تهران امسال يك روز پاك نداشت ؛

تا وقتي موتور پيكان را روي پژو بگذريم وضع همينه!

کد خبر: ۱۸۵۶۱۵
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۷ 23 August 2011
|
5939 بازدید
با گذشت 5 ماه از سال 90، تهران يك روز هم هواي پاك نداشته و در نيمه دوم سال به خاطر پايداري و وارونگي هوا، كارشناسان پيش‌بيني كرده‌اند كه آلودگي هوا و انباشت آلاينده‌ها افزايش يابد.

دكتر يوسف رشيدي، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران با اعلام اين مطلب گفت: بنزين تركيبات سرطان‌زا دارد و اگر نسوخته وارد هوا شود، سرطان‌زاست و خودروهايي كه در كشور توليد مي‌شوند عموماً تكنولوژي پاييني دارند و حتي الزام معاينه فني خودروها در كشورمان رعايت نمي‌شود.

وي افزود: ايست قلبي، تنگي نفس و خيلي بيماري‌هاي ديگر، از جمله آثار و عوارض آلودگي هوا به شمار مي‌آيد.

وي با تاكيد بر اين كه خودروهاي استاندارد خارجي به درجه‌اي از تكنولوژي رسيده‌اند كه خروجي اگزوز برخي از آن‌ها از هواي تهران تميزتر است، اظهار كرد: اين در حاليست كه خودروهاي ما به زور استاندارد يورو 2 مي‌گيرند.

رشيدي با اشاره به اين كه با استانداردهاي اعمال شده مونوكسيد كربن تا حد قابل ملاحظه‌اي كاهش پيدا كرده، تصريح كرد: اين در حاليست که هنوز با هيدروكربن‌هاي سرطان‌زا و ذرات آزبست درگير هستيم.

وي با بيان اين كه در دنيا ميدان ديد يك عامل اصلي براي پاکي هوا شناخته مي‌شود، اضافه كرد: الآن وقتي از پنجره به بيرون نگاه مي‌كنيم، كوه‌هاي شمال تهران را نمي‌توانيم به خوبي ببينيم.

رشيدي با تاكيد بر اين كه امسال در ايام عيد كه شهر خلوت بود نيز تهران يك روز هم هواي پاك نداشت، گفت: ما بايد بتوانيم مقدار توليد آلودگي هوا را به توان تحمل اتمسفر رسانده و ميزان آلودگي هوا را به يك چهارم وضعيت كنوني كاهش دهيم.

وي با اشاره به اين كه اگر نتوانيم اين كار را انجام دهيم با مشكلات جدي روبه‌رو شويم، اظهار كرد: با گسترش حمل و نقل عمومي بايد به نقطه‌اي برسيم كه شهروندان استفاده از وسايل نقليه عمومي را به وسيله نقليه شخصي خود ترجيح دهند.

به گزارش ايسنا، رشيدي با بيان اين كه 10 سال پيش كه براي نخستين بار بحث آلودگي هوا راه افتاد گفتيم اگر كاري نكنيم وضعيت بدتر مي‌شود، تصريح كرد: حالا هم مي‌گويم اگر كار جدي نكنيم 10 سال بعد اوضاع خيلي بدتر مي‌شود.

وي تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي به عنوان مهم‌ترين راه حل آلودگي هوا را مورد تأكيد قرار داد و اضافه كرد: بحث آلودگي هوا شايد مهم‌تر از بحث يارانه‌هاست، چون به صورت مستقيم با سلامتي شهروندان سر و كار دارد.

رشيدي با تاكيد بر اين كه خودروسازان بايد به سمت توليد خودروهاي با كيفيت و در عين حال كم مصرف بروند، گفت: تا وقتي خودروسازان به جاي استفاده از تكنولوژي مدرن، موتور پيكان را روي پژو بگذارند وضعيت از اين بهتر نمي‌شود.

وي استفاده از كاتاليست در خودرو و تعويض دوره‌اي كاتاليست‌ها را از جمله راهكارهاي كاهش آلودگي هوا بر شمرد و افزود: علاوه بر اين بايد استفاده از آزبست به صورت كامل حذف شده و جايگاه‌هاي بنزين به سيستم جذب بخارهاي بنزين مجهز شوند.

رشيدي با تأكيد بر اين كه ما در كشورمان از موتورسيكلت‌هايي استفاده مي‌كنيم كه ديگر در هيچ نقطه‌اي از دنيا از آن‌ها استفاده نمي‌شود، اعلام كرد: 75 تا 85 درصد آلودگي هوا ناشي از وسايل نقليه و باقي‌مانده آن ناشي از كارخانه‌ها و منازل است.

مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در پايان با تشبيه وضعيت آلودگي هواي امروز تهران به 10 سال پيش پايتخت مكزيك، خاطرنشان كرد: از نظر ذرات معلق هم شبيه عراق هستيم و در مجموع از نظر كيفيت هوا وضعيت خوبي در دنيا نداريم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
کدام وزیر دولت پزشکیان تاکنون عملکرد ضعیف تری داشته است؟