بازدید 34898

«نگاه شما»: شدت گرما در اهواز

کد خبر: ۱۸۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶ 24 August 2011
امين نادري يكي از بينندگان «تابناك» در اهواز در پیامی نوشت:

با سلام خدمت دوستان تابناك

هفته گذشته بحث گرماي اهواز بالا گرفته بود و دوستان نظرات زيادي دادند و خيلي ها هم بر اين عقيده بودند كه گرما حق خوزستاني هاست و ظاهرا اينكه يك هموطن در دماي بالاي 50 درجه كه قانونا ادارات بايد تعطيل باشند، بر سركار كار حاضر ميشه هيچ تفاوتي براي اين دوستان نداشت.

درسته اينجا گرمه و كولر هست، اما سر و صداي كولر را كدام اعصاب ميتواند تحمل كند؟ و خيلي از تسهيلات اوليه ي زندگي هم در كنار اين گرما و ريزگردها مردم رو تحت فشار قرار داده. از ساعت 9 صبح تا غروب خورشيد دما واقعا بالا و براي بدن مضر است.
من سرماي اردبيل و اراك را چشيده ام ، آنها هم مشكلات خاص خودشان را دز زمستان دارند.

بگذريم روي صحبت من با مسئولان محترم است؛ براي مثال خودرو 206 يك باك فول (50 ليتر بنزين) را همراه با كولر روشن در اين گرما به طور متوسط 3 روزه خالي ميكند (مسيرهاي اهواز خيلي طولاني نيست). و بقيه ماه را بنزين 700 تومني بايد استفاده كرد. در اين گرما هيچ انساني روي آهن هاي داغ ايستگاه اتوبوس نمينشيند.

سهميه بنزين ما با دماي (به استناد اخبار استاني خوزستان) متوسط 50 - 52 درجه 60 ليتر است و شهرهاي ديگر كه هواي زير 35 درجه دارند هم 60 ليتر.

جالب اينجاست كه تمام تاسيسات مهم نفتي هم در شهر و استان خوزستان است و خطر انفجار چاه ها بيخ گوش اهوازيهاست.

براي مثال بين زيتون كارمندي و كوي جواهري (خيابان مناطق) پر است از چاههاي گاز كه فعلا به دلايلي پلمپ شده اند و پر است از تابلوهاي خطر، اين منطقه خطرناك كمتر از صد متر از منازل مسكوني فاصله دارد.

واقعا اين مردم با اين شرايط زندگي نبايد سهم بيشتري از بنزين حداقل در اين گرماي تابستان را داشته باشند؟

به هر حال از دست مردم كاري ساخته نيست از مسئولان انتظار ميرود كه در گرماي تابستان تمهيدات لازم را براي ما و در زمستان براي شهرهاي سردسير در نظر بگيرند.

يكي از مسئولين كه براي افتتاح يك پروژه به اهواز آمده بود بر اثر گرما زدگي در رستوران بين راه توسط اورژانس مورد معالجه قرار گرفت. اتفاقا اين خبر توسط تابناك هم منتشر شد.

اين عكس را حدود يك ماه و نيم پيش قبل از اينكه به اوج گرماي اهواز برسيم در يك تاكسي گرفتم و در يكي از شبكه هاي اجتماعي قراردادم تا دوستان مجازي ببينند.

وقتي از راننده موضوع را پرسيدم، گفت كه ظهر يادش رفته اين علامت تاكسي را از جلوي داشبرد برداره و عصر كه برگشته توي ماشين ديده كه آب شده.

اميدوارم مسئولين كمي به فكر ايران چهار فصل ما باشند و با در نظر گرفتن موقعيت جغرافيايي  برنامه ريزي هاي لازم را انجام دهند.

هر جايي مشكلات خاص خودش رو داره حتي پايتخت

به اميد آباداني ايران عزيز.

ممنون تابناك






«تابناک» مطالب اختصاصی و گردآوری شده توسط خوانندگان محترم را در قالب جدیدی با عنوان « نگاه شما» منتشر خواهد کرد.

مخاطبان محترم می توانند مطالب دلخواه خود را در موضوعات مختلف، به آدرس negaheshoma@tabnak.ir ارسال نمایند.

مخاطبان محترم برای ارسال مطالب خود باید چند نکته  را در نظر داشته باشند:

1. این قالب جدید برای ارائه و معرفی «نگاه بییندگان به تمام موضوعات» می باشد.

2.مطالب اختصاصی یا گردآوری شده می تواند در قالب: ایده ، فیلم، عکس، گزارش تحلیلی، گزارش خبری، کاریکاتور و... باشد.

3. مطالب ارسال شده حتی الامکان با ذکر نام و نام خانوادگی فرستنده باشد.

4. موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین جاری نداشته باشد.

5. مطالب ارسالی به زبان و فونت فارسی باشد.

6.مطالب ارسال شده حتی الامکان حاوی اطلاعات دقیق باشد.

مشخصات فنی

1. از ارسال تصاویر در متن فایلهای word خودداری شود.

2. حجم فایل تصویری ارسالی( به صورت gif یا jpg ) بیشتر از 5 مگابایت نباشد.

3. حداکثر حجم فایل صوتی یا ویدیو پنجاه مگابایت باشد. (نوع فایل: wmv,  flv, wav, mp3, wma)
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷۰
تازه شده مثل قم
پاسخ ها
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
با اين تفاوت كه برق اهواز خيلي ارزون تر از برق شهر قم هستش و قيمت برق قم را مانند شهرهاي تهران و اراك حساب ميكنند
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
اونها که منفی دادن یه سر بیان قم مهمون ما.شاید نظرشون برگشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
مردم قم منفعت طلب هستند غافل از اینکه در اهواز حتی نمیشه نفس کشید چه رسد به تحمل گرما... تو قم که میشه نفس کشید لااقل
مصطفی بخردیان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
بیا جاهامون رو عوض کنیم حاضری!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
دوست اهوازي ما نميگيم هواي اهواز خوبه ولي يه سر بيا قم تا بفهمي منفعت طلبي يعني چي!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
قم هيچ وقت دماش بالاي 50 درجه نرفته، اهواز با قم قابل مقايسه نيست عزيز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
البته من خودم قمی هستم و منکر هوای بسیار گرم قم نمی شم ، ولی تفاوت اهواز با قم شرجی بودن هواست که قم هوای خشکی دارد و این باعث می شود زندگی در اهواز به شدت سخت شود!!!
ناشناس
| United States |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
اگر بیباین اهواز و سالم برگردین شهرتون قم متوجه میشین فرق اهواز و قم چیه!میدونی 95 درصد شرجی یعنی چی؟
خدا صبرتون بده الهی
حرف درست و منطقی است .مناطقی دیگری هم هست که نظیر اهواز است . گرما استخوان را پوک میکند و سلامتی را تهدید هزینه های بهداشتی را بالا میبرد . نمایندگان مجلس وظیفه دارند.
واقعاً زندگي تو جنوب با گرماي 60 درجه و شرجي شديد هوا طاقت فرساست اين حرف رو نزيند چون تا اونجا زندگي نكنيد متوجه نميشيد . من خودم چندين سال اهواز زندگي كردم خيلي آب و هواي بدي داره و بايد امكانات بيشتري در اختيارشون قرار بگيره شمن اينكه پول نفتي كه در تهران و ... خرج ميشه از خوزستان سرچشمه ميگيره . انصاف هم چيز خوبيه .
پاسخ ها
شهروند میانه ای
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
اینجوری که شما تعریف میکنید اهواز و دیگر شهر ها جای زندگی نیست پس چرا اونجایید....اینجا همیشه هوا خوبه نه شرجی نه گرما نه سرمای شدید داریم....انگاری خیلی خوش به حالمون بوده و خبر نداشتیم.
به اون دوست عزیز قمی پیشنهاد میکنم یه سفر توی تابستون بیاد اهواز مهمون ما باشه تا با هر وسیله ای که دستش اومد از اینجا فرار کنه. آخه مرد حسابی گرمای 53 درجه با رطوبت 95 درصد رو با هوای 42 درجه ای خشک قم مقایسه می کنی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
پس شما هم يك روز بيا قم تا فرق دماي 42 درجه اي را كه اعلام ميشه با هواي نزديك به 50 درجه بفهمي در ضمن خشكي باعث ميشه كه پوست تنت بسوزه و حتي تاول بزنه
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
کی بیام؟ :دی
بله رطوبت زیاد اهواز واقعا تحمل گرمارو سخت میکنه ولی از نظر درجه حرارت قم واقعا دست کمی نداره.اگه یه مدت دمای دو شهرو مقایسه کنین متوجه میشین.جالبش اینه که تو زمستون هم سرماش با مناطق سردسیر قابل مقایسه است
هموطن عزیز قبول دارم خیلی سخته منم میخواستم از وضعیت شمال برات بگم: درسته اینجا درخت داره سبزه داره هواش به داغی جنوب نمیشه اما وضع اقتصادی مردم اسفباره حتی اکثر نانوایی ها حساب دفتری دارن! بیکاری بیداد میکنه مردم که نمیتونن علف و برگ درخت و آب شور دریا رو بخورن اینجا مردم بالاجبار با فروش زمین و مزرعه و باغ خرجشونو در میارنو کم کم دارن میشن سرایدار سرمایه داران تهرانی و ...کار دیگه از سهمیه بنزین گذشته!
بعدش اخبار هواشناسی ... میگه حداکثر دمای هوای اهواز 46 درجه !!!
هشت سال جنگ كم نبود كه تهرانيا يك روزشو مثل ما نديدن. بي امكاناتي و بدبختيو و گرما هم اضاف شده تنه تهرانيا سالم ما كه آدم نيستيم فقط وظيفمون توليد روزي 3ميليون بشكه نفته بقيش برا تهران عزيزو گرامي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
دوست عزیز و گرامی از همون تهران که دوست داری زیر پا لهش کنی بیا ببین یک کوچه هست که خانواده شهید نداشته باشه.
هواي قم هم دست كمي از اهواز نداره و مسئولين قم هم اصلاً به فكر مردم نيستند در هواي گرم و داغ كويري قم و همچنين گردو غباري قم همچنان اداره ها و دانشگاهها باز و مردم و كارمندان مجبور به تردد هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۲
ما بچه های اهواز نمی گیم که قم گرم نیست اما گرماش با اهواز قابل مقایسه نیست
خدایی دیشب تو فکر همین قضیه بنزین بودم که این مسئولین چطوری برنامه ریزی میکنند آیا این برنامه ریزیها فقط بر اساس شرایط تهران است از اهواز هم خبر دارن ؟
مساله شهر من و شهر شما و قم و تهران و اهواز و اردبیل نیست . مساله این است امکانات طوری تقسیم شود که من مجبور نباشم در دوماهه اول سال در گرمای اهواز پول برق 46 هزار تومان بدهم . من هستم ، خانمم و دختر دوساله ام . امکانات طوری تقسیم شود که هموطن اردبیلی من در سرمای 40، 50 درجه زیر صفر بتواند خود را گرم نگه دارد و احساس سرما نکند و به فکر هزینه ها ی پرداخت برق و گاز نباشد . .... منشا گرما و سرما بحث جداگانه ای است . بیاییم امکانات خود را براساس این منشا گرما و سرما به مردم بدهیم .
با وجود تمام مشكلات شهرستانها مخصوصا شهرستانهاي جنوبي دولت مدام مردم رو دعوت ميكن كه از تهران برن.خب معلوم كه جايي كه تمركز امكانات هست تمركز جمعيت هم ايجاد ميشه.تا كي ميخان مشكلات رو به روشهاي نامتعارف و غير منطقي حل كنيم؟
من نمی خواهم قم را با اهواز مقایسه کنم ولی هوای قم معمولأ بعد ازاهواز رتبه دوم گرمای هوارادارد.ضمن اینکه تعرفه برق اهواز هم برقرار نیست تا ازکولر گازی استفاده شود جالب اینکه ازوقتی اعلام شد آب قم شیرین شده ما جز یک هفته آب شیرین که ندیدیم فشار آب شور قبلی نیز به شدت کاهش یافته وآب به کولرهای آبی نیز نمی رسد.ملاحظه می کنید که به ما هم خیلی خوش نمی گذرد!!!
با سلام من 27 سالمه و مهندس نفت هستم.اصالتا اهل شيراز هستم ولي الان در ستاد مناطق نفت خيز در اهواز كار مي كنم.مي خواستم بگم بخدا توو اهواز از شدت گرما نميشه زندگي كرد.بخش قابل توجي از حقوقم رو بايد صرف زدن بنزين كنم.وضعيت آلودگي هوا،گرما،شرجي،آب آشاميدني در ابنجا واقعا قابل تحمل نيست.همه فكر ميكنند مهندس نفت حقوقش خوبه ولي بخدا اينطور نيست.شايد قديما خوب بوده ولي ما كه تازه استخدام شديم حتي از پس مخارج ماهيانه هم بر نمي يايم.البته جواناي زيادي هستن كه وضعيتشوون از من بدتره كه خدا به دادشون برسه
من متولد اندیمشک و ساکن قم هستم درسته که قم هم گرمه اما با یک پنکه یا نهایتا کولر آبی هم میشه تحمل کرد وشب های نسبتا خنک تری داره اما گرمای خوزستان بدون کولر گازی غیر قابل تحمله.
بسمه تعالی:
موندم بعضی از شما خوزستانی ها و خصوصا اهوازی ها علاوه بر این که از گرما ناله و شکوه دارین به مردم دیگر نقاط ایران متلک می گین و نفرین می فرستین تا صحبت از گرمای جاهای دیگه میشه به جای باورش مسخره می کنین! کجا مردم قم منفعت طلب اند؟ تو قم و بعضی دیگر نقاط ایران هم گرما و هم گرد و غبار داریم حالا مونده شرجی نداریم کاش داشتیم حداقل پوست بدن مون رو آفتاب داغ قم چروکیده نمی کرد چطوره اصلا شما خوزستانی ها تابستان بیایین قم برای ییلاق! عزیز من! داریم بعضی از جاها مثل کناره های دشت کویر و لوت که اهواز و بدتر از اهواز پیش اون جا ها ییلاقه
شهروندان عزیز قمی آب خوزستان را گل کردید نوش جانتان اگر خیلی اصرار دارید هوای خوزستان را هم داشته باشید راه حلی بیندیشید تا هوای سرد وعاری از هرگونه ریز گرد خوزستان هم کانال کشی شود به این شهر عزیز
ولی از مسولان تقاضا دارم تا توسعه شهر ها را بر اساس آمایش منطقه ای انجام دهند تا در شهر های کویری کاسه چه کنم چه کنم به دست نگیریم
كاملا درسته. من از طبس مزاحم ميشم.واقعا اينجا دماي 55 درجه را داريم ولي رطوبت وريزگرد نيست اما اهواز واقعاً شرايط بدي داره.منصف باشيم.ولي خداوكيلي چرا سازمان هواشناسي حقايق را انتشار نميده؟!هميشه دماي گرمترين و سردترين شهر را ميگفت حالا اين شده تبديل به سردترين و گرمترين مركز استان.ضمنا ابدا درجه حرارت واقعي را اعلام نميكنند مثلاً طبس 52 بود ميگند 40 و 55 درجه را 44 درجه اعلام ميكنند.واگذار به خدا .ن»ادپرستي از اين بالاتر.همه چيز براي تهران است.خسروي از طبس
من تابستون مسافرت بودم میدیدم مردم شهرهای دیگه تو دمای 35 درجه کلافه میشن. مردم خوزستان با این وضع گرما که گاهی کشنده میشه صداشون در نمیاد. یه روز صندوق عقب ماشین رو باز کردم دیدم چراغ قوه‌ای که تو صندوق گذاشته بودم کاملا دفرمه شده.انگار رو آتیش گذاشته شده. یعنی حتی تو سایه هم دما با یه وسیله‌ی محکم این کارو میکنه. چه برسه به آدم...
بیچاره دهلرانی ها آیا متوسط گرمای فصل تابستان در دهلران را کسی میداند؟
آقايان و خانمهاي محترم
واقعا 60 ليتر بنزين اين همه حرف داره
كلان فكر كنيد
چاره اي نيست بايد بسوزيم و بسازيم و باز بسوزيم
اين بحث ها فقط كمك ميكنه خالي بشيم
درود بر جنوبي ها شمالي ها غربي ها و شرقي ها و البته مركز !
ما دوست نداريم كسيرو له كنيم ولي وجدانن امكانات ما مثل تهران بيست ساله پيش هست امكانات و ثروت بجا و با عدالت تقسيم شده؟؟چرا خوب قضاوت نميكني كي گفته شهيد ندادنه تهرانيا؟ما همه شهيد داديم از همه شهر ها فرقي نداره و مديون اونها هستيم ولي آيا خرابي خوزستان و اهواز در جنگ و خسارت اون با اسيب ديدگي تهران از جنگ قابل مقايسه هست؟كه الان وضع ما بدين شكل باشه؟برادر تهراني لطفا همه چيزو با هم قاطي نكن و قضاوت صادقانه داشته باش هنوز صداي سوخو رو نفهميدي از ارتفاع پايين كه ديوار صوتي رو بشكونه بمب بندازه روتو ندوني كجا بري و چكاركني هنوز نديدي هنوز تو يك ساعت 50نقطه تهرانو تو جنگ بمبارون نشده كه بفهمي جنگ يعني چي سن من زياد نيست 33دارم و تو جنگ بچه دبستاني بودم
دقیقا یادمه تو قم ظرف ملامین تو کمد بود و تابستون نبودیم و برگشتیم از شدت گرما قالب هندسی ظرف ها به هم ریخته بود در ضمن هواشناسی اطلاعاتش خیلی دقیقه و مجبور نیست دروغ بگه و گرمای 46 درجه اهواز رو 60 درجه اعلام کنه یادم نمی ره بچه های دیگر استان ها و خودم که تو قم هستم تابستونای خوزستان رو تو سنگرهای بدون کولر و پنکه زیر باران خمپاره و گلوله حتی بدون اب خنک سپری کردیم و وقتی می اومدیم اهواز یا آبادان و دزفول می دیدیم مردم تو آسایش و رفاه اند و البته خوشحال هم می شدیم اون اهوازی که میگه قمی بیاد این جا و فرار می کنه سخت در اشتباهه قمی گرما ندیده نیست احتمالا قم رو به جای اردبیل و فیروزکوه اشتباه گرفته یا که اصلا قم نیومده و اظهار نظر می کنه شما سعی می کنین برای اثبات حرف خودتون هماهنگ و یکدست منفی بزنین تا جلب توجه کنین آمار هواشناسی خیلی دقیقه و شما دارین مبالغه می کنین و نمی دونم چی رو می خواهین اثبات کنین
کشور زیبای ما ایران انقدر بزرگ هست که در یه طرف مثلا اهواز و بوشهر و بندر عباس و کرمان و طبس و زاهدان قشم شیراز و سمنان انقدر گرما هست که درجه حرارت تا۶۰ درجه را نشان میده و طرف دیگر شهرهای خنک و رویایی مثل اردبیل و قوچان سرعین و خاخال ارومیه مشکین و بقیه قرار دارند که در تابستان درجه حرارت در بعضی از سالها تا اوج برف ریزان رفته
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات