بازدید 3674
رییس مجلس با انتقاد از بی‌‌تدبیرهای دولت:

کار اصلی بنی صدر، ستیز با قوای قضاییه و مقننه شده بود

در تشکیل مجلس اول، حزب جمهوری اسلامی گام بلند و خوبی برداشت؛ بنی‌صدر از شگرد معرفی خود با اقیانوس مردم و تخریب طرف مقابل به عنوان گروهی و حزبی بهره جست، آن‌ها را انحصارطلب و گروه‌گرا معرفی می‌نمود و خود را فردی مردمی نشان می‌داد که عضو هیچ گروهی نیست و هیچ رنگی جز رنگ مردم ندارد، ولی همین آدم وقتی مسئولیت را به دست گرفت، دفا‌تر هماهنگی با رییس‌جمهور را در همهٔ بخش و شهرستان‌ها با بودجه بیت‌المال راه‌ انداخت که تشکیلات بزرگی بود، در واقع با شعار ضدتشکیلات، ضدحزب و گروه، سر کار آمد و فورا یک جریان گروهی ایجاد کرد.
کد خبر: ۲۵۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰ 27 June 2012
رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهتمام ویژه دولت به بحث گرانی‌ها گفت: تمرکز در ساماندهی اقتصادی، مهمترین اولویت مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش «تابناک»، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور امروز خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سالگرد شهادت بهشتی و یارانش گفت: در مورد حادثه هفتم تیر پس از گذشت چند دهه، لازم است به چند بعد مهم این رخداد توجه شود؛ نخست اینکه امام (قدس سره) در شهادت این عزیزان فرمود: من از مظلومیت دکتر بهشتی ناراحتم، این مظلومیت چگونه و توسط چه کسانی حادث شد، آیا توسط دشمنان خارجی بود؟

وی افزود: درست است تحلیل رسانه‌ها و برخی از شخصیت‌های سیاسی خارجی در آن زمان این گونه منعکس شد که کمر نظام نوپای جمهوری اسلامی شکست و اتهامات ناروا به آن عزیز سفر کرده زدند، ولی تخریب عناصر خارجی درباره دیگران هم بود.

مسأله اصلی این بود، شهید بهشتی که یکی از رهبران صدر انقلاب اسلامی و شاگرد امام (ره) بود، با دلسوزی وصف ناشدنی عملا در سه مسیر تلاش مجاهدانه داشت؛ نخست در ساماندهی قوه قضاییه که در آغاز انقلاب دچار مشکلات عدیده بود، دوم در ساماندهی حزب جمهوری اسلامی که مهمترین تشکیلات مکتبی اسلام بود و سوم در اداره کشور به خاطر مصائبی که بنی‌صدر برای کشور ایجاد می‌نمود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنی‌صدر به عنوان رییس‌جمهور، فلش اصلی حرکت خود را در آشفته‌سازی فضای سیاسی قرار داده بود و همواره نهادهای نوپای نظام را تخریب می‌نمود، شهید بهشتی همه وقت خود را در این سه مسیر صرف می‌کرد و انصافا زندگی مجاهدانه داشت.

وی خاطرنشان کرد: در این میان عناصر در درون به جای کمک‌رسانی به وی، سمت دیگری گرفتند، توجه کنید این مظلومیت صرفا توسط عناصر داخلی نظیر تخریب‌های منافقین و لیبرال‌ها شکل نگرفت، بلکه عناصری از داخل نظام از آغاز راه‌اندازی حزب جمهوری اسلامی و مسئولیت دیوان عالی کشور شهید بهشتی بساط تخریب شخصیت ایشان را گذاشتند، مظلومیت اصلی از اینجا بود، نه صرف تخریب دشمن خارجی و دشمنان داخلی انقلاب که از آن‌ها انتظاری غیر از این نبود.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت: مظلومیت از کم‌لطفی‌ها و تخریب‌های افراد و بخش‌هایی از نظام و نخبگان بود که انتظار نمی‌رفت با چنین شخصیتی این گونه ستیز کنند و این مظلومیت حاصل شد، مثلا وقتی بنی‌صدر رییس‌جمهور شد، کار اصلی این فرد، ستیز با قوه قضاییه بود که در رأس آن، شهید بهشتی بود و ستیز با مجلس بود، چون این مجلس بود که شهید رجایی را به نخست‌وزیری رساند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس و قوه قضاییه را در جوف حزب جمهوری اسلامی قرار می‌داد و می‌کوبید و به عنوان انحصارطلبی و ده‌ها اتهام دیگر که در روزنامه انقلاب اسلامی که ابزار تخریبی او بود، بازتاب داده می‌شد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی عده‌ای از روحانیون و سیاسیون با تحلیل نادرست با بنی‌صدر همراهی می‌کردند، آن موقع من در صداوسیما بودم و نسیم فحاشی بنی‌صدر و اطرافیانش به ما هم می‌رسید، او من را نیز جزء حزب جمهوری اسلامی دسته‌بندی می‌کرد.

لاریجانی تصریح کرد: در آن شرایط افراد معدودی جلوی ستم سیاسی او ایستادگی می‌کردند، لذا ابتدا شخصیت این مرد بزرگ را ترور و بعد ترور فیزیکی کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته بعد این که چه شد بنی‌صدر توانست رهبران حزب جمهوری اسلامی را به عقب براند و پیروز صحنه شود؟ حزب جمهوری اسلامی یک تشکیلات سیاسی موفقی بود؛ هم از نظر ساماندهی سیاسی و هم مراقبت‌های دینی، علت مبارزه، منافقین، بنی‌صدر و لیبرال‌ها با این تشکیلات معلوم بود، چون بدون تشکیلات امکان حرکت سیاسی موفق وجود نداشت.

وی تأکید کرد: در تشکیل مجلس اول حزب جمهوری اسلامی گام بلند و خوبی برداشت، بنی‌صدر از شگرد معرفی خود با اقیانوس مردم و تخریب طرف مقابل به عنوان گروهی و حزبی بهره جست، آن‌ها را انحصارطلب و گروه‌گرا معرفی می‌نمود و خود را فردی مردمی نشان می‌داد که عضو هیچ گروهی نیست و هیچ رنگی جز رنگ مردم ندارد اما همین آدم وقتی مسئولیت را به دست گرفت، دفا‌تر هماهنگی با رییس‌جمهور را در همهٔ بخش و شهرستان‌ها با بودجه بیت‌المال راه‌ انداخت که یک تشکیلات بزرگ بود، در واقع با شعار ضدتشکیلات، ضدحزب و گروه، سر کار آمد و فورا یک جریان گروهی ایجاد کرد.

لاریجانی افزود: از طرفی از اختلاف نظر در بین روحانیون و سیاسیون، بنی صدر بهره جست و برخی از این آقایان که امروز هم خدمات خوبی دارند، در آن زمان از بنی‌صدر حمایت می‌کردند و بعد‌ها دریافتند او چه موجودی است.

رییس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: سوال مهم این است که چرا این اشتباهات رخ داد که شخصیتی مانند شهید بهشتی که عقبه‌ اسلامی عمیق داشت، سال‌ها در حوزه بود، شاگرد امام و علامه طباطبایی بود و خدمات زیادی در تهران و در مجامع روشنفکری داشت، او را عده‌ای مورد بی‌اعتنایی قرار دادند و فرد ناشناخته و بی‌سوادی که سابقه در جبهه ملی خارج از کشور داشت را ترجیح دادند، درس مهم این است که بیاییم چگونه می‌توان از این اشتباهات جلوگیری نمود.

وی با بیان اینکه نکته دیگر در خصوص هدف‌گیری منافقین از حوادث پس از انتخابات به ویژه در سال ۶۰ بود، اظهار داشت: در ششم تیر سال ۶۰ منافقین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را ترور کردند، تلقی آن‌ها این بود که ایشان به خاطر سوابق درخشان مبارزاتی از قدرت بسیج‌کنندگی مردم برخوردار هستند، در دوران انقلاب در مشهد این را دریافته بودند و در بسیج مردم در جبهه‌ها در دفاع مقدس نیز این امر را کشف کردند.

لاریجانی تصریح کرد: همچنین در هفت تیر حادثه ترور شهید بهشتی و مسئولان حزب جمهوری اسلامی را به عنوان ستون سازماندهی سیاسی نظام هدف‌گیری کردند و نیز در هشت شهریور با ترور شهید رجایی و باهنر مدیران مکتبی کشور، تصور گسیختگی سیستم دولتی کشور را در سر می‌پروراندند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: ترور شهید مطهری، شهید مفتح و شهدای محراب همه همه را در یک منظومه باید تحلیل بود که عملا در پی محو عناصر اصلی فکری و مکتبی و عملیاتی نظام بودند، البته این‌ها ضربه زدند و ضربه هم مهم و کارا؛ لکن غفلت داشتند که به خاطر حضور رهبری قوی و محبوب و روحانیت پیرو رهبری و جامعه انقلاب و تاثیرات خون شهید، جامعه انقلابی توانمندی دارد که خود را بیابد و بازسازی کند و شخصیت‌های جدید به صحنه بیاورد.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین، جامعه همبستگی بیشتر پیدا کرد و راه امام را با قدرت افزون‌تر پیمود؛ اما یک نکته علاج نشد و آن ضربه‌ای بود که این ترور‌ها به سازماندهی فکری و سیاسی جامعه زد، ‌ به جای اینکه با فلش دشمن در ترور‌ها، عده‌ای در داخل اهمیت حزب را بهتر درک کنند، اختلافات درونی حزب و فشارهای بیرونی کار را به تعطیلی حزب کشاند.

وی تصریح کرد: البته بعد‌ها برخی از کسانی که زمینه انحلال حزب را فراهم کردند، خود به ایجاد تشکل‌های سیاسی روی آوردند که چندان اصالت نداشت و قول علما نگرفت و بعد‌ها این خلاء تشکیلاتی مشکلاتی فراهم نمود، هم در تربیت کادرهای ورزیده و هم در تکوین مردم‌سالاری دینی، حتی مشکلات مدیریتی امروز جامعه ما معلول عدم سازماندهی در تربیت کادر است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت‌های استراتژیک در هر نظامی به دانش، اطلاعات ملی و تجربه حرکات پلکانی مدیریت نیازمند است، مدیران استراتژیک هرگز بدون برنامه درازمدت حرکت نمی‌کنند و از تصمیمات تاکتیکی و روزمره پرهیز می‌نمایند و ده‌ها ویژگی دیگر دارند.

رییس مجلس با اشاره به مسائل امروز جامع گفت: مشکل گرانی که این روز‌ها در مایحتاج مردم نظیر نان، شیر و گوشت و مسکن بروز کرده است، جدای از خصومت دشمنان خارجی از کاستی تدبیر درونی رنج می‌برد.

وی افزود: وقتی مجلس در بحث هدفمندی یارانه‌ها اصرار داشت که ۳۰ درصد درآمد به تولید کشور کمک شود یا با شیب ملایمی این مسیر طی شود یک سلیقه تاکتیکی نبود بلکه از سر بررسی عمیق کار‌شناسی این تصمیم گرفته شد که تولیدکنندگان دامی، کشاورزی و صنعت با وضعیت کنونی روبه‌رو نشوند.

لاریجانی تصریح کرد: مهم‌ترین مسأله‌ای که مجلس و کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌ها باید برای خود به عنوان اولویت ملی در نظر بگیرند، تمرکز در ساماندهی وضع اقتصادی و کمک به دولت در تصمیم‌گیری به قاعده است.

وی خاطرنشان کرد: در هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه با مسئولان دولتی جلساتی برای کنترل وضعیت بازار به ویژه در خصوص نان و شیر و گوشت تشکیل شد که منجر به پرداخت یارانه بیشتر برای نان شد و همچنین در زمینه سایر موارد بحث‌های کار‌شناسی خوبی مطرح شد که باید با همت جدی به اجرا درآید.

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لازم است وزیر صنعت، معدن و تجارت زودتر در این موارد گام برداشته و زمینه آرامش جامعه را فراهم آورد؛ البته برای رفع مسأله گرانی باید به ریشه‌های آن توجه کرد و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصاد نیز در بعد کلان اقتصادی با حضور مسئولان اجرایی بررسی‌های لازم را بنمایند.

نماینده مردم قم در مجلس خاطرنشان کرد: لازم است کمیسیون کشاورزی با وجود اهمیت دسترسی مردم به نیازهای اولیه با حضور وزرای مربوطه مستمرا نظارت و کنترل بر قیمت‌ها داشته و با روحیه همکاری با مسئولان دولتی در حل مساله گرانی اهتمام جدی داشته باشد و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون صنایع نیز باید در این راستا گامی جدی بردارد، ‌اظهار داشت: بخش‌هایی از صنعت با آسیب‌هایی روبه‌روست که لازم است با حضور مسئولان مربوطه رسیدگی و حل مشکلات آنان طبقه‌بندی شود و ‌‌نهایت تلاش برای رونق تولید کارخانجات صورت گیرد و اگر نیاز به مصوباتی در مجلس بود ارائه شود.

لاریجانی با اشاره به تصویب بسته حمایت از تولید در بودجه ۹۱ تصریح کرد: مهمترین رکن روان‌سازی تولید در مقام اجراست که با نظارت مستمر کمیسیون‌ها این امر انجام می‌گیرد و گزارش آن به مجلس داده می‌شود.

 رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رفتارهای کشورهای استکباری در این مرحله از انقلاب اظهار کرد: آن‌ها سعی در ایجاد رخوت و ناامیدی در بعد اقتصادی کشور دارند و تلاش می‌کنند نشانه‌هایی نظیر گرانی را بیابند و آن را راهی برای روش‌های مزورانه و زورگویانه خود تبلیغ نمایند.

وی افزود: ظهور چنین مشکلاتی باید عزم ما را در حرکت مجاهدانه اقتصادی جهت رفع نیازهای مردم دوچندان کند و روحیه همکاری و تعاون میان دولت و مجلس مسلط بر سایر حواشی باشد البته در همه احوال رعایت ضوابط قانونی مبنای کار است و اگر به خاطر شرایط لازم باشد، ضوابط قانونی را تغییر می‌دهیم.

لاریجانی خطاب به دولت اظهار کرد: از دولت محترم می‌خواهیم که واقع‌بینانه به موضوع گرانی توجه تام داشته و تلاش مجدانه‌ای در این زمینه بنماید.

وی با تشکر از رهنمودهای ارزشمند و مدبرانه مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: انصافا این سخنان مجموعه راهگشایی برای حرکت مجلس نهم بود، به همین جهت در هیأت رییسه مجلس کمیته‌ای مسئولیت یافت تا راهکارهای تحقق منویات معظم له چه در بعد عمق‌بخشی و زنده نگه داشتن مجلس در امور کار‌شناسی و تدوین استراتژی و اولویت‌های مجلس و چه در بعد سلامت مجلس و ساز و کارهای نظارتی آن مدون و سریع‌تر ارائه نماید که در این کار رهنمودهای رهبر معظم در سال‌های گذشته نیز به عنوان چراغ راه مدنظر قرار خواهد گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برخی از نصایح ارزشمند رهبر معظم و تدابیر ایشان از همین امروز قابل اجراست و چندان نیازمند ساز و کار دیگری جز توجه سروران ندارد و مهمتر از همه تصمیمات بنا بر مسئولیت الهی و عمل مخلصانه است، چرا که این کار، بیش از هر چیز نیاز به مراقبه و محاسبه شخصی دارد.

وی با بیان اینکه باید مراقبت نماییم، خصلت‌ها و حب و بغض‌ها در تصمیمات دخالت نیابد تصریح کرد: برخی تذکرات رهبر معظم آنقدر روشن و بلیغ است که اجرای فوری آن را تقاضا می‌کنم، نظیر رعایت نظم در حضور در کمیسیون‌ها و مجلس و رعایت ادب پارلمانی در شنیدن نظر همکاران و حفظ شئون اخلاقی در مذاکرات و مراودات و همچنین مشارکت جدی در رأی دادن به مفاد طرح‌ها ولوایح و پرهیز از حواشی همچون تذکرات که چندان ضرورت ندارد و نظایر این‌ها.

نماینده مردم قم در تهران ادامه داد: بنده در مذاکراتی که پیش از دیدار با حضرتشان داشتم، سطح نخبگی و تجربیات نمایندگان را شرح دادم و در مورد تصمیمات جهت رفع نیازهای نمایندگان چه در زمینه دفا‌تر کار آنان و چه تأمین منزل طبق نظریاتی که قبلا ارائه فرموده بودند، توضیحاتی تقدیم داشتم که ایشان فرمودند این گونه تصمیمات مربوط به خود مجلس است.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری توصیه فرمودند کلان کار ساماندهی مناسبات آراسته و مجاهدانه در بعد اقتصادی باشد و من خواهش کردم حضرتشان نصایح لازم در سخنان خود بفرمایند و ما نیز نظامات لازم را برای نظارت در نظر بگیریم.

لاریجانی با تأکید بر اینکه هیچ یک از نمایندگان توقعی جز یک زندگی متوسط ندارند گفت: آن‌ها می‌خواهند وقت کافی برای نمایندگی بگذارند و برخی از جوسازی‌هایی که متأسفانه در آغاز به کار مجلس بناحق درباره نمایندگان، عده‌ای نامسئولانه مطرح کردند، جز دروغ و تهمت چیزی نبود.

وی افزود: حقوق نمایندگان بنا بر قانون خدمات بلکه کمتر از هم‌طرازان آنان است و بیشتر نمایندگان در تهران منزل مسکونی ندارند و البته خدا را شاکریم زی مردمی را حفظ می‌نماید؛ بنابراین، نکته این است که توجه به عبارت مجاهدانه رهبر معظم داشته باشیم و به ویژه عدم رغبت دنیا را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: باید شانه‌های خود را در رفع نیازهای کشور و حفظ حقوق ملت با روحیه مجاهدانه زیر بار مسئولیت قرار دهیم و در راه خدمت به مردم نظیر زمان دفاع مقدس شب و روز نشناسیم.

لاریجانی گفت: انشاءالله کمیته مربوطه با دقت تام اندیشه‌های مبارک رهبر معظم را عملیاتی نموده و از سروران عزیز هم می‌خواهم نظریات خود را به هیأت رییسه ارائه فرمایند و به جای طرح مسائل در مجلس یا رسانه‌ها فعالانه در ارائه پیشنهادهای به کمیته مربوطه جهت سامان یافتن منویات معظم له اقدام نمایند که راه و رسم طرح مجاهدانه پیشنهادهای برخورد اثباتی است، نه نفی خدمات دیگران، خود را ندیدن است و دیگران را محترم شمردن.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی