، کاهش ذخایر استراتژیک کشور و دستوری جدید برای واردات روزانه حدود 14 میلیون لیتر بنزین( بنزین سوپر) بوده است.
به گزارش خبرآنلاین طی هفته های گذشته یکی از بحث های اساسی مسوولان نفتی آغاز مجدد وارادت بنزین بوده است در حالیکه ضیغمی ، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، بارها در گفت وگوهای خود با رسانه ها از خودکفایی در تولید بنزین خبرداده است.البته درست است که ما تا پایان امسال با وارد مدار شدن تولید بنزین پالایشگاه ابادان و اراک در تولید این فراورده خودکفا می شویم اما در شرایط فعلی ما همچنان نیازمند واردات این فراورده هستیم.
برهمین اساس در حال حاضر روزانه 48 میلیون لیتر بنزین در داخل تولید می شود و برای تامین نیاز فعلی کشور که حدود 60 میلیون لیتر در روز اعلام می شود روزانه به واردات 12 میلیون لیتر بنزین نیازمندیم.
این درحالی است که بنزین وارداتی که با عنوان فراورده اکتان افزا از آن یاد می شود با اکتان 95 وارد می شود تا با مخلوط شدن با بنزین اکتان 82 تا 84 ما به بنزینی با اکتان 87 تبدیل شود و بتوان در خودروهای کشور مصرف کرد.
البته بنزین سوپر در پتروشیمی های کشور نیز تولید می شود که البته توان فعلی تولید 2 تا 3 میلیون لیتر در روز است که با مخلوط شدن با بنزین معمولی کشور بنزین با اکتان 87 بدست می آید.در این شرایط در صورتیکه بنزین سوپر تولیدی پتروشیمی ها در بهترین شرایط به 7 تا 8 میلیون لیتر می رسد بازهم ایران ناچار به واردات خواهدبود.البته راهی دیگر نیز هست اینکه بخش پایین دست پتروشیمی ها تعطیل شود و تولید این بنزین را به 12 تا 13 میلیون لیتردر روز برسانیم که این امر ضررهای زیادی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.
بنابراین در شرایطی که پیش بینی می شود مصرف بنزین در اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه به دلیل بازگشایی مدارس و افزایش تردد خانواده ها به 68 تا 70 میلیون لیتر افزایش یابد شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی باید به فکر تامین حدود 20 میلیون لیتر بنزین در هر روز باشد.چرا که در حال حاضر روزانه 48 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شود و مابقی آن باید از راهی دیگر تامین شود.
برهمین اساس مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در 10 مرداد ماه امسال با ارسال نامه ای به شماره 62234-1/90 به مدیریت امور بین الملل خواستار واردات 320 هزار تن فراورده اکتان افزا با اکتان 90(بنزین سوپر) به کشور شده است.
در این نامه که نسخه ای از آن در اختیار خبرآنلاین قرار گرفته، آمده است: احتراما پیرو مکاتبات قبلی مبنی بر افزایش واردات فرآورده اکتان افزا به استحضار می رساند،موجودی پایین بنزین موتور کشور و مصرف بالای این فراورده ایجاب می نماید تمامی راهکارهای ممکن شناسایی و جهت تامین مطلوب بنزین موتور و داشتن پشتوانه تدارکاتی کافی جهت تامین بنزین مورد نیاز در شهریورماه که مسافرهای تابستانی به اوج خود خواهد رسید بکار گرفته شود.لذا ضروری است دستور فرمایید علاوه بر واردات فرآورده اکتان افزا با اکتان 95، به میزان 320 هزار تن برای مرداد ماه، به هر میزان ممکن فراورده اکتان افزا با اکتان 90 و 92 نیز بازاریابی و وارد گردد.لطفا موضوع را فوری تلقی فرمایید.
درحالی این نامه از سوی ضیغمی برای قمصری، معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت، ارسال شده است که از ماه ها پیش معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی با تاکید بر خودکفا شدن در تولید بنزین از خرید بنزین جلوگیری کرده است و این امر صدمات جبران ناپذیری را به ذخایر استراتژیک کشور وارد آورده است.
اما همچنان مدیران مربوطه در رسانه ها گفت وگو می کنند و از پیوستن ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین دنیا خبر می دهند.به گفته ضیغمی در حال حاضر ایران در حال حاضر به کشورهایی چون عراق و افغانستان بنزین صادر می کند.
شاید بگوییم اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پالایش و چخش فراورده های نفتی در خصوص خودکفایی در تولید بنزین در جهت حفظ منافع ملی بوده اما در شرایطی که ارسال کوچکترین محموله به ایران زیر ذره بین قراردارد قطعا با ارسال اولین محموله این خبر رسانه ای می شد.بنابراین نمی توان این مساله را مربوط به حفط منافع ملی دانست آنهم در شرایطی که به گفته وزیر سابق نفت از زمانیکه ایران واردات بنزین را قطع کرد شرکت های صادرکننده این فراورده حاضر شده بودند که بنزین را با قیمت بسیار کمتر از نرخ روز به ایران بفروشند چرا که بازار آنها با خروج ایران از خرید این فراورده بسیار کساد شده بود.این اظهارات میرکاظمی در مصاحبه اردیبشت ماه وی با خبرنگاران است. زمانیکه مسوولان نفتی از خودکفایی در تولید بنزین گفتند اما در عین حال کمبود نیاز کشور از ذخایر استراتژیک تامین شد. براین اساس ایران تا پایان امسال نیاز به واردات بنزین خواهد داشت مگر آنکه پالایشگاه ابادان و اراک هر چه زودتر در مدار تولید قرار بگیرند که این امر نیز در خوشبینانه ترین حالت در آخر پاییز محقق خواهد شد.
بنابراین در این شرایط باید از مسوولان نفتی پرسید، اگر پیش بینی آنها افزایش مصرف درنیمه دوم امسال به مرز 70 میلیون لیتر بوده چرا پیش از این به فکر واردات این فراورده نیفتاده اند و در شرایطی حرف از واردات زده می شود که این استنباط ایجاد شده که ما نیاز به واردات نداریم و همه چیز آرام است.
تهیه و تنظیم: آذر جزایری