بازدید 30034

خبر خوش وزير براي بازنشستگان

بيش از دو ميليون بازنشسته و مستمري بگير تامين اجتماعي مدت‌هاست به اجراي ناقص قانون همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي با سايرگروه‌هاي بازنشستگي اعتراض دارند؛ همان قانوني كه سال 88 براي تصويب آن تلاش كردند و انتظار داشتند با اجرايي شدن آن عدالت در پرداخت حقوق و مستمري‌ها بين بازنشستگان تامين اجتماعي با بازنشستگان كشوري و لشكري تحقق يابد.
کد خبر: ۲۰۶۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱ 29 November 2011
جام جم آنلاين نوشت:

سرانجام روز گذشته اختلاف سه ساله بازنشستگان تامين اجتماعي با مسوولان اين سازمان بر سر نحوه اجراي قانون همسان‌سازي حقوق‌ها با خبر خوش وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به نفع بازنشستگان تمام شد.

عبدالرضا شيخ‌الاسلامي روز گذشته در همايش بازنگري در قانون تامين اجتماعي با اعلام اين خبر گفت: با همكاري معاونت حقوقي رياست جمهوري ابهاماتي كه به لحاظ قانوني و حقوقي در نحوه اجراي فعلي قانون همسان‌سازي ايجاد شده بود، برطرف شده و منابع مالي براي اجراي صحيح قانون همسان‌سازي نيز تامين خواهد شد.

وي با اشاره به مشكلات قشر بازنشسته و بخصوص بازنشستگان تامين اجتماعي بر رفع مشكلات و ايرادات همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي تاكيد كرد و قول داد كه بزودي همه مشكلات موجود در اين زمينه برطرف شود.

نارضايتي سه ساله بازنشستگان

بيش از دو ميليون بازنشسته و مستمري بگير تامين اجتماعي مدت‌هاست به اجراي ناقص قانون همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي با سايرگروه‌هاي بازنشستگي اعتراض دارند؛ همان قانوني كه سال 88 براي تصويب آن تلاش كردند و انتظار داشتند با اجرايي شدن آن عدالت در پرداخت حقوق و مستمري‌ها بين بازنشستگان تامين اجتماعي با بازنشستگان كشوري و لشكري تحقق يابد.

اين​طور كه رييس كانون بازنشستگان و مستمري‌‌بگيران تامين اجتماعي مي‌گويد: سازمان تامين اجتماعي هنوز بابت اجراي ناقص قانون همسان‌سازي حقوق بازنشستگان در سال 88 حدود 1500 ميليارد تومان به بازنشستگان تامين اجتماعي بدهكار است.

اعتراض بازنشستگان تامين اجتماعي به نحوه اجراي همسان‌سازي حقوق‌ها توسط مسوولان صندوق تامين اجتماعي به جايي رسيد كه چندي پيش نمايندگان اين گروه از بازنشستگان در كانون بازنشستگان و مستمري ‌بگيران تامين اجتماعي با ارسال نامه‌اي به شخص رييس‌جمهور خواستار رسيدگي به اين وضعيت شدند.

درخواست بازنشستگان مورد موافقت رئيس‌جمهور قرار گرفت و وي دستور رسيدگي به اين مشكل را به وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي ابلاغ كرد تا اين كه بالاخره ديروز شيخ‌الاسلامي به طور رسمي و علني خبر حل آن و وعده پرداخت مطالبات بازنشستگان را داد.

همسان‌سازي چيست؟

سال 87 بود كه نمايندگان مجلس با اختصاص 9 هزار ميليارد تومان به افزايش حقوق كارمندان و بازنشستگان كشوري و لشكري، اجراي قانون مديريت خدمات كشوري و در كنار آن موضوع همسان‌سازي حقوق بازنشستگان را تصويب كردند بدون اين‌كه در اين قانون سخني از بازنشستگان تامين اجتماعي به ميان آمده باشد.

اين موضوع باعث اعتراض بازنشستگان تامين اجتماعي شد چراكه آنها نيز مي‌خواستند مانند ساير گروه‌هاي بازنشستگي مشمول اين قانون شوند.

همين موضوع موجب شد تا نمايندگان بازنشستگان تامين اجتماعي در جلساتي با رييس‌جمهور و مسوولان وقت وزارت رفاه با جديت اجراي همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي را از مراجع ذي‌ربط پيگيري كنند.

با موافقت رييس‌جمهور قرار شد بازنشستگان تامين اجتماعي نيز از سال 88 مشمول قانون همسان‌سازي حقوق بازنشستگان شوند و بر اساس مصوبه مجلس 2500 ميليارد تومان براي اجراي اين قانون اختصاص يافت.بازنشستگان نيز در انتظار اجراي طرح ماندند، اما در اولين سال اجراي اين طرح در سال 88 بتدريج نواقص و مشكلات آن نيز آشكار شد.

مهم‌ترين دليل نارضايتي بازنشستگان تامين اجتماعي اختلاف بين بودجه‌اي بود كه مجلس براي اين كار در نظر گرفته بود با مبلغي كه صندوق تامين اجتماعي براي انجام اين كار هزينه كرد.

مجلس 2500 ميليارد تومان براي اجراي طرح در سال 1388 در نظر گرفته بود ولي براساس فرمول‌هاي تامين اجتماعي نيمي از اين مبلغ براي همسان‌سازي همان سال مصرف شد و سرنوشت بقيه بودجه باعث اختلاف بين بازنشستگان و مديران تامين اجتماعي شد.

همسان‌سازي فعلي؛ غيرعادلانه

در قانون بودجه سال 88 مبلغ 2500 ميليارد تومان اعتبار به منظور اجراي قانون همسان‌سازي براي بازنشستگان تامين اجتماعي از سوي مجلس اختصاص يافت كه بايد در همان سال هزينه مي‌شد در حالي كه در سال 88، تنها 937 ميليارد تومان از تعهد 2500 ميليارد توماني دولت به تامين اجتماعي براي بازنشستگان هزينه شده و حالا بازنشستگان گلايه دارند كه چرا مابقي اين بودجه در همان سال هزينه نشده است.

رييس كانون بازنشستگان و مستمري‌بگيران سازمان تامين اجتماعي معتقد است: هرچند از سال 88 تاكنون قانون همسان‌سازي حقوق مستمري‌بگيران اين سازمان در حال اجرايي شدن است، اما هنوز بازنشستگان تامين اجتماعي بابت مطالبات سال 88 خود از تامين اجتماعي بستانكارند.

در واقع گلايه بازنشستگان از اين است كه چرا سازمان تامين اجتماعي تمام مبلغ 2500 ميليارد توماني را كه دولت در سال 88 براي اجراي قانون همسان‌سازي به اين سازمان اختصاص داده بود در همان سال هزينه نكرده تا در پي آن ميزان رقم پرداختي به بازنشستگان هم افزايش پيدا مي‌كرد.

گلايه ديگر بازنشستگان تامين اجتماعي از نحوه اجراي همسان‌سازي حقوق‌ها اين است كه آنها معتقدند اين همسان‌سازي مبنايي معكوس با مستمري‌شان دارد.

خبازها با تاييد اين موضوع مي‌گويد: يكي از موارد اعتراض بازنشستگان اين است كه در شيوه اجراي فعلي قانون همسان‌سازي حقوق‌ها كمترين ميزان حقوق همسان‌سازي براي كساني كه حداكثر حق بيمه را پرداخت مي‌كنند منظور شده و كساني كه كمترين حق بيمه را مي‌پردازند از سقف حقوق همسان‌سازي برخوردار شده‌اند.

مجلس پيگير اجراي دستور رييس‌ جمهور

هرچند وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بر پيگيري دستور رئيس‌جمهور براي رفع نواقص و ابهامات قانون همسان‌سازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي تاكيد مي‌كند، اما بازنشستگان اين سازمان و نمايندگان آنها در كانون بازنشستگان و مستمري‌بگيران تامين اجتماعي همچنان نگرانند كه مبادا ضمانتي براي اجراي دستور رييس‌جمهور وجود نداشته باشد و اين موضوع در اجرا با تاخير مواجه شود.

گويا نگراني بازنشستگان تامين اجتماعي از تاخير در اجراي دستور رييس‌جمهور توسط وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به گوش مجلسي‌ها نيز رسيده است به طوري كه يك عضو كميسيون اجتماعي مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم» با تاكيد بر حمايت اين كميسيون از نگراني‌ها و دغدغه‌هاي بازنشستگان از پيگيري جدي براي رفع مشكل بازنشستگان تامين اجتماعي در قانون همسان‌سازي حقوق‌ها خبر مي‌دهد.

سيدجواد زماني درخصوص اعتراض بازنشستگان تامين اجتماعي به نحوه اجراي قانون همسان‌سازي حقوق‌ها مي‌گويد: قطعا هدف از اجراي همسان‌سازي رعايت عدالت و نزديك‌تر شدن مبالغ پرداختي گروه‌هاي بازنشستگي از جمله بازنشستگان تامين اجتماعي با بازنشستگان كشوري و لشكري بوده به طوري كه يك گروه به اين نتيجه نرسند كه در مقايسه با بقيه بازنشستگان نسبت به آنها تبعيض روا شده است.

وي با اشاره به اين‌كه موضوع نامه كانون بازنشستگان و مستمري‌بگيران سازمان تامين اجتماعي را از ساير همكارانش در كميسيون اجتماعي مجلس پيگيري خواهد كرد، تاكيد مي‌كند: كميسيون اجتماعي مجلس قطعا موضوع نواقص و ابهامات قانوني بازنشستگان تامين اجتماعي در خصوص نحوه اجراي طرح همسان‌سازي حقوق‌ها را تا رسيدن به نتيجه نهايي كه همان اجراي صحيح و بي‌عيب و نقص اين قانون و رفع نگراني بازنشستگان تامين اجتماعي از اين بابت است ، پيگيري خواهد كرد.

اما حالا با اظهارات تازه وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي، بازنشستگان انتظار دارند اين وعده جامه عمل بپوشد و آنها در همين روزها مطالبات سه ساله خود را دريافت كنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۴۰
الهي شكر.
انشاء الله كه بزودي و در همين ماه عزيز محرم اين مصوبه دولت و مجلس عملي و نسبت به پرداخت مطالبات سه ساله بازنشستگان تامين اجتماعي اقدام سريع صورت بگيره
تا مطالبات پرداخت بشه با سابقه ای که برای بازنشستگان وجود دارد چند سال طول می کشد وارزش پول نصف میشود.مگید نه نگاه کنید.
واقعا عدالت همینه؟تعداد زیادی از بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق زیر 270هزارتومان زندگی می کنند،مثل پدر بنده که 240هزار تومان مستمری میگیرند آیا واقعا انصافه؟از مسولین خصوصا شخص رییس جمهور انتظار داریم درخصوص همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی اقدام جدی به عمل آورند ،چراکه روزگاری این قشر زحمت کش در پیشبرد اهداف نظام نقش بسزایی داشته اند.
ببینیم حالا
آفرین بر کانون بازنشستگان که در پی حق کسانی است که پیر و بیمار و با سیلی صورت خود را سرخ نگه میدارند و مرسی از شما که این خبر را دادی ...از آلمان بهادری
خدا كند كه اين طرح زود اجرائي شود و همسان سازي بويژه براي امثال من كه 30سال ازمجموعه دريافتيم حق بيمه پرداخت ميكردم نه بر اساس حداقل دستمزدومبناي معكوس ميزان افزايش با مستمري مثل دوره قبل اتفاق نيفته وعدالت برقرار باشه
ببینیم و تعریف کنیم
و اینکه کی این اتفاق میمون قراره بیفته؟!واقعا
اضافه حقوق امسال مارو قسطی دادند مگه میشه عقب افتاده سه سال رو یکجا بدند تقسیط میکنند در 100 ماه . اگه گذاشتند ما بفهمیم چقدر میگیریم زهرش میکنند
کا نون بازنشستگان خدا پشت و پناهشان باشد که به فکر بازنشستگان تامین اجتماعی هستن بازنشسته تامین اجتماعی با این مستمری که میگیرند با این گرانی چطور زندگی کنند بازنشسته های لشکریو کشوری حقوقشان همسان سازی شد فقط تامین اجتماعی این کار را انجام نداده امیدواریم که هر چه زودتر اقدام نمایند
اگه همسان سازی بشه پس چه فرقی بین کارمندان بازنشسته دولت که تمام جوانیشان را برای خدمت به دولت صرف کردند و با حقوق کم آن ساختند هست با آنها که شغل آزاد داشتند و درامدشان همیشه خوب بوده؟ آیا این انصاف است؟ بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی از وضع مالی بهتری نسبت به بازنشستگان کشوری برخوردارند و تنها برخی از آنها نیازمند هستند.
انهایی که ظرف این 3سال فوت شدند گردن کیست؟
ای کاش فکری هم برای جانبازان زیر25%می کردندکه ماهیانه 220هزارتومان حقوق می گیرندوچندین سال است قول بازنشستگی به آنها داده اند
همسان سازی مبارک بازماندگان باشد!!!
چه میشد این دو سازمان بیمه دولتی یکی می شد و حقوق بر اساس یک فرمول یکنواخت پرداخت می شد و حق کسی ضایع نمی شد شما حقوق دو کارمند با کلیه سابقه یکسان را در زمان بازنشستگی مقایسه کنید می بینید که کلی فرق دارد با دو قانون متمایز
براي خدمات كشوري هم بايدفكر اساسي شو داضافه كار را از حقوق حذف ميكننددر صورتيكه ما 5/8درصدبيمه ميدهيم وتامين اجتماعي7درصدبا اين كاهش زندگي ما مختل ميشود
اين قول هايي كه در اين خبر داده شد مربوط به بازنشستگان تامين اجتماعي است كه از حداقل حقوق برخوردارند ، حال اينكه در حال حاضر كسورات از تمامي حقوق و مزايا و اضافه كار و . . . دريافتي ماهانه بيمه شده تامين اجتماعي به ماخذ 7% از بيمه شده و 23% كارفرما كسر مي شود و در موقع بازنشستگي تامين اجتماعي ميانگين 2 سال آخر خدمت بيمه شده را كه كسور از او كسر شده ملاك برقراري حقوق بازنشستگي وي قرار ميدهد حال اينكه در صندوق بازنشستگي كشوري فقط امكان كسر كسور بازنشستگي تنها از حقوق و مزاياي مندرج در حكم كارگزيني فرد منهاي عايله مندي و اولاد و . . . وجود دارد و به هنگام بازنشستگي ميانگين 2 سال آخر بيمه شده صندوق فوق به عنوان حقوق بازنشستگي پرداخت مي شود . براي مثال در اداره خود ما حقوق و مزايا و اضافه كار ماهانه فردي با مدرك ديپلم بطور ميانكين حدود 5/1 ميليون تومان است كه موقع بازنشستگي تقريباً همين عدد را به عنوان حقوق بازنشستگي از تامين اجتماعي ميگيرد و مشابه همين فرد در صندوق بازنشستگي كشوري ميانگين حقوق حكمش كه بندرت به 000/700 تومان ميرسد به عنوان حقوق بازنشستگي دريافت مي كند چونكه امكان كسر كسور از ساير دريافتها در زمان اشتغال نيست . اين بود هدف يكسان سازي حقوق كه در قانون مديريت خدمات كشوري پيش بيني شده بود ، جالب است كه هيچكس هم در فكر برداشتن اين اختلاف و تبعيض براي بازنشستگان اين دو صندوق نمي باشد .
بنام خدا وباعرض سلام وخسته نباشید از دولت ومجلس خواستارم دراین شرایط سخت اقتصادی وباتوجه تحریمهای کشورهای اروپایی وامریکا در توان بفکر ما بازنشسته گان سازمان تامین اجتماعی باشند که عمری راباکارگری گذرانده ایم وحال سر پیری می خواهیم بدون دغدغه کمی هم فکر عاقبتمان باشیم خدا نگهدارتان
آقایان،شما دارید دامنه تبعیض را بیشتر می کنید
الان به طور مثال دو فرد با شرایط کاملا یکسان و با دو صندوق کذایی تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ،وقتی بازنشست می شوند فردی که صندوق وی تامین اجتماعی است مستمری وی حداقل سی درصد بیشتر از فردی که صندوق وی تامبن اجتماعی است می گیرذ.
آقایان اگر می خواهید کار درست بکنید حداقل با مطالعه و درست کار را انجام دهید. یک بازنشسته
بازنشستگان تامين اجتماعي كه در رده من بازنشست شده اندحقوقشان خيلي بالاتر از ماست اما ظاهرا داد بيدادشان بيشتر است كسي هم نيست از ما دفاع كند خوش بحالشان.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری