بازدید 24098

واکنش مربي زن ایرانی به تهمت رویترز +عکس

گزارشي كه از تلويزيون ايران پخش شد از نينجوتسوي ايران بود و نه از نينجارنجر. ما نه موفق شديم گزارش تلويزيون خودمان را ببينيم و نه دنبال اخبار آن طرفي رفتيم! فقط از اين طرف و آن طرف چيزهايي به گوشمان رسيده. نينجاهايي كه در ژاپن قديم به قلعه پادشاهان و سرمايه‌داران حمله مي‌كردند يا با سامورايي‌ها مي‌جنگيدند و به اصطلاح آدم بد‌ها را مي‌كشتند، در حال حاضر تنها در كارتون‌ها و فيلم‌ها ديده مي‌شوند.
کد خبر: ۲۵۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۰ 08 July 2012
گزارشي كه از تلويزيون ايران پخش شد از نينجوتسوي ايران بود و نه از نينجارنجر. ما نه موفق شديم گزارش تلويزيون خودمان را ببينيم و نه دنبال اخبار آن طرفي رفتيم! فقط از اين طرف و آن طرف چيزهايي به گوشمان رسيده. اما به نظرم حرف‌هايي كه زده شده، خيلي تخيلي و كودكانه است و نيازي به پاسخ ندارد!

به گزارش جهان، لباس خاص و زيبايي كه قبلا در فيلم‌هاي شرق دور ديده مي‌شد بر تن داشت و حركاتي را كه به شاگردانش‌ به آموزش مي‌داد صحنه آن فيلم‌ها را در ذهن تداعي مي‌كرد.

 او يكي از معدود مربيان رشته نينجارنجر است و دستي هم در ورزش‌هايي ديگر مثل ژيمناستيك، كاراته و كيك بوكسينگ دارد و در دو رشته دانشگاهي هم در حال تدريس است. فاطمه دوستي دارنده مدال طلاي مسابقات آسيايي را كمتر كسي مي‌شناسد. او كه در رشته مهيج نينجارنجر فعال است در مورد معني لغوی اين ورزش مي‌گويد: نينجارنجر منشاء ژاپني دارد و به فردي اطلاق مي‌شود كه در چند رشته رزمي تخصص و مهارت پيدا كرده است. با او گفت‌وگويي داشتيم در مورد تخصص و مهارت‌هايي كه طي سال‌ها به دست آورده است. در زيراين گپ دوستانه را مي‌خوانيد.

فاطمه دوستي در مورد فعاليت‌هاي تحصيلي و ورزشي‌تان مي‌گویيد.
در حال حاضر دانشجوي كارشناسي تربيت‌بدني و دانشجوي كارداني تربيت مربي تكواندو و در زمينه ورزشي هم داراي دان 3 و مربيگري درجه یک كاراته كيوكوشين، دان 3 و مربيگري درجه 2 نينجارنجر، مربيگري ژيمناستيك و ايروبيك ژيمناستيك، داوري REFLY و بين‌المللي كاراته، داوري كيك بوكسينگ فدراسيون ورزش‌هاي رزمي، دارنده مدال طلاي مسابقات آسيايي، نماينده بانوان نينجارنجر استان تهران هستم.


قبل از اين رشته بيشتر به چه رشته‌اي علاقه‌مند بوديد؟
قبل از فعاليت در رشته نينجارنجر، در رشته كاراته كيوكوشين فعال بودم و هم‌اكنون نيز اين دو رشته را به موازات هم ادامه مي‌دهم. اما به تمام رشته‌هاي ورزشي علاقه‌مندم و مدتي به رشته‌هاي ديگر هم مشغول بوده و هستم. زيرا معتقدم رزمي‌كار واقعي كسي است كه از هر علم و دانش و فني استفاده مي‌كند البته هميشه چيزهايي براي يادگيري وجود دارد.

استادان شما چه كساني بودند؟
در كاراته تا كمربند سبز، زير نظر خانم اسدي، در مدارج بالاتر خانم خاني كه در حال حاضر رياست بانوان سبك كيوكوشين كاراته را به عهده دارند. در نينجارنجر خانم روشن‌نيا و جناب آقاي فيروز خنجري كه رييس اين سبك هستند، مربيان من بوده‌اند. از نظر علمي و تئوري بيشتر از استادان دانشگاهي‌ام مثل استاد ناجي كمك گرفته‌ام.
    ‌
كسي كه مي‌خواهد به مدارج بالا دست پيدا كند بايد از چند سالگي به اين ورزش بپردازد؟
  
در كلاس‌هاي آموزشي نينجارنجر افرادي را مي‌بينيد كه با وجود 30 سال سن و نداشتن هيچ‌گونه تجربه ورزشي قبلي وارد اين رشته مي‌شوند و بسيار هم موفق هستند حتي در مسابقات كشوري هم شركت مي‌كنند و مقام مي‌آورند زيرا در سبك نينجارنجر گستردگي تكنيك‌ها و فنون باعث مي‌شود شخص توانمندي‌هايش را در يكي از آنها بيابد. مثلا سنين پايين‌تر معمولا در آكروبات رزمي موفق‌ترند و سنين بالاتر در مبارزات يا نمايش‌هاي فردي سلاح و دفاع شخصي شركت مي‌كنند و تمام اينها در سبك نينجارنجر وجود دارد. به هر صورت براي طي كردن مدارج بالا نياز به برنامه‌ريزي و تمرينات طولاني مدت است و اين مستلزم اين است كه از سنين پايين مثلا پنج يا شش‌سالگي ورزش را آغاز كرد. اما باز هم علاقه و پشتكار فرد حرف اول را مي‌زند و براي يك رزمي‌كار واقعي حتي در 50سالگي به بالا هم غيرممكن وجود ندارد.

اگر كسي بخواهد نينجارنجر را انتخاب كند آيا پيش‌زمينه ورزشي نياز دارد؟

خيلي از بانوان بدون هيچ پيش‌زمينه‌اي مشغول فعاليت مي‌شوند و موفق هم عمل مي‌كنند. اما معمولا كساني كه از قبل رشته‌هاي رزمي را تجربه كرده‌اند يا در رشته ژيمناستيك فعاليت كرده‌اند راحت‌تر پيشرفت مي‌كنند. گرچه فنون نينجارنجر با رشته‌هاي ديگر رزمي و حركات ژيمناستيكي تفاوت‌هاي بسياري دارد. براي ورزشي مثل نينجا ورزش‌هاي ديگر خصوصا بدنسازي و رزمي باعث بالا رفتن قدرت بدني افراد مي‌شود.


لباس نينجاهاي زن طبق موازين اسلامي است؟
  
اصولا لباس نينجا لباس خاص و ويژه‌اي است متشكل از پيراهن و شلوار مشكي، ساق دستي كه حتي روي انگشتان را هم مي‌پوشاند و نقابي كه فقط چشمان نينجا مشخص است. كفش مخصوصي كه بلندي ساق آن تا زير زانو است. اين لباس ويژه استتار در شب است و از نينجاهاي كهن ژاپن به ارث رسيده است. البته لباس تمرين ما در باشگاه به اين مفصلي نيست اما در مراسم و اجراي برنامه‌هاي نمايشي با لباس كامل برنامه اجرا مي‌كنيم و از بابت حجاب مشكلي نداريم. زمزمه‌هايي به گوش مي‌رسد كه فدراسيون رزمي براي مسابقات بين‌المللي در حال طراحي لباس‌هاي ويژه براي بانوان است كه در صورت اجراي اين طرح تمامي بانوان رزمي‌كار ايراني مي‌توانند بدون مشكل در مسابقات برون‌مرزي هم شركت كنند.
    ‌
با اين لباس فرم نينجا مي‌توانيد در اماكن عمومي اجراي برنامه داشته باشيد؟
  
من شخصا تا به حال به غيراز اماكن مخصوص تجمع بانوان برنامه‌اي نداشتم اما همكاران ديگر من در مكان‌هايي متشكل از مرد و زن و حتي در حضور بسياري از مسوولان كشور به اجراي برنامه پرداخته‌اند و مشكلي از اين بابت وجود ندارد.
    ‌
هزينه‌هايي كه يك ورزشكار در اين رشته متقبل مي‌شود چه مقدار است؟
  
ورزش‌هاي رزمي معمولا جزو كم‌خرج‌ترين ورزش‌ها هستند و در نينجارنجر هزينه‌اي كه يك شاگرد در ابتداي ثبت‌نام متقبل مي‌شود با هزينه‌اي كه يك تكواندوكار صرف مي‌كند تقريبا برابر است. ضمن اينكه يك نينجا براي تهيه وسايل خود فقط يك‌بار اقدام مي‌كند و تا آخرين روز حيات ورزشي‌اش مي‌تواند از وسايلش استفاده كند. البته اين براي كسي است كه مي‌خواهد تا سطح كشوري بالا برود. شرايط در كشور ما طوري است كه اغلب ورزشكاران در اكثر رشته‌ها هزينه مسابقات برون‌مرزي خود را خودشان برعهده مي‌گيرند و اين در نينجارنجر هم امري طبيعي است.
    ‌
سلاح بانوان و آقايان متفاوت است؟
  
دليلي براي تفاوت سلاح‌هاي آقايان و خانم‌ها وجود ندارد! تمامي هنرجويان نينجارنجر معمولا از كمربند قهوه‌اي به بالا آموختن سلاح را آغاز مي‌كنند. زيرا فرد، اول بايد بتواند بر بدن خويش مسلط شود و مبارزه با دست خالي را بياموزد و بعد سلاح در دست بگيرد و آنقدر تمرين كند تا سلاح را به عنوان عضو جديدي از بدن خويش بپذيرد. در غيراين صورت سلاح برضد خودش عمل مي‌كند و ممكن است حتي با سلاح ساده‌اي مانند چوب به خود آسيب برساند. ضمن اينكه كساني سلاح را آموزش مي‌بينند كه به درجات قابل قبولي از اخلاق ورزشي رسيده باشند.
    ‌
درجه‌بندي رتبه نينجارنجر نام يا كمربند خاصي دارد؟
  
هنرجويان نينجارنجر با رنگ كمربندي كه مي‌بندند درجه‌بندي مي‌شوند كه از سفيد آغاز مي‌شود و بعد از طي درجات زرد، نارنجي، سبز، آبي، بنفش، قرمز و قهوه‌اي موفق به بستن كمربند مشكي مي‌شوند و از كمربند مشكي به بالا درجات آنها با «دان» مشخص مي‌شود. مشكي «دان 1» است و بعد از آن دان2، دان 3 و به همين ترتيب بالا مي‌رود. طول مدت طي كردن مراحل سفيد تا مشكي «دان 1» به طور معمول چهار سال است.
    ‌
فرق بين نينجوتسو و نينجارنجر چيست؟
  
ريشه هر دو ورزش يكي است اما اتفاقي كه در سبك نينجارنجر توسط استاد خنجري افتاده است رينگي كردن نينجاها براي ورود به مسابقات جهاني و همچنين آموزش‌هاي كماندويي مانند صخره‌نوردي، تيراندازي، اسب سواري، شنا و... است. ضمن اينكه در نينجوتسويي كه در ايران آموزش داده مي‌شود، فرم‌هاي نمايشي (مانند كاتاي كاراته) وجود دارد كه در نينجارنجر فرم از پيش تعيين شده وجود ندارد.
    ‌
درباره خبر رويترز درخصوص آدم‌كش خطاب كردن دختران نينجاي ايراني چه نظري داريد؟
  
گزارشي كه از تلويزيون ايران پخش شد از نينجوتسوي ايران بود و نه از نينجارنجر. ما نه موفق شديم گزارش تلويزيون خودمان را ببينيم و نه دنبال اخبار آن طرفي رفتيم! فقط از اين طرف و آن طرف چيزهايي به گوشمان رسيده. نينجاهايي كه در ژاپن قديم به قلعه پادشاهان و سرمايه‌داران حمله مي‌كردند يا با سامورايي‌ها مي‌جنگيدند و به اصطلاح آدم بد‌ها را مي‌كشتند، در حال حاضر تنها در كارتون‌ها و فيلم‌ها ديده مي‌شوند. نينجوتسو در حال حاضر در ژاپن تدريس مي‌شود كه فقط يك ورزش باستاني مانند كونگ فوي چين، كاراته ژاپن و تكواندوي كره است و از ايران هم ريشه نگرفته است. به نظرم حرف‌هايي كه زده شده، خيلي تخيلي و كودكانه است و نيازي به پاسخ ندارد!
    ‌
چرا بانوان به اندازه آقايان سرعت عمل ندارند؟
  
اتفاقا برعكس! تفكر عموم مردم اين است كه بانوان سرعتي و آقايان استقامتي هستند. كه درست هم هست. از نظر آناتوميكي مردها به دليل اينكه عضلات «تند انقباض» كمتري دارند معمولا در اجراي حركات استقامتي مستعد‌تر هستند. اما وجود تارهاي عضلاني «تند انقباض» بيشتر در بانوان باعث مي‌شود كه در اجراي حركات سرعتي به تمرينات كمتري نياز داشته باشند. البته دلايل روانشناختي يا زمينه‌هاي ارثي نيز در اين مساله دخيل است. ضمن اينكه ما رزمي‌كارانِ سرعتي بسياري در آقايان داريم و اين به تمرينات و پشتكار فرد نيز برمي‌گردد و هيچ امري غيرممكن نيست.
    ‌
بانوان از سال‌هاي ابتدايي تاسيس اين ورزش در ايران پيشرفتي داشته‌اند؟
  
سطح بازي بانوان نينجارنجر خصوصا در همين اواخر رشد خوبي داشته است. تعداد مربيان و باشگاه‌ها افزايش يافته است. مثلا در همين تهران تا دو سال گذشته تنها يك باشگاه فعال داشتيم اما الان من در سه‌باشگاه تدريس مي‌كنم و چهار باشگاه ديگر هم توسط مربيان ديگر فعال شده‌اند. ما سعي كرده‌ايم كيفيت و كميت مسابقات را بالا ببريم كه تا 80درصد در مسابقات هنرهاي فردي هم موفق بوديم. كلاس‌هايي براي بالا بردن مهارت‌هاي مربيان و شاگردان نيز توسط رياست بانوان، خانم روشن نيا برگزار مي‌شود كه در اين زمينه بسيار موثر است.
    ‌
در صدد ترويج اين ورزش هستيد؟
  
اين رشته به دليل گستردگي فنون و به‌خصوص آموزش‌هاي دفاع شخصي و فضاي كلاسي مهيج، طرفداران زيادي در بين بانوان دارد و گاهي ظرفيت كلاس ما خصوصا در تابستان‌ها پاسخگو نيست. بنابراين مسوولان سبك و خود من به عنوان نماينده استان تهران، سعي داريم تا با تربيت مربيان شايسته بتوانيم گامي در جهت توانمند‌سازي روحي و جسمي بانوان علاقه‌مند برداريم.
    ‌
اين ورزش همانند ورزش‌هاي رزمي ديگر در پرورش روح مي‌تواند موثر باشد؟
  
من به عنوان يك مربي رزمي‌كار از خصوصا مربيان خواهش مي‌كنم كه علاوه بر پرورش جسم، در پرورش روح و فكر شاگردان توجه و دقت زيادي داشته باشند. چون كسي كه فقط جسمش را پرورش مي‌دهد و از اخلاق بهره‌اي ندارد، هم به خود و هم به ديگران آسيب مي‌رساند. كلاس‌هاي رزمي و ورزشي بستر فرهنگي بسيار مناسبي هستند براي بالابردن روح معنوي، اخلاقي و انساني كه توجه ويژه مسوولان و خانواده‌هايي كه تربيت فرزندان اين مملكت برايشان ارزش دارد را مي‌طلبد.
    ‌
آموزش‌هاي نينجارنجر چه بخش‌هايي دارد؟
  
آموزش: دفاع شخصي با سلاح و بدون سلاح، مبارزات رينگي (در بخش آقايان در استايل فول كنتاكت و در بخش بانوان در استايل سمي كنتاكت). سلاح‌هاي سرد: چوب، نانچيكو، سانچيكو، زنجير، ساي، تونفا، كامائه، شمشير، شوريكن (ستاره معروف نينجا) و... . آموزش‌هاي كماندويي: تيراندازي، سواركاري، كوهنوردي، صخره‌نوردي، شنا، تقليد صدا و استتار، جهت‌شناسي، كمك‌هاي اوليه، دارت و آكروبات رزمي.
    ‌
قوانين و نحوه برگزاري مسابقات نينجارنجر به چه صورت است؟
  
مسابقات در سطوح باشگاهي، استاني و كشوري برگزار مي‌شود كه شامل دو بخش مبارزه (فايت) و هنرهاي فردي است. در بخش مبارزه، فايترها از كلاه، دستكش، هوگو، ساق‌بند و روپايي استفاده مي‌كنند. در بخش هنرهاي فردي، هنرجويان در استايل‌هاي مختلف سلاح و دفاع شخصي و حركات آكروباتيك به اجراي برنامه‌هاي نمايشي مي‌پردازند. هنرجويان نينجارنجر همچنين مي‌توانند در مسابقات مبارزاتي كيك بوكسينگ داخلي و خارجي و مسابقات جهاني هنرهاي فردي شركت كنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری