زخم‌هايي كه التيام نيافته است

کد خبر: ۲۶۰۶۶۲
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹ 26 July 2012
|
2986 بازدید
دو سال پيش معصومه عطايي –زن ساكن شهرضا-كه از شوهر معتادش طلاق گرفته و همراه پسر پنج‌ساله‌اش در خانه پدرش زندگي مي‌كرد توسط پدرشوهر سابقش هدف اسيدپاشي قرار گرفت.

به گزارش شرق روز حادثه متهم همراه نوه و عروسش به پارك رفته تا معصومه را به بازگشت به زندگي مشترك ترغيب كند اما با مخالفت اين زن روبه‌رو شد. مرد مسن پس از آنكه عروس و نوه‌اش را به محل سكونت‌شان رساند، روي صورت زن جوان اسيد پاشيد و گريخت اما چند روز بعد دستگير شد. معصومه در اين مدت زندگي سختي را تحمل كرده و هنوز هم دردهايش تسكين نيافته است. او در گفت‌وگو با شرق آخرين وضعيت خودش را شرح داده است. دو سال از ماجرا گذشته و متهم همچنان آزاد بود.

وضع جسمي‌ات چطور است و درمان چطور پيش مي‌رود؟
روند درمان هنوز ادامه دارد. فعلا براي تحمل درد كورتون تزريق مي‌كنم و براي مشكلات پوستي هم هنوز به مرحله جراحي نرسيده‌ام و فعلا ليزر انجام مي‌شود. به هر حال هنوز سوختگي‌ها وجود دارد. همه جاي صورتم سوخته بود كه الان تا حدود زيادي بهبود يافته اما براي دست‌هايم كه به طور كامل سوخته بود بايد درمان را ادامه بدهم. در اين مدت براي پلك‌هايم كه به‌طور كامل از بين رفته بود، بيش از 12 عمل جراحي انجام دادم. مي‌توان گفت پلك راستم درمان شده اما پلك چپم هنوز نياز به جراحي دارد. به طور كلي مي‌توان گفت هنوز آثار سوختگي وجود دارد. دكتر هاشمي هم كه معالج چشمانم است گفته براي چشمانم كاري نمي‌توان انجام داد و بايد نابينايي را تحمل كنم. پزشكي قانوني ميزان سوختگي را 72‌درصد تشخيص داده بود.

رابطه‌ات با پسرت چطور است؟ اوايل كه اين اتفاق پيش آمد ظاهرا رابطه‌اش با تو كمي تيره و تار شده بود؟
اوايل كه اين اتفاق برايم افتاده بود چهره بسيار وحشتناكي داشتم و تمام صورتم سياه بود، به همين دليل پسرم هم كمي از من دوري مي‌كرد اما وضع بهتر شده است. از طرفي چهره جديدم هم با گذشت دو سال از آن حادثه براي اطرافيانم عادي شده است. در حال حاضر من و پسرم با هم در ارتباط هستيم چون با هم در خانه پدرم زندگي مي‌كنيم، اما نكته‌اي كه الان اهميت دارد اين است كه حضانت پسرم فقط تا شش‌سالگي با من است و بايد براي گرفتن حق حضانت پس از شش‌سالگي اقدام كنم.

در اين دو سال كمكي هم به تو شد تا بتواني كمي از مشكلات را راحت‌تر تحمل كني و درمانت را بهتر انجام بدهي؟

بيشتر از طريق فاميل و اقوام به من كمك شده است البته روزنامه «شرق» و چند روزنامه ديگر هم در جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي با دادن شماره‌حساب كمك‌هاي زيادي كردند.
از چه كساني توقع كمك داري؟
در اين مدت مردم هميشه لطف داشته‌اند اما برخلاف چيزي كه انتظار داشتم دولت هيچ كمكي به من نكرده است.

بيمه، خدمات متفاوتي برايت در نظر گرفته است؟
وقتي اين اتفاق پيش آمد، بيمه نبودم و همه هزينه‌هاي درمان را خودمان پرداخت مي‌كرديم اما پس از مدتي پدرم كه كارمند ارتش است من را بيمه كرد. با اين حال بخش زيادي از هزينه‌هاي درمان را خودمان متقبل مي‌شويم چون بيمه آنها را پرداخت نمي‌كند. مثلا جراحي‌هايي كه در بيمارستان لبافي‌نژاد انجام شد با هزينه خودمان بود يا بسياري از داروهايي كه مصرف مي‌كنم هم خارجي هستند و شامل بيمه نمي‌شوند

اگر اين اختيار را داشته باشي كه با متهم هر رفتاري كه خواستي انجام بدهي چه كار مي‌كني؟

همان كاري را با او مي‌كنم كه با من كرده است.

چرا؟
چون فكر مي‌كنم اين تنها راهي است كه مي‌توانم حقوقم را بگيرم.

آمنه هم هميشه همين را مي‌گفت ولي وقتي به لحظه قصاص رسيد نتوانست حكم را اجرا كند و متهم را بخشيد.

من فعلا در تصميم خودم قاطع هستم.

يعني فكر مي‌كني مي‌تواني قصاص كني؟

تا اين لحظه كه اينطور فكر مي‌كنم.

به نظر مي‌رسد آمار اسيدپاشي با توجه به اخباري كه به روزنامه‌ها مي‌رسد، زياد شده است. فكر مي‌كني چرا افراد به اين شيوه جرم روي مي‌آورند؟

به دليل برخورد نامناسب قانون است كه چنين اتفاقاتي تكرار مي‌شود، مثلا در مورد من دو سال است كه اين اتفاق افتاده و در تمام اين مدت متهم فقط دو ماه در زندان بود و پس از آن با وثيقه 50‌ميليوني آزاد شد. در حالي ما خيلي بيشتر از اين مبلغ خرج كرده‌ايم. به هر حال متهم آزاد است و نه تنها زندگي عادي خود را ادامه مي‌دهد و كار خود را دارد بلكه من و خانواده‌ام را تهديد هم مي‌كند. در مجموع او روال عادي خود را دارد در حالي كه زندگي ما متلاشي شده است و من دايم نگران هزينه سفر و درمانم هستم و اين علاوه بر صدمات روحي و رواني است كه به من، خانواده و فرزندم وارد شده است. سوال من اين است كه چرا متهم بايد آزاد باشد.
در حال حاضر پرونده قضايي‌ات در چه مرحله‌اي قرار دارد؟
من قصاص دو چشم و ديه پوست خواسته‌ام و بهمن سال گذشته آخرين دادگاه برگزار و حكمي به نفع من صادر شد با اين حال هنوز روند رسيدگي قضايي به پرونده ادامه دارد. در اين حكم متهم به پرداخت يك‌دوم از 72‌درصد ديه، ارش سوختگي صورت و اندام فوقاني قفسه صدري و نقص در زيبايي و تخريب صورت محكوم شده است. در مورد درخواست قصاص هم دادگاه متهم را به دليل از دست رفتن بينايي‌ام به قصاص دو چشم پس از پرداخت نصف ديه محكوم كرده، علاوه بر اين تحمل پنج‌سال حبس تعزيزي براي پدرشوهر سابقم در نظر گرفته شده است.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟