هویتی که به تاراج می‌رود

مولانا و ابن‌سینا و سیدجمال ایرانی نیستند!

رئیس‌جمهور افغانستان، عالی‌ترین نشان دولتی این کشور، یعنی نشان سید جمال‌الدین اسد‌آبادی را بر سینه رایان کراکر، سفیر آمریکا در افغانستان می‌زند و ما در ایران بر منبر‌هایمان سید جمال‌الدین را می‌کوبیم! تصویر ابن‌سینا روی سکه‌های تاجیکستان است و مولانا در ترکیه سند خورده می‌شود!
کد خبر: ۲۶۰۷۴۱
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸ 28 July 2012
|
55683 بازدید
|
چه بر سر یک فرهنگ می‌آید، هنگامی که مهمترین شریان‌های حیاتی آن را قطع کنیم؟ وقتی نور را از آن بگیریم و ریشه‌هایش را از بن بزنیم؟ یا اصلا بد‌تر، چه بر سر آنی می‌آید که در سایه درختی نشسته باشد و تیشه به ریشهٔ آن بزند؟

این روز‌ها و سال‌ها، حکایت هویت ملی و دینی ما ایرانی‌ها، حکایت همانی است که بر سر شاخه، بن می‌برید. همه چیز از بی‌احترامی به فرهنگمان آغاز می‌شود؛ از درک نادرست از عناصر و سمبل‌های فرهنگی‌مان؛ از بی‌تدبیری و بی‌توجهی نهادهای حاکم و مسئول؛ از خودمان؛ از این که هیچ کداممان همت نداریم برای کودکانمان به جای ماجراهای «تن تن»، حکایت‌های «سعدی و مولانا» بخوانیم.

دیگر سخن گفتن از تاراج هویت بزرگان فرهنگ و هنرمان، تکراری شده؛ چنان که همگان این مثنوی پر از آب چشم را از بر هستند؛ از مولانا بگیر ـ که هزاره‌اش را در سرزمین ترک زبان برگزار کردند  ـ تا ابن سینا که نقشبند پول رایج تاجیک‌هاست و اکنون سید جمال جهان وطن که به نشان ملی افغانستان بدل شده است!

شاهد مثال‌های بزرگ و کوچک فراوانی می‌توان برای این مدعا آورد. همین روز‌ها خبر فراموشی خانه تاریخی مینایی در تهران و بی‌توجهی به آن در سایت‌ها، صفحه به صفحه می‌گردد و برایمان عادی است. اساسا اهمیتی هم نمی‌دهیم که خودمان، فرزندانمان، سده‌های پس از ما به این نیاز دارند بدانند که گذشتگانشان چگونه زیسته‌اند و چه کرده‌اند.

یک دیوار تاریخی و یک اسپری به ما هم بدهند روی کهن‌ترین دیوارهای تاریخ بشریت هم یادگاری می‌نویسیم که نام خودمان را جاودانه کنیم که مثلا چه گلی به سر دنیا زده‌ایم.

خودمان، تاریخمان، فرهنگمان را خوب تعریف نمی‌کنیم، به دیگران نمی‌شناسانیم و نتیجه‌اش این می‌شود که ولنتاین گرامی داشته می‌شود و جشن‌های ایرانی ما به حاشیه می‌رود. چنان می‌شود که مولانا به ترکیه می‌رود، ابن سینا به تاجیکستان و سید جمال‌الدین اسد آبادی به افغانستان.

در این میان، دیگر سخن از آن نیست که چرا نشان دولتی «علامه سید جمال‌الدین افغان» را حامد کرزای بر سینه راین کراکر، سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل سنجاق می‌کند.

کشورهای حوزه تمدنی فارس می‌توانند به اندازه ایران بزرگ، از مفاخر فرهنگ و تاریخ آن نصیبی داشته باشند؛ اما سخن اینجاست که ما برای فرهنگ و تاریخمان چه می‌کنیم؟
ما چند نشان ملی برای بزرگان تاریخ و فرهنگمان تدارک دیده‌ایم؟
چند بزرگداشت و جشنواره برای گرامیداشت آنها برگزار کرده‌ایم؟
چقدر بناهای تاریخی‌مان را گرامی داشته‌ و پاسداری کرده‌ایم؟
و مناسبت‌ها و اعیادمان را چگونه زنده کرده‌ایم؟

باور اینکه اینها، همین بناهای خشتی و گلی رو به ویرانی، همین سنت‌های خاک گرفته فراموش شده، همین قهرمان‌های ملی تاریخی، شریان‌های پیوند ما به فرهنگ باهر ملی و مذهبی‌مان است، باعث می‌شود که آنها را پاس بداریم. ما به فرهنگمان بی‌احترامی می‌کنیم و روزی طعم تلخ تازیانه این بی‌احترامی را خواهیم چشید که دیر شده؛ روزی که زبان کودکانمان به فخامت سعدی نباشد و رفتارشان تناسبی با فرهنگ ما نداشته باشد!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۵۳۰
انتشار یافته: ۲۰۰
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
سلام
ما ایرانی ها بیشتر برای حرف زدن خوبیم تا عمل کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
در جایی که اگر کسی درباره تاریخ و فرهنگ کشورش صحبت کنه به بی دینی و اسلام ستیزی متهم میشه ، این حرفها فقط بازیچه تفکرات سیاسی شده.
در میان مسئولین ، صاحبان سایت های خبری از جمله همین تابناک کوچکترین عرق به تاریخچه ابران وجود نداره و فقط بخشی که با تفکرات امروزشان هماهنگ است قابل دفاع است.
ما صاحب تمدان درخشان چند هزار ساله هستیم که 2500 سال آنرا دوران ننگین شاهنشاهی گرفته و جایی برای افتخار کردن نمانده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
ما اون چیزی های هم که داریم داریم از بین می بریم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خوب ملت های دیگه چه گناهی کرده اند که مشاهیرشان فارسی حرف می زده اند
یعنی می خواهید بگوئید ملت افغانستان شما هیچ مرد تاریخی و بزرگی نداشته اید یا تاجیکستانی ها شما هم همینطور
باید واقع گرا بود و حقیقت را پذیرفت حتی اگر حقیقت تلخ باشد
حقیقت این است که سید جمال الدین اسعد آبادی اصالتا افغانی بوده
یا ابن سینا متولد و درس خوانده بخارا بوده است
مولوی متولد بلخ در افغانستان بوده و در قونیه (در ترکیه زندگی می کرده و فوت کرده است
رحیم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
همین 2500ساله که به نظر شما ننگینه،باز هم خیلی افتخارات همراه خودش داره، ناشناس محترم
reza
| Sweden |
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
vaghti atbaee shoon pass frestadim mifahmand!!!
يك ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
تا طمع ومال اندوزي درجامع ما هست بايد از اين بد ترش را هم ببينيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
منظورت از جامعه چیه ؟ اگه مردمه اشتباه میکنی ایرانی !!
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
اینجاست که این ضرب المثل جای دارد گفتنش که از ماست که بر ماست
پاسخ ها
M.A.N
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
این اولینش نیست و اخرین هم نخواهد بود
از بین رفتن حق 50درصدی دریای خزر
خلیج فارس
آثار باستانیمان در موزه های پاریس و لندن و...
و
میادین مشترک پارس جنوبی
و ....

خدایا به مسئولین قدرت عمل بده تا حرف زدن
و انها را از خواب بیدار کن
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
اقتدارمونو از دست دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
فقط اقتدارمونو؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
تابناک جان زیاد حرص نخور.
راستی مرغ کجا میدن.
اینها نشان از لیاقت و کفایت دولت است.
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
حتما ادیسون هم ایرانیست آمریکا ازمون دزدیده
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
در مقاله داشتیم:
"چنان می‌شود که مولانا به ترکیه می‌رود، ابن سینا به تاجیکستان و سید جمال‌الدین اسد آبادی به افغانستان."
نه جانم آنها در جای خود بودند ما آوردیمشان به ایران امروز.
بله ادیسون، اینشتن،کوری،پاستور،کرزون،چاپلین،البته مدتی هم اوباما ایذانی هستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
کجای کاری یکی نوشته بود زن ادیسون ایرانی بوده چون اسمش میناست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
وقتی که برخی از مثلا انیشمندان مان تاریخ گذشته این مرزو بوم را زیر سوال میبرد ویا کلاً منکر وجود آن میشود نباید بیش ازاین انتظار داشت تازه این اول راه است .
hussein
|
United Kingdom
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
دوستان ایرانی گوش بدین ! یکافغان در ایران تولد میشود و در ایران میمیرد هیچ ایرانی حاضر نیست که به او ویزا اغامت دهد. چه رسد که به اوتابعیت ایرانی بدهید. حالا سید ج افغانی وابن سینای بلخی و جلال الدین بلخی که همه در بلخ تولد شدن واسمیشان دلالت بر کجایبودنش دارد به ان میگین ایرانی ؟! همه دنیا میگن ومیدانند که انها افغانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
با احترام دوست عزیز با شما تا حدی موافقم. در ان زمان کشوری به نام افغانستان نبود ولی قبول دارم سهم شما هم از این اندیشمندان به اندازه ما ایرانی هاست
دانش فایقی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
این افغانستان شما،چند ساله که بوجود اومده؟دست بالا 200 سال،ایران از کی بوده؟اگر اینان افغانی شده اند از بی فکری مسئولین هست.
مثلت مانند مثل :خود گوید و خود خندد گوید که هنرمندم، هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
دوست عزیز اگرشما کمی تاریخ خوانده بودید میدانستیدکه ایران فعلی قسمتی ازایران بزرگ است وبلخ وهرات خوارزم و... جزئی ازایران هستند
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
دوست عزيز. ايراني يعني همه اقوام ايراني چه درافغانستان وايران باشند. ياتاجيكستان وآذربايجان و... زندگي كنند.
اردلان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
حسین آقا شما هم مثل اینکه فراموش کردین که تا همین اواخر ایران وافغانستان و تاجیکستان وآذربایجان همگی زیر لوای یک حکومت زندگی میکردیم وهمین غربیها بودند که ماها رو تکه تکه کردند و حالا من وتو باید بنشینیم و به افتخارات گذشته مشترکمون چنگ بیاندازیم واونها رو فقط مال زمان حال خودمون بدونیم و بس
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
دوست افغان شما تاریخ افغانستان را مطالعه کنید و ببینید جزء کدام امپارطوری بوده بعد راجع به مولانا و این سینا و سایر مشاهیر ایرانی صحبت کنیم...
یا علی مدد
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
آن هنگام کشوری به نام افغانستان وجود نداشت و همۀ نامبرده ها زیر نفوذ فرهنگ ایران پرورده شدند.
یک ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خود افغانستان هم متعلق به ایران است
آذر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
عزیز من همه اونجاهایی که گفتی زمانی جزیی از سرزمین ایران بوده
راستی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
برادر افغان سلام
درست است که در حال حاضر مردم ایران نگرش منفی به افغان ها پیدا کرده اند. که البته خود چند دلیل عمده دارد.
اما شما نیز یادتان نرود، ایران عزیز کشوری است که خدمت بزرگی به افغان کرده است، این حرف من از روی تعصب نیست. شما به کتابخانه مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد و کمبریج سر بزنید، علت اصلی الحاق نشده افغانستان به بخش غربی چین و هند قدیم، وجود نمونه ای خود مختار از یک کشور فارسی زبان به نام ایران بود. در واقع تجربه وجود ایران، در دهه 50 و 60 میلادی، موجب چند پاره نشدن افغانستان دارد.(البته این بحث تخصصی است بهتر است در یک مکان آکادمیک پیگیری شود).
همچنین شما، سالهای جنگ افغانستان با شوروری را از یاد نبرید، ایران در سال هایی که خود در گیر جنگی خانمان سوز بود، مرزهای شرقی خود را به روی برادران خود گشود و به آنها پناه داد. شما اگر به سفارت افغانستان در ایران رجوع کنید، آلبوم عکسی مشاهده می کنید از تصاویر شهرک های امدادی ایران در مرز در آن سال ها. شما که درگیر جنگ داخلی بودید، ایران بیشترین همکاری را با سازمان ملل در راستای ثبات در افغانستان کرد. زیرا همواره امنیت و سربلندی برادران افغان را سربلندی خود می دانست و می داند.
البته این موج جدید موضع گیری های برادران افغان ما ریشه در تفکری دیگر دارد. تفکر کوتاه مدت نگری برخی از تحلیل گران افغانی که فکر می کنند برای توسعه باید خود را از ایران جدا کند، هر چند بسی اشتباه بزرگ و عجیبی است. زیرا توسعه در حوزه منطقه محقق نمی شود مگر با توسعه نظام های توسعه ای منطقه ای.
در مورد اینکه مولانا مال کدام کشور و امثالهم، باید نگرش را تغییر داد. مهم تفکر ناب این بزرگان است، اگر افغان ها ادعا دارند، بهتر است از قوانین سازمان ملل پیروی کرده به مفاهیم میراث مشترک و فرهنگ حاشیه ای توجه کرده و بیشتر فصول مربوط به این مفاهیم را در منشور ملل و همچنین بندهای قسمت فرهنگی یونیسف توجه نمایند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
چارشنبه سوري (چهارشنبه آخر سال) ....سيزده بدر و....... رو هم ازمون ميگرن

ميبرن پيش خليج(فارس).......

البته شايد بهتر از ما بهشون ارج بگذارن......

پس جاي دوري نميرن
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
سلام. این اولین باری است که در سایت تابناک نظر می دهم. اگر مثل سایت انتخاب نظرات را منتشر نکنید دیگر هرگز به این سایت سر نخواهم زد. بی کفایتی مسئولین مهمترین عامل این وقایع است. وقتی خودمان آرامگاه 2500 ساله ی کوروش کبیر را با احداث سد به زیر آب می فرستیم همان بهتر که میراث ما را بدزدند شاید خارجیها بهتر نگهبانشان باشند.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟