با اینکه چند روز از انتشار خبر «
درد دختر ۱۸ ساله شوشتری چاره ندارد؟» میگذرد، بازخوردهای خبر هنوز ادامه دارد؛ گزارشی که تنها در تابناک، نزدیک به یکصد هزار مخاطب داشته و البته با احتساب بازانتشار گسترده آن در دیگر وبسایتهای خبری، روزنامهها، جامعههای مجازی و...، در کمتر از دو شبانه روز، موج بزرگی به راه انداخت که بازخوردهای مثبت زیادی را به سمت این دختر جوان سرازیر کرده است. اینجاست که بنا بر تعهدمان به پیگیری این موضوع، وظیفه دانستیم که گزارشی از بازخوردهای مثبت این خبر را به آگاهی شما مهربانان برسانیم.
به گزارش «تابناک»، هنوز زمان بسیاری از انتشار داستان زندگی این هموطنمان نگذشته بود که با نظرات مخاطبانی روبهرو شدیم که به دنبال راهی برای یاری وی میگشتند و بیشتر درخواست اعلام شماره حساب داشتند. نظرات محبتآمیزی که به دلیل اینکه گاه حاوی شماره تلفن و مشخصات ارسال کننده بودند، قابلیت انتشار نداشتند.
بدین ترتیب در مدت زمانی کوتاه، با انبوه نظریات خوانندگانی مواجه شدیم که برای کمک به «رویا» اعلام آمادگی کرده بودند و بنا به وسعشان پیش قدم شدهاند؛ از پرداخت بخشی یا همه هزینه درمان گرفته تا پزشکان و بیمارستانهایی که اعلام آمادگی کردند و حتی هموطنان خارج از کشور. بیش از ۱۴۰۰ نظر تاکنون برای این گزارش به دستمان رسیده که حتی اگر قادر به انتشارشان بودیم، چه بسا با صفحهای مواجه میشدیم که بسیار سنگین بود و شاید اصلا بارگذاری نمیشد! (به ویژه با این وضعیت کنونی اینترنت.)
اما آنچه موجب شگفتی تحریریه سایت میشد، شباهت بی اندازه پیامهای دریافتی با یکدیگر بود؛ نظراتی که از نقاط گوناگون به دستمان میرسید؛ اما یک تفکر واحد در پشت همه آنها مشهود بود؛ حس بزرگ منشی مردمانی که کمک به هم نوع را وظیفه خود میدانند و دریغ نمیورزند. آن هم در شرایطی که در متن گزارش سعی داشتیم که مسئولان را به گره گشایی از وضعیت این دختر مبتلا به یک بیماری نادر ترغیب کنیم و هیچ درخواستی از مردم مطرح نکردیم که مبادا شایبهای پدید بیاید.
ناخنکی بر گنجینه نظرات پر مهر مخاطبان
جالبتر اینجاست که هیچ نظر منتشر شدهای در پایان گزارش وجود نداشت و طبیعتا نه کسی با دیدگاه دیگری روبهرو شده و نه فرصت نقد و موافقت و رأی دادن به نظرات دیگران فراهم شده است؛ به عبارت دیگر، با چنان نقش آفرینی بداههای از سوی شما خوانندگان مواجه شدیم که تلاش داریم آن را به زبان آمار خدمتتان عرضه کنیم:
در جامعه آماری هزار نظر ابتدایی رسیده به تابناک (که البته پیش از افزودن گزارش تکمیلی به متن اولیه گزارش به دستمان رسیده است)، بیش از ۵۰ درصد (۵۰۸ نظر) مخاطبان خواستار اعلام شماره حساب برای واریز وجوه کمک هزینههای خود بودند که از این بین، ۶۵ درصد ایشان، تنها درخواستشان اعلام شماره حساب بوده و مابقی توضیحاتی نیز در متن ارسالیشان اضافه کرده بودند و چه بسا گلایهای هم از مسئولین امر داشتند و یا راهکار خاصی را پیشنهاد میدادند.
این در حالی است که تقریبا 6 درصد کل جامعه آماری (مخاطبانی که نظرشان را فرستادهاند) اعلام آمادگی کردند که بخش عمدهای (بیش از یک میلیون تومان) و یا همه هزینههای جراحی را تقبل کنند.
البته بخشی از مخاطبان هم بودند که برای یاری کردن این خانواده اعلام آمادگی کردند اما به دنبال راهکار مناسب برای این یاری رسانی بودند و در این زمینه راهنمایی میخواستند، که از قضا درصد چشمگیری از جامعه آماری در نظر گرفته شده را تشکیل میدهند؛ بیش از ۱۷ درصد (۱۷۳ نظر). به عبارتی بهتر، مجموعا ۶۸ درصد مخاطبینی که زحمت ارسال نظر به این گزارش را کشیدهاند، حاضر به شرکت در امر خیری شدهاند که مایه غرور هر ایرانی است.
وقتی به اعداد و ارقام فوق، ۶ درصد نظراتی را بیفزاییم که از طرف آن دسته از هموطنانمان نوشته شده که قلبا آرزوی کمک به این خانواده را داشتهاند، اما «ایکاش» نوشتهاند و اعلام داشتهاند که متأسفانه به دلیل تنگناهای مالی، نمیتوانند در این امر شراکت کنند، بیشتر به عظمت ماجرا پی خواهیم برد. شاید بد نباشد به پاکی دل این عده نیز احترام بگذاریم و آمار مشتاقان کمک را ۷۴ درصد منظور کنیم.
جدای اینکه مراتب قدردانیمان را از همه خوانندگانی که نظرات پرمهرشان را در اختیارمان گذاردند، اعلام میکنیم، دو تشکر دیگر هم داریم: نخست از آن دسته مخاطبانی که با مراجعه به قسمت «تماس با ما» یا با استفاده از ایمیل info@tabnak. ir و حتی شماره تلفنهای تحریریه با ما تماس گرفتند، و دوم از یاران و همکاران رسانهای و مطبوعاتیمان در استان خوزستان که از هیچ کمکی مضایقه نکردهاند و دریغ ندارند.
البته بخش دیگری از نظرات هم، موضوعات دیگری داشتند که شاید بارزترین آنها، ابراز همدردی-درخواست اطلاعات تکمیلی درباره بیمار و خانواده وی ـ درخواست پیگیری ـ تشکر از انتشار گزارش ـ نصیحت به بخشی از مسئولین و یا هموطنان متمول ـ انتقاد (هم از مسئولان و نهادهای خیریه و هم از تابناک) پیشنهاد موارد مشابه برای تهیه گزارش باشد و البته درصد بسیار جزیی هم توهین کنندگانی بودند که مجالی برای اندیشه ندارند.
این در حالی است که بخش چشمگیری از نظریات، حاوی نام و نام خانوادگی ارسال کننده و شماره تلفن و یا ایمیل معتبری بود که نشان از برخورد انسان دوستانه مخاطبان فهیم با این گزارش است؛ مخاطبانی که گاه با خوش بینی تمام با ماجرا روبهرو شدهاند و حتی برای فرستادن این مادر و دختر به مشهد مقدس هم اعلام آمادگی کردهاند (مادر رویا آرزو دارد که دخترش درمان شوند تا بتوانند با هم برای ادای نذر مادر، به پابوس امام رضا بروند).
اینجاست که وظیفه خود میدانیم به یاری شما خوانندگان بزرگوار و پزشکان دلسوز و مسئولین همیار، شرایطی فراهم کنیم که این آرزو محقق شود و البته بر خود لازم میدانیم با همفکری شما، بستری امن فراهم کنیم تا بتوان به کمک آن، بدون هر گونه شایبهای، به دیگر رویاهای گوشه و کنار کشورمان نیز بپردازیم و یاریگرشان باشیم. (ما را از راهنماییهای خود محروم نکنید)آخرین وضعیت پیگیری درمان «رویا»ی مردم ایراناکنون مقدمات حضور «رویا» در بیمارستان لقمان فراهم شده و قرار است به زودی (دوشنبه آتی) به این بیمارستان منتقل شده و مراحل درمانش را آغاز کند. پزشکان بیمارستان بر این باورند که درمان این بیمار به چند مرحله جراحی نیاز دارد، ولی جزییات دقیقتر درمان هنوز مشخص نیست و حتما به محض اینکه آگاه شویم، شما را نیز در جریان خواهیم گذاشت.
اما خالی از لطف نیست که بدانید یکی از مسئولین رده بالای دولتی نیز برای حل مشکل مسکن این خانواده اعلام آمادگی کرده و در صدد هستیم که پس از حضور «رویا» در تهران، چند و چون کمک در این زمینه را با ایشان به مشورت بنشینیم و مراتب سپاسگزاریمان را اعلام کنیم.
این در حالی است که خبر میرسد در روزهای گذشته، برخی مسئولین استانی به دیدن این خانواده رفتهاند و قرار است که بعضی دیگر هم به وضعیت این خانواده سرکشی کنند؛ اتفاقی بسیار مثبت که گویا توانسته روحیه رویا را هم بهتر کند؛ جایی که از همه مردمانی که به فکرش هستند، به دلیل بار سنگین روی صورتش، آهسته آهسته تشکر میکند.
باز هم تأکید داریم که وظیفه خود میدانیم که پیگیر این ماجرا تا به پایان باشیم و اطمینان میدهیم که خوبیها را خواهیم گفت و حتم داشته باشید که پشت گوش اندازیها را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت و از کنار آن نخواهیم گذشت.
تا چه مقبول افتد و چه در نظر آید ...!