بازدید 9195

آیا به بازار سرمایه امیدی هست؟

دیروز بازار بورس، روز خود را با صف‌های فروش بسیاری در بیشتر گروه‌های مهم بازار آغاز کرد و تا پایان نیز به صف فروش‌ها افزوده شد تا ناامیدی‌ها از بازار سهام بیشتر شود و شمار بیشتری از این بازار بی‌رونق بیرون بروند. اما امروز هم سقوط شاخص‌ها در بازار سرمایه ادامه یافت و شاخص کل برای دومین بار در سال ۹۱ به مدار ۲۵ هزار واحدی بازگشت.
کد خبر: ۲۵۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۶ 24 June 2012
دیروز بازار بورس، روز خود را با صف‌های فروش بسیاری در بیشتر گروه‌های مهم بازار آغاز کرد و تا پایان نیز به صف فروش‌ها افزوده شد تا ناامیدی‌ها از بازار سهام بیشتر شود و شمار بیشتری از این بازار بی‌رونق بیرون بروند. اما امروز هم سقوط شاخص‌ها در بازار سرمایه ادامه یافت و شاخص کل برای دومین بار در سال ۹۱ به مدار ۲۵ هزار واحدی بازگشت.

به گزارش «تابناک»، نا‌امیدی‌ها می‌رود تا از بازار بورس و سرمایه کامل شود. امروز بازار در حالی بسته شد که شاخص بازار اول (تالار اصلی) با ۲۳۱ واحد ریزش به ۲۱ هزار و ۴۰۳ واحد رسید. همین وضعیت در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) هم برقرار بود، به گونه‌ای که شاخص تالار فرعی در این روز با ۲۰۸ واحد افت عدد ۳۴ هزار و ۴۵۲ را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص کل با ۲۵۷ واحد ریزش به عدد ۲۵ هزار و ۶۸۱ واحد رسید.

اما تعجب نکنید، از آفتاب روشن‌تر بود

بی‌گمان در ماه‌ها و هفته‌های اخیر، عوامل موثری بر این وضعیت سیاه در بازار بورس تأثیر‌گذار بوده است. مهمترین این عوامل، اخبار سیاسی اخیر داخل و خارج است. ادامه تنش میان ایران و غرب بر سر مسأله هسته‌ای و قریب‌الوقوع بودن تحریم‌ها علیه کشور در این میان، تأثیر فزاینده‌ای بر بازاری داشت که رکورد منفی دیگری از خود به ثبت رساند.

بنا بر این گزارش، روند سقوط بازار از بعد از مذاکرات ایران و ۵ + ۱، و نرسیدن به نتیجه ملموسی که شاید بازار انتظار آن را می‌کشید، آغاز شد.‌‌ همان زمان بسیاری از فعالان بر این باور بودند که این رکود و سقوط تا پس از نشست کار‌شناسی در استانبول برقرار خواهد ماند؛ سقوطی که بیش از همه از اعمال تحریم‌ها علیه ایران برگرفته خواهد شد.

اما پیش‌بینی‌ها خیلی زود محقق و بازار با صف‌های طولانی فروش و خروج سرمایه روبه‌رو شد. در بازار موازی اما وضعیت فرق دارد و دلار به بالای ۱۹۳۰ تومان رسیده و سکه مرز ۷۰۰ هزار تومان را رد می‌کند؛ اکنون شما بگویید، کدام بازار را ترجیح می‌دهید؟

بازار سرمایه، هیچ فایده‌ای که نداشته باشد، دست کم منجر به تجمیع نقدینگی از درون جامعه شده و با جهت دادن به این حجم عظیم نقدینگی، می‌تواند مسیر توسعه اقتصادی را هموار سازد. خروج سریع سرمایه از این بازار به اندازه‌ای است که می‌تواند ظرف مدتی کوتاه توفان نوسانات قیمت و تورم و تحریک بازارهای موازی همچون طلا و ارز و مسکن را رقم بزند.

متأسفانه این بازار تنها بازاری نیست که در ماه‌های اخیر از فاکتور‌ها و عوامل سیاسی بیش از عوامل اقتصادی متأثر شده است. بی‌گمان، یکی از عوامل تأثیرگذار بر شاخص بازار همین عامل سیاسی است، اما شدت این عامل در ماه‌های اخیر به اندازه‌ای بوده که دیگر عوامل را تحت الشعاع خود قرار داده است.

در واقع، منطق اقتصادی مانند حوزه‌های دیگر، می‌رود تا جای خود را در بازار سرمایه هم به منطق سیاسی بدهد. چه دلیلی می‌ماند وقتی که بازار سهام و سرمایه از رکود مفرط رنج می‌برد و در کنار آن بازار طلا و ارز از چنین هیجانی برخوردار است، سرمایه‌ها همچنان در بورس باقی بماند. زیان میلیونی سرمایه‌گذاران و فعالان بورس، جای هیچ توجیهی را برای نگاهداشت سرمایه در بازاری که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر به شدت متأثر از نگرانی‌ها و شایعات در خصوص آینده، دچار رکود بوده است، باقی نمی‌گذارد.

به عبارتی، باید گفت آینده هراسی که این روز‌ها فضای فعالیت اقتصادی را در کشور به شدت تحت تأثیر قرار داده و متأسفانه ظرفیت کنترل آن هم از دست نهادهای دولتی و غیر دولتی خارج شده، به‌‌ همان اندازه که مرداب طلا و ارز را از سرمایه لبریز کرده، به‌‌ همان اندازه فعالیت مثبت بازار سرمایه را بی‌رمق و پر ضرر ساخته؛ بنابراین، تعجب نکنید، از آفتاب روشن‌تر بود و هست که تا زمانی که دلار و طلا از یک سو و بازار سرمایه از سوی دیگر، هر دو متاثر از یک فضا، اما در دو جهت متفاوت واکنش نشان می‌دهند، امیدی به بازار سرمایه نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۱۹
گزارشتون عالي بود خيلي از يهامدارهاي جزئ بدبخت شدن مسولان بايد فكر عاجلي براي كمك به اين موضوع بكنند وگرنه بي اعتمادي باعث ورشكستگي بورس و توليد مي شود
کاملا درسته و مسئولان هم همچنان در خواب و تبلیغ برای ورود رسمایه مردم به بورس که بیایید اینجا سرمایه شما چندین برابر میشه و ....
ولی نمی گن الان کسانیکه در بازار سرمایه هستن همشون در ضررن
مدیر بورس به سهامداران بورس وعده داد نگران
نباشند اما در بدترین زمان ممکن که بازار سهام
در بهت منفی شدن پیاپی به سر میبرد سهام
جدید عرضه کرد که باعث فروختن سهام قدیم
برای خریداری سهم جدید پالایشگاه بندرعباس
گردید. ما را به خیر تو امید نیست شر نرسان .
مرغ 7000 اختلاس 3000000000ادعا یک جلوش بینهایت صفر
بابا. رتبه هفدهم اقتصاد دنيا هستيم ! با اين بورس ،با اين ارزش ريال ،با تورم بالاي سي در صد ،با نرخ بهره بانکي سي در صد و ....
شما يك شركت 100% خصوصي و غير وابسته نشان دهيد تا من سهامش را بخرم. من سهام يك شركت سهامي عام را خريدم بعدش كه خودم كار كردم ديدم همه وابسته اند و دارند همه كار مي كنند به جزء كار اقتصادي. البته كار اقتصادي به نفع جيب خودشان را انجام مي دهند وليكن به نفع شركت خير.
متاسفانه سیاستهای دستوری بازار رو به این سمت سوق داده
وقتی به صورت دستوری شناور موجود شرکتها رو بالا میبرند سرمایه ای برای جمع کردن این شناور سهم وجود نخواهد داشت
محرک بازار سرمایه عرضه و تقاضا است , وقتی عامل سومی وارد داشتان شد این چرخه دچار مشکل خواهد شد
در کجای دنیا سازمان بورس حرف از حمایت از بازار میزند؟
به راستی حمایت یعنی چه؟
یعنی شاخص بازار را به صورت مصنوعی و با چند سهم شاخص ساز مهندسی کنیم؟
وقتی سرمایه جدیدی وارد بازار نمیشود و سازمان اصرار بر ورود شرکتهای جدید دارد , وقتی نمادهای مختلف را به مدت مدید به نام شفاف سازی بسته و سرمایه سهامدار را بلاک میکنند نتیجه ای بهتر از فرار سرمایه از بازار به بار نخواهد آمد
شرکت ... به تنهایی یک غول
اقتصادی است که هر سهم آن حداقل باید 700
تومان باشد اما با زرنگ بازی در موقع تقسیم
سود نصف سود را به سهامدار ندادند و در عوض
وعده افزایش سرمایه از محل اندوخته به آنها
میدهند یعنی تبدیل سود به آه پر دود . شعار
آنها غیر ارزشمندترین سهام ماست . بله ماست
منم که یه کامند پس انداز عمریم رو سهام ... خریدم که متاسفانه سالهاست که کارخونش نیمه تموم مونده و بدتر از همه کسی پاسخ گو نیست.
شرکت های سودآور سود تقسیم نمی کنند. اصلا معلوم نیست سهامدار در این کشور ارزش دارد یا ندارد؟
بورس بهترین بازار برای جذب نقدینگی است منتها مثل اینکه به نفع بزرگان نیست که نقدینگی مهار شود.
به مثل دکتر نیلی در شروع کار دولت م.ا می رسیم که گفت: این دوستی دولت با مردم از جنس دوستی خاله خرسه است.
خیلی باید هزینه داد تا افراد به سمت بورس کشیده شوند.
تو رو خدا صداي ما رو بگوش مقام معظم رهبری برسانيد از پارسال با تبليغات فراوان وارد بورس شدم نصف پي انداز بيست يال كارمندي من ذوب شد خداي به داد ما برس
بجاي بورس و توليد رفته بوديم دنبال خريد دلار الان ميلياردر شده بوديم
تابناك عزيز يك كارشناسي راه بنداز مي بيني همه يهامدارهاي بوري سرمايهشون بر باد رفته اونوقت با مهندسي شاخص سعي مي شود ايم مسلئه پنهان شود مثل تورم نقطه به نقطه
باید فکری برای بازار بکنند اونم در اسرع وقت با کمترین سرمایه می توانند بازار را بصورت یک بازار جذاب در بیاورند بعد از ان خود بخود هر روز نقدینگی سرگردان که الان مثل یک افت هر از چندی به جایی حمله میکنند بسوی بازار سرازیر خواهد شد البته این موضوع برای بزرگان کاملا روشن وشدنی است ولی تعلل انان در بکارگیری این بازار که هم برای دولت سود ساز هست و هم برای بزرگان صنعت کشور و هم محل مناسب انباشته شدن نقدینگی سرگردان واقعا جایی سوال داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
شنيده شده مسولين بورس رو مجلس 23 تير به مجلس فراخواندن مجلس بايد در اين مدت سريعا وارد عمل بشه وگرنه چيزي بنام بازار سرمايه باقي نميمونه
متاسفانه با سهل انگاري مسولان بازار سرمايه آسيب جدي ديده و همش هم با مهندسي شاخص و بلوك زني هاي دروني دارند فاجعه رو پنهان مي كنند
شما که بورس خودتونو نمیتونید نگه دارین
بورس بین المللی فارکس رو چرا ممنوع کردین؟!
باید مسئولان سازمان بورس بخصوص دبیرکل بورس پاسخگو باشد.
آقای دبیرکل چرا بازار گردان برای سهامها ایجاد نشده چرا در زمان ریزش ،عرضه سهام انجام میشود چرااطلاع رسانی در خصوص اثرات تحریمها و هدفمندی یارانه بدرستی انجام نشد
به نظر من برای جذاب کردن بازار یه چند تا از اون شرکت هایی که دارای سود خوبی هستند رو از طریق سازمان خصوصی سازی در بورس عرضه کنند حتی اگه شده به قیمتی پایین تر از کارشناسی تا یه مدت مردم برگردند و سراغی از بقیه نمادها بگیرند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر