بازدید 32996
تحلیل روزنامه اماراتی:

ایران سیاست خارجی این کشور کوچک را فعال کرده است!

در میان کشورهای منطقه خاورمیانه و به ویِِژه کشورهای عربی محافظه‌کار و حافظ وضع موجود که سیاست خارجی خود را در راستای تقویت محور دولت‌های سنی مذهب و مقابله با گسترش تشیع قرار داده است، کشور کوچکی هست که ایران سیاست خارجی‌اش را فعال کرده است.
کد خبر: ۲۵۷۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۴ 14 July 2012
در میان کشورهای منطقه خاورمیانه، قطر همواره به عنوان یکی از کشورهای محافظه‌کار و حافظ وضع موجود رفتار کرده که سیاست خارجی خود را در راستای تقویت محور دولت‌های سنی مذهب و مقابله با گسترش تشیع قرار داده است. یکی از جنبه‌های مهم این سیاست، دشمنی همیشگی این کشور با ایران است.

به گزارش «تابناک»، قطر نیز مانند شماری دیگر از کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس، میزبان شمار چشمگیری از نیروهای آمریکایی است و تلاش دارد با تقویت روابط با غرب، همکاری کشورهای پادشاهی عرب با یکدیگر را نیز افزایش دهد.

در همین راستا، روزنامه «گالف نیوز» امارات که به بررسی این دو جنبه مهم سیاست خارجی قطر پرداخته، هدف نهایی این سیاست را مهار کردن نفوذ ایران و در مرحله بعد عراق در منطقه خاورمیانه دانسته است.

به نوشته این روزنامه، دولت قطر به ایران به چشم دشمن خود می‌نگرد و همین عامل باعث شده تا ضمن همراهی و هماهنگی با سیاست «اتحادیه گرایی» عربستان سعودی، در پی تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحادیه کشورهای حاشیه خلیج فارس برآید.

گالف نیوز، همراهی قطر و عربستان در مقابله با ایران را تا انداز‌ه‌ای می‌داند که می‌نویسد دوحه درصدد است با حمایت از ایده تشکیل این اتحادیه، از عمق استراتژیک عربستان سعودی پاسداری کند.

اما‌‌ همان گونه که اشاره شد، سیاست قطر دارای یک بعد دیگر نیز هست و آن، تلاش برای بالا بردن روابط با کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه است.

بر این اساس و با تلفیق این دو بعد یک سیاست واحد، قطر می‌کوشد ایران و عراق را به عنوان دو قدرت منطقه‌ای از خود دور نگه دارد. قطر از جمله کشورهایی بود که پس از تصویب قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران ـ که ناظر بر توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود ـ از ایران خواست این قطعنامه‌ها را کامل به اجرا دربیاورد.

افزون بر این، قطر نسبت به احتمال وقوع انقلاب در بحرین و افزایش نفوذ ایران در این کشور و همچنین از حامیان و متحدین منطقه‌ای ایران، به ویژه حزب‌الله لبنان نگران است؛ اما از سوی دیگر، روابط اقتصادی قطر با ایران، موجب شده این کشور بناچار در سیاست‌های خود ملاحظاتی را نیز دخیل کند.

با این حال، به نوشته گالف نیوز، مجموع شرایط نامبرده، موجب شده قطر ایده اتحادیه خلیج فارس را که توسط عربستان سعودی مطرح شده، بپذیرد و به ویژه بر ضرورت متحد کردن فعالیت‌های نظامی چندجانبه از طریق نیروی «دارالجزیره» تأکید بورزد.

به این ترتیب، مشخص است که هدف تشکیل اتحادیه خلیج فارس، نه آن گونه که از سوی سعودی‌ها اعلام می‌شود، به منظور صرفاً هماهنگی فعالیت‌ها، بلکه در درجه نخست با هدف مقابله با نفوذ ایران در منطقه و ترس از چنین نفوذی انجام می‌پذیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۱۳
کشورهایی که بقدری وابسته به یک کشور دیگر نظیر آمریکا هستند نباید از سیاست خارجی صحبت کنند باید از سیاست پیروی خارجی صحبت کنند .آمریکا ارباب دول کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس است .اگر روزی با احتمال صفر درصد آمریکا آدم شد و ایران آنرا شایسته داشتن رابطه با ایران دانست (در صورتی که تمام مسائل بین ایران و این کشور حل شود نظیر فاجعه سرنگونی هواپیمای مسافربری و اموال بلوکه شده و ...) مگر این کشورهای عربی جرات می کنند با ایران دشمنی کنند و یا حرفی از جزایر ما داشته باشند .پس کشورهایی که اینگونه خود را به لجن کشیده اند مگر می توانند ادعای داشتن سیاست خارجی داشته باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
این هم خود سیاست خارجی است. حکومت قطر با دادن یک پایگاه و فرودگاه به آمریکا وجود خود را تضمین کرده است چه سیاستی بهتر از این؟
متاسفانه دولت روی جزایری مانند کیش و هرمز سرمایه گذاری مناسب انجام نداده است . اهم سرمایه امارات متحده مخصوصا امیرنشین دوبی متعلق به سرمایه داران ایرانی است . اگر کاری که قطر و امارات در جذب سرمایه گذاران خارحی مخصوصا ایرانیها انجام دادند دولت جمهوری اسلامی ایران مانند عربها در جزایر خودمان انجام داده بود امروز کیش و هرمز کمتر از قطر وامارات نبود
پاسخ ها
علی
| Canada |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۴
ربطی به سرمایه گذاری نداره. اول باید سیاست خارجی رو درست کنی بعد می بینید که جزیره سیری را هم میشه بزرگترین مرکز تجاری /توریستی/ اقتصادی دنیا کرد. بزرگ شدن آنها به خاطر محدود شدن ما در سطح بین المللی است.
پول نفت نمیتواند کشوری را بزرگ و تاثیر گذار کند. بزودی پول باد اورده نفت گریبان قطر را خواهد گرفت.
چین و روسیه به قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران رای متبت دادند. اصلا دوستان ما کیا هستند؟
فعلا منافع کوتاه مدت این کشور اینجور اقتضا می کند اما نباید منافع استراتژیک خود را نیز به خطر بیندازد. مسائل فرهنگی در ایران خیلی پررنگ هستند و دشمنی سایر کشورها را به این زودی ها فراموش نمی کنند. حالا خود داند!
چرا ایران نباید به فکر ساخت اتحادیه ای به همراه عراق سوریه لبنان عمان باشه یه اتحادیه از عمان تا لبنان ولی اتحادیه ای که مشترکات زیادی باشه ارتش مشتر ک پول مشترک صادرات بدون کمرکی و از این دست مساعل اتحادیه ای با مرزی از مدیترانه تا اقیانوس هند از خلیج فارس تا خزر از کوهای هندوکش تا سواحل طرطوس این اتحادیه قوی تره یا اتحادیه خلیج فارس؟
این تحلیل آبکی برای دلخوشی خودشون خوبه و خاصیت دیگه ای نداره ! این کوتولوهای سیاسی که عقلشون تعطیل و فقط با ثروت باد آورده موج سواری میکنند یعنی در واقع غیر از این هیچ چیزی برای بقاء خود ندارند به خاطر کمبودها و نداشته هاشون در مقابل اقتدار و توانمندی کشور بزرگی مثل ایران کم آوردن و مثل بچه ها حس حسادت نسبت به ایران مثل خوره به جانشان افتاده و نمتونن ایران را ببینند ! از طرفی اینها با خودشون هم مشکل دارن کیه که ندونه اختلافات طولانی مدت قطر با عربستانو اینها اگه دستشون برسه به خودشون هم رحم نمیکنند ، حالا خنده داره میخوان اتحادیه درست کنند به قول معروف اینها مثل گرگ موقع خوابیدن سمت هم می خوابن از ترس اینکه پشت کردن به دیگری به قیمت جونش تموم میشه ، نمونه اش صدام که یعد از اون همه کمک و پولهای باد آورده این عربها رو خورد چطور حقشونو داد !!
هیچ کدام از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای ما خیری ندارند!
زیاد نگران نباشید این رویکرد کاملا طبیعی است.
اگر خوب دقت کنید می بینید که حتی وقتی تمام فرق اسلامی با علاقه به اتحاد و برادری می اندیشند تنها دو گروه آل سعود و حکام قطر بر طبل توخالی دشمنی می کوبند . برادران و خواهران شیعه وسنی من با مذهب آل سعود "وهابیت" که آشنا هستید . و اما مذهب حکام قطر عموما تعدیل شده همان "خوارج نهروان" هستند.
پیش بینی و پیشگیری وسیاست خارجی تهاجمی و نه تدافعی
با سلام
این شیوخ دجال دیروز بادیه نشین و امروز
به لطف دلارهای نفتی کاخ نشین بازیچه ی دست گاهی غرب و گاهی شرقی خیلی کوچکتر از آن هستند که در مقابل
ایران بزرگ خود نمائی کنند.
امروزه روز از اربابان آنها کاری علیه ایران
ساخته نیست چه رسد به این افراد بی خاصیت و آفت اسقلال و تمامیت ارزی ملل منطقه .
*آخر و عاقبت این مزدورن دون صفت وبی لیاقت همان تباهی است .صدام حسین بی مخ تازه قلدر و قدار بند آن ها بود.
انجامش آن خفت و خواری بود .وای بحال
این شکم پرستان بزدل و مدیحه سرای
بارگاه صهیونیسم/آمریکا /انگلیس و...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی