بازدید 18378

پشت پرده برداشت از حساب بانک‌ها توسط بانک مرکزی چه بود؟

چرا برداشت‌های بی‌حساب از حساب ذخیره ارزی، عدم واریز به حساب ذخیره ارزی، برداشت‌های دولت از صندوق تأمین اجتماعی، تصویب درآمدهایی برای دولت از صندوق توسعه ملی و برداشت‌های پیاپی بانک مرکزی از بانک‌ها، عادی شده است؟ جالب این که با وجود این همه تخلف در درآمدزایی، شاهد حمایتی از ناحیه دولت به تولیدکنندگان ـ چه در عرصه‌های صنعت، چه کشاورزی و چه دامپروی ـ نیستیم و آنچه دیده می‌شود، چیزی جز تخریب تولید ملی نیست.
کد خبر: ۲۳۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۴ 03 April 2012
بار دیگر، برداشت نزدیک یک میلیارد دلار دیگر توسط بانک مرکزی از حساب برخی بانک‌ها خبرساز شد. علت این برداشت، دقیقا هماني است که در توجیه برداشت قبلی بانک مرکزی از بانک‌ها گفته شده بود؛ بانک مرکزی با داعیه این که برخی بانک‌ها، ارز دولتی را با نرخ غیر رسمی به فروش می‌رسانند و از این ناحیه سود می‌برند، به برداشت این سود یا همین مبالغ از حساب بانک‌ها اقدام کرده است.

به گزارش «تابناک»، آنچه از این کار بانک مرکزی به ذهن می‌رسد، این است؛‌ نخست این که بانک مرکزی پذیرفته است که سرمایه‌های بانکی در راه غیر تولیدی صرف می‌شود و نکته دوم آن که بانک مرکزی، نگاه نامشروعی نسبت به این درآمدها نداشته و آنها را مشروع و حق خود می‌داند.

اکنون پرسش اینجاست که چرا بانک مرکزی، تنها از یک سرچشمه خلق ثروت کثیف بانک‌ها پرده برداشته و آن این که ارز‌های دولتی را که بانک مرکزی به او می‌دهد، با نرخ غیر رسمی می‌فروشد؟ چرا بانک مرکزی، راه خلق بسیاری از ثروت‌های کثیف دیگر را که بانک‌ها باز می‌کنند، نمی‌بندد و از سوی دیگر، چرا بانک مرکزی با وجود دانستن این که بانک‌ها در راه‌های غیر تولیدی، سرمایه‌های خود را هزینه می‌کند، سرمایه‌های آنها را افزایش داده است؟!

برای نمونه، تا پیش از افزایش نرخ بهره، بانک‌ها به علت ناتوانی بخش‌های تولیدی در بازپرداخت خود، حتی حاضر نبودند در ازای دریافت سند کارخانه به عنوان وثیقه به بخش‌های تولیدی وام دهند. حال بانک مرکزی، چگونه انتظار دارد، بانک‌ها وام گران را به تولید کننده‌ای که نمی‌تواند وام ارزان را بازپرداخت کند، بدهند؟ البته این چیزی نبوده که بانک مرکزی نداند، ولی گویا، بانک مرکزی وظیفه‌ای را برای بانک‌ها قرار داده است که این وظیفه با افزایش سرمایه‌های بانکی به درستی انجام می‌شود!

چه می‌خواهیم بگوییم؟

اما حساسیت شدید بانک مرکزی به این کار بانک‌ها، از آنجا برای تابناک جای شگفتی دارد که این تنها، گوشه‌ای از درآمدهای کاذب بانک‌ها بوده است. عدم هدایت نقدینگی به تولید و خرج سرمایه‌ها در راه غیر تولیدی و سفته بازی، از دیگر مواردی است که بانک‌ها از این راه به خلق ثروت دروغین می‌پردازند و این در حالی است که اتفاقا بانک مرکزی، عملا با افزایش نرخ بهره و نبود نظارت، زمینه پدید آمدن این نوع ثروت‌های کاذب برای بانک‌ها را فراهم کرده و این دلیلی بر این است که چگونه بانک‌ها پرسودترین فعالیت تولیدی شده‌اند!

در هر حال، سخن از شکل‌گیری یک مثلت در اقتصاد ایران است که رأس بالای آن، بانک مرکزی است و دو رأس دیگر، صراف‌ها و بانک‌ها هستند. بانک مرکزی با این کار خود، سود هر دو نهاد دیگر را به گونه‌ای تنظیم کرده که افزون بر سود خود، آن دو نهاد نیز بهره‌مند می‌شوند.

به این ترتیب، به بانک‌ها اجازه داده است که سرمایه‌های خود را در راه تجارت پول و خلق پول از پول هزینه کنند. به صراف‌ها نیز میدان داده که ارز گران را به متقاضیان آن ـ که عمده آن وارد کننده هستند‌ ـ بفروشند. در این فرایند، بانک مرکزی به علت التهاب پدید آمده در بازار ارز ـ به دلیل فعالیت‌های ضد توسعه‌ای بانک‌ها و وجود صراف‌ها‌ ـ می‌تواند به راحتی ارز را گران به صراف‌ها بفروشد؛ بنابراین، این که بانک‌ها با ارز دولتی، همان بلایی را درآورند که بانک مرکزی درمی‌آورد، جزو سیاست بانک مرکزی نبوده و تنها عاملی شده که راه این خلق پول کاذب را ببندد.

در این باره باید گفت، این که بانک‌ها، پا جای پای بانک مرکزی گذاشته‌اند، برای بانک مرکزی ناراحت کننده است، چرا که این بانک، سود بیشتر را تنها برای خود می‌خواهد و بس. البته از آنجا که اگر بانک‌ها وارد جرگه سفته‌بازان شوند، سبب گرانتر شدن ارز می‌شوند، سرمایه‌های سفته بازی را در اختیار آنها گذارده است.

بنابراین، بانک مرکزی برای سود بردن از سفته بازی ارز به هر نهادی نقش خاصی داده است: صراف‌ها را مأمور مبادله ارز با نرخ غیر رسمی، بانک‌ها را مأمور صرف سرمایه‌های خود در راه غیر تولیدی (و نه بیشتر) کرده و خود را نیز مأمور کرده است که کسری بودجه دولت را با گران فروشی ارز به صراف‌ها تأمین کند.

اکنون در شرایط تحریم که ارز بسیار حیاتی است، آیا نباید پخش ارز را به نهاد دیگری سپرد؛ آ» هم نهادی که ارز را به تولید کننده واقعی برساند؟ چرا که متقاضیان صراف‌ها، بی گمان تولید کنندگان پر هزینه نخواهند بود. ارز گران را کسی از صراف‌ها می‌خرد که درآمد بالایی به دست بیاورد.

بله. سود بانک مرکزی در منفعت بردن واردکنندگان و قاچاقچیان منطبق شده است. وارد کننده ارز گران را می‌خرد و بانک مرکزی آن را به صراف‌ها گران می‌فروشد تا او به وارد کننده گرانتر بفروشد. بازار ارز نیز هر آن ملتهب می‌شود، چرا که در شرایط دو نرخی بودن ارز، بانک‌ها و دلالان سود‌های فراوانی به دست خواهند آورد؛ بنابراین، در چنین شرایطی نهاد بانک، نقش التهاب دهندگی بازار ارز را دارد؛ یعنی با سرمایه‌های مردم سفته بازی کند، نه این که سود گران فروشی ارز دولتی را از آن خود کند. این سود برای بانک مرکزی است و سود بانک‌ها در زدن سرمایه‌های مردم در فرایند غیر تولیدی است.

به این ترتیب، بانک‌ها حق ندارند، از سود بانک مرکزی به سود خود بهره گیرند؛ یعنی بانک‌ها حق ندارند ارز دولتی را گران بفروشند، بلکه باید از همان سرمایه‌های مردمی سفته بازی کنند، چرا که سود بیشتر را بانک مرکزی باید ببرد و این کار بانک‌ها نیز بستر را برای سود دهی بیشتر بانک مرکزی فراهم می‌آورد؛ بنابراین، نرخ بهره باید افزایش یابد، نه برای حمایت از تولید بلکه برای حمایت بیشتر از سفته بازی، چرا که افزایش سرمایه بانکی به معنای دادن قدرت خرید بیشتر برای سفته بازی بانک‌هاست.

و خلاصه این که اگر این نحوه درآمدزایی‌های نامشروع دولت ادامه داشته باشد، اثری از اخلاق در اقتصاد ایران باقی نخواهد ماند. این که چرا بانک مرکزی این گونه رفتار می‌کند، پیامدهای ویران کننده برای اقتصاد ایران خواهد داشت، زیرا ارز، درست تخصیص نخواهد شد و این دلالان و وارد کنندگان و صاحبان ارز خواهند بود که از تقویت بسترهای سفته بازی سود خواهند برد.

این اقدامات در کنار برداشت‌های بی حساب و کتاب دولت از حساب ذخیره ارزی و صندوق تأمین اجتماعی چشم‌انداز‌های توسعه اقتصادی ایران را تهدید خواهد کرد و خوب است کسانی که می‌توانند کاری کنند، سکوت را حرام بدانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۱
انتشار یافته: ۲۲
ای کاش ، مجلس در راس امور بود و جلوی قانون گریزی های دولت رو میگرفت .
کسی جرات نداره حرف بزنه چون فتنه گر می شود
تابی جون مواظب باش فتنه گر نشی
چه بد !
هیچ کس توان مقابله با کارهای غیر قانونی دولت را ندارد . و دولت هم خود را در برابر هیچ نهادی ، پاسخگو نمیداند .
تابناک تحویل بگیر !دیدی مشکل از کم بودن نرخ سود بانکی(=نرخ وام بانکی) نبوده و عامل ان چیز دیگری بوده!
سرتون رو کلاه گزاشتن هم نرخ وام رو بالا بردن هم نرخ ارز و طلا!...
پس کو ان اصولگرایان پر ادعا!
هرچه بگنددنمکش میزنندوای به روزی که بگندد نمک.احساس میشودافرادی در دستگاههای دولتی هستندکه میخواهند منویات نظام ورهبری محقق نگرددمجلس شورای اسلامی میبایست بعنوان وکیل نظام اسلامی ومردم مظلوم ایران درمقابل خودکامگی های افرادیکه درصددندآگاهانه ویاناآگاهانه به مردم ونظام ضربه بزنند قاطعانه بایستدمامانده ایم به چه کسی بگوییم دو.ست وبه چه کسی بگوییم دشمن.
بابا ! کاری به کار دولت خدمتگزار نداشته باشید !!!
بذارید از هر جا که میخواد و هر چه قدر میخواد پول برداشت کنه تا بتونه یارانه ما رو بده .
دولت اگه شبانه و بدون اطلاع قبلی از حساب بانکها برداشت نکنه ؛ کی ( چه کسی ) میخواد یارانه شما رو بده ؟؟!!!!
من یه سوال دارم: استیضاح رو واسه چی گذاشتن؟ جز اینکه برای جلوگیری از ضربه زدن به مردم، نظام و مملکت و یا حتی کج روی که باز هم آسیب به مملکت است؟
آسیب رساندن به مردم یعنی آسیب رساندن به نظام و مملکت و مردم.
مرگ یه بار شیون هم یه بار!
عجب شیر تو شیریه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تو هم برو به جای این چرت و پرت نوشتن ها
یه گوشه ای رو بگیر شروع کن به چاپیدن
کی به کیه ؟
من چند ساله که تابناک میخونم ولی هیچوقت تا این اندازه خودم رو مدیون تابناک احساس نکرده بودم . واقعا که در سال حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی حرف دل من و خیلی های دیگه از این مردم رو زدی تبریک میگم به این نویسنده ای که تا این حد میتونه به حرفهای دل مظلومین نزدیک باشه مرحبا
به خدا اینو که میگی عین حقیقته با این کار زیر ساخت های صنعتی هم رو به نابودی میره و نتیجه ان ورشکستگی تولید کننده بیچاره و بیکاری بیشتر و گرانی تورم بی سابقه ای که این روز ها شاهدش هستیم
تابناک جون طاقت دوریت برام سخته اینا رو می نویسی فیلتر میشیاااااا پسرم
اینکه ارز دو نرخی شده است قطعا و یقینا برای عده ای که از رانت های زیاد در این مملکت استفاده می کنند خوشحال کننده شده است.اصلا به نظر می رسد این افراد مافیایی تشکیل داده اند که در تمام شئون مملکت رخنه کرده و هر تصمیمی که بخواهد را خواهد گرفت و به نظر من یکی از آن تصمیمها دو نرخی بودن ارز است.البته این افراد توانسته اند فکر خود را در بالا بردن نرخ سود بانکی نیز قالب نمایند
اینا همه عامل استعمار هستند
بانک مرکزی داره از درون مملکت را به سمت نابودی میبره تا دیگه برای نابودی این کشور نیاز به جنگ نباشه و فقط با اقتصاد نابود شیم
شما که دانای همه چی دون هستید چرا ساکت هستید و از متن شما صدایی در نمی یاد؟؟؟؟؟
لعنت خدا بر هرچی دشمن مستقیمو غیر مستقیم این ملته
و این مصداق شعار سال 91 است؟
به نام خدا
واقعا جای تاسف دارد. دوگانگی در هر چیز فساد آور است. بانک مرکزی میبایست با شهامت و درایت نرخ ارز دولتی را با واقعیت بازار تطبیق دهد تا به نقطه تعادل واقعی برسد.
با سلام
بانک مرکزی درست می گوید بانکهای خصوصی که مردم می دانند مالک آنهاچه کسانی هستند ارز دولتی از بانک مرکزی گزفتند و با قیمت آزاد به صرافی ها فروختند واز این بابت سود کلان و نامشروعی را به جیب زدند آیا می توان با این کارها به سرمایه و تولید کنندگان ایرانی کمک کرد . دولت هم متاسفانه هیچ سیستمی برای کنترل آنها ندارد یا نمی خواهد داشته باشد.
مثلا سکوت را حرام دانستیم. چرا نظرات و پیشنهادات در هامش چنین مقالاتی نمی آیند؟ اول قدم را خود بردارید بعد انتظار داشته باشید. فکر می کنید مسئولین محترم نظام این مقاله را می خوانند؟ و اگر بخوانند به آن وقعی می گذارند؟ ساده لوحی اگر فکر کنیم بدون پشتوانه مردمی می توان امثال چنبن توصیه هایی را بگوش دل مسئولین رسانید.
به کوری چشم دشمنان ما 120 میلیارد دلار در صندوق ذخیره ارزی داریم...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل