بازدید 6208

تعریف ولایتی از بیداری اسلامی

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي تصريح كرد: تحولات در خاورميانه و منطقه تقريبا تكرار انقلاب اسلامي ايران است. ايران امروز مقتدر از ايران قبل از انقلاب اسلامي است؛ حداقل در حوزه سياسي كه مردم داراي حق و تعيين حق سرنوشت هستند.
کد خبر: ۲۴۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵ 29 May 2012
دكتر علي اكبر ولايتي در تعريف بيداري اسلامي گفت: بازگشت به ارزش‌هاي اسلامي و احياي اسلام، بيداري اسلامي است.

به گزارش ايسنا، دكتر علي اكبر ولايتي، مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل در سخناني در همايش ملي تحولات خاورميانه و آينده نظم منطقه‌‌اي در تعريف بيداري اسلامي گفت: آنچه در كشورهاي منطقه و خاورميانه مي‌گذرد و با توجه به نتايج انتخابات در مصر، تونس و يا در آينده در ليبي مي‌گذرد اين است كه تمام كساني كه حتي سابقه اسلاميت ندارند سعي دارند از رقبا عقب نيفتند و داعيه اسلام را مطرح مي‌كنند.

ولايتي با اشاره به آينده انقلاب‌هاي منطقه گفت: آنچه پيش آمده به عقب باز نخواهد گشت. ممكن است با دخالت كساني كه منافع‌شان از اين تحولات به خطر افتاده از جمله غربي‌ها، اسراييلي‌ها و برخي كشورهاي منطقه كه نگران سرايت اين تحولات به داخل كشورهايشان هستند كارهايي صورت گيرد و البته آن‌ها از اين اقدمات دست بر نمي‌دارند همانطور كه از ايران دست نكشيدند و در پي تعديل، شكست و يا توقف اين تحولات و انقلاب‌ها هستند.

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي تصريح كرد: تحولات در خاورميانه و منطقه تقريبا تكرار انقلاب اسلامي ايران است. ايران امروز مقتدر از ايران قبل از انقلاب اسلامي است؛ حداقل در حوزه سياسي كه مردم داراي حق و تعيين حق سرنوشت هستند.

وي بر وجود رهبري مقتدر در ميان كشورهاي منطقه كه در آن‌ها انقلاب‌ها و تحولات شكل گرفته و يا در حال شكلي‌گيري است گفت:‌ اگر در انتخابات مصر مجموع كساني كانديدا داشتند رهبري مقدري مي‌داشتند حتما در دور اول برنده مي‌شدند.

ولايتي با اشاره به اسلام‌گراها در مصر گفت:‌ رد صلاحيت برخي كانديداهاي اسلام‌گرا در مصر نشان مي‌دهد كه از قبل طرح‌هايي برنامه‌ريزي شده بود كه افرادي كه احتمالا راي بالايي دارند كانديدا نشوند.

وي خاطر نشان كرد: معتقدم براي دور دوم انتخابات رياست جمهوري مصر اگر كارها به روال عادي پيش رود يكي از اسلام‌گراها رييس‌جمهور مي‌شود. اما همانطور كه گفتم باقمانده‌هاي رژيم قبلي كه در منطقه پول خرج مي‌كنند و سياست غرب حمايت مي‌كنند و همين‌طور آمريكا و اسراييل سعي دارند دست به كارهايي بزنند مثل ماده 28 قانون كه اسلام‌گراها راي نياورند كه اگر اينطور باشد، شرايط مصر به هم مي‌خورد.

ولايتي با اشاره به اهميت مصر به عنوان محور جهان عرب و نيز در تاريخ معاصر خاطر نشان كرد: تحولات مصر در منطقه را تحت تاثير قرار مي‌دهد با اين حال معتقدم غيرممكن است كه شرايط فعلي در مصر به عقب بازگردد و شاهد آمدن يك حسني مبارك ديگر باشيم. كافي است تحولات همانطور كه پيش رفته، پيش رود.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل با بيان اينكه همه جهان اسلام عرب و غير عرب و شيعه و اهل سنت همه اميد نهايي‌شان به ايران است، گفت: ما از همه گروه‌ها واديان دعوت به مشاركت و هم‌انديشي مي‌كنيم. در تاريخ جهان اسلام سابقه ندارد در يك مجمعي اديان و اقوام مختلف در جهان اسلام كنار بنشينند و با يكديگر حرف بزنند اما اين اتفاق در اجلاس بيداري اسلامي كه در تهران انجام شد، صورت گرفت.

ولايتي خاطر نشان كرد: كشوري رهبري جهان اسلام را به عهده خواهد داشت كه در قول و عمل پابرجا بماند.

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به اينكه وقتي تحولات منطقه شكل گرفت برخي بر آن عنوان انقلاب رنگين نام نهادند و برخي هوشمندانه‌تر برخورد كردند و آن را بهار عربي يعني فوران پانعربيسم و ناسيوناليسم عربي نهادند و برخي ديگر از جمله ايران بر اين تحولات به عنوان بيداري اسلامي اطلاق كردند افزود: اين سه عنوان در معرض قضاوت اهل سياست قرار گرفت و امروز كمتر كسي شك دارد كه اين حركت يك بيداري اسلامي است البته انگيزه‌هاي ديگر هم دخالت داشته است.

وي با اشاره به انتخابات مصر خاطر نشان كرد: البته در انتخابات مصر طرفداران جمال عبد‌الناصر راي 20 درصدي آوردند و اين مشخص كرد كه سهم ناسيوناليست‌ها و پان عربيسم‌ها، چقدر است همچنين سلفي‌ها و اخواني‌ها با توجه به اينكه حدود 75 درصد از آراء و صندلي‌هاي پارلمان را تشكيل مي‌دهند وزن سياسي‌شان مشخص است.

ولايتي با اشاره به اجلاس‌هاي بيداري اسلامي در منطقه برگزار مي‌كند گفت: ما در دعوت‌هايمان در اين اجلاس‌ها سعي كرديم وزن گروه‌هاي مختلف و مبارز در كشور‌ها را رعايت كنيم.

وي همچنين از برگزاري اجلاس بانوان جهان اسلام در تيرماه سال جاري خبر داد و گفت: از تعدادي كه براي شركت در اين اجلاس دعوت شدند حدود يك هزار نفر از كشورهاي جهان اسلام و 250 نفر از داخل ايران شركت مي‌كنند. همچنين 70 درصد از اين ميهمانان از اهل سنت و 30 درصد از اهل تشيع هستند. همچنين 50 درصد از آن‌ها از جهان عرب و 50 درصد غير عرب هستند. با توجه به اينكه تحولات اخير در دو سال گذشته در جهان عرب صورت مي‌گيرد موضوعيت دارد تا شركت‌كنندگان در اين اجلاس‌ها بيشتر از جهان عرب باشند.

دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي به تركيب شركت‌كنندگان شوراي مشورتي مجمع جهاني بيداري اسلامي اشاره كرد و گفت: از اين شورا نيز شركت‌كنندگان اهل سنت 70 درصد و اهل تشيع 30 درصد هستند.

وي ادامه داد: شوراي مشورتي اولين NGO بين‌المللي جهان اسلامي و غير فرسايشي و موثري است كه خارج از محدوديت دولت‌ها شكل گرفته و در آن افراد به اظهار نظر مي‌پردازند.

ولايتي با اشاره به اقبال جوانان شركت‌‌كننده در اجلاس جوانان جهان اسلام گفت: در اين اجلاس از گروه‌هاي مختلف از جمله پسر سميع الحق كه پدر معنوي طالبان در پاكستان است و طالبان را بخشي از بيداري اسلامي مي‌دانست در مقابل آن برخي از افغان‌هاي تاجيك اعتراض كردند و حرف‌شان زدند همچنين عده‌اي هنگام سخنراني رييس‌جمهور ايران در اعتراض به سياست ايران در سوريه بلند شدند و سخناني گفتند و در مقابل برخي از لبيناني‌ها در واكنش به اين اعتراض‌ها سخن گفتند. نظير اين هم‌انديشي را در جهان اسلام ما سراغ نداريم و حتي اين رخداد‌ها از برخي شبكه‌ها به طور زنده پخش مي‌شد اين حركت بيش از هر چيز در منطقه و خاورميانه تحت تاثير اسلام بوده است.

علي‌اكبر ولايتي در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش امام خميني در بيداري اسلامي درمنطقه گفت: پايه‌گذار اصلي موج معاصر بيداري اسلامي امام خميني بوده است و رهبري ادامه دهنده آن بودند و اولين شخصيت كه با صراحت و روشني اعلام كرد كه در منطقه بيداري اسلامي اتفاق افتاده است. مقام معظم رهبري سير تحولات آفريقا و جهان عرب را تحليل كردند و پيش‌بيني درست ايشان در نهايت به تحقق پيوست و امروز كساني كه در كشورهاي جهان عربي و اسلامي به دنبال بازگشت به اسلام هستند الگوي انقلاب اسلامي را مد نظر قرار دادند.

وي گفت: همه گروه‌ها تمايل دارند از فرصت حضور در ايران برخوردار شوند و ايران هدايت خود را براي جنبش‌ها و گروه‌هاي مختلف منطقه و خاورميانه داشته باشد.

ولايتي درباره انتخابات رياست جمهوري مصر گفت: آرايي كه كانديداها به دست آوردند مثل همه‌پرسي مصر و انتخابات مجلس نزديك به سه چهارم اين آراء متعلق به اسلام‌گرايان است و امكان ندارد با چنين درصدي كسي كه ادعاي اسلام‌گرايي ندارد در صورت برگزاري درست انتخابات دور دوم و دخالت نكردن عوامل خارجي غير اسلام‌گرايان راي بياورد.

وي گفت: در حال حاضر بيشترين شانس را كانديداهاي اسلام‌گراها (مرسي) دارند و در چنين صورتي او پيروز خواهد شد. بعيد مي‌دانم كساني كه وابستگي فكري به رژيم‌هاي قبلي داشتند از خود بي‌درايتي به خرج دهند و بخواهند احمد شفيق را در انتخابات مصر برنده سازند.

مشاور مقام معظم رهبري در پاسخ به اين سوال كه لحن گروه‌هاي اسلام‌گراها در مصر از يكديگر متفاوت است در چنين شرايطي آينده اين گروه‌ها را چطور ارزيابي مي‌كنيد گفت‌: ‌طبيعي است هر متفكري ديدگاه‌هايش متفاوت است، اما همه آن‌ها در چارچوب اسلام حرف مي‌زنند. به نظر مي‌آيد در دور دوم انتخابات رياست جمهوري در مصر اسلام‌گراها متفق‌تر شوند و به مرسي راي دهند و اگر روال عادي در اين انتخابات طي شود، مرسي پيروز است.

وي درباره تحولات بحرين خاطر نشان كرد: اكثريت قريب به اتفاق مردم بحرين از مداخلات دولت‌هاي بيگانه در كشورشان ناراضي‌اند و تجريه انقلاب‌هاي مختلف در منطقه و تحولات بيداري اسلامي نشان مي‌دهد كه مردم هرجا در صحنه باشند پيروز ميدان هستند.

ولايتي درباره نقش عراق در بيداري اسلامي تاكيد كرد: ما خوشحاليم از اينكه بعد از يك دوره طولاني ديكتاتوري مردم عراق امروز در سرنوشت خود حاكم هستند و دولت عراق، دولتي منتخب است. عراق ظرفيت‌هاي بسياري به لحاظ طبيعي، تاريخي، فرهنگي و انساني دارد،‌از اين رو آينده روشني براي مردم عراق پيش‌بيني مي‌كنيم.

وي با اشاره به سياست و تدبير نوري المالكي و ديگر همكارانش در دولت عراق گفت: همچنين اميدواريم مجلس عراق و گروه‌هاي ديگر در اين كشور بتوانند نظام جديد در عراق را سامان دهند و شاهد خواهيم بزودي عراق جايگاهش را در جهان عرب و جهان اسلام آن طور كه استحقاقش را دارد به دست آورد.

وي در خاتمه گفت: مردم عراق و حكومت اين كشور در گام‌هاي نخست خود قرار دارند. در حال حاضر عراق مقر اتحاديه عرب شده است و نشست بين‌المللي ايران و 1+5 در عراق با موفقيت و در آرامش برگزار شد و اين اقدامي مثال‌زدني است كه با وجود تمام سختي‌هايي كه داشته است توانسته امنيت را در بغداد ايجاد كند و از كشورهاي مختلف با رغبت به اين كشور بيايند و در آنجا مذاكرات صورت گيرد.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل با اشاره به مذاكرات ايران و 1+5 اظهار كرد: اگر طرفين به دنبال مذاكرات سازنده باشند بايد در چارچوب قواعد بين‌الملل به توافق برسند.

وي درباره احتمال تعليق غني‌سازي اورانيوم از سوي ايران اظهار كرد: تا آنجا كه من از مواضع نظام جمهوري اسلامي ايران اطلاع دارم بنايي در متوقف كردن غني‌سازي وجود ندارد.

وي در پاسخ به اين سوال كه ايران درباره غني‌سازي 20 درصد چه رويكردي دارد، گفت: درباره غني‌سازي 20 درصد آقاي جليلي نظرش گفته است و بقيه مطالب را در مسكو خواهد گفت.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل با اشاره به مذاكرات مسكو اظهار كرد: فكر مي‌كنم اگر طرفين به دنبال مذاكرات سازنده باشند بايد در چارچوب قواعد بين‌الملل به توافق برسند و تا جايي كه به ايران مربوط است نظام جمهوري اسلامي ايران عظم قاطعه‌اش شركت در مذاكرات است همچنين ايران پايبندي‌اش را به قواعد بين‌المللي اعلام كرده است و از سويي در حقوق‌اش در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي پافشاري مي‌كند.

ولايتي ادامه داد: اميدواريم طرف‌هاي 1+5 و غرب قبل از اينكه وارد مسكو شوند حداقل بين خود هماهنگي داشته باشند و در مذاكرات با انسجام و هدف مشخص شركت كنند.

وي ادامه داد: در صورتي كه اعضاي 1+5 در چارچوب به رسميت شناختن حق ايران در استفاده از انرژي صلح‌اميز هسته‌يي براساس NPT ثابت قدم باشند بايد آن را در عمل نيز نشان دهند.

ولايتي با اشاره به دو دور مذاكرات قبلي ايران و 1+5 گفت: به نظر مي‌رسد در استانبول و تا حدودي كمتري در بغداد آن‌ها بر موضوع به رسميت شناختن حق ايران در استفاده از انرژي صلح آميز هسته‌يي حداقل در قول پايدار بودند، ولي در فعل و عمل چيزي اتفاق نيفتاد و مذاكره‌كنندگان 1+5 بين خود ساعات متمادي وقت گذاشتند. توصيه كارشناسي ما اين است كه كشورهاي 1+5 از قبل با يكديگر مشورت كنند تا اجلاس بعدي در مسكو نتايج ملموس‌تري براي طرفين داشته باشد.

ولايتي گفت: در بغداد همانطور انتظار مي‌رفت طرف مقابل ما مايل به ادامه مذاكره بود، اما طرح جامع و مشخصي نداشت و برعكس آن ايران طرح مشخصي در دست داشت. بحث نمايندگان ايران در بخش جهت‌دهي به اين مذاكرات كامل و روشن بود و دو طرف توافق كردند در آينده نزديك در مسكو جمع شوند كه اين نشان مي‌دهد طرف‌ها مايلند از طريق مذاكره به سرانجام برسند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری