بازدید 2708
۱
عسکری در گفت‌وگو با «تابناک»:

نظام پارلمانی می‌تواند گره بحران سیاسی نظام را حل کند

مشکل عمده‌ای که اکنون در کشور هست، در دستگاه اجرایی است و کاستی‌های موجود نظام هم متوجه مجلس که باید خط سیر نظام را ترسیم کند.
کد خبر: ۲۲۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۵ 25 February 2012
یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: نظام پارلمانی
می‌تواند گره بحران سیاسی درون نظام را باز کند، چرا که مجلس قوه عاقله نظام است و اگر عصاره فضایل ملت در آنجا جمع باشند، علی القاعده برون رفت از وضع کنونی‌ را خواهیم دید.

حجت‌الاسلام علی عسکری در گفت‌و‌گو با خبرنگار «تابناک» با اشاره به ویژگی‌های یک مجلس مقتدر اظهار کرد: مشکل عمده ای که اکنون در کشور هست، در دستگاه اجرایی است و کاستی‌های موجود نظام هم متوجه مجلس است که باید خط سیر نظام را ترسیم کند.

عملکرد مجلس باید برای رضایت مردم باشد

وی افزود: عملکرد مجلس باید برای رضایت مردم باشد، چرا که اگر مردم راضی نباشند، حکومت مشروعیت ندارد و مجلس اگر کارآمد باشد، به دنبال آن، دولت هم کارآمد شده و سرانجام نظام کارآمد می‌شود .

کارهای سیاسی، حالت باندی و محفلی به خود گرفته است

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه چون کشور ما از احزاب قوی برخوردار نیست، در نتیجه کارهای سیاسی کشور، حالت باندی و محفلی به خودش گرفته است و این نبود احزاب، باعث می‌شود که شکل گیری مجلس، سامان مشخصی از معیارهای مطلوب نداشته باشد.

سهم هر گروه در شرکت سهامی اصولگرایان؟

وی ادامه داد: اکنون برخی مثل قیم می نشینند و تعیین تکلیف می کنند که در شرکت سهامی اصولگرایان هر گروه چقدر سهم دارد و این رویکرد باندی خودش یک آفتی در شکل گیری مجلس است و در نتیجه با این سیستم نمی توانیم یک مجلس مقتدر داشته باشیم و باید به این رفتارهای فله ای و سنتی پایان دهیم و نخبگان باید عرصه ای را ترسیم کنند که این بحران مرتفع شود.

نظام‌های ریاستی، یکی پس از دیگری در حال سقوط است

عسکری درباره تغییر نظام سیاسی کشور به نظام پارلمانی گفت: نظام پارلمانی، نظامی است که از یک ساختار علمی و منطبق بر معیارهای اصول نظام مردم سالار است و در دنیا عمدتا گرایش به سمت نظام پارلمانی است و نظام های ریاستی یکی پس از دیگری در منطقه در حال سقوط است، چرا که نظام ریاستی، استبداد و حاکمیت فردی را به نحوی در پی دارد و این رویکرد با کثرت گرایی و اکثریت مطلوب آرای عمومی چون همخوانی ندارد در سایر کشورها در حال برچیده شدن است .

وی افزود: اگر نظام پارلمانی برخوردار از ساختار حزبی کارآمد نباشد، تفاوت چندانی با نظام ریاستی نخواهد داشت و همین مشکلات را باز هم خواهیم داشت؛ بنابراین باید دقت شود تا ساختار حزبی در این نظام گنجانده شود .

نظام پارلمانی می‌تواند گره بحران سیاسی نظام را باز کند

رابط پارلمانی مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: مردم از افراد جنجالی و التهاب آفرین و کسانی که ضعف مدیریت خودشان را با مدیریت شوک پنهان می‌کنند، دل آزردگی دارند و به نظرم، نظام پارلمانی می‌تواند گره بحران سیاسی درون نظام را باز کند، چرا که مجلس قوه عاقله نظام است و اگر عصاره فضایل ملت  در آنجا جمع باشد، علی القاعده برون رفت از وضع فعلی را خواهیم دید.

باید پانزده علی مطهری در مجلس داشته باشیم

وی افزود: نمایندگان مجلس باید همچون مدرس عمل کنند تا مجلس بتواند در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد. در شرایط کنونی کشور، برداشتم این است که مردم بتوانند یک علی مطهری را تبدیل به پانزده علی مطهری کنند؛ گویا، جلوی برخی زیاده‌خواهی‌ها را که نظام را به
سمت استبداد می‌برد، خواهد گرفت.

عسکری در پایان خاطرنشان کرد: مجلس اول در جمهوری اسلامی، بی‌گمان قویترین مجلس بود، چرا که جلوی زیاده خواهی بنی صدر را گرفت و مقام معظم رهبری نیز از نمایندگانی بود که در طرح عدم کفایت بنی صدر، نقش تأثیرگذاری داشتند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
باید 290 علی مطهری در مجلس داشته باشیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی