کابران محترم پاسخ دهند؛

به نظر شما چاره رفع بی‌صداقتی‌ها از جامعه چیست؟

منظور از طرح این بحث، مقصر دانستن این و آن نیست، بلکه آن است که هر فرد به عنوان عضوی از جامعه و به تناسب مسئولیت و جایگاه اجتماعی خود، بیندیشد و با تحلیل رفتار خود، کژی‌های آن را اصلاح کند، چه، تنها در این صورت است که جامعه ـ متشکل از تک تک افراد ـ تعالی خواهد یافت.
کد خبر: ۱۸۸۲۷۹
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۸ 04 September 2011
|
16321 بازدید
|
چندی پیش، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در یک برنامه تلویزیونی به نکته مهمی‌درباره شیوع یک آسیب اجتماعی در روحیات مسئولان و جامعه ایرانی اشاره کرد؛ معضلی که در سال‌های اخیر در میان مسئولین و البته در بخشی از مردم هم رو به افزایش بوده و این معضل چیزی نیست، جز بی‌صداقتی و سیاست بازی در رفتار و تعامل برخی از مسئولان با مردم، مردم با مردم و... به نوعی که این رفتار پیامدهای سوئی را در فرآیند تعاملات اجتماعی به جای گذاشته است.

به گزارش «تابناک»، بی‌صداقتی در رفتار، البته مختص به متصدیان امور نیست و سران شاخص احزاب، جریانات سیاسی و فعالان حوزه‌های گوناگون که هر کدام به نوعی نقش مرجع را برای مردم و افکار عمومی‌ دارند، نیست و همین مسأله، سبب فراگیری آن در بخش‌های گوناگون جامعه شده است.

برنتابیدن انتقاد و خودداری از عذرخواهی

این رویداد به گونه‌ای در حال رخ دادن است که در بخشی از مردم و مسئولین، متأسفانه خلاف‌گویی، زد و بند و خلاصه نداشتن صراحت و صداقت تبدیل به عادت شده و در حوزه‌های گوناگون از خانواده و روابط خانوادگی افراد گرفته تا کسب و کار روزانه و بالاتر از آن در بخش‌های مدیریتی ظهور و بروز دارد، چنانکه به راحتی سخنان متناقض و خلاف واقع بر زبان می‌رانیم و سرانجام هم نه تنها در این باره هیچ انتقادی را برنمی‌تابیم، بلکه با هر شیوه ای در راستای توجیه اشتباهات و خلاف واقع‌گویی‌ها، چند اشتباه دیگر را هم مرتکب می‌شویم؛ گویی اقرار به یک خطا و اشتباه در زمره جرایم است و حتما باید به دروغگویی و ظاهرسازی متوسل شویم.

بنا بر این گزارش، هرچند رفتار غیر صادقانه ممکن است یک مسئول، یک شهروند یا هر کسی را در برهه‌ای از پاسخگویی و مسئولیت پذیری برهاند و چنین افرادی هم گمان کنند که دیگران را به نوعی فریفته‌اند، در دراز مدت، چنین رفتاری همچون موریانه بنیان‌های اعتماد عمومی‌ را که زیربنای سرمایه اجتماعی در یک جامعه است، خواهد گرفت؛ اعتمادی که به دست آوردن آن، سال‌های سال طول کشیده، ولی با مسئولیت‌ناپذیری یک نفر ـ به ویژه اگر در مصدر کاری باشد ـ بناگاه همه آن زحمات به هدر می‌رود.

تک تک افراد مسئولند

نکته اینکه منظور از طرح این بحث، مقصر دانستن این و آن نیست، بلکه آن است که هر فرد به عنوان عضوی از جامعه و به تناسب مسئولیت و جایگاه اجتماعی خود، بیندیشد و با تحلیل رفتار خود، کژی‌های آن را اصلاح کند، چه، تنها در این صورت است که جامعه ـ متشکل از تک تک افراد ـ تعالی خواهد یافت.

بر همین اساس، مسأله بغرنج‌تر گنونی این است که خلاف واقع‌گویی و بی صداقتی در جامعه و به ویژه در شهرهای بزرگتر، به صورت یک اپیدمی‌ درآمده و به نوعی همه گیر شده است، چرا که از یک سو مسئولانی که نمی‌خواهند به مردم پاسخگو باشند، به نوعی مردم را با بی صداقتی فریب می‌دهند و از طرفی، منتقدان هم برای اینکه خود را موجه نشان دهند، در انتقاد و همچنین معرفی خود، دست به خلاف واقع‌گویی و بی صداقتی می‌زنند و هر کدام هم به نوعی در کوتاه مدت کار خود را پیش می‌برند؛ اما در دراز مدت این نظام سیاسی ـ اجتماعی و مردم هستند که از این گونه رفتار آسیب می‌بینند و آن زمان است که آب رفته از جوی را نمی‌توان به سادگی برگرداند.

شفافیت و مسئولیت پذیری چه بدی دارد؟!

به راستی، مگر شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت پذیری آرمان انقلاب اسلامی‌ نیست و مگر عموم مردم، مسئولان و جریانات سیاسی، همیشه از دلبستگی خویش به آرمان‌های انقلاب و در وجهی کلان‌تر از وابستگی خود به اصول و ارزش‌های اخلاقی دم نمی‌زنند؟ پس چرا نخستین برخورد آنان با مردم دور زدن و دست به سر کردن آنان و وعده‌های پیاپی بی سرانجام شده است؟

چه شده که نخبگان سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح طلب ـ که الحمدلله شیوه مدیریت همگی را هم در مدت این سی سال دیده‌ایم ـ بساط بی صداقتی را در رفتار و انتقادات خود پهن کرده‌

آیا می‌توان از مردم انتظار داشت که هر روز مواردی از این دست را ببینند و بشنوند، اما در تعاملات اجتماعی‌شان، صداقت حرف اول و آخر را بزند؟

شما نظر دهید...

به نظر شما، چاره رفع این بی صداقتی‌ها چیست؟ «تابناک» در پی پرسشی که آقای رضایی در برنامه «پارک ملت» طرح کرد، منتظر پاسخ‌ها و پیشنهادهای ارزنده مخاطبان است، به امید روزی که در سایه‌سار مکتب انسان‌ساز اسلام، جامعه ای در خور ظهور و میزبانی حضرت بقیةالله الاعظم (عج) داشته باشیم!
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
اجتناب از دروغ در هر شرايط و با هر بهانه خصوصا مصلحت و سايست و امثالهم .اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ اجتناب از دروغ ................. اگر چنين بشه همگان ميبينيد كه چطور كشور ما در عرض مدت زماني كوتاه حتي كوتاه تر از اين برنامه هاي چند ساله كه تا حالا هوار تاش تصويب شده و به اخر نرسيده ، به ثمر خواهد نشست و گل خواهد داد.
اگر فقط هيچ كس دورغ نگه از بالا تا پايين جامعه - البته قطعا در رده مسئولين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
چاره رفع بی صداقتی اجتناب از دروغ نیست . مثله اینکه بگیم چاره دروغ نگفتن چیست؟ خوب دروغ نگفتن! - چاره رفع بی صداقتی کار صادقانه است . چاره رفع بی صداقتی همان است که امام امت فرمود : هر کس به هر کاری که مشغول است از بالا تا پایین آن کار را به بهترین نحو انجام دهد و این یعنی پیشرفت. وقتی هر کس کارش را به بهترین نحو انجام داد اگر هم کم و کاستی باشد مردم می پذیرند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
دوست عزيز كه پاسخ دادين ، صبحت شما و متن كامنت اصلي درست مثل حكايت مرغ و تخم مرغه. بحث اينجاست كه اگر در جامعه ما كسي به خودش اجازه نده كه براحتي دروغ بگه قطعا تبعات اون چيزي خواهد شد كه شما گفتين . متاسفانه موضوع دروغ در سالهاي اخير بسيار رواج پيدا كرده اغلب يه تكه كلام مصلحت فلان هم بهش اضافه ميشه و نتيجه اون يعني برآيند همه اينها اين ميشه كه در سطح اجمعه بي صداقتي بيداد ميكنه.
متاسفانه بايد بگم ما شيعيان علي ( ع ) بايد از كافران ژاپن و كره و كلا آسياي جنوب شرقي ياد بگيريم كه در فرهنگشون چيزي به نام دروغ ندارن اصلا . يعين شما اگر اونجا دروغ هم بگي حتي از جهت شوخي كسي باور نميكنه كه شما دروغ گفتي و اون رو به عنوان يه حرف راست قبول ميكنن . و الي اخر
kناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
مسئولین دروغ به قول خودشون مصلحتی ندهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
فقط مسئولین دروغ نمیگن.مردم هم دروغ میگن. در ضمن هم مردم مسئولن و هم مسئولین مردم..
افشار سليماني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
با سلام
چاره اين مصيبت و بيماري فراگير باز شدن فضاي نقد و پيشنهاد و به راي وقضاوت گذاشتن افكار واعمال مسئولين دربرابر مردم است.بديهي است كه براي ايجاد فضائي داشتن رسانه هاي صوتي ،تصويري ونوشتاري آزاد و خصوصي ضروريست.گام بعدي داشتن قوه قضائيه مستقل وقانونمند است.
همه اينها سبب رفتن نمايندگان واقعي وشايسته مردم به مجلس و اجراي نعل به نعل قانون اساسي مي شود.درنهايت مراد واقعي حاصل مي گرددد.
محمد
|
Spain
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
1- وقتی صدا سیما شفاف نیست فرهنگ مردم را در این زمینه خراب می کند، کمتر پیش آمده صدا و سیما یک خبر منفی از وضع کشور بدهند، همیشه همه چیز خوبه و مثبت

2- اگر مسئولی دروغ بگه نه مجازات میشه نه مجبور به استعفا میشه، این تقصیر قوه قضائیه است که همیشه مصلحت اندیشی می کند و به خاطر مصالح کشور کمتر مسئولی را مجبور به پاسخگویی یا مجازات می کند.

3- رسانه ها باید فعالتر عمل کنند.
پاسخ ها
سید محمد
| Netherlands |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
آخ گل گفتی.. مردم ایران اگر مشکلات کشورشون رو از طریق رسانه ملیشون بشنوند خیلی بهتره تا اینکه برن بی بی سی ببینن اونجا گفته بشه اینا... باز بگید چرا همه ماهواره میبینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
رسانه ملی دیگه دولتی شده (خصوصی)
جاوید
|
Germany
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
اول از خودتان شروع کنید بعد به دیگران بپردازید
عبداله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
تغيير فرهنگ فرآيندي زمان بر است. متاسفانه عدم صداقت به عنوان بخشي از فرهنگ جامعه ما تبديل شده است و تغيير آن زمان بر خواهد بود همانگونه كه ايجاد اين جو بي اعتمادي و عدم صداقت زمان زيادي برده است. راه حل اصلي آن از بالا به پايين است چون گفته اند الناس علي دين ملوكهم اگر واقعاً مسئولين به صداقت روي بياورند و كاستي ها را صادقانه با مردم در ميان بگذارند مردم با روي باز با آن كنار مي ايند همانگونه كه چندي پيش مقام معظم رهبري در جمع اعضاي دولت فرمودند كه هر جا كه از عهده انجام كاري برنيامده ايد صادقانه با مردم در ميان بگذاريد. متاسفانه ما عادت كرده ايم كه عدم موفقيتهايمان را به زمين و زمان نسبت بدهيم ولي خود را بي گناه بدانيم فرهنگي كه معمولاً در بين مربيان فوتبال مشاهده مي شود و سعي مي كنند به هر نحوه كه شده دلايلي براي توجيه شكست تيمشان پيدا كنند در حاليكه خودشان هم مي دانند كه صادق نيستند. در واقع تا زماني كه ما به خودمان دروغ بگوييم نمي توان انتظار صداقت نسبت به ديگران را داشته باشيم. فرهنگ جريمه و تنبيه و بركناري يكي ديگر از دلايل عدم صداقت افراد است چون فرد مي داند اگر واقعيت را بگويد با او برخورد قهري مي شود و موقعيت خود را از دست مي دهد به همين دليل سعي مي كند دليل تراشي كند و از صداقت فاصله بگيرد.
م ا منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
يكي از نمودهاي بي صداقتي در فرهنگ عمومي، بروز و ظهور آن در امور صنعتي و مهندسي مي باشد. كه در ادامه بصورت خلاصه راه علمي و مهندسي براي مديريت و كنترل صداقت در امور فوق ارائه مي شود.
چنانچه عوامل دخيل در تكوين محصولات مهندسي از يك ساختار نامطئن كه عدم قطعيت نسبت به اطلاعات و عملكردها و نيز ساير موارد مطرح زياد باشد حوزه مهندسي قابليت اعتماد و اطمينان بصورت بالقوه توانايي مديريت و كنترل آن را دارد. در حوزه مهندسي قابليت اعتماد(Dependability Engineering) صداقت(Honesty) را يكي از اركان رسيدن به محصولات قابل اعتماد تا پايان عمر محصول مي باشد.
البته مفهوم مهندسي قابليت اعتماد را مي توان به فراتر از حوزه مهندسي برد و به مفاهيم علوم اجتماعي نيز تعميم داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
حالا یه انتگرال بگیر بلکه کار راه بیفته!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
میشه زیر دیپلم صحبت کنید ، ماهم بفهمیم ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
منم یک کلمه خارجی بلدم ها گلاسکو رنجرز
خوان سپاستین ورون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
با سلام من یه جایی طراحی مکانیزم ها رو نمی فهمم میشه توضیح بدید؟ ممنون می شم
عبدا...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
ارزش قائل شدن به صداقت و ديدن افراد صادق(تا وقتي اكثريت به دنبال روزمرگي،شوبازي و... هستند،وضع همين خواهد بود.)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
با سلام و احترام من می خواهم این بگم مسئولین دروغ نگن برای مثال ما امسال در بوشهر خرما رودست مردم ماند فروش نرفت وقتی مردم به مسولین مراجعه کردن فقط دروغ تحویل مردم دادن از معاون استاندار بگیر تا مدیرکل بازرگانی و مدیرکل جهاد کشاورزی معلوم که دیگه کسی اعتماد نمی کنه
محمد جعفر
|
Spain
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
باید جوری بشه که اگه یه مسئول چیزی گفت و بعدا معلوم شد حقیقت نداشته، مجبور به استعفا بشه، ببینم دیگه کسی جرآت می کنه حرف بیخود واسه بالا بردن سازمانش بزنه یا نه.
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟