بازدید 38586
مزایا و معایب خودروی رکورددار ایران:

عرصه بی‌رقیب برای پراید و خیال محبوبیت!

مدیران سایپا بر این باورند که «پراید» تولیدیشان به این دلیل پر فروش است که از مزیت‌هایی چون «قیمت مناسب برای اقشار متوسط» برخوردار است؛ فارغ از اینکه این برتری‌ها در قیاس با کدام محصول رقیب سنجیده شده یا «مناسب» برای اقشار متوسط جامعه چه تعریفی داشته باشد!
کد خبر: ۲۵۳۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۲ 24 June 2012
سال‌های آغازین دهه هفتاد، زمانی که خیابان‌های شهرهای کشورمان پر بود از انواع پیکان‌های تولیدی ایران خودرو، آگهی انتخاب نام برای محصول جدید خودروسازی سایپا، نیم صفحه‌های بسیاری از روزنامه‌های وقت را برای مدتی مال خود کرد؛ فراخوانی که چندین هزار نفر در آن شرکت کردند و سرانجام نام‌های «صبا» و «نسیم»، انتخاب اکثریت شناخته شد و به دو نفر به قید قرعه پراید صندوق‌دار و هاچ‌بک دادند تا ماجرا به خوشی آغاز شده و هنوز هم ادامه داشته باشد؛ هرچند دیگر چندان هم خوش نیست.

شرکت سایپا در سال ۱۳۴۶ در زمینی با مساحت ۲۴۰ هزار متر مربع و زیربنای ۲۰ هزار متر مربع (هم‌اکنون تنها مساحت زمین کارخانه مرکزی ۴۱۵ هزار متر مربع است) با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال به نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» راه‌اندازی شد. این شرکت تولید نخستین محصولات خود را که شامل «وانت آکا» و سواری «ژیان» بود با روش کاملاً دستی و بدون بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات مدرن آغاز نمود. تولیدات شرکت پس از سال ۱۳۵۳ به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخش‌های تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. به‌ گونه‌ای که افزون بر تولید ژیان با مدل‌های مهاری، پیکاب، از سال ۱۳۵۵ تولید رنو در مدل‌های دو در و چهار در آغاز شد و تولید این محصول تا سال ۱۳۷۲ (آغاز تولید پراید) ادامه داشت. در اوایل سال ۱۳۵۴ نام شرکت با حذف کلمه سیتروئن از انتهای عبارت فرانسوی آن به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» به نام اختصاری (سایپا SAIPA) که برگرفته از عبارت فرانسوی Societe Annonyme Iraniane De Production Automobile است، تغییر یافت.
به گزارش «تابناک»، چند سالی است که «سایپا» در جایگاه بزرگترین تولید کننده داخلی خودرو تکیه زده و افزون بر آن بیشترین رشد تولید را از آن خود کرده است، در حالی که نگاهی به تولیدات این کارخانه نیمه دولتی، نشان دهنده وابستگی شدید این آمار به تولید خودروهای خانواده پراید است؛ خودرویی که چند سال است لقب پر تیراژ‌ترین خودروی کشور را یدک می‌کشد و البته پر تیراژ‌ترین خودروی تاریخ کشورمان نیز به شمار رفته و تولیدش از مرز شش میلیون نسخه گذشته است.

این در حالی است که افزایش سالانه تولید این محصول، هرگز افت قیمت نداشته تا تعبیر آن برای برخی مدیران استقبال از «پراید» معنا شده و طرح موضوعاتی چون توقف شماره‌گذاری به دلیل بهره‌مند نبودن از کمترین استاندارد‌ها چون سیستم ترمز ای‌بی‌اس و کیسه هوا در سال گذشته به تخلف قانونی و لابد مقابله با محبوبیت این خودرو در نزد مردم تعبیر شود؛ ماجرایی که سرانجام با رونمایی از سری X۱۰۰ و مجهز شدن خانواده پراید به چند تکنولوژی امن کننده به نوعی رفع و رجوع شده و خودروهای پینه دوزی شده همچنان راهی بازار شود.

این در حالی است که اگر با نگاهی کار‌شناسانه به سراغ محصول دهه‌های گذشته کمپانی «کیا موتورز» کره برویم، درخواهیم یافت همه ویژگی‌های مثبت آن روز این خودرو ـ که البته مبنای محبوبیت آن در کشورمان نیز بود ـ هم‌اکنون دیگر به هیچ عنوان برتری محسوسی به شمار نیامده و تنها شاید به این دلیل تولید آن ادامه دارد که برای تولید کننده صرفه اقتصادی دارد.

اکنون کافی است به مزایایی چون «مصرف سوخت پایین»، «استهلاک کم» و «قیمت مناسب برای اقشار متوسط» را به نرخ روز ارزیابی کنیم تا ابعاد ماجرا بیشتر دستمان بیاید:


کافی است، سری به صفحه اصلی سایت این خودروساز بزنید و نگاهی به آخرین اخبار منتشره در آن بیندازید تا معجونی شبیه تصویر بالا پیش رویتان قرار گیرد!

مصرف سوخت پراید واقعا پایین است؟

این گونه شنیده می‌شود که پراید در سه خط تولید اصلی به تولید می‌رسد که ظاهرا دو تای آن‌ها در محل اصلی کارخانه سایپا واقع شده و البته خط یک این مجموعه، از دستگاههای وارد شده از کره جنوبی بهره می‌گیرد. برخی از مردم تفاوت کیفیت محصول عرضه شده در بازار را به تفاوت این خطوط تولید نسبت داده و البته در مقیاس کلیتر، بسیاری درباره کیفیت این محصول از مثال «تخم مرغ شانسی» استفاده می‌کنند؛ به این معنی که قبل از خریدن از کیفیت آن هیچ اطلاعی نخواهید داشت!
یکی از نکات کلیدی استقبال اولیه از پراید در حجم موتور کوچک آن نهفته شده است؛ جایی که موتور تقریبا هزار و سیصد سی سی (۱۳۲۳ سی سی) خطی آن در سال ۷۲ مصرفی بسیار کمتر از خودروهای آن روز داشت؛ اما اینکه آیا امروز هم کم مصرف به شمار می‌رود یا نه، پرسشی است که بهتر است، مسئولان در قیاس با خودروهای روز دنیا به آن پاسخ بگویند؛ البته شاید بد نباشد یادآوری کنیم که در عمر طولانی مدت این محصول، به رغم رخدادهای به ظاهر زیادی که برای بدنه پراید رخ داده، موتور این خودرو تقریبا در شکل اولیه حفظ شده و حتی تا اندازه‌ای به محصولات دیگر هم سرایت داده شده است!

استهلاک کم مزیت خودروساز است یا قطعه ساز؟

«استهلاک کم و در نتیجه هزینه تعمیرات و نگهداری پایین» پراید، در حالی از سوی مسئولان سایپا تأیید می‌شود که بسیاری از دارندگان این خودرو، به رغم تأکید بر ارزان‌تر بودن لوازم جانبی آن به نسبت دیگر خودرو‌ها، از عمر کوتاه مدت تجهیزات پراید و فرسودگی کلی خودرو در عرض چند سال گلایه داشته و سن مفید اتومبیلشان را کمتر از پنج سال می‌دانند.

اینجاست که نخستین نکته‌ای که به ذهن خواهد رسید، تشابه‌‌ همان خرید جنس ارزان به بهای عمر کم خواهد بود و استهلاک دیگر معنای نسبی خواهد یافت. البته نکته بعدی از این روی جالب‌تر خواهد بود که بدانید محصول خروجی سایپا به صورت قطعات جداگانه در کارخانه‌های اقماری و البته‌ گاه خصوصی ساخته شده و از این روی استهلاک کم، حتی اگر اثبات شده باشد، مزیتی برای قطعه ساز به نظر خواهد رسید؛ فارغ از اینکه قطعات خودرو ممکن است عمر محدودی داشته باشند و مصرفی (مثل لاستیک) محسوب شوند یا از نوع عمر بلند به حساب آمده و استهلاک کمتری داشته باشند که البته تنها این دسته اخیر مشمول شعار «کم استهلاک» خواهند شد و مراجعه به آمار قیاسی عرضه انواع لوازم یدکی این خودرو، شاهدی بر این ماجرا به شمار خواهد آمد.

البته روشن است که آمار خاصی در این باره در دست نیست تا شاید هم خودروساز بتواند موقعیت خوبی برای خود به نمایش بگذارد و هم قطعه ساز به سود مناسبی دست پیدا کند!



ده میلیون تومان؛ معنای جدید از «قیمت مناسب»!

 مدیران سایپا در حالی مهمترین ویژگی محصولات خانواده پراید را «اقتصادی بودن آن» می‌دانند که به ظاهر هیچ آگاهی از حقوق ماهانه مصوب قانون کار ندارند، وگرنه چگونه است که انباشت حقوق دو سال یک کارگر معادل نرخ کنونی محصول خروجی کارخانه‌شان بشود و باز از قیمت مناسب سخن بگویند؟ اصلا سطح متوسط را با کدام معیار باید سنجید تا به نرخ ده میلیون تومانی و مناسب رسید؟!

گویا چنین ارزیابی‌هایی بیشتر از آنکه مبنای فکری داشته باشد، بر پایه بی‌رقیب بودن این خودرو از لحاظ قیمت استوار شده باشد، چراکه سایر خودروهای موجود در بازار ـ شاید در قیاس با نرخ پراید ـ به شیوه‌ای ارزش‌گذاری شده‌اند که با هیچ معیاری همخوانی ندارد!

کافی است، ماجرای سفر هیأت ایرانی به افغانستان را در اواسط تابستان سال ۸۹ به یاد بیاوریم که خبرنگاران اعزامی از حاشیه‌هایش گزارش‌های جالبی مخابره کردند: «پراید کره‌ای یک میلیون و هفتصد هزار تومان بوده و ماکسیما که خودرو لوکس ایرانی محسوب می‌شود، درافغانستان نزدیک شش میلیون تومان قیمت دارد».

یا شاید بد نباشد ماجرای خبری را به یاد بیاوریم آبان ماه سال پیش به تلکس‌های خبری راه یافت که طی آن، «گمرک اعلام کرد در هفت ماهه امسال بیش از هفت هزار و نهصد دستگاه انواع پراید، در مجموع با ارزش بیش از ۴۱ میلیارد تومان از کشور صادر شده است» که البته ماحصل تقسیم ارزش مالی صادرات بر شمار خودرو‌ها به عدد جالبی می‌رسید که حکایت از عرضه پراید ایرانی پنج میلیون تومانی در خارج از کشور داشت و البته پوشش تأثیرات این خبر مدت‌های مدیدی زمان می‌طلبید!

اکنون کافی است، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی پراید را خودرو محبوب سارقان لقب داده و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی آن را در صدر تصادفات رخ داده بداند تا در کنار عدم واردات محصولی که ـ حتی با احتساب تعرفه‌های بالای واردات خودرو و مزیت‌های نسبی‌ ـ بتواند با این خودرو رقابت کند، به این نتیجه برسیم که تنها مزیت احتمالی پراید، سود سرشاری است که به سایپا می‌رسد، نه اینکه مرکب خوبی برای سوارانش به شمار می‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۵۷۸
انتشار یافته: ۵۰
واقعا قیمتش با تورم 2 میلیون میباشد و بیشتر یعنی پول دادن بیشتر برای اینکه کشته شوی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
عمر دست خداست، پراید وسیله ست!
....... مردم مجبور هستن بخرن
تابناک گزارشهات و انتقادات خیلی خوبه و به قول معروف(جانا سخن از زبان ما می گویی)...اما هیچ تاثیری نداره! .............هرروز بدتر دیروز
چرا واردات ماشین آزاد نمیشه 33 سال سایپا و ایران خودرو با این بازار اختصاصی چه گلی به سر مردم زدن ؟!
اينم از توليد ملي كلا بيشتر توليد كننده هاي ايراني فقط دنبال وام هستند و توليداتشان بيشتر بي كيفيت
پراید وسیله کنترل جمعیت
خوب اگر 120 درصد گمرکی رو از خودرو های داخلی کم کنید به همون قیمتی می رسید که رسیدید !
در کل ما چون پولداریم باید پول دو تا ماشین رو به یک ماشین بدیم !!!!
راس میگه اقا مجبوری خریدیم حق انتخاب نداریم تو این رنج قیمت اگه پیکان تولید میشد من همون پیکانو به پراید ترجیخ میدادم
أحسن به تو تابناك
من یک پراید 88 دارم .زیاد استفاده نشده میشه گفت ذست یک خانم دکتر بوده ولی موقع دنده یک رفتن بعضی وقتا قفل میکنه .موتورش صدا میکنه خودش هم هنه اصلا ازش راضی نیستم وقتی ماشینهای خارجی را میبینم که دیگران سوارند میگم ما حقمون همچین ماشینهای ..... سوار شیم وقتی 10 میلیون میدی یک چهار چرخ میخری همین هم زیاده
آقا من یه مدل 84 شو دارم فقط بنزین و روعن زدم
هنوز ضد یخش هم مال کارخونه است حتی باتریش
170000هم کار کردم
با یک حلقه لاستیک که خریدم با زاپاس رفته زیرش همین
ریال تا به حال خرجش نکردم ریاااااااااال

من کارشناس قیمت نیستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
احتمالا معجزه ای رخ داده رو پرایدت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
مطمئنی مجید جان؟ اون پرادو بود یا پرایدو ؟؟؟؟؟
30نا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
احتمالا ماشینو گذاشتی تو خونه جایی باهاش نمیری
من در شرکت پارس خودرو کار میکنم تمام خودروهای پراید صادراتی در این شرکت ساخته می شود و از نظر کیفیت از همه جهت واقعا برسی می شود حالا در عراق به چه قیمتی به فروش می رسد بماند.
من پارسال یک دستگاه پراید 132از نمایندگی سایپا خریداری کردم که در تمام موارد ایراداتی داشت وقتی به نمایندگی مراجعه کردم و مشکلات را گفتم در جواب به من گفتن که مثلا شیشه بالابر نداریم یا این قطعات مصرفی هستند آخه ماشین صفر کیلومتر حداقل باید تا 5000کیلومتر راه برود نه این خودرو که 850کیلومتر راه رفته خلاصه اینکه بین من هم وطن و خارجی این تفاوتها است.
حالا شما در کشور مالزی هیچ فرقی بین تولید مصرف داخلی و صادراتی وجود ندارد.
اسم پراید باید بذارن قاتل
قیمتش با تویوتا در گمرک برابره
خبر نگار هر کسی که بوده جوک گفته که پراید کره ای 1.7 میلیون هست.ارزونترین خودروی دنیا 2500 دلار قیمت داره و محصول تاتا موتورز هند هست و چیزی در حد رنو 5 خودمونه از هر لحاظ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
درسته. اتفاقا خودِ تابناک هم چند روز پیش خبرش رو زده بود
یه بنده خدا با خودش مسابقه داد دوم شد!!!!
اینم حکایت پرایده.
تولید انبوه خودرو فاقد ایمنی آن هم بمدت حدود 20 سال و رونمایی از خیابان های انباشته از این خودرو با ظاهری نه چندان زیبا آن هم فقط و فقط به بهای مصرف پایین این خودرو چندان هم منطقی بنظر نمی رسد. جا دارد در سال حمایت از سرمایه ایرانی با بهره مندی از تخصص مهندسان ایرانی به فکر رونمایی از خودروهایی به روزتر ، ایمن تر ، با کیفیت تر ، باشند تا بتوانند همچون کشورهای تولید و صادر کننده حجم سنگین تولیدات را روانه خارج از کشور نمایند نه داخل کشور و آنهم سهم عمده اش در تهران .
به خدا پراید 5 میلیون هم ارزش نداره . در کشور های دیگه تا 3 میلیون هم شیندیم که می فروشن.فقط .........
پراید جزو بی کیفیت ترین خودروهای ایرانه که در بازار منطقه ای نه هم جهانی و رقابت شدیدی که بین خودرو سازهای مطرح وجود داره خودرو که چه عرض کنم .....!!!
حداقل استاندارد رو هم نداره.... خدایا!!!!!
........ چه تعداد از هموطنامون تو جاده ها تکه تکه شدن تو همین پراید های مزخرف که با عبور یک کامیون از کنارش در اثر باد چپ میکنه . وقتی از خوبی مردم سوء استفاده میشه تنیجه همینه .
مردم بیچاره مجبورن این .... رو بخرن چون رقیب دیگری نداره و انحصاریه
با این تورم و درامد قشر متوسط بهترین ماشین
در اينكه خودروسازهاي ما در حد خودروسازهاي جهاني نيستند بر هيچ كس پوشيده نيست منتها دو راهكار مي توان در قبال خودروهاي كم كيفيتي مثل پرايد اتخاذ كرد يا با فشارهاي مختلف توليد اين خودروها را متوقف كرد كه در اينصورت با وجود تحريمهاي مختلف صنعت خودرو نيز به بقيه صنايع ورشكسته خواهد پيوست و صدها هزار نفر بيكار به بيكاران كشور اضافه كرد و يا فعلا با شرايط فعلي كنار آمد و فشار بر افزايش كيفيت خودروهاي داخلي بر خودروسازان وارد آورد. خود دانيد.
واقعا قیمت آن ّبرای افراد بی پول ارزان است !!!!!
اي گفتي تابناك اخه ما چقر بدبختيم
ممنون از این که درد مردم رو حداقل در لفافه می گید . البته کو گوش شنوا .
پراید بزرگترین خیانت رو به صنعت خودروسازی کشور کرد.
مردم هم چاره ای جز خرید پراید ندارند.
کو خودروی رقیب با قیمت مناسب وگرنه کسی پراید سایپا رو نمی خره که. البته من خوشحالم که حداقل خودرو مونم مثل بقیه چیزا وارد نمی کنیم اما ..........
مهمترین مسئله نداشتن روحیه نوآوری و عدم تلاش برای بهترشدن و در مقابل علاقه به در جا زدن و خودشیفتگی هست که نتیجش رضایت به وضعیت موجود خواهد بود. و البته همه اینها ناشی از ساختارهای نامناسب و بهره گیری از نیروها بدون در نظر گرفتن تواناییهاست.
با دادن این 10 میلیون به این ماشین قبر خودمونو پیش خرید کردیم.
پراید = قاتل آهنی
پراید مدل 88 (اسفند) - پایه گازسوز کارخانه - ضربه نخورده در حد نو - موتور 110 هزار کیلومتر کار کرده و کاملا سالم - تمام بیمه تا 2/92
نظر بزارید تا سر قیمت توافق کنیم
ضمنا بهترین ماشین هم هست و این حرف های تابناک رو جدی نگیرید . بخر تا تمام نشده
این حرف ها چیه پشت پراید می زنید؟ از قدیم و ندیم از وقتی یادم میاد و بچه بودم میگفتن: مرگ دست خداست، پراید فقط وسیله است...
من برام سئوال شده
وقتی با 10 میلیون تومان میشه تو خارج از ایران مزاد 3 خرید چرا من باید با 10 میلیون تومان قوطی حلبی سوار بشم..؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
چون تو ایرانی نه خارج ایران
چندی پیش 5 معلم یک دبستان در یک تصادف ساده کشته شدندانهم با پراید
معلم کلاس اول دوم سوم چهارم وپنجم
http://latidan3.blogsky.com/1390/09/page/2/
یه زمانی پراید قیمتش نصف پژو 405 بود الان قیمتش 3یا4تومن با پژو اختلاف داره. احتمالا تا 2 یا 3سال دیگه قیمت پراید از سورن و تندر90 هم بالاتر میره و به ماکسیما میرسه
گل گفتی ، ولی کو گوش شنوا ... ، اگه گمرک خودرو آزاد بود الان خیلی ها زنده بودن ، وجود پراید تحقیر کننده مردم و کشورمونه ، امیدوارم ..........
بخدا اگه 4روز تعرفه واردات خودرو رو صفر کنن ایرانخودرو و پراید واسه همیشه منقرض میشن.
واقعأ حمايت از توليد ملي در بخش خودرو سازي به حدي بوده كه از دهه هفتاد تاكنون هيچ صنعتي به اندازه خودرو سازي از بازار بزرگ و انحصاري برخوردار نبوده و با اينكه واردات خودرو مشمول تعرفه هاي گمركي سنگيني هست ولي متأسفانه اين صنعت هنوز نتوانسته مثل كره و حتي چين رشد لازم رو داشته باشه و هنوز افتخارش خودرو ٢٠ سال پيش كره اي هاست
گوش اگر گوش من وناله اگر ناله توست ، آنچه البته به جایی نرسد فریاد است...
آمار کشته های پراید از جنگ ایران و عراق هم بیشتره. ........
بازار خودرو در ایران مصداق کامل ظلم به مصرف کننده است برای محصولاتی بی کیفیت میلیونها نفر به روشهای مختلف ائم از آلودگی و تصادف و یا نقص های اساسی خودرو ها باید جان فدا کنند بهتر است تحقیقی صورت گیرد و تعداد کشته های دو خودرو ساز بزرگ ایران با 8 سال جنگ مقایسه شود شاید به رکورد جدیدی بدون جنگ دست یافته باشیم . دغدغه مردم این شده که با همین پولی که به این خودرو های کم کیفیت و بی امکانات میدهند چه خودروهایی در بازار غیر انحصاری که نمیتوانستند سوار شوند .
یه مثل ما داریم که میگه:مرگ حقه پراید وسیلس!!!
پراید خیلی هم خوبه و شما حالیتون نیست که چه جواهریه!
آی دمت گرم
جالبه که ایران خودرو و سایپا هیچ گونه نقابل قیمتی با هم ندارند
یادمه وقتی دنا رونمایی شد ....... گفت قیمت کلاس پایینش 10 تا 12 میلیونه که برای اینکه با قیمت محصولات سایپا یکی نشه ما با قیمت 14 تا 15 میلیون می فرشیم!!!!!!!!
..............
یه روز پسر پنج ساله ام از من قهر کرد اومد تو پارکینگ یه لگد کوبید به گل گیر پراید من. زدن همانا و تو رفتن بدنه ی گل گیر همان. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی