بازدید 60650

در حلقه شادي بازيكنان پرسپوليس چه گذشت؟

کد خبر: ۲۰۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۰ - ۰۱:۰۳ 31 October 2011
شيريني برد خارج از خانه پرسپوليس مقابل داماش كه مي‌توانست حكم خروج موقت سرخ‌ها از بحران فعلي را داشته باشد، خيلي زود تحت الشعاع حركت عجيبي قرار گرفت كه بعد از اين بازي به تيتر اصلي خبرگزاريها و سوژه بكر رسانه‌ها تبديل شد. اتفاقات انضباطي عجيب و نامتعارف در فوتبال ايران كم رخ نداده اما اتفاقي كه در حلقه شادي بازيكنان پرسپوليس رخ داده يقينا يك مورد خاص و ناياب محسوب مي‌شود. آخرين بار قضاي حاجت دو بازيكن شاهين بوشهر در كنار زمين مسابقه بود كه در كانون توجه عموم قرار گرفت و حيرت اهالي فوتبال را برانگيخت اما كمتر كسي تصور مي‌كرد مدتي بعد اتفاقي در ليگ برتر فوتبال ايران رخ بدهد كه حتي اين قائله را زير سايه خودش ببرد. درجريان بازي پرسپوليس و داماش و بعد از گل اول سرخ‌ها دوربين‌هاي تلويزيوني و عكاسان حاضر در ورزشگاه صحنه‌اي را شكار كردند كه محمد نصرتي و شيث رضايي در متن آن قرار داشتند. بعد از به ثمر رسيدن گل اول پرسپوليس، اين دو بازيكن در حين شادي و مقابل چشم بينندگان تلويزيوني و تماشاگران حاضر در ورزشگاه حركت ناشايستي را انجام دادند كه مهم‌ترين و درعين حال تامل برانگيز‌ترين اتفاق اين بازي محسوب مي‌شود. 



اتفاقات مشابه 

اتفاق نامتعارف ورزشگاه سردار جنگل رشت براي خيلي از اهالي قديمي فوتبال يادآور حركات عجيب دو بازيكن پرسپوليس در يكي از داربي‌هاي پرتماشاگر دهه 60 پايتخت بود. در داربي سال 1369 زماني كه فرشاد پيوس روي پاس مرحوم فريبرز مرادي با يك بغل پاي تماشايي دروازه استقلال را باز كرد، تمام بازيكنان پرسپوليس به اتفاق فرشاد پيوس به سمت هواداران خوشحال مي‌دويدند اما يكي از بازيكنان پرسپوليس خود را از جمع جدا كرد و به سمت دروازه‌بان استقلال رفت. در حالي كه وي مشغول بيرون آوردن توپ از دروازه بود، يك بازيكن پرسپوليس شرط خود را مقابل چشم صد هزارنفر نقد كرد. اين حركت در فضاي خاص آن دوران گرچه چندان در رسانه‌ها منعكس نشد اما سروصداي زيادي به پا كرد وحتي در يكي از نطق‌هاي پيش از دستور مجلس از سوي يك نماينده مورد نكوهش قرار گرفت.حركت ناشايست نصرتي و شيث حتي از حركت محسن رسولي، مهاجم دهه هفتاد سايپا قبيح‌تر به نظر مي‌رسد. اين بازيكن بعد از باز كردن دروازه پاس در جام حذفي در حالت نيمه برهنه چنان شادي كرد كه پس از پايان بازي به كلانتري منتقل شد. مهاجم سابق سايپا بعد از اين ماجرا با يك محروميت طولاني مدت مواجه شد و رفته رفته در سايه قرار گرفت و به نظر مي‌رسد سرنوشت مواجهي در انتظار مسبب اصلي ماجراي بازي پرسپوليس و داماش است. 

در انتظار محروميت سنگين 

حالا كه دسترسي پيدا كردن به فيلم وعكس حركت ناشايست بازيكنان پرسپوليس در شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي غير رسمي سايبري به راحتي امكان پذير است مطمئنا محروميت سختي در انتظار شيث رضايي و محمدنصرتي خواهد بود. با اين حال محمد سالارکیا، رئیس کمیته انضباطی باشگاه پرسپولیس در گفت و گو با خبرگزاري فارس، حركت ناشايست اين دو بازيكن مذكور را انكار مي‌كند! او در توضيح اين ماجرا مي‌گويد: «بازیکنان همیشه برای خوشحالی روی سروکله هم می‌پرند و یا گردن يكدیگر را فشار می‌دهند. در صحنه‌ای که همه در حال خوشحالی بودند، بازیکنی از فرط خوشحالی پریده و وقتی که درحال پايین آمدن بوده دستش به قسمتی(!) از بدن بازیکن دیگر برخورد کرده است و آقایان درباره این موضوع شانتاژ کرده‌اند. نباید چیزی را که نمی‌دانیم تنها دو ساعت بعد از بازی آن را در رسانه ملی پخش کنیم. پخش این صحنه در رسانه ملی ترویج بی‌اخلاقی در جامعه است.» جمشید زارع، قائم‌مقام باشگاه پرسپوليس اما نگاه واقع بينانه تري به اين ماجرا دارد. او البته سعي مي‌كند باشگاه را از اتفاقات عجيب و غيراخلاقي بازي با داماش مبرا مي‌كند: «اساسا رفتار زشت و نادرست یک بازیکن خطاکار ارتباطی به باشگاه بزرگ پرسپولیس و سایر بازیکنان زحمتکش آن ندارد و بنابر این نباید اشتباه یک نفر را پای تمام مجموعه باشگاه و تیم گذاشت. مدیر عامل باشگاه از من خواسته است نسبت به بررسی گزارشات بازی پرسپولیس و داماش اقدام و تصمیمات مقتضی اعمال شود. باشگاه با هر کس که با رفتار زشت و ناپسند حرمت آن را زیر سوال ببرد برخورد قاطع خواهد داشت.» دفاعيه باشگاه پرسپوليس در حالي مطرح مي‌شود كه دنيا به شدت تغيير كرده و شبكه‌هاي اجتماعي مي‌توانند بازيكنان فوتبال را زير تيغ محروميت ببرند. قاضي حسن‌زاده با اشاره به هجوم كاربران اينترنتي براي دسترسي پيدا كردن به فيلم وعكس اين ماجرا از در نظر گرفتن اشد مجازات براي باني اصلي اتفاق خبر مي‌دهد: «در صحنه‌ شادی گل بازیکنان پرسپولیس شاهد کارهای زشتی از سوی آنها بودیم که دیدن تصاویر تلویزیونی این صحنه‌ها شرم‌آور بود. از این صحنه‌ها عکسبرداری شده اما قابلیت چاپ در مطبوعات و رسانه‌های اینترنتی رسمی کشور را ندارد. منتظر فیلم‌ها و عکس‌های صحنه‌های موردنظر هستیم تا حکم لازم را صادر کنیم و مطمئنا در خصوص اين ماجرا کوتاه نمی آییم.» 

حركت ناشايست محمد نصرتي و شيث رضايي، علاوه بر اينكه آنها را در معرض قضاوت عموم قرار داده محروميت بي‌رحمانه‌اي را براي اين دو بازيكن در پي خواهد داشت. حجه الاسلام عليپور، دبير ستاد منشور اخلاقي فدراسيون فوتبال كه معمولا ناهنجاري‌هاي فوتبال ايران را زير ذره بين مي‌برد با اشاره به بازتاب منفي حركت ناشايست دو بازيكن پرسپوليس در سطح جامعه مي‌گويد: «ما به عنوان مسئولان رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای وظیفه خودمان می‌دانیم که مجازاتی جداگانه برای این بازیکنان در نظر بگیریم تا از این پس بعد از زدن گل آن قدر از خودشان بیخود نشوند که دست به کارهای خلاف شرع و قانون بزنند.هوادارانی که می‌خواهند فوتبال را پاك ببینند مطمئن باشند که ما هرگز با این بازیکنان مدارا نمی‌کنیم.» در نظر گرفتن محروميت سنگين براي بازيكنان مذكور زماني حتمي به نظر مي‌رسد كه پاي مديران ارشد فدراسيون فوتبال هم به اين ماجرا باز شده است. مهدي تاج، نايب رئيس فدراسيون فوتبال در توصيف حركت ناشايست بازيكنان پرسپوليس، اين ماجرا را يكي از پرونده‌هاي مهم انضباطي معرفي مي‌كند و مي‌گويد:«‌تلویزیون همه چیز را پخش کرد و دیگر حرفی برای گفتن باقی نمانده. صبح ديروز در صحبتی که با رئیس کمیته انضباطی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید برخورد جدی با این ناهنجاری‌ها صورت گیرد. کمیته انضباطی در خصوص اين دو بازيكن فعلا رای موقت صادر کند چرا که در خصوص چنین پرونده‌های سنگینی ابتدا رای موقت صادر می شود. بازیکنان خاطی به عواقب رفتار زشت‌شان فکر نکردند و این موضوع را بسیار ساده پنداشتند.» 



مهدوي كيا: به من ربطي ندارد 

اتفاقاتي كه در حالت عادي مي‌توانست حكم يك سوژه بكر را براي سايت‌هاي خبري داشته باشد تحت الشعاع حركت ناشايست بازيكنان پرسپوليس قرار گرفته است. مهدي مهدوي‌كيا كه با اشتباه عجيبش باني اصلي گل سوم پرسپوليس شد، بعد از پايان بازي با پرسش‌هايي كه كمترين ارتباطي به عملكردش مقابل پرسپوليس نداشت مواجه شده. او در پاسخ به خبرنگاراني كه نظرش را در مورد حركت ناشايست بازيكنان پرسپوليس جويا مي‌شوند مي‌گويد: «خوشحالي بازيكنان پرسپوليس به من ربطي ندارد.» 



حركت ناشايستي كه بازيكنان پرسپوليس بعد از به ثمر رسيدن گل اول اين تيم مقابل داماش از خود بروز دادند يك بار ديگر اين پرسش را مطرح مي‌كند كه رفتار حرفه‌اي فوتباليست‌هاي ايراني نسبت به دستمزدهاي كلاني كه مي‌گيرند در چه سطحي قرار دارد؟ فوتباليست ايراني در حالي كه پول حرفه‌اي مي‌گيرد اما معمولا خودش را در اختيار باشگاه قرار نمي‌دهد، زير بار تمرينات دشوار نمي‌رود و مقابل چشم مخاطبان تلويزيوني رفتاري را از خودش بروز مي‌دهد كه از يك بازيكن محلي ديده نمي‌شود.

تهران امروز
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری