بازدید 49459
پای درد دل مردمانی که عاجز شده‌اند؛

تصاویری از بدحالی خوزستان؛ ‌حال شما چطور است؟!

«سال نو مبارک» را هم به زور می‌توان دید، شوخی که نیست؛ هوا ۳۱ برابر حد مجاز آلوده است و این شرایط قدرت تعطیل کردن همه چیز را دارد؛ حتی تعطیل کردن نفس! آن هم با گرد و غبار سرزمینی که سابقه تجاوز به کشورمان را دارد. حالا اگر می‌خواهیم هشدار بدهیم، شاید بد نباشد به جای مخاطب قرار دادن کودکان و سالمندان و بیماران قلبی، هشدارمان را خرج مسئولان دلسوز داخلی یا مسئولان دل نسوز عراقی کنیم!
کد خبر: ۲۳۴۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۰ 21 March 2012
دقت کنید: چند روز پیش، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: «هم اکنون غلظت گرد و غبار در شهرستان اهواز ۴ هزار و ۸۷۳ میکروگرم بر متر مکعب و در شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش نیز بیش از ۳ هزار و ۱۶۸ میکروگرم بر مترمکعب است، در حالی که حد مجاز آلودگی، ۱۵۰ میکرو گرم بر مترمکعب است». احتمالا حق می‌دهید که نام این وضعیت را فاجعه بگذاریم، بی‌آنکه محکوم به سیاه نمایی شویم!

به گزارش «تابناک»، از چند سال پیش که هجوم ریزگرد‌ها و غبارهای وارداتی از عراق به غرب و جنوب غرب کشورمان آغاز شد تا کنون، اوضاع چنان تغییر کرده که دیگر هوای پاک برای مردمانی که ساکن این مناطق هستند، غیر عادی به شمار می‌رود و به نوعی تبدیل به حسرت شده است.

حالا مدت مدیدی است که آسمان این استان، غبارآلود است و شرایط زندگی برای مردمان ساکن شهرهای گوناگون آن بسیار نا‌مساعد است تا جایی که صبر برخی‌هایشان تمام شده و در دل می‌خواهند که این غبار به پایتخت هم برسد تا شاید چاره‌جویی شود؛‌ مردمانی از دیار مقاومت که این ‌بار دلشان از دوستانی شکسته که گویا فراموششان کرده‌اند.


دقت کنید؛ دیدن پل معروف اهواز دیگر کار ساده‌ای نیست!


مردی که طاقتش از آلودگی ادامه‌دار هوا طاق شده، می‌گوید: چون پایتخت نشین نیستیم و از قشر شهرستانی به شمار می‌آییم، لابد نباید هیچ انتظاری داشته باشیم. شاعر می‌گوید: «نفس بکش، نفس بکش، اینجا نفس غنیمتِ». اما اینجا نفس هم نمی‌توان کشید؛ از یکی از ویژگی‌های اصلی موجود زنده یعنی تنفس هم محرومیم!

استاندار خوزستان با اشاره به ضعف دستگاه‌ها و سیستم‌های پایشی برای پیش‌بینی پدیده مخرب گرد و غبار گفت: «از زمان گزارش حرکت توده از کشور عراق تا زمان ورود آن به استان بیش از سه ساعت طول نمی‌کشد، ولی اگر سیستم‌های تبادل اطلاعات لحظه‌ای لازم را داشته باشیم، بهتر می‌توانیم برای زندگی مردم برنامه‌ریزی کنیم. دست‌کم تا زمانی که این پدیده برطرف نشده باید راهکارهای لازم برای مدیریت این بحران را به گونه‌ای در اختیار داشته باشیم. متأسفانه در این مدت که گرد و غبار در کشور ما افزایش یافته میزان تخریب آن بر سلامت جسم و روان افراد به صورت دقیق محاسبه نشده است، در حالی که داشتن اطلاعات میزان تهدید سلامت افراد از سوی گردوغبار برای انجام برنامه‌ریزی‌ها برای مقابله با گرد و غبار مهم و ضروری است و باید مسئولان امر در این باره دست به کار شوند».
و ادامه می‌دهد: امیدوارم که مسئولین فکری به حال کم کاری خویش کرده و همه این بلایا را به حساب عذاب الهی گناه مردم بی‌گناه جنوب کشور نیندازند که دور از انصاف و مروت است.

این در حالی است که بر پایه جدید‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی که در مهر ماه سال گذشته (۹۰) منتشر شد، شهر اهواز، مرکز استان خوزستان با اختلاف چشمگیر نسبت به دیگر شهرهای جهان در صدر آلوده‌ترین شهر‌ها از نظر ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکروم‌تر هوا اعلام شد. سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود آورده بود: «اطلاعات و آمار این بررسی، بر پایه اندازه‌گیری سطح ذرات معلق در هوا توسط یک هزار و صد شهر جهان جمع‌آوری شده و در اختیار این سازمان قرار گرفته است. در اهواز میزان ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکروم‌تر به‌طور متوسط سالانه ۳۷۲ میکروگرم در هر مترمکعب بوده است».

اکنون سال نو رسیده، ولی هوای خوزستان هنوز کهنه است؛ مدت‌هاست که کهنه است و به رغم صحبت‌های مسئولان برای مذاکره با مسئولان عراقی و...، اگر بد‌تر نشده باشد، نشانه‌ای از بهتر شدنش هم نیست و جالب (!) اینجاست که این آلودگی چند ده برابری، غالبا به تعطیلی هم منجر نمی‌شود!

از مهندس جوانی که در اهواز کار می‌کند، می‌پرسیم که چاره چیست و می‌گوید: دست‌کم  اینکه همه شهرهای آلوده را چند روزی تعطیل کنند تا شاید رنج مردم کمتر شود؛ شما هم تصاویر این هوای آلوده را منتشر کنید تا همه بیشتر متوجه عمق ماجرا بشوند؛ مثل «نامه سرگشاده»!
 









این تصاویر را «رضا اسکندری» برایمان فرستاده است؛ احتمالا از دور و اطراف منزل و بدون اینکه لازم باشد جهت دوربین را تنظیم کند و یا به جای خاصی برود!

آقایان مسئول، هوای خوزستان که اصلا خوب نیست؛‌ حال شما چطور؟!


تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۴۶
انتشار یافته: ۹۸
هوای یزد هم تقریبا همینطوره مسئولین خواهشا رسیدگی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
آخه چيكار ميشه كرد ؟؟؟ چه چاره جويي ؟؟؟ بريم عراق درخت بكاريم ؟ يا لب مرز ديوار بكشيم ؟؟؟ چيكار ميشه كرد ؟
شهروند خوزستانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
هوای یزد هر 6 ماه ، 2 یا سه بار اینطور میشه ، من خودم یزد دانشجو بودم ، ولی توی خوزستان ما در 21 روز گذشته 17 روز گردوغبار شدید داشتیم.
اندیمشکی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
از مسئولین خواهشمندیم طوری برنامه ریزی کنند که این ریزگردها حد اقل به پایتخت نرسند چون اونوقت مجبور میشوید کل کشور رو تعطیل کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
دوست عزیز ایجاد کمر بند سبز در بلندی کوتاهترین راه برای مقابله با این وضعیت هست .
جداي از آلودگي هوا و ريزگردها ، خود شهر اهواز هم تعريف چنداني ندارد.
خيابان هاي كثيف و پر از گودال ، ساختمان هاي فرسوده و قديمي و نازيبا و ...
قبل از اين كه به اين روز كشيده شود دولت بايد به فكر مي بود واقعا بايد به حال اين دولت تاسف خورد
پاسخ ها
ميثم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
دولت بايد چكار ميكرد ميرفت به گرد و غبار عراق مي گفت نيا تو ايران؟؟
حال و هوای کارون بسیار بدتر از این است. مشکل گردوغبار را بین المللی می دانند ولی چرا کارون را خودمان به این روز انداختیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
در جواب دوست آموزش پروشی همین بس که شما سه ماه تابستان تعطیل هستین و کل عید، و هر هفته ساعت کاریتون نصف ما نفتی هاست و ما از فردا شنبه باید سر کار بریم.
ما کارکنان عملیاتی چاههای نفت روزی 12 ساعت توی فضای باز (دکل نفت)مستقیما با گرد و خاک مواجه ایم دوست داشتم ... این عید رو سر دکل با ما بود تا با جان و دل سختی کار ما رو درک کنه ان وقت نگه که مستثنی شدن از قانون خدمات کشوری تبعیضه.ولی بهتره همونجا تو اب و هوای خوش به مسافرتش بپردازه چون اینجا دست و پای ما رو فقط میگیرن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
چرا اسم شخصی که گفته رو سانسور کردین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
آقای ملی حفاری! یعنی نیروهای پیمانکاری در نفت و پتروشیمی و پلیس و ارتشی و سپاهی و معلم در اهواز هوای پاک تنفس میکنند یا فقط شما هستید که زحمت میکشید؟ بنده فرهنگی هستم با مدرک مهندسی نرم افزار و 8 سال سابقه کار فقط 560 تومان حقوق میگیرم دقیقا به اندازه بن های شما نفتی ها!
حامد
| United States |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
لطفا از حقوق چندين ميليوني خودت هم بگو.بالاخره بايد بين من كه 300000در ماه حقوقمه با شما كه دست كم 3000000ميگيري فرقي باشه يا نه.ميخواي اصلا بري تو خونت بخوابي يا يه ويلا برات تو شمال بگيرم بعد در ماه 3000000حقوق هم به حسابت بريزم.آخه شماها جزو قشر ضعيف جامعه هستين.
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی من

آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
سلام
فكر كنم بي خيال خوزستان و مردم آنجا بشویم خیلی بهتر است .
مردمان خون گرم و دل رحم که دلشان برای خودشان هم نمی سوزد .
....
بگذریم از خوزستان و مردمش آنها که 8 سال مرارت را در جنگ تحمل کردند این که دیگه نفس نکشیدن طوری نمیشه .
هوای پایتخت تمیز باشه پارک داشته باشند تابستان با شیلنگ آب بپاشیم مردم خنک شوند، مردم خوزستان خونگرمند عادت دارند به نفس نکشیدن عادت دارند به حسرت خوردن عادت دارند به دیدن مسولین با همت و خوش ذوق که بزرگترین پل را در روی رودی می زنند که در حال خشک شدن است
کلبه های چوبی می سازند که در گرمای 55 درجه ذوب شود و....
گرد و خاک را فراموش کنید مثل مردمان غیور خوزستان که نفس کشیدن را فراموش کردن
راستی چه قدر از در آمد نفت از خوزستان است ؟
پاسخ ها
نفتی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
83.5 درصد کل تولید نفت ایران از خوزستان است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
آقااا پایتخت هم زیاد تعریفی نداره ..اینجا مواد سمی زیاده اونجا گرد و خاک ..فکر نکنید پایتخت هم خبریه..! فعلا که مسولا ...
کلاغ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
83.5 درصد صحیحی نیست. اگر کمی اطلاعات کسب کنید می بینید سهم تولید نفت در میدان های دوگانه پارس، سرکان پلدختر، تنگه بیجار و پایدار غرب و شرق و بقیه چاه ها این رقم را تا حدود 60 درصد کاهش داده. آمار دروغین ندهید لطفا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
حالا خوبه تابناک تهرانی به نفعتون نوشته وگرنه ...
اگر این ریزگردها چندبار به تهران برسد خوزستانی ها هم مشکلشان حل می شود
مثل موشک های دوره جنگ
تا خوزستان می خورد : لقب مقاوم و ایثار و صبر و مقاومت دادند
تا یکی دو تا خورد تهران
جنگ تمام شد
خوزستانی ها
دست بدعا شوید غبار برسد تهران
تنها راه حل همین است
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
به نیو یورک هم برسه کسی کاری نمیکنه چون نمیتونه مثل اینکه بگو شبها دولت آفتاب را بیرون بیاورد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۲
این نهایت بی انصافی است؛ مشکل دارید و ما هم می دانیم ولی گمان کنم نمی دانید که ما هم در تهران کم مشکل نداریم
میشود گفت:
خدا کند گرانی به خوزستان برسد
= = لباس شخصی ..
= = آب نیترات دار ..
= = اختلاف طبقاتی ..
= = ترافیک خسته کننده ..
= = اجاره خانه های کمر شکن ..
= = پز عالی و جیب خالی ..
= = مالیات دقیق و همه قوانین جدید و دقیق ..


ولی نمی گویم چون همه از یک آب و خاکیم: خدا کند مسئولان برای گرد و غبار چاره کنن؛ خفه شدن من برای شما درمان نمی شود!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
آن تهرانی عزیز که فکر میکند مشکلاتشان در تهران بیشتر است تشریف بیاورند اهواز زندگی کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
تا حالا چندین بار این ریزگردها به تهران هم رسیده است دوست من اما کسی کاری نکرده است. ضمن آن که دود و سرب و منواکسید تهران را + اجاره خانه کنی به حال ما هم گریه خواهی کرد.
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
دوست ناشناس تهرانی حق با شماست و این مشکلات توی تهران هست ولی انصاف بدید تمام این مشکلات (بجز ترافیکش) توی شهرای خوزستان هست شما می دونستید آب اهواز تلخه؟ بخدا تلخه و اغراق نیست ولی حداقل شما اونجا چهارتا بیمارستان خوب دارید که اگه خدای نکرده حالتون بد شد استفاده کنید ما این رو هم نداریم
ناشناس
| United Kingdom |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
اقای ناشناس . اهواز هم همین گرونی ها وچیزهایی رو که میگی رو به شکل وحشتناک داره . یه سری بزنی متوجه میشی.به هر حال ما هم اهواز هستیم هم تهران.از نظر این چیزهایی که میگی تقریبا مثل هم هستند.تو اهواز جاهایی میشناسم که فقط ماهی 1 میلیون پول گوشت کبابشونه ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
تهران فقط مسكن واجاره گرونتره وگرنه همه چي از شهرستانا ارزونتره
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
دوست عزیز ناشناس گویا تا حالا از تهران خارج نشدین نکنه فکر میکنین در سایرشهرها ارزونی فراوانی بهشت گونه جاریست نکنه فکر میکنین اینجا لباس شخصی نداره
نیترات که سهل بیاین اینجا با ذائقه خوبتون میتونین تمام جدول مندلیف رو یه جا نوش جان کنیین حتا 2 3تا عنصر جدید هم کشف کنین
...
اندیمشکی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
کی گفته تو خوزستان گرونی نیست
بنده توی یکی از روستاهای اندیمشک (که گاز هم نداره)به اسم بیدرویه یه خونه اجاره کردم که حتی سفید هم نیست با مبلغ 2 میلیون تومن و ماهی 100 در حالی که خونه خواهرم توی کرج 2 میلیون تومن و ماهی 200 کجای اینجا گرونی نیست
بله گرد و غبار به تهران هم رسید ولی اون موقع کشور کلا تعطیل شد و توی خیابون اورژانس اورده بودند و به مردم هم ماسک مجانی میدادند تا خدایی نکرده کسی اذیت نشه و بماند که اخبار هم چقدر پیگیری کرد و...
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
ایول دادا درست گفتی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
تهران یعنی پایتختی با بیش از ده میلیون نفر جمعیت!
بعضی ها میگن با احتساب جمعیت شناور، تهران نزدیک به چهارده میلیون نفر جمعیت داره؛ یعنی بیش از یک هفتم جمعیت ایران!
بازم یک هفتم رو تو ذهنتون تکرار کنید تا متوجه حساسیت ماجرا بشین
یعنی جمعیت کل استانتون با چند تا استان دیگه همه به اندازه تهران نمیشه پس اینقدر قیاس مع الفارق نکنید
هوای شهر شما هم فاجعه است
وحشتناک است
گرانی هم دارید و همه چیز حق با شماست ولی تا وقتی شما هی بگید تهران ال و تهران بل، یه عده هم اینجا هستن که همینقدر درک از ماجرا رو نشون می دن و این خیلی فاجعه تر از هوای تهران و خوزستان است!
بخدا ظرف سی سال اخیر کسی دعا نکرد شهرهای دیگه آلوده بشه تا بفهمن تهران چه خبره
شما هم دعا کنید و ما هم دعا می کنیم
شاید ...
سلام
واقعا اگر مسئولین دلسوز و وظیفه شناس بودن تو این 4-5 ساله که وضع ما اینه به داده ما میرسیدن.الان بعد 6-7 سال ی کاری میکنن و هی تو بوق و کرنا میگن که ی کاری کردیم اما غافل از اینکه تو این مدت هزاران نفر هزاران نوع درد و مرض میگیرن..
حالا اگه یک اتم از ذرات و گرد و غبار به تهران برسه همه جا رو تعطیل میکنن و سریع ی گروه میفرستن عراق و ..
در حالی که ما مجبوریم تو این هوا بریم مدرسه یا سر کار
بازم حس میکنم نتونستم حرفمو تو کلمات بگنجونم
من به عنوان یک جوون اهوازی اصلا راضی نیستم
لطفا پیام نشون داده بشه
بابا جون ديگه خفه شديم تو رو خدا به دادمون برسيد ...
غرب دزفول؛ شوش؛ دشت عباس؛ عین خوش؛ سایت ۴ و ۵ ؛ رقابیه ؛ چزابه؛...

دوم فروردین ۱۳۶۱

امروز ۳۰ سال از آن روز بزرگ می گذرد

هر چند فتح المبین برای زمینیان فراموش شد ولی برای آسمانیان تا ابد هر سال این روز را جشن می گیرند

یادمان باشد خدا در دشت عباس بر ملائکه اش فخرفروشی کرد.

مباد که فتح المبین روز بزرگ خدا را فراموش کنیم.

یاد امام و شهدا گرامی باد که آرامش امروز را مدیون انهاییم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
چطوری داداش؟! چه خبر؟!
ساختن سد هاید مارون 3و4 و ذخیره آب برای استانهای مرکزی و سد های ترکیه روی دجله و فرات باعث کاهش رطوبت بیابانها و تبخیر بیشتر از آب موجود نهایتا ایجاد خاک شده غفلت از اینکه ضرر جمع آوری آب پشت سدها بعلت ریزش خاک روی مجصولات چندین استان باعث نابودی کشاورزی و جذب رطوب هوا توسط خاکها باعث کاهش بارندگی میشود دیگه نه ابی برای ذخیره است نه کشت و کاری پس از 50 سال کلا ایران لم یزرع و نبدیل به بیابان میشود دست بردن در طبیعت و ساخت سد های بدون مطالعه غضب طبیعت رو در بر دارد
پاسخ ها
آرش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
واقعا من نميدونم كي گفته ساخت سدهاي زياد نشانه پيشرفت كشوره ؟
كجاي دنيا اين همه براي سدسازي پافشاري مي كنند ؟
اونها دنبال راه هاي مهمتر و بهتري مثل كنترل ميزان مصرف و مصرف بهينه هستند ، نه اينكه تا مشكلي در بخش آب پيش مياد سد بسازن !
خداوکیلی از فیلتر ماشین ها گرفته تا انواع بیماری تنفسی این بیچاره ها رو گرفتار میکنه اینطوری
دبی که از این بدتره کرور کرور هم ایرانیها میان اینجا (شما هم یک وقت نظر رو نشان ندی هی حذف کن)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
lمن بچه آبادانم و 10 روزي دبي بودم در زماني كه آبادان ريز غبار بود اونجايك ذره خاك هم نديدم
یب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
مثبتم رو پس میگرم
خواهش ميكنم حق مرزي ومناطق بد آب و هوا را براي كارمندان وكارگران اين استان تعلق بگيرد وپرداخت كنند.
تشكر از دولت محترم كه اين طرح را تصوب كرده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
من در پتروشيمي بندر امام كار مي كنم وقتي هوا خاك ميشه ادارات همه تعطيل ميشن ولي ما شيفتي ها بايد سر كار بمونيم هيچ حقي هم بما پرداخت نميشه آيا اين عدالته؟
با سلام
چندین سال هست که هوای شهرستان زابل نیز ، اینطور ی شده و مشکلات بهداشتی و غیره زیادی بر مردم ایجاد نموده ، لطفا" مسئولین محترم در این زمینه هم فکری بردارند . با تشکر
خدا شاهد ديگه زندگي تو خوزستان برامون زهر مار شده.

آرزوي ديدن يه روز پاك و معمولي را داريم.

نميدونيد زندگي تو هواي خاكي چ حالي داره

دلتون از دنيا سياه ميشه

به دادمون برسيـــــــــــــــــــــــــــــــد...
باور کنید من روم نمیشه حرفی بزنم دوستان کامل گفتند به نظر من هم بهترین راهکار دعا کردن واسه رفتن گردوخاک به تهرانه
پاسخ ها
هوای پاک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
من هم موافقم همگی دعا کنیم گردو خاک به تهران برسه بلکه چاره ای برای ما خوزستانیها بکنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
ما هم براتون ترافیک و رانی مسکن از خدا می خواهیم. آمین
تو رو خدا فقط یکی به من بگه چرا 6/7 ساله هوا اینجور شده؟!! مگه ما 6/7 ساله همسایه عراق و عربستان شدیم؟!! هر کی جواب بده یه جایزه پیش من داره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
واسه اینه که اون دوست عزیزمون دارن باهامون صفا می کنند...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
دوست عزیز ، این قضیه چاره داره ، اونم اینه که شنهای روان رو با پاشیدن مواد نفتی ساکن کنن ، اونم باید دیپلماسی خارجی باید عراق رو به این کار وادار کنه که چند ساله زورش نمی رسه ، قسمت ما از عراقیها یا موشک و بمب یا خاک و شن ، ولی کماکان ملت دوست و برادرن و ما باید از دهن خودمون بزنیم و به این عزیزان برسیم
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
ساختن سد هاید مارون 3و4 و ذخیره آب برای استانهای مرکزی و سد های ترکیه روی دجله و فرات باعث کاهش رطوبت بیابانها و تبخیر بیشتر از آب موجود نهایتا ایجاد خاک شده غفلت از اینکه ضرر جمع آوری آب پشت سدها بعلت ریزش خاک روی مجصولات چندین استان باعث نابودی کشاورزی و جذب رطوب هوا توسط خاکها باعث کاهش بارندگی میشود دیگه نه ابی برای ذخیره است نه کشت و کاری پس از 50 سال کلا ایران لم یزرع و نبدیل به بیابان میشود دست بردن در طبیعت و ساخت سد های بدون مطالعه غضب طبیعت رو در بر دارد
بابت خسارت جنگ از این عراقی ها که چیزی دست ایران را نگرفته حداقل یک طوری جلوی این تحفه عراقی ها را بگیرید .قابل توجه دولت مردان
وضعیت سیستان سالهای سال که از نظرریز گردها وخیمه! کو گوش شنوا حالا چند ماهیه که مناطق غربی وضعیتش وخیم شده همه به تکاپو افتاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
آرنی جون گرد و خاک سیستان مربوط به غبار محلی وشرایط اقلیمی خود منطقه است و فکر نمی کنم آلودگی انجابه اندازه ی این ریزگردهای ناخوانده خطرناک باشند
با فرق گذاشتن بين تهراني ها و شهرستاني ها بدترين ضربه رو به وحدت ايراني ها وارد آورديد.
در جايي بودم كه همگي از تهران بودند و من از اراك ،‌ اما همه آنها به من مي گفتند " بچه شهرستاني " تو ديگه هيچي نگو !!!
در حاليكه درستي حرف من فرداي آن روز براي آنها روشن شد ، اما باز هم به من مي گفتند بچه شهرستاني تو ساكت !

انگار ما كه در تهران به دنيا نيامده ايم انسان نيستيم و حق حرف زدن نداريم !

آلودگي هواي خوزستان را چه كسي بايد برطرف كند ؟
آلودگي شيميايي هواي اراك كه به شدت سمي است را چه كسي بايد برطرف كند ؟

مشكل فقر و محروميت بچه هاي زاهدان و سيستان و بلوچستان و بوشهر و خوزستان و هرمزگان و ... را چه كسي بايد حل كند ؟

تعداد مكان هاي تفريحي به نسبت جمعيت در تهران چند عدد است و در شهرهاي ديگر چطور ؟
پاسخ ها
س.ع
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
سلام.هموطن عزیز من تهرانی هستم ودر تهران ساکنم.هرکسی از همشهریهای من به شما یا کسه دیگه ای میگه بچه شهرستانی نشان دهنده بی فرهنگی وبی ادبیشه ،من از جانب تهران از شما عذرخواهی میکنم.همه ایرانی هستیم وهیچ فرقی با هم نداریم.درمورد آلودگی هوای اهواز وجنوب غرب ایران ،واقعا مسوولین باید کاری انجام بدن و به داد مردم برسن.اصلا فکر نکنید که تهران وضعیت بهتری داره ،یکی از ساکنین اهواز اومدن وطبقه بالای منزل ما رو خریدن ومواقع بدبودن آبو هوای اهواز میان اینجا،ولی خودشون هم بعضی وقتها میگن اهواز یه جور کثیفه تهران یه جور دیگه.تنها چاره اینه که مردم یعنی ماها صدای اعتراضمون رو به گوش مسوولین برسونیم تا فکری بکنن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
من خیابون پاسداران میشینم. یه سینما تو کل این منطقه نیست. فکر نکن تهران خبریه. سالی هم کلی شهرداری پول ازمون میگیره که البته انصافا کار هم میکنه
من خوزستانی نیستم اما به نظر من به شهرهای این استان با توجه به منابعی که دارد ظلم زیادی می شود ، به عنوان نمونه شوشتر و مسجد سلیمان وضعیت اسفناکی دارند ، که رسیدگی و بودجه های جداگانه ای را می طلبند ، شوشتر تاریخی دچار نابسامانی شدید در خدمات شهری و مناظر و امکانات شهری می باشد که می بایست هر چه سریعتر توسط افراد متخصص و اهل فن واقعی سر و سامانی به این وضع داده شود ، حیف است به خدا شهری در کنار کارون و دریغ از یک چراغ در کنار آب .
واقعا باید دست روی دست بگذاریم و تماشا کنیم؟! بهتر نیست مدیریت جهان را از همین کشور خودمان آغاز کنیم؟ چرا سال ها از ریزگرد خبری نبود؟ بی گمان راه چاره ای هست اگر اراده ای باشد. اگر جان مردم مهم باشد. به ولله غصه ام می گیرد از این همه بی عرضگی.
چرا از دولت عراق نمی خواهیم که بیابان ها را مالچ مالی کند؟ مگر دولت دوست و برادر ما نیست؟ چرا خودمان دست به کار نمی شویم و بیابان های عراق و اردن و هر خراب شده ای که ریزگرد از آن جا می آید را مالچ مالی نمی کنیم؟!
خسته شدیم به قرآن سوگند!
پاسخ ها
مجتبی از اهواز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
دست تابناکی ها درد نکند که همیشه حقایق را انعکاس می دهند من فکر می کردم شما تهرانی ها از حال و هوای ما خوزستانی ها بی خبرید عجیب است که شما به فکر ما هستید ما اینقدر فریاد زدیم کمک کمک خاک خاک.... که دیگر خسته شدیم... امید وارم اقای حجازی استاندار ما ، چاره اساسی برای رفع این معظل بیاندیشد و بهترین عیدی را به مردم خوزستان دهد تا به خوزستانی ها اثبات شود مسئولین به فکر انها هستند. امیدوارم
سدهایی که ترکیه بر روی دجله و فرات ساخته است باعث خشک شدن تالاب های عراق شده و نتیجه اش بدبختی برای ماست. عراق مشغول بمب و جنگ فرقه ای است! طبق پیمان نامه های بین المللی ما می توانیم از ترکیه بخواهیم تا حق آب عراق را رعایت کند. امان از دست این ترکیه که هیچ خیری برای این مملکت نداشت! یکی به این اردوغان بگوید ما خفه شدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
آقاي اردوغانسلام
ما خفه شديم!!!!!!!!!!!
من به اردوغان گفتم
با تمام اين مشکلات عدم اعلام تعطيلي در اين روزهاي آلوده تحمل اين وضع را براي ما خوزستانيها بسيار رنج آور تر نموده است .و بارها شده بعد از شروع کار اداري تعطيلي آن روز اعلام شده که اين وضع مشکلات را دوچندان مي کند
تركيه عادت داره هم ازتوبره بخوره هم از اخور سر جنگ ايران و عراق به همه جا رسيد .مسعولين اگه راست ميگن تو دماي 50 درجه وبادوخاك بيان اهواز
به این می گویند خفقان طبیعی و به گور کردن دسته جمعی
کاش یکی از کارشناسان محیط زیست یا یکی از پزشکها عوارض این گردو غبارها را برای مردم تشریح می کرد. تا کی مخفی کاری؟ تا کی مردم را از حقوق اولیه شان محروم کردن؟
مردم جنوب و جنوب غرب کشور باید از ترکیه و وزارت نیرو ... شکایت کنند
آقا شما از روز خوب اونجا عکس گرفتی
من خودم عکس دارم
ساعاتی بود که واقعا پنج متری پیدا نبود
شما از آخراش عکس گرفتی داداش
می دونستید توی ادارات دولتی تهران برای هر روزی که هواش کمی آلوده می شه به کارمنداش حق بد آب و هوایی تعلق می گیره.البته منظور از بد آب هوایی یک هزارم این هواییه که تو خوزستانه . ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
کی گفته؟ چرا دروغ میگی برادر؟
هواتون بده قبول ولی لازم نیست دروغ بگی ...
عجیبه ها!
ما در قطر هم همین هوا را داریم. شاید هم بدتر.
بنظرم کشورهای منطقه باید با هم تصمیم گیری و هم فکری و چاره اندیشی کنند
اقا خوزستان رو منطقه ازاد بکنید که حداقل مقداری از بدبختی های ما کم شود گرد و غبار پیشکش
ظلمی که درحق خوزستان شده قابل بخشش نیست.با این همه منابع بیایید وضعیت خرمشهر وآبادان راببینید.مسولان فقط شعار میدهند وقت عمل کردن به شعارها کی میرسد .کاش فقط گرد وغباربود.این مسولین دلسوز کجا هستند!!!
حفظ الله خوزستان
با سلام

من خودم قبل عید با کاروان راهیان نور رفته بودیم اون طرفا

خداییش چی می کشین شما
نه چیزی دیده میشه
نه می تونی نفس بکشی
افسرده میشی

به امید بر طرف شدن مشکل
من نمی دونم دیگه چه اتفاقی باید بیفته که این مسئولین یه کم به فکر خوزستان و مردمش باشند. واقعا ظلم و اجحاف به تمام معنا داره در حق خوزستان انجام میشه. مردم مظلومی که در هشت سال جنگ برای حفظ وطن از جونشون گذشتند و شهرها رو خالی نکردن این جوابشون نیست. انصاف نیست نفت و گاز رو از زیر پای این مردم بردارید ولی کوچکترین توجهی به نیازهای اولیه اونها نداشته باشید. اگر بگیم خوزستان با تمام این منابع در محرومیت به سر می بره اغراق نکردیم
تو خونه ، درب و پنجره بسته، موقع استراحت و.... همیشه خاک ته گلو رو احساس میکنیم. به دادمون برسید یعنی اینکه دیگه بوی خاک رو تو نفس کشیدن معمولیمون احساس نکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
بابا چرا این همه از استانتون بد تعریف میکنید میخواستم عید بیام دیگه نمیام
حالا دیدید ما چی می کشیم؟
تابناک جون
چه فایده
امروز اومدی تیتر میزنی
ولی فردا تا یه سال دیگه هیچ خبری ازت نیست
امیدوارم همیشه به فکر خوزستانی ها باشی
یک پیشنهادبرای مسئولین شهرداری های خوزستان:آبادان-خرمشهر- بندرامام-اهواز-شوش-دزفول-شوشتر:درنوارمرزی با عراق درطول اروندروددرامتدادشمال به جنوب هرتعدادکه توانستید پمپهای آب نصب کنیدکه آب راازرودخانه کشیده وبا زاویه ای45درجه به هوافواره کندوبازبه داخل خودرودخانه بریزد.به این ترتیب در محل ورودغباربه داخل کشورسدی ایجاد میشودکه اگرهمه غبارراسدنکندامادر کاهش آن مفید است.همین کاردرسواحل آبادان تابندرامام تاهندیجان بااستفاده ازآب دریاممکن است.درشهر هایی که درامتدادکارون ودزهستندهم در طول رودخانه هاوهم درطرفین رودخانه هامیتوان پمپ های فواره کننده اب نصب کردکه اب رااز رودخانه کشیده تحت زاویه 45درجه فواره نموده وبازبه داخل رودخانه بریزد.البته مشکل را کاملا حل نمیکندولی تاثیرقابل توجهی دارد. تقدیم به برادران وخواهران عزیزهم استانی(برادرکوچک شماازکاشان)
حالا فکرشم کنید که اینا از سمت عراق میان-جایی که آمریکا اونجارو هر جور که خواسته بمباران کرده
خشکسالی در حال بر طرف شدن است. اگر در این دوره با بارندگی خوب فعالیتی برای بیابان زدایی انجام شود موثر واقع خواهد شد.
تا زمانی که این گرد و خاک یک ماهی در تهران لانه نکنه ، همین آش و همین کاسه ، مطمئن باشید .
اينجا لامرد جنوب استان فارس.هواي اينجا هم به همين ترتيبه.چيكار ميشه كرد
شایعاتی مبنی بر استفاده دشمن از سلاحی به نام هارب است اگر در اینترنت سرچ کنی وعکسهای ماهوارهای رو نکا کنی بی مبری وسعت این مساله فرا تر ازمالت باشی زمین عراق و عربستان است بشت این گرد خاک بایستی باد شدید باشه ولی گرد غبار شدید ولی باد ی بر سرعت که این خاک را حرکت بدهد وجود ندارد اوضا ع مشکوک میزنه؟؟؟؟؟
پاسخ ها
محمود
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۴
شایعه ای است که یه کارخانه آسیاب خاک تو عراق است چند متر مکعب خاک آسیابی رو در هنگام باد با هلی کوپتر هوا میکنن همین برا کل ایران کافیه
تو را بخدا فکری به حال این مردم بکنید ، مردم خوزستان در 8 سال جنگ تحمیلی از جان مایه گذاشتند ، نباید این وضعیت باشه آخه مردم چه گناهی کردند .........................
خشک شدن فرات را روایات از قبل خبر داده اند و ظاهرا در حال وقوع است.
می گویند این گردو خاک هدیه عراق است پس چرا زمان صدام لعین این گردو خاکها نبود
با سلام
ما توی بندر امام خمینی (سربندر) زندگی می کنیم ما علاوه بر این گرد و غبارهای وحشتناک باید گازهای خروجی کارخانجات پتروشیمی که ما رو محاصره کردن رو هم تحمل کنیم ، اهواز که برا ما مثل بهشته
اوضاع اینجا واقعا" خرابه.
بابا هی سد بسازند ایران ترکیه سوریه ماهم برقش صادرکنیم افتخارهم کنیم برق صادرکنیم .چه اشکال داره دشت حاصل خیز خوزستانهم نباشه نفتش کافیه .گرد و خاک نرسه تهران شکرش ....
هم میهنان تهرانی منظور ما خوزستانی ها مسئولین پایتخت هستند. وگرنه ما هم از مشکلات شما بی اطلاع نیستم . لا اقل برای دوا ودرمان بیماریهای پوستی،تنفسی و سرطانهای ناشی از آن سالی چند بار گذرمان به تهران می افتد.
من واقعا درک نمیکنم طوفان شن میشه مردم میگن دولت یا تهران نشینان کاری نمیکنن.
یک نفر توضیح بده اگه تو عراق طوفان شن بشه ما باید چیکار کنیم?
اگه تلویزیونهای عربی منطقه رو نگاه کنین میبینید که تقریبا توی تموم کشورهای حاشیه خلیج فارس شرایط یکسانی وجود داره.
چرا قطر با این همه پول بیزبون کاری نمیکنه?
با سلام
بابا زندگی تون رو بکنید
این گرد و خاک حالا حالاها ادامه دارد.
نظر کاربران اینترنت هیچ اهمیتی ندارد. چرا که هیچ مسئولی ار اینترنت استفاده نمی کند و نظرات شما را نمی خواند. تازه اگر هم بخواند ....
چاره این است که .....
به کارشناسان مسقل اجازه بدهید تا مشکل را ریشه یابی کرده وعوامل انرا معرفی نموده و راه حل عملی ارائه نمایند.
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری