استقبال بازار از لبخند مذاكره كنندگان هسته اي

لبخندهاي مذاكره كنندگان هسته‌اي كه شامگاه شنبه پس از سه دور مذاكره فشرده جلوي دوربين‌ها و خبرنگاران ظاهر شدند، كافي بود تا فعالان بازارهاي مختلف در ايران، اين لبخندها را به موفقيت مذاكرات و افق روشن پيش روي ديپلماسي تعبير كنند. همين اندازه كافي بود تا بازار سرمايه با هجوم سرمايه گذاران مواجه شود و قيمت‌ها در بازار ارز و سكه سقوط كند.
کد خبر: ۲۳۸۳۸۱
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۳ 16 April 2012
|
5969 بازدید
درپي كسب نتايج موفقيت آميز ايران در مذاكرات هسته‌اي،شاخص بورس هم به علت هجوم سرمايه‌گذاران براي خريد سهام به بالاترين قله درعمر 45 ساله خود رسيد و وارد كانال 27 هزار واحدي شد تا روند رو به شد جديدي را شروع كند.

به گزارش فارس، شاخص بورس اوراق بهادار كه يكي از مهمترين متغيرهاي اصلي بازار سهام كشور به شمار مي‌رود، روز 27 فروردين 91 وارد دوره جديدي از حيات خود شد تا انتظار سال گذشته فعالان بازار محقق شود. اين رويداد مهم در سايه كسب نتايج موفقيت آميز هسته‌اي ايران در مذاكرات روز شنبه با 1+5 رخ داد تا سهامداران و كارگزاران با افق روشني از مسائل سياسي روبرو شوند.

براساس اين گزارش، برخي از سرمايه گذاران حقوقي و حقيقي طي روزهاي گذشته از احتمال مثبت بودن مذاكرات 26 فروردين ايران با گروه 1+5 در استانبول سخن مي‌گفتند و با اين رويكرد اقدام به خريد سهام شركت‌هاي آينده‌دار كردند. اين نگاه و اقدام ريسك پذيران بازار سهام، روز گذشته با تشكيل صف‌هاي ميليوني خريد سهام اكثر شركت‌هاي بزرگ و هجوم سهامداران جديد و قديم براي خريد سهام شركت‌ها به ثمر نشست.

اين درحالي است كه اكثر فعالان بازار بر اين باورند با توجه به دلايلي چون پايين بودن قيمت سهام اكثر شركت‌ها و عدم رشد بهاي آنها، در جا زدن بورس در سال گذشته، حاكم شدن آرامش سياسي، اثر مثبت مواردي چون از رونق افتادن بازار‌هاي سكه و ارز، آينده روشن و مثبت شركت‌هاي صادر‌كننده محصولات، افزايش سودآوري شركت‌هاي توليدكننده با در نظر گرفتن حمايت همه جانبه نظام و دولت از شعار سال توليد ملي، كار و سرمايه ايراني، در پيش رو بودن مجامع سالانه شركت‌هاي داراي سال مالي 29 اسفند 90 و ساير موارد موثر، بورس اوراق بهادار حداقل تا اوايل خرداد و شايد هم تا پايان تير و شهريور به رونق و رشد قيمت‌ها و متغيرها ادامه دهد و بتواند امسال جلوتر از ساير بازارها حركت كند.

به اين ترتيب و با اين تحليل اوليه بود كه از همان شروع معاملات ديروز شركت‌هايي چون فولاد مباركه،سايپا، بانك ملت، گل گهر، چادرملو، حفاري شمال،توسعه معادن روي، كشتيراني، گروه بهمن، بانك تجارت، تايدواتر، آلومينيوم ايران و غيره با صف‌هاي خريد چند تا چندين ميليون سهمي روبرو شدند. اين جريان موجب شد تا سهام شركت‌هايي چون فولاد مباركه، گل گهر، چادرملو، بانك‌هاي ملت و پارسيان و تجارت، سرمايه گذاري‌هاي غدير و اميد و توسعه معادن و فلزات، ملي مس، با اثر 60 تا 11 واحدي خود زمينه ساز اصلي جهش 345 واحدي شاخص باشند.

با اين افزايش ارقام شاخص كه در 7 ماه اخير بي‌سابقه بود (تا قبل از ديروز بيشترين رشد روزانه شاخص مربوط به 15 شهريور سال گذشته با 353 واحد بود) دماسنج بازار سهام 45 ساله كشور به بالاترين عدد و قله در طول حيات خود يعني به 27 هزار و 241 واحدي رسيد چرا كه پيش از اين شاخص بورس در 19 شهريور سال 90 با 168 واحد رشد براي نخستين بار از كانال 27 هزار واحدي عبور كرده بود اما فقط در دو روز ديگر قادر به ثبت اعداد 27 هزار و 99 و 58 واحدي شده و سپس از 22 شهريور به كانال 26 و در ادامه به 25 و 24 هزار تايي سقوط كرده بود.

كاهش تورم و رونق اقتصادي، دستاورد موفقيت هسته‌اي ايران

در همين راستا يك كارگزار بورس اثرات كسب نتايج مثبت روز شنبه مذاكره ايران با گروه 1+5 را افزايش شاخص بورس به 40 هزار واحد، كاهش نرخ تورم و بهبود فضاي كسب و كار و اقتصاد كشور پيش‌بيني كرد.

فردين آقابزرگي، مديرعامل كارگزاري اطمينان سهم در برابر اين سؤال كه با توجه به نتايج مثبت مذاكرات ايران با گروه 1+5، اقتصاد و بازار سرمايه كشور با چه وضعيتي روبرو خواهند شد،گفت: به شرطي كه همين روند مثبت مذاكرات بين دو طرف ادامه داشته باشد، شاهد كاهش نرخ تورم و افزايش رونق اقتصادي حداقل طي6 ماه آينده خواهيم بود اما اين اتفاق در صورتي رخ خواهد داد كه حذف تحريم‌ها زودتر اجراي و بازگشت فضاي جهاني اقتصاد عملي شود.

وي با بيان اينكه كاهش نرخ تورم به مسائل دروني ديگري هم نياز دارد خاطر نشان كرد: در حـالي بـرخـي از كارشناسان و فعالان اقتصادي انتظار دارند كاهش نرخ ارز نسبت به ريال به سرعت اتفاق بيفتد كه در جواب به اين گروه بايد گفت چنين مسئله‌اي به مانند بورس نيست يعني شايد در روزهاي آتي مقداري از ارزش ارز كاهش يابد اما نوسان آن مانند افت و خيز قيمت‌ها در بازار سهام نخواهد بود.

اين كارگزار ادامه داد: بنابر اين پيش‌بيني مي‌شود طي روزهاي آينده نرخ برابري ارز با ريال از نوسان كمتري برخوردار بوده و متعادل شود.

آقا بزرگي در واكنش به اين سؤال كه با فرض تداوم فضاي سياسي مثبت در بحث هسته‌اي، بورس اوراق بهادر با چه وضعيت و آينده‌اي روبرو خواهد شد پاسخ داد: سال گذشته بازار سرمايه كشور به عنوان يكي از اركان مهم اقتصاد بازدهي قابل قبولي نداشت و از ساير بازارها عقب ماند ولي پيش‌بيني مي‌شود با روشن‌شدن آينده مثبت اقتصادي، ساير بازارها مانند مسكن، ارز و طلا حداقل طي6ماهه آينده درجا زده و بورس با بازدهي بسيار قابل قبولي روبرو شود. به طوريكه شاخص بورس با فرض تداوم همين وضعيت به راحتي از مرز30 هزار واحد هم عبور خواهد كرد.

وي با بيان اينكه سهامداران در اين شرايط نبايد احساسي رفتار كنند توصيه كرد: با تكيه بر تجارب گذشته، سرمايه گذاران بهتر است با در نظر گرفتن كليه جوانب و اتكا به تحليل‌هاي بنيادي تصميم‌گيري كرده و تابع نوسان‌هاي زودگذر نباشند، چرا كه هر چند سهام شركت‌هاي برخوردار از تحليل‌هاي بنيادي در فضاي مثبت يا منفي بايد با رويكرد خاصي تصميم‌گيري شوند اما برخي از سهام كه داراي نسبت قيمت به درآمد بالايي هستند بايد با توجه ويژه‌اي همراه شوند.

ريزش سكه در نخستين ساعت معاملات آتي

رويكرد مثبت مذاكرات گروه1+5 در بورس كالا صبح ديروز سبب افت شديد قيمت سكه‌ آتي شد.
پس از افت و صف فروش روز شنبه در معاملات آتي سكه، ديروز معامله گران در همه قرارداد‌ها با ريزش بيش از 3.5 درصد روبه‌رو شدند كه بيشترين افت مربوط به سكه تير و مرداد ماه بود كه حداكثر افت روزانه خود يعني5 درصد را در يك ساعت نخست ثبت كردند.

بر اساس اين گزارش، نتايج مثبت و اميدوار‌كننده مذاكرات گروه1+5 علاوه بر اينكه باعث شد بورس اروق بهادار با رشد327 واحدي منفجر شود، به دليل بالارفتن اعتماد اقتصادي، قيمت سكه و دلار با افت روبه‌رو شد.

همچنين، همه اين مسائل در كنار هم موجب شد قيمت سكه ارديبهشت و خرداد ماه در قراردادهاي آتي به مرز 700 هزار تومان برسد، بر اين اساس سكه‌هاي ارديبهشت، خرداد، تير و مرداد ماه با كاهش، 28، 33، 35 و 38هزار توماني نسبت به روز گذشته روبه‌رو شده است.

سقوط دلار آزاد به 1790 تومان

رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر هم از كاهش شديد قيمت انواع سكه و رسيدن قيمت سكه تمام طرح قديم به 695 هزارتومان و طرح جديد به 690 هزار تومان خبر داد.

محمد كشتي آراي در گفتگو با مهر از كاهش شديد قيمت سكه و طلا خبرداد و گفت: نرخ سكه طرح قديم ديروز در بازار به 695 هزار تومان و طرح جديد به 600 هزار تومان نزول كرد..

رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر قيمت هر قطعه سكه نيم بهار آزادي را ديروز 345 هزار تومان، ربع سكه را 173 هزار تومان و سكه گرمي را 95 هزار تومان ذكر كرد.

وي علت اصلي كاهش نرخ سكه در بازار را عرضه بيش از حد سكه و نتيجه مثبت نشست 5+1 دانست و در پاسخ به اين سئوال كه پيش‌بيني مي‌كنيد قيمت سكه‌ها پس از عرضه سكه‌هاي پيش فروش شد بانك مركزي چگونه شود؟ عنوان كرد: بايد منتظر واكنش بازار نسبت به عرضه اين سكه‌ها باشيم. كشتي آراي با اعلام اينكه قيمت هر دلار در بازار آزاد به 1790 تومان كاهش يافته است، افزود: قيمت سكه از دلار و قيمت دلار از سكه و طلا تاثير مي‌گيرد و اين دو بر يكديگر تاثير گذار هستند.

وي همچنين از كاهش قيمت هر گرم طلاي زرد 18 عيار در بازار داخلي به 71 هزار تومان خبرداد و اظهارداشت: قيمت سكه امروز 4 هزار تومان كاهش داشته است، اين نرخ روز گذشته 75 هزار تومان بود.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟