بازدید 12035
تك امتيازها برنامه مدعيان را بر هم زد؛

پيكان ترمز دستي كشيد!

هفته چهاردهم ليگ برتر فوتبال با توقف پرسپوليس و استقلال مدعيان پايتخت‌نشين قهرماني به پايان رسيد تا سكانداران اين دو تيم كه قول قهرماني در نيم‌فصل را داده بودند، خود را دور از اهدافشان بيابند و نااميدي را در ايستگاه چهاردهم حرفه‌اي گري تجربه كنند.
کد خبر: ۲۴۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۷ - ۲۲:۴۲ 06 November 2008
هفته چهاردهم ليگ برتر فوتبال با توقف پرسپوليس و استقلال مدعيان پايتخت‌نشين قهرماني به پايان رسيد تا سكانداران اين دو تيم كه قول قهرماني در نيم‌فصل را داده بودند، خود را دور از اهدافشان بيابند و نااميدي را در ايستگاه چهاردهم حرفه‌اي گري تجربه كنند. اگرچه كسب اين تساوي خارج از خانه براي استقلال هزينه چنداني نداشته اما با تساوي پرسپوليس در آزادي، شرايط براي افشين قطبي دشوارتر از هميشه شده است.
 
در اين ميان، پيكان علي‌رغم توقف توانست صدر جدول را حفظ كند و سوداي صدرنشيني را در دل بسياري از مدعيان اين جايگاه باقي گذارد. در مجموع اين هفته تك‌امتياز‌هايي كه حاصل تساوي مدعيان بود، برنامه اين تيم‌ها را بر هم زد تا دغدغه‌هاي ايشان براي رسيدن به صدر جدول تا نيم‌فصل بيش از گذشته شود.
 
توقف استقلال در مرداب
ملوان در نخستين ديدار هفته در بندر انزلي ميهمان استقلال تهران بود اما اين ميزباني بيش از يك امتياز براي اين تيم به همراه نداشت و با وجود آنكه اجازه نداد، استقلال چهارمين پيروزي پيايي خود را رقم بزند اما نتوانست با كسب سه امتياز اين ديدار، آبي‌پوشان تهراني را دست خالي راهي خانه كند.
 
در اين ديدار كه از ساعت 14:15در ورزشگاه تختي انزلي و در حضور 2هزار هوادار استقلال و 10هزار هوادار ملوان برگزار شد، قلعه‌نوعي سرمربي استقلال، وحيد طالب لو، پيروز قرباني، پژمان منتظري (76- عليرضا عباسفرد)، هادي شكوري، خسرو حيدري، ميثم منيعي، حسين كاظمي، فرهاد مجيدي (62- آرش برهاني)، جان واريو، سياوش اكبرپور، علي عليزاده را به ميدان فرستاد و در آن سوي ميدان احمدزاده سرمربي ملوان، مسعود غلامعلي زاد، سعيد سالارزاده، هادي تاميني، آلن باسيچ (74- خدامرادي)، عليرضا رمضاني (90- محسن گياهي)، دسوزا، سعيد يوسف زاده، مهران جعفري، بابك پورغلامي، محمد علي اميري (64- محمد نزهتي)، سيد جلال رافخايي را راهي ميدان كرد.
 
 
 
ابتداً ملوان با خطاي هادي شكوري بازيكنان استقلال بر روي مهاجم ملوان، يك ضربه پنالتي صاحب شد كه از آن به خوبي استفاده كرد و در دقيقه 28 از روي نقطه پنالتي توسط جلال رافخايي به گل برتري رسيد.
 
با اين حال حملات پياپي استقلال باعث شد تا آبي‌پوشان در پايان نيمه نخست، بازنده به رختكن نروند و سياوش اكبرپور در دقيقه 32 گل تساوي را به ثمر رساند كه اين نتيجه تا پايان دقيقه 45 پابرجا ماند. اکبرپور روی ارسال جان واریو از روی نقطه کرنر با ضربه سر کار را به تساوی کشاند تا نیمه اول با نتیجه مساوی یک بر یک به اتمام برسد.

در نيمه دوم ملوان عملكردي به مراتب بهتر از 45 دقیقه اول به نمايش گذاشت تا در دقيقه 77 توانست توسط محمد نزهتي به گل دوم برسد اما آبي‌پوشان توانستند در دقايق پاياني بازي توسط عباسفرد به گل تساوي رسيد. مهاجم جوان ملوان از اشتباه‌های پی در پی میثم منیعی و پژمان منتظری نهایت بهره را برد و دروازه استقلال را گشود تا ملوان در آستانه یک پیروزی بزرگ قرار گیرد.
 
شاگردان محمد احمدزاده فقط دو دقیقه تا پیروزی برابر استقلال فاصله داشتند که علیرضا عباسفرد موفق به گلزنی برای آبی پوشان شد. او که در دقایق پایانی به میدان آمده بود با استفاده از اشتباه مدافعان ملوان پاس آرش برهانی را در دقیقه 3+90 به تور دروازه میزبان چسباند و بازی را مساوی کرد.

در اين بازي كه به قضاوت اين مسابقه مسعود مرادي برگزار شد، رمضاني و پورغلامي از تيم ملوان و كاظمي، شكوري ، عليزاده و قرباني از استقلال اخطار گرفتند و عباسفرد نيز كارت زرد دريافت كرد.
 
ستاره‌هاي همچنان نجات‌بخش پرسپوليس
حساس‌ترين ديدار هفته چهاردم ميان پرسپوليس و صباي قم در ورزشگاه صد هزار نفري آزادي برگزار شد كه حضور شيث رضايي بر حساسيت آن افزوده بود. در يك سوي ميدان پرسپوليس كه مقابل مقاومت طعم شكست را پذيرا شده بود، با تمام توان به مصاف صباي قم رفت و در آن سو، صباباتري قصد آن كرده بود تا با رد شدن از پرسپوليس، مسيرش را به سمت صدر جدول هموار سازد اما هيچ‌كدام از اين دو تيم به هدف‌شان نرسيدند.
 
در اين ديدار كه از ساعت 16:15 آغاز شد، تنها هنرنمايي نيكبخت در كنارر ستاره‌هاي سرخپوش نجات‌بخش پرسپوليس بود تا اين تيم پرستاره همچنان با چالش اساسي روبرو باشد.

پرسپوليس با تركيب عليرضا حقيقي، سپهر حيدري، مجتبي شيري، عليرضا محمد، نبي الله باقريها(85- دي كارمو)، پژمان نوري، مازيار زارع، كريم باقري، علي كريمي، ايوان پترويچ(75- فرهاد خيرخواه)، عليرضا نيكبخت واحدي
به ميدان رفت و در آن سوي ميدان نيز فيروز كريمي ارشاد يوسفي، محسن بيات، شيث رضايي، امير حسين فشنگچي، عادل كلاه كج، محمد نوري، مهدي خيري (46- محسن يوسفي )غلامرضا رضايي(85- حميد فرزانه)، فريدون فضلي، مرتضي اسدي، محمد همرنگ(70- محسن بياتي نيا) را براي صباباتري در اين ديدار حساس راهي زمين چمن آزادي كرد.

شايد بتوان نيكبخت را ناجي پرسپوليس در اين ديدار خواند، كما اينكه در ديدارهاي گذشته، اين نقش بر عهده بازيكناني همچون باقري و كريمي بود. پرسپوليس تا دقيقه 18 بازي رو به جلو و هجومي را در دستور كار قرار داد اما با ثمر  رسيدن گل نخست براي اين تيم، شرايط به كلي تغيير كرد و پرسوپليس محتاط‌تر ظاهر شد تا صبا از اين فرصت استفاده كرده و موقعيت‌هاي خطرناكي را در محوطه هجده قدم سرخپوشان و با ضعف خط دفاعي اين تيم ايجاد كرد.
 
بازي هجومي صبا باتري در نيمه‌ دوم نيز ادامه يافت تا در شروع صباباتري با ارئه يك بازي قابل قبول شايستگي‌اش را براي برتري به نمايش بگذارد و نهايتاً در دقيقه‌ 57 روي كرنر عادل كلاه كج و اشتباه همزمان دفاع و دروازه‌بان پرسپوليس، فريدون فضلي، نخستين گل صبا و هشتمين گل اين فصل خودرا به ثمر برساند.
با اين تساوي، پرسپوليس مجدداً حمله كرد تا شش دقيقه پس از گل صبا، عليرضا نيكبخت واحدي در دقيقه 65 موجبات پيشي گرفتن پرسپوليس را فراهم سازد.
 
مهاجم پرسپوليس روي يك ضربه‌ ايستگاهي كه از پشت محوطه‌ جريمه‌ي صبا زده شد با اشتباه خط دفاعي صبا، موفق شد، دومين گل خود را در ابن ديدار به ثمر برساند. البته اين بار براي صباباتري نيز فضلي نقش نيكبخت را به خوبي ايفا كرد و در دقيقه‌ 74 بازي با اشتباه‌ ديگر خط دفاعي پرسپوليس به تساوي كشيده شد. در ادامه صباباتري و پرسپوليس موقعيت‌هاي مناسبي براي تغيير نتيجه اين ديدار در اختيار داشتند اما هيچ كدام از اين موقعيت‌ها، وارد دروازه‌ نشد تا پرسپوليس همچنان با حواشي دست و پنجه نرم كند.
 
در اين ديدار كه به قضاوت رحيم رحيمي مقدم برگزار شد، باقري و پترويچ از پرسپوليس و يوسفي از صبا كارت زرد دريافت كردند.
 
قطبي با روند كنوني پرسپوليس كه همچنان در استمرار يافته، شرايط دشواري پيش رو دارد و بعيد نيست قول‌هاي مديرعامل اين باشگاه پيرامون حضور اين مربي در كنار تيم تا پايان فصل، پابرجا نماند و امپرطور سرخ‌ها با دو يا سه ناكامي ديگر، پايه‌هاي جايگاهش فرو نريزد.
 
پاس در خانه حريف مقاومت نشد
تيم فوتبال پاس همدان كه در هفته چهاردهم براي خروج از بحران به دنبال 3 امتياز بازي خانگي خود برابر مقاومت سپاسي بود تا از شرايطي بحراني قدري فاصله بگيرد، اما شاگردان غلام پيرواني كه هفته سيزدهم، پرسپوليس را ناكام گذاشتند، اين بار برابر پاس نيز حضوري قابل قبول از خود به نمايش گذاشتند و اجازه ندادند، نقشه‌هاي ميزبان عملي شود.
 
 
در اين ديدار كه از ساعت 14:05در ورزشگاه قدس همدان آغاز شد، دو تيم يك نيمه اول بدون گل را پشت سر گذاشتند تا همه چيز به نيمه دوم موكول شود.

در نيمه دوم ميل دو تيم براي به ثمر رساند گل تساوي و حفظ نتيجه تا انتهاي بازي بيشتر بود كه اين مسئله در دقيقه 70 توسط منصور احمدزاده براي تيم پاس همدان فراهم شد اما ميزبان نتوانست نتيجه را حفظ كند و در ادامه امين متوسل زاده در دقيقه 78 گل تساوي مقاومت را وارد دروازه پاس كرد تا اين مسابقه با تساوي يك بر يك به پايان برسد.
 
با ترمز دستي در صدر جدول!
تيم فولاد خوزستان پس از آنكه مقابل سايپا متوقف شد، در يك بازي خانگي ديگر به استقبال پيكان صدرنشين رفت تا جايگاه خود را با شكست صدرنشين بهبود ببخشد اما شاگردان مدير روستا نيز مصمم گام در ميدان گذاستند و براي كسب پيروزي در اين ديدار و تثبيت جايگاهشان در صدر جدول، از انگيزه‌هاي بالايي برخوردار بودند؛ با اين حال نه ميزباني به داد فولاد رسيد و نه اين انگيزه‌ها كارآمدي كسب سه امتياز را داشت.
در اين ديدار كه در ورزشگاه تختي اهواز و با قضاوت رحيم مهر پيشه برگزار شد، ميثم رضا پور در دقيقه 18 با زدن نخستين گل اين ديدار، باعث پيشي گرفتن پيكان شد. نتيجه‌اي كه در دقيقه 48 توسط سعيد رمضاني تغيير كرد و فولاد را هم‌تراز با پيكان كرد. 

اما در دقيقه 70 امير مير بزرگي براي پيكان گلزني كرد و مجدداً اميد پيروزي را براي مديرروستا زنده كرد تا ميدان‌داران جلالي پس از 16 دقيقه بازي هجومي، نتيجه تساوي را رقم بزنند و گل احمد آل نعمه باعث شود، پيكان با كسب يك امتياز اين ديدار و تنها با تفاضل گل بهتر، ترمز دستي را در صدر جدول كشيده و با 28 امتياز بالاتر از ذوب آهن قرار گرفت.
 
برق باز هم رنگ پيروزي را نديد
برق كه مدتي‌است علاوه بر پايان دوران شكست‌ناپذيري‌، براي كسب سه امتياز اين ديدار نيز نتوانسته موفق ظاهر شود. در اين ديدار كه به ميزباني ورزشگاه حافظيه شيراز و به قضاوت احمد صالحي برگزار شد، برق در يك جدال نفس‌گير، دو گل به ثمر رساند اما دو گل نيز دريافت كرد تا اين ديدار حاصلي جز يك امتياز برايش در بر نداشته باشد.
 
ابومسلم كه از اين پس سكانداري به نام، ناصر حجازي بالاي سر خود دارد، هنوز نتوانسته بر مشكل اساسي خود كه كمبودهاي مالي است، فائق آيد و در آن سمت نيز برق در تلاش است تا به سرازيري سقوط نيافتد و خود را همچنان در جمع مدعيان حفظ كند.
 

نخستين جرقه اي كه باعث افزايش جذابيت اين ديدار شد، گل فريد عابدي در دقيقه 3 براي برق بود كه سه دقيقه بعد توسط عرفان اولروم جبران شد و در ادامه نيز حملات دو تيم كه براي پيروزي به ميدان آمده بودند، تا پايان نيمه اول نتيجه‌اي در بر نداشت. در نيمه دوم نيز رضا نظر زاده در دقيقه 61 براي برق شيراز گلزني كردند تا شاگردان حجازي به تكاپو بيافتند و در نخستين نيمكت‌نشيني سرمربي جديد با گلزني رضا ناصحي در دقيقه 79گل، يك تساوي را در كارنامه حجازي ثبت كنند.

البته حجازي از روز چهارشنبه به طور رسمي هدايت ابومسلم را برعهده مي گيرد اما به هرحال سياه جامگان مشهدي اين بازي نيز در اختيار او بودند.
 
شيرين براي داماش، تلخ براي سپاهان
سپاهان در حالي ميزبان داماش بحران‌زده بود كه اين تيم فرصتي ديگر براي حسين چرخابي تلقي مي‌شد تا با كسب سومين پيروزي پياپي با تيمش، جايگاهش را بيش از گذشته تثبيت كند اما آنچه پيش‌بيني مي‌شد تحقق نيافت و تساوي نتيجه‌اي شيرين براي شمالي‌ها و دستاوردي تلخ براي ميزبان اصفهاني بود.

در اين ديدار كه در ورزشگاه فولاد شهر اصفهان و با قضاوت قاسم واحدي پيگيري شد، آدريانو آلوز در دقيقه 39 از روي نقطه پنالتي براي تيم داماش گلزني كرد تا نيمه نخستي با برتري ميهمان به پايان برسد.

در نيمه دوم، داور يك ضربه پنالتي به سود تيم سپاهان اعلام كرد تا ضربه عماد رضا گل تساوي‌بخش را در دقيقه 85 براي سپاهان به همراه داشته باشد تبديل شد.
 
اين تك امتياز براي داماشي كه شكستش در اصفهان قطعي به نظر مي‌رسيد، يك فرصت مناسب جهت بازيابي خواهد بود و براي سپاهان نيز حكم از دست دادن فرصت براي صعود به خانه هاي بالاتر جدول رده‌بندي را دارد.
 
بحران پشت بحران
پيام، ديگر تيم مشهدي ليگ برتر نيز مشكلاتي از جنس ابومسلم دارد و همچنان با دغدغه هايي كه كمبودهاي مالي با خود به همراه آورده، ايام را پشت سر مي‌گذارد و اين چالش‌ها آنقدر بالا گرفته است كه ديگر انگيزه‌اي براي بازي بتا هدف پيروزي براي پيام باقي نماند و خدادادر عزيزي نيز امكان لازم را داشته باشد تا از شكست‌ها بگريزد و تركش‌ آنها دامانش را نگيرد. تماشاگران مشهدي نيز كه اين مسئله را درك كرده‌اند، پيكان انتقاداتشان كه بعضاً با الفاظ زشت همراه مي‌شود، به سمت مديريت اين مجموعه چرخانده‌اند و از عزيزي رع تكليف كرده‌اند.
 
از سوي ديگر ذوب آهن با منصور ابراهيم زاده براي رسيدن به صدر جدول، هم از انگيزه و هم از توان بالايي برخوردار يود كه اتكاء به همين مسائل كفايت مي‌‌كرد تا اصفهاني‌ها تنها دغدغه‌شان زدن گل‌هاي بيشتر برابر تيمي‌باشد كه برخي مهره‌هاي كليدي‌شان نيز تا حدودي مصدوم هستند.
 
در اين ديدار كه به ميزباني ورزشگاه ثامن الائمه مشهد پيگيري شد، براي ذوب آهن مجيد باجلان در دقيقه 17 و محمد منصوري در دقيقه45 دو گل پياپي را به ثمر رساندند تا پيام حتي كسب يك امتياز اين ديدار را نيز دور از دسترس ببيند و اين مسئله هنگامي جدي‌تر شد كه ايگور كاسترو در دقيقه 48، توپ را از چهارچوب دروازه پيام عبور داد.
 
بدين شكل سپاهان سه امتياز اين ديدار را از آن خود يافت و تك گل پيام كه توسط مهدي هاشمي نسب در دقيقه 81  از روي نقطه پنالتي حاصل شد، اثري نداشته باشد و ميهمان با دست پر راهي خانه شود.

در اين ديدار كه به قضاوت عليرضا فغاني برگزار شد، محمدرضا خلعتبري، فرشيد طالبي و محمد سلسالي را از تيم ذوب آهن و روح ا... سلطاني، ايگور ماكسيما و عليرضا جليلي از تيم پيام خراسان كارت زرد داد. در دقيقه 81 محمد صلصالي به دليل خطا در محوطه هجده قدم با دريافت كارت قرمز از زمين مسابقه اخراج شد.
 
پيروزي جنجالي كرماني‌ها
مس اگرچه در نيمه دوم جدول قرار نداشت اما نتايج نه چندان مطلوب اين تيم، باعث شده بود تا مظلومي براي ساكت كردن منتقدين در به در، پي سه امتياز ديدار تيمش با راه آهن برود كه نهايتاً به هدف خود نيز رسيد و با وجود جنجال‌هاي بوجود آمده، تنها شكست ميهمان را در سر پروراند.
 
محمود ياوري نيز كه با راه‌آهن در مسير رو به بالاي جدول حركت مي‌كرد، اين هفته قصد داشت تا مسر رو به جلوي تيمش را استمرار ببخشد اما نهايتاً دست خالي كرمان را ترك كرد و يك پيروزي دلچسب را تقديم ميزبان كرد.
 
در اين ديدار جذاب و پر برخورد، كه به ميزباني ورزشگاه باهنر كرمان و در حضور حدود 4 هزار تماشاچي برگزار شد، فرزاد آشوبي در دقيقه 24 از روي نقطه پنالتي به گل رسيد كه 6 دقيقه شادي اش به طول انجاميد، چرا كه در دقيقه 30، داود حقي بازيكن راه آهن از روي نقطه پنالتي گل تيمش را به ثمر رساند.

اما مس قصد امتياز دادن به حريف را نداشت و فراز فاطمي در دقيقه 33 با گلي كه به ثمر رساند اين خواست مظلومي را محقق ساخت كه اين نتيجه نه تنها تا پايان نيمه اول، بلكه تا پايان 90دقيقه نيز بدون تغيير باقي ماند.
 
سوت پايان اين ديدار توسط محسن تركي در آستانه به صدا درآمدن بود كه در وقت اضافه دوم و در دقيقه 92، گل دوم راه آهن به ثمر رسيد كه با مردود اعلام شدن اين گل،بازيكنان راه آهن اعتراض شديدي به اين تصميم داور نشان دادند تا محمود ياوري سرمربي تيم وارد ميدان شد و بازيكنان خود را آرام كند. اين پيروزي علي رغم جنجال‌هايي كه به همراه داشت، توانست رضايت تماشاچيان كرماني را جلب كند و البته مسير كسب توفيق راه آهن را قيچي كند.
 
پيروزي در غياب مربي
سايپا كه بدون مربي آلماني‌‌اش در دو هفته اخير نتايج نسبتاً خوبي را در خارج از خانه بدست آورده، اين هفته نيز شاگردان ميثاقيان را با شكست روبرو ساخت تا طي 3 بازي 7 امتياز ارزشمند بدست آورده و تقريباً از بحران خارج شود.
 
در اين ديدار پرگل كه به ميزباني سايپا و در ورزشگاه انقلاب كرج با قضاوت خداداد افشاريان پيگيري شد، عيسي ترائوره در دقيقه 28 قفل دروازه اهوازي‌ها را گشود اما محسن رسولي در دقيقه 49 كار را به تساوي كشاند تا كيانوش رحمتي در دقيقه 62، دومين گل سايپا را به ثمر برساند.
 
ناصر شكرون در دقيقه 65 گل تساوي ديدار را وارد دروازه سايپا كرد كه عيسي ترائوره اجازه نداد اينچنين بازي به پايان برسد و در دقيقه 73 گل سوم سايپا را وارد دروازه استقلال اهواز كرد تا ميثاقيان نيز خطر بستن چمدان و خداحافظي با نيمكت استقلال اهواز را كاملاً لمش كند. علي پروين يكي ازتماشاگران ويژه اين ديدار بود كه براي تماشاي بازي محمد پروين كه امروز در تركيب اصلي قرار گرفته بود، به كرج سفر كرد.
 
در پايان هفته چهاردهم لیگ برتر باشگاه‌های کشور مس کرمان با 21 امتیازی از رده هشتم جدول رده بندی به رده پنجم صعود کرد، سایپا نیز رده هفدهم جدول جدا شد و جای آبی پوشان اهوازی را در رده دوازدهم گرفت.
 
تیم‌های ناکام هفته چهاردهم، راه آهن و پیام مشهد نیز با امتیازی برابر (13 امتیاز) به ترتیب در رده‌های شانزدهم و هفدهم ایستاده‌اند تا فقط داماش 9 امتیازی را پایین‌تر از خود ببینند. استقلال و پرسپولیس نیز همچون هفته گذشته با سه امتیاز اختلاف رده‌های سوم و چهارم جدول را در اختیار دارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری