بازدید 13800
رویترز گزارش داد

دهن‌کجی عربستان به اوپک

کد خبر: ۲۵۳۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۴ 26 June 2012
رویترز با اشاره به اصرار عربستان بر عدم پایبندی به تصمیم اخیر اوپک نوشت در صورتی که میزان فعلی تولید اوپک یعنی 31.5 میلیون بشکه در روز حفظ شود قیمت نفت در سه ماهه پایانی 2012 به 74 دلار در هر بشکه خواهد رسید.
 
به گزارش فارس رویترز طی گزارشی نوشت به‌رغم کاهش قیمت جهانی نفت به زیر 90 دلار برای اولین بار طی 18 ماه گذشته، عربستان هیچ اقدامی برای کاهش میزان تولید خود انجام نداده است. منابع مطلع در کشورهای غربی و عربی می گویند، عربستان می تواند قیمت 90 دلاری و یا حتی پایین تر برای نفت را چندین ماه تحمل کند، اما کشورهای ایران و روسیه ممکن است از این سطح قیمت آسیب ببینند.

عربستان درآمد اضافی ای از فروش نفت در نیمه اول سال جاری میلادی به دست آورده و قیمت پایین نفت در شش ماهه دوم سال می تواند تعادل در بودجه این کشور را ایجاد نماید. اما کشورهایی نظیر ایران و روسیه برای تامین هزینه های خود به بهای 115 دلاری برای هر بشکه نفت نیازمندند.

فیل ورلگر، تحلیلگر مسائل نفتی گفت: «اقتصاد روسیه در مقابل کاهش شدید بهای نفت آسیب پذیر است.» وی افزود: «سعودی ها ممکن است با حفظ تولید 10 میلیون بشکه ای روزانه خود بخواهند از این آسیب پذیری استفاده کنند.»

اما کارشناسان معتقدند، عربستان تنها تولید کننده دارای ذخایر قابل توجه، به دلیل کاهش مصرف در چین و آمریکا ناگزیر خواهد بود میزان تولید نفت خود را در طی دو ماه آینده کاهش دهد.

بهای نفت در ماه مارس به 128 دلار در هر بشکه رسیده بود، اما به دلیل منفی شدن چشم انداز اقتصادی و افزایش میزان تولید عربستان به 10 میلیون بشکه در روز، بهای نفت از آن زمان تا کنون روندی کاهشی را در پیش گرفته است.

این افزایش میزان تولید نه تنها مخالفت ایران را در پی داشته، بلکه به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت با انتقاد برخی دیگر از اعضای اوپک نظیر الجزایر، عراق و ونزوئلا نیز روبرو شده است. اعضای اوپک در نشستی در اواسط ژوئن توافق کردند به میزان قبلی تولید سازمان یعنی 30 میلیون بشکه در روز وفادار بمانند.

یکی از نمایندگان کشورهای عضو اوپک در پاسخ به این سوال که آیا عربستان از میزان تولید خود خواهد کاست، گفت: خیر. اما به گفته یک منبع مطلع در صنعت نفت، صادرات نفت عربستان احتمالا در ماه جولای و آگوست کاهش خواهد یافت. زیرا میزان تقاضای پالایشگاه های چینی حدود 350 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

بسته شدن بزرگترین پالایشگاه آمریکا در تگزاس به دلیل انجام تعمیرات نیز احتمالا 200 هزار بشکه دیگر در روز از میزان تقاضا خواهد کاست. بنابراین با توجه به ثابت بودن میزان مصرف داخلی در عربستان، ممکن است میزان تولید روزانه این کشور به 9.5 میلیون بشکه برسد.

بر اساس این گزارش، با احتساب قیمت متوسط 114 دلار برای هر بشکه نفت، درآمدهای نفتی امسال عربستان کمی بیش از 155 میلیارد دلار برآورد شده است. پیش بینی می شود که ریاض برای تامین نیازهای بودجه ای خود در ادامه امسال به بهای 70 تا 80 دلاری برای هر بشکه نفت نیاز داشته باشد.

بر اساس پیش بینی مرکز مطالعات جهانی انرژی، در صورتی که اوپک میزان فعلی تولید خود، یعنی 31.5 میلیون بشکه در روز را حفظ کند، بهای نفت در سه ماهه پایانی سال جاری به طور متوسط به 74 دلار در هر بشکه خواهد رسید و در صورت ادامه این وضعیت، بهای متوسط نفت در سه ماهه ابتدایی سال 2013 به 59 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل