تصمیم زشتی که بر خلاف مبانی دینی و ملی‌مان است:

شما حق ندارید اینجا شادی کنید!

وقتی با یک معضل اجتماعی روبه‌رو می‌شویم، راهکارهای بسیاریی به ذهنمان می‌رسد، ولی شاید راه ساده‌تر فرافکنی باشد؛ امر و نهی می‌کنیم و با پاک کردن صورت مسأله، به دنبال رفع مسئولیت هستیم که انگار خوبی‌ها از صدقه سر دولتی وجود ماست و بدی‌ها از دیگران. این تازه روی بهتر ماجراست. به نظر شما، ممنوع کردن حضور یک عده در یک مراسم عمومی، آن هم بر پایه محل ولادت، چه معنایی دارد؟!
کد خبر: ۲۳۵۶۱۸
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۲ 02 April 2012
|
73007 بازدید
|
روز گذشته، خبری روی خروجی یک خبرگزاری محلی رفت که نه تنها شگفت‌انگیز بود که موجب تأسف و ناراحتی هم بود. خبرگزاری ایمنا با نقل از مسئول کمیته انتظامی ستاد تسهیلات سفر شهر اصفهان گفت، این ستاد به منظور آنچه «رفاه شهروندان» در روز سیزدهم فروردین خوانده، از حضور گردشگران افغان در پارک کوهستانی صفه جلوگیری خواهد کرد.

ایمنا نوشت: احمدرضا شفیعی با اشاره به حضور پررنگ افاغنه در روز طبیعت در سال‌های گذشته در این پارک کوهستانی و ایجاد ناامنی برای خانواده‌ها اظهار داشت: به منظور رفاه شهروندان نیرو‌های این کمیته با همکاری پلیس امنیت و اداره اماکن در روز سیزدهم فروردین از ورود افاغنه به پارک کوهستانی صفه جلوگیری می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، این رویداد در حالی در آخرین روز جشن ملی نوروز رخ داد که همه ما این روز‌هایمان را با پاسداشت جشن بزرگ ملی و باستانی جشن گرفته‌ایم و همواره در ‌ایمیل‌ها و پیامک‌ها به جشن ملی و بزرگمان نازیده و آن را مایه مباهات خود قرار داده‌ایم؛ جشنی که متعلق به همه اقوام نوروز دوست است؛ چه رسد به فارسی زبانان که وجه اشتراک بیشتری هم دارند.

رخدادی که از فرط تکرار چه بسا بسیار طبیعی و عادی هم تلقی شود، ولی جالب اینجاست که از سوی یک مقام مسئول و همزمان با روزهای برگزاری جشن بزرگ نوروز و به عنوان انجام وظیفه رخ می‌دهد؛ آن هم چند روز پس از حضور بالا‌ترین مقام اجرایی کشورمان در جشن جهانی نوروز در تاجیکستان که برخی رؤسای دیگر کشورهای نوروز دوست هم در آن حضور داشتند.

به عبارت بهتر، در کشوری که هم مزین به دین مبین اسلام است و هم پرچم‌داری فارسی زبانان عالم را عهده‌دار شده، درست در روزهای برگزاری جشن ملی، حرکتی رخ می‌دهد که نه تنها کم از نژادپرستی ندارد، بلکه بر خلاف همه آموزه‌های مذهبی و پیوندهای ملی هم به شمار می‌رود.

این در حالی است که افغان‌ها در سرزمینمان تا اندازه‌ای از پیشینه خوبی برخوردار نیستند و همواره بازتاب اخبار ناخوشایند این مهمان‌های ناخوانده واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است؛ اما نمی‌توان از حق گذشت که این مهمان‌ها سال‌هاست که مقیم این سرزمین هستند و اگر‌ گاه رفتار برخی‌هایشان بر خلاف عرف ماست، اگر بعضی‌هایشان موجب نا‌امنی شده‌اند و اگر اگرهای دیگری هست که حضورشان را برنمی‌تابیم، دلیل نمی‌شود که رفتار غیر انسانی با آنها داشته باشیم و توجیه ندارد که رفتاری مانند آنچه در برده‌داری بر سیاهان روا می‌داشتند، از خود نشان دهیم و کار را به آنجا برسانیم که با انتشار رسمی چنین اخباری، تعلق خودمان به معیارهای انسانی را به چالش کشانده و تازه این کار را به عنوان یکی از عملکردهای نوروزی هم به شمار بیاوریم!

درست مثل زمان‌هایی که به جای حل مسأله، صورت مسأله را پاک می‌کنیم؛ اصلا چه افتخاری دارد که به جای اینکه برای شهروندانمان محیط امنی ایجاد کنیم، با حذف عوامل نا‌امنی (!) مثل جلوگیری از حضور این مهاجران افغان، به خود ببالیم که جشن سیزده به در امنی برگزار کرده‌ایم؛ لابد با این اطمینان که در محیط خالی از افاغنه نا‌امنی رخ نمی‌دهد؟!

اینجاست که بد نیست یادآور شویم که امنیت یعنی اینکه همه ـ اعم از شهروند یا مهاجران مقیم در یک خاک ـ بدانند که سرپیچی از قانون چه مجازاتی دارد و موجب چه دست محرومیت‌های اجتماعی می‌شود و بر این اساس بازدارندگی از تخلف ایجاد کنیم. امنیت را باید در ذهن شهروندان و بقیه ساخت، وگرنه با یک تصمیم آنی برای یک روز که نمی‌توان جامعه را امن کرد. انگار خودمان رو گول بزنیم که این مهمان‌های ناخوانده، موجب نا‌امنی هستند؛ اما تنها در یک روز از سال!

روزگار عجیبی است؛ کارهایمان نه بنا بر مصالح ملی‌مان است و نه آموزه‌های دینی؛ نه اخلاق را گرامی می‌داریم و نه مذهب را. وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهیم و رویکردی فرافکنانه در پیش می‌گیریم که ممکن است، خواسته یا نا‌خواسته، سبب شود که متهم به صفت زشت‌نژاد پرستی هم بشویم.

بد نیست که خطاب به آقای مسئول و همفکرانش بگوییم با کمی پایبندی به اصول ملی و دینیمان، حتما خواهید دانست که نه تنها هم کیشان افغان، که حتی آنهایی که با ما اشتراک مذهبی هم ندارند، می‌توانند روز سیزدهم فروردین را گرامی بدارند؛ اصولا نا‌امنی از آنجا سرچشمه می‌گیرد که من و شما به وظایفمان رفتار نکنیم!
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸۰۶
انتشار یافته: ۱۷۸
یک استاد دانشگاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
نگاه انسانی خوبی بود, متشکرم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
من فکر می کنم با توجه به امنیت نسبی دوستان افغانی باید به کشورشان برگردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
موافقم ، با يک برنامه زمان بندی شده برگردند
حقوق کارگر ایرانی هم درست بشه
ساویس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
یادتون باشه ما هم 5 میلیون هموطن داریم که خارج از ایران هستند در دبی در اروپا و .... اگر این رفتار را با مهاجرین کنیم چطور انتظار داریم که با هم میهنان ما در خارج برخورد صحیح شود و از همه مهم تر افغانی ها نزدیکی شدید فرهنگی به ما دارند و اینگونه فقط و فقط دشمن تراشی میشه
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آقای ناشناسی که افاضه فرموده اند درباره وجود امنیت نسبی در افغانستان چه اطلاعاتی دراین زمینه دارند؟!
ناشناس
| Switzerland |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
بهتر نبود که می گفتند ورود مجردها ممنوع فقط خانواده ها حق دارن توی این محل تجمع کنن. راستی اصفهانی ها عجب با افغانی ها لجن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
بسیاری از افغان انسانها شریف و دینداری هستند و این نژاد پرستی محض است.
پاسخ ها
سیروان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
متاسفانه این بسیاری شما عده قلیلی را شامل می شود.افغانها چون اغلب در ایران خانواده ای ندارند از آبروریزی واهمه ای ندارند و به راحتی برای نوامیس مردم ایجاد مزاحمت می کنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
کار بجا و بسیار خوبی هست.

بهتره جست و جو کنید تا با فجایعی که در رابطه با اذیت و آزار ایرانی ها توسط افاغنه ساکن ایران آشنا بشید. بعد متوجه میشید که کار خیلی خوبی هم هست این طرح.
ناشناس
| China |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
دوست کرامی آقای شیروان، شما ببین که ایا چه امکاناتی رو ما برای برادران افعانی فراهم کردیم؟ ما تکلیف اقامتشون رو روشن کردیم؟ تکلیف اجازه کارشون رو مشخص کردیم،؟ گرامی حتی میدونی در کشور ما از رفتن فرزندان اینها به مدرسه جلوگیری شد؟ انوقت شما فکر میکنی از این اقلیت چی میاد بیرون؟ آیا ما با لبنانی ها و سوریه های مهاجر همین رفتار رو کردیم که با فارسی زبانان افعانی کردیم؟ لذا خواهش میکنم علت رو ریشه یابی کن و اینو بدون که افغانی هم مثل با ما ایرانیها دارای یک تاریخ مشترک و زبان و فرهنگ مشترک هست. متاسفانه تاریخ نژاد پرستی به سر اومده
ایرانی
| United Kingdom |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
انسان ها به خاطر نژاد شرافت پیدا نمی کنند،و ایمان ملاک برتری است.
هنوز در یاد گرفتن پایه ای ترین نظرات اسلام لنگ می زنیم،واقعا متاسفم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
سیروان درست میگه
بهتره زودتر به کشورشون برگردن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آقا حقشونه کم به ناموس مردم دست درازی و تجاوز کردن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
در ایران کم آدمایی هست که از این اشتبا ه ها می کنند خوب همه جا خوب و بد هست این بدبختا اواره هستند و در میان ان ها ادم خوب و شیعه هم هست نباید با ان ها بد برخورد کرد و این کار ناشایستی است .
بیننده
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
من فقط یک نظر کلی دارم درباره این مورد، و اونهم اینه که هر ملتی خوب و بد داره. لزومی نداره که همه افغانیها را با یک چوب بزنیم و از دم همه را آدمهای جانی و متجاوز و ... معرفی کنیم. باید طبق قانون با همه برخورد بشه مخصوصا اونایی که جرم انجام دادن ولی حق اهانت نداریم. فکر می کنید ما خودمون کم آدم خلافکار و مجرم داریم، دوست دارین که بقیه ملتها به خاطر یه مشت جنایتکار ما را آدمهای مجرم و جانی معرفی کنند!
ناشناس
| United Kingdom |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
خیلی این حرف بی انصافیه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آمار تجاوز دوستان افغانی به مراتب کمتر از برادران ایرانی هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
آیا ایرانیان در برخی از کشورها همین کارها را تکرار نمیکنند . مثلا در ژاپن ایزانیها به عنوان دزد معروف شدند اما این برخورد را با ایرانی ها انجام ندادند . بسیار جای تاسف داشت این برخورد
بهنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
وقتی جای تفریح برای مسلمان داخلی نیست
دلیل ندارد طرف دار مسلمان خارجی که سرمایه این کشور را خارج میکند باشید
قضیه چراغ و مسجد را بزرگ بنویسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
ببخشید چمن که خوردنی نیست که از پارک کم بشه چیزی . حرف بیخودی زدی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
مسلمانی بر مبنای رضایت خدا و مکارم اخلاق است نه سرمایه .
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
شاید مسئولین محترم میخواستند فاجعه خمینی شهر را توجیه کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
تبعيض نژادي حاصل تفكري كور و حماقتي ريشه دار است كه متاسفانه بعضا در تمامي سطوح مسئولين استان حتي نسبت به هموطنان اصفهاني و غير اصفهاني ديده ميشود چه برسد به ساير ملتها...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
استدلال های شما منطقی نیستند. بدیهی است که مسئولان امر می خواهند با توجه به حوادث گذشته از بروز موارد مشابه پیشگیری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
موافقم
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
ای ول بابا .افغانی دیگه کی هستش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
واقعا ننگ آور و مشمئز كننده است اين حركات
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
بله درسته
نباید با بی مهری برخورد بشه
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟