اتصال گلستان به روسیه و قزاقستان؛
نخستین بندر خصوصی کشور، آغاز به کار می کند
خبر راهاندازی نخستین بندر خصوصی ایران در خزر ـ که نشان از حرکت صنعت دریایی کشور به سوی بهرهوری و سوددهی دارد ـ میتواند در فضای اقتصاد دولتی ایران، خبر امیدوار کننده ای باشد. با پهلوگیری نخستین کشتی پنج هزار تنی در بندر خواجه نفس، این بندر به عنوان نخستین بندر خصوصی کشور در گلستان آغاز به کار میکند.
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۵ 25 August 2011
کد خبر: ۱۸۵۹۸۳
| ۰۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۵ 25 August 2011
| |
سرویس اقتصادی ـ افسانه خارج شدن اقتصاد ایران از حالت دولتی ـ که سالهاست آرزوی دوستداران اقتصاد این مرز و بوم است ـ به رغم شعارها و تلاشهایی برای خصوصی سازی همچنان دست نیافتنی است.
به گزارش «تابناک»، خبر راهاندازی نخستین بندر خصوصی ایران در خزر ـکه نشان از حرکت صنعت دریایی کشور به سوی بهرهوری و سوددهی دارد ـ میتواند در این میان، خبر امیدوار کنندهای باشد.
بنا بر این گزارش، با پهلوگیری نخستین کشتی پنج هزار تنی در بندر خواجه نفس، این بندر به عنوان نخستین بندر خصوصی کشور در گلستان آغاز به کار می کند.
این بندر که در زمینی به وسعت 176 هکتار و با سرمایه گذاری اولیه یک هزار میلیارد ریال در منطقه خواجه نفس گمیشان در حال راهاندازی است، قرار است تنها برای کاربری تجاری مورد استفاده قرار گیرد و سه کشور ایران قزاقستان و روسیه را به هم پیوند دهد.
طول موج شکن غربی این بندر به مساحت هزار و 340 متر است که هزار و 160 متر آن اجرا شده و 160 متر آن باقی مانده است.
همچنین موج شکن شرقی نیز هزار و 110 متر طول دارد که تاکنون 450 متر اجرا شده است و عملیات اجرایی ادامه دارد.
ساخت یک اسکله، موج شکن غربی و شرقی و انجام عملیات لایروبی با آبخور دستکم پنج متر برای ورود شناورهای حداکثر پنج هزار تن در فاز اول این بندر در حال ساخت، پیش بینی شده است.
در این باره باید گفت، تاکنون 20 درصد از عملیات اجرایی فاز اول این بندر انجام شده و ساخت موج شکن غربی در مراحل پایانی است و عملیات شمع کوبی یک پست اسکله تا عمق 36.5متر انجام شده است.
این گزارش همچنین آورده است، کاربری بندر خواجه نفس از مراحل اولیه آغاز به کار آن تجاری خواهد بود. در این باره باید گفت، از سال 85 که مجوز راهاندازی این بندر صادر شده، کاربری تجاری برای این بندر تعریف و ماهیت بندر مذکور یک بندر تجاری توسط شرکت خصوصی طرح و توسعه در دست احداث بوده و تاکنون 20درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
با توجه به ماهیت و ساختار بنادر گلستان که نقشی در معاملات بازرگانی و تجاری منطقه ندارند، تنها بندر خواجه نفس از قابلیت فعالیت تجاری و بازرگانی برخوردار خواهد بود و این خود صرفه اقتصادی فعالیت بخش خصوصی در احداث آن را توجیه میکند،زیرا کاربری بندر گز به صورت گردشگری، توریستی و تفریحی تغییر پیدا کرده و با توجه به شرایط موجود و نوسانات آب دریا، تنها کاربری کاربردی برای بندر گز، گردشگری تفریحی است.
البته کاربری بندرترکمن هم که در دو دهه گذشته به صورت بندر چند منظوره تعریف شده بود، کاربری در دست تغییر است و با توجه به شرایط موجود آن، هنوز تعریف نشده و در دست بررسی است.
مدیر عامل بندر خواجه نفس، اهداف اصلی احداث آن را توسعه اقتصادی گلستان، اشتغالزایی در مناطق محروم، بهرهگیری از تواناییهای بالقوه استان و تقویت زیرساختهای ارتباطی کشور با کشورهای حاشیه خزر و توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، چین و قزاقستان دانست.
شاهپور پیرامون افزود: البته در کنار احداث بندر توسعه و پروژههای مرتبط با طرح اصلی این سرمایه گذاری از طریق جذب سرمایه و اعتبارات خارجی تا سقف 3 هزار 919 میلیارد ریال قابل افزایش خواهد بود.
این بندر بنا بر توافقات صورت گرفته در آستاراخان توسط روسها و در سه فاز لایروبی می شود که در فاز یک تا عمق چهار و نیم متر و طول کانال 2.5 کیلومتر با حجم لایروبی 880 هزار متر مکعب خواهد بود و آوردن کشتی تا ظرفیت سه هزار تن شدنی میسازد و در فاز دوم تا عمق شش متر و طول کانال چهار کیلومتر و حجم لایروبی تا دو میلیون متر مکعب خواهد رسید و آوردن کشتی تا هفت هزار تن را شدنی میکند.
طرح توسعه بندر خواجه نفس تا سقف هفده پست اسکله چند منظوره دیده شده است که پس از اجرای فاز یک با سرمایهگذاری بخش خصوصی، امکان اجرا دارد.
بندرخواجه نفس در غرب گلستان واقع شده و امید است با آغاز به فعالیت این بندر شاهد افزایش رونق اقتصادی در این استان کشور پس از اتصال به بازارهای منطقهای قزاقستان و روسیه باشیم.