بازدید 7456

تیم ایران در رتبه 13 خوره‌های کامپیوتر دنیا

کد خبر: ۲۲۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۹ 21 October 2012
همشهری آنلاین نوشت:

ایران در جایگاه سیزدهم اورکلاکینگ دنیا قرار گرفت. اورکلاکینگ به عملیاتی اطلاق می‌شود که در آن، فرد با افزایش فرکانس کاری قطعات، سیستم کامپیوتری را وادار می‌کند تا سرعت پردازش بالاتری را داشته باشد.

به‌طور کلی از مزایای این فرایند می‌توان به افزایش کارایی سیستم در تمامی جنبه‌های پردازشی اشاره کرد. برای مثال عملیات پردازشی پروژه‌ای که با پردازشگر سه‌گیگاهرتزی در مدت زمان دو‌ساعت به طول می‌انجامد، با اعمال 30درصد فرکانس بیشتر (به‌طور کلی 30درصد اورکلاک نسبت به فرکانس پایه)، می‌توان در مدت زمان 90دقیقه به پایان رساند.

شاید از برخی جنبه‌ها بشود مسابقات اورکلاکر‌ها را به مسابقات رالی و فرمول یک تشبیه کرد که خودروهای مسابقه از شرکت‌های مختلف به‌صورت تقویت شده و قدرتمند تحت فشارهای بیش از حد قرار می‌گیرند تا کارایی آنها بیشتر مشخص شود.به گزارش همشهری تا سال گذشته و در اردیبهشت‌ماه سال90، ایران در لیگ جهانی مقام 26دنیا را داشت.

در اردیبهشت‌ماه سال90 تیم لیون کامپیوتر فعالیت خود را آغاز کرد و با به چالش کشیدن دوستان خود در دو تیم دیگر فعال آن زمان در ایران، امروز ایران در جایگاه 13دنیا بین 147کشور قرار گرفته است.به گفته سعید حسینی از سرپرستان تیم لیون کامپیوتر، در حال حاضر ایران (با 191اورکلاکر) بالاتر از کشورهای خوشنام این رشته همچون برزیل (با 530 اورکلاکر)، اوکراین(با 254اورکلاکر) و استرالیا (با 392 اورکلاکر) قرار دارد.

در این میان بهترین جایگاه در میان اورکلاکرهای ایرانی از آن دو نفر از اعضای تیم مذکور است. پوریا شعبانی و بهزاد تک با نام کاربری Amateurs در میان 2516اورکلاکر در لیگ اکستریم اورکلاکرها جایگاه چهار را از آن خود کرده‌اند که می‌توان لقب پرافتخارترین اورکلاکرهای ایرانی را از آن آنان دانست. این در حالی است که تمامی 20اورکلاکر برتر این لیگ از حمایت مالی همه جانبه از طرف کمپانی‌های بزرگ دنیا بهره می‌برند.

پیش از این نیز صابر آذین به همراه پوریا شعبانی از تیم لیون کامپیوتر موفق شده بودند تا در مسابقه جهانی و آن‌لاین در تست 3DMark11مقام دوم دنیا را کسب کنند. به گفته وی اورکلاکرهای ایرانی پتانسیل بالایی دارند و تنها احتیاج به حمایت دارند.قطعاتی که اورکلاک می‌شوند عبارتند از: پردازنده مرکزی CPU، کارت گرافیک VGA، حافظه اصلی RAM، فرکانس مرجع برد مادر. برای افزایش فرکانس قطعات باید ولتاژ مازاد بر ولتاژ اولیه اعمال شود و افزایش ولتاژ و فرکانس باعث بالاتر رفتن دمای قطعات خواهد شد.

مادامی که فرد دمای مورد نیاز برای فرکانس مورد نظر را فراهم سازد، هیچ خطری قطعات را تهدید نخواهد کرد. طبق این مفهوم می‌توان اورکلاکینگ را نسبت به دما دسته‌بندی کرد:اورکلاکینگ کاربردی: که در این دسته‌بندی معمولا از سیستم‌های خنک‌کننده بادی یا آبی برای اورکلاکینگ استفاده می‌شود. این دسته از اورکلاکینگ در دنیای واقعی حدود 90درصد موارد را شامل می‌شود، زیرا فرد می‌تواند به‌صورت24.7(24ساعته و هفت روز هفته) سیستم را در حالت اورکلاک شده نگه دارد، بدون اینکه به قطعات آسیبی وارد شود. معمولا افرادی همچون گیمرها، افرادی که کارهای پردازشی گرافیکی در دستور کار آنهاست و افرادی که کارهای رندرینگ پروژه‌های سنگین را برعهده دارند در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.

اکستریم اورکلاکینگ: این دسته‌بندی مختص اورکلاکرهای حرفه‌ای است. لزوم خنک‌سازی‌ سیستم این افراد را برآن وامی‌دارد تا از ابزاری براینگه داشتن سیستم در دمای منفی بهره ببرند. ماده اصلی به‌کار برده شده در فرایند منفی‌سازی‌ دما در این گروه نیتروژن مایع LN2(196- درجه سانتی‌گراد) و یخ خشک (حدود 80 درجه سانتی‌گراد) است. اکستریم اورکلاکینگ را نمی‌توان به‌عنوان کاربرد همیشگی نگاه کرد و تنها به چند ساعت باید اکتفا کرد. در اکستریم اورکلاکینگ جنبه رقابتی، تفریحی، پیشرفت علم سخت افزار و همچنین تبلیغات شرکت‌ها مطرح می‌شود. در این راستا تمامی اکستریم اورکلاکرهای دنـیا در وب‌سایـتی تـحت عـنوان 
www. hwbot. org دور هم گرد آمده‌اند و این وب‌سایت، لیگ رسمی و کلی تمامی اورکلاکرهای دنیا به‌حساب می‌آید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر