بازدید 34200

انسان گرسنه بیشتر زاد و ولد می کند

کد خبر: ۲۶۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸ 01 August 2012
میزان زاد و ولد در ایران در 25 سال گذشته به شدت پایین آمده است و اکنون باعث توقف برنامه های کنترل جمعیت است. عده ای این عامل افت باروری در مشکلات اقتصادی می دانند، اما دکتر محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه معتقد است مشکلات اقتصادی بیشتر موجب افزایش باروری می شود تا کاهش آن.

او به خبرآنلاین دراین باره گفت: "عوامل کاهش باروری و به اینجا رسیدن جمعیت ما به نرخ 1.6 بچه با توجه به پارامترهایی است؛ دخالت علمای مذهبی؛ آنها مردم را تشویق کردند که داشتن 5 بچه زیاد است و داشتن فرزند کمتر را توصیه کردند. دخالت دولت هم عامل دیگری بود البته به واسطه اجرای قانون تنظیم خانواده، افزایش سن ازدواج، بالا رفتن میزان تحصیلات زنان، افزایش میزان شهرنشینی، اشتغال زنان، افزایش جمعیت تحصیل کرده، تغییر در کارکرد خانواده،توسعه اقتصادی و کاهش فاصله طبقاتی از عوامل دیگر آن است. فاصله طبقاتی در ایران کم شده است؛ ضریب جینی به طور مستمر کم شده است."

او از یک جمعیت شناس غربی چنین نقل می کند: "مایکل تودارو می گوید کاهش فاصله طبقاتی منجر به این می شود که مردم نسبت به آینده وقتی امیدوار شوند، دیگر به دنبال بچه نیستند. بچه یک زمانی به عنوان عصای دست پدر و مادر در زمان پیری بود. نوعی تامین اجتماعی برای پدر و مادر بود. فرزند نوعی کالای سرمایه ای بود و روی آن حساب می کردند. فاصله طبقاتی که کم شد و به آینده امیدوار شدند، گفتند دیگر به دنبال بچه بیشتر نمی رویم. تنها توصیه ای که مایکل تودارو کرده است این است که اگر می خواهید تعداد بچه هایتان کم شود؛ باید بروید به دنبال کاهش فاصله طبقاتی. در ایران نیز این موضوع اتفاق افتاده است. حالا اگر بخواهیم باروری را افزایش دهیم، نمی توانیم بگوییم که باید فاصله طبقاتی را زیاد کرد؛ پس کار بسیار سختی است. به همین راحتی نمی توان باروری را افزایش داد. وقتی می گوئید یک بچه باید دو بچه شود، مردم به این راحتی قبول نمی کنند. یکی از دلایل مهم بحث رشد و توسعه اقتصادی است."

محمودی معتقد است قر ربطی به کاهش جمعیت ندارد: "موافقین افزایش جمعیت می گویند، افزایش جمعیت معلول توسعه نیافتگی است. بنابراین با توسعه اقتصادی این معلول از بین خواهد رفت. اگر بپذیریم که در ایران توسعه اقتصادی اتفاق افتاده است پس نتیجه طبیعی آن کاهش باروری بوده است. خوزه دو کاسترو، پزشک، روانشناس و سیاستمدار برزیلی در کتاب "انسان گرسنه" می گوید به سه دلیل زاد و ولد در کشورهای در حال توسعه بالا است؛ یکی از دلایل افزایش زاد و ولد، فقر غذایی است. گرسنگی مزمن (نه حاد) مردم از علل فیزیکی زاد و ولد بالای آنهاست. انسان سیر فردی است که نه فقط از مواد نشاسته ای به اندازه کافی استفاده می کند، بلکه رژیم غذایی او از مواد پروتئینی، معدنی و ویتامینه لازم برخوردار باشد. در بسیاری از کشورهای اروپایی به علت تغذیه غنی بیش از حد درصدی از مردم به طور طبیعی عقیم هستند."

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه همچنین گفت:  دلیل دوم این است که از لحاظ روانی به دو دلیل نرخ زاد و ولد در مردم کشورهای در حال توسعه بالاست؛ اولاً توده های فقیر، بی سواد، مایوس و نامطمئن نسبت به آینده براساس اصل معروف روانشناختی جبران، سعی در جبران کمبودهایشان به هر شکل ممکن را دارند. به همین جهت با سرکوب سایر غرایز، غریزه جنسی آنها تشدید می شود. ثانیا انسان هایی که از لحاظ روحی و روانی به توان بالایی نرسیده اند، از تنهایی و سکوت به شدت بیزار هستند و سعی در تکثیر نوع خود در آنها بسیار زیاد است. و بالاخره بنا بر یک اصل کلی موجودات ضعیف تر و با طول عمر کمتر در طبیعت تولید مثل بیشتری دارند. این یک مسئله ژنتیکی است. به این ترتیب در مناطق فقیر و گرسنه جهان بیشترین میزان زاد و ولد وجود دارد. پس فقر است که باعث افزایش جمعیت می شود. در چین افزایش جمعیت بوده، اما توانسته است آن را کنترل و مدیریت کند. یک زمانی 80 درصد مردم چین فقیر بودند، الان با افتخار اعلام می کند که تنها 12 درصد جمعیتش زیر 1.25 دلار درآمد دارند. پارسال که برای یک کنگره به چین رفته بودم؛ می گفتند که این نرخ به 6 درصد رسیده است. مطالعات اخیر نشان می دهد که تمام جوامعی که فقیر هستند سطح باروری شان بالاست. بسیاری از کشورهای فقیر افریقایی و آسیایی از جمله نیجر، سومالی، بورکینافاسو، افغانستان، کنگو، چاد، گینه ، یمن و... سطح باروریشان بین 4 تا 8 فرزند برای هر مادر در نوسان است."

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱۳
انتشار یافته: ۶۸
نه جناب مشکل افزایش جمعیت آفریقا و اون کشورهایی که مثال زدین بخاطر کمبود امکانات غذایی نیست بخاطر کمبود لوازم بهداشتیِ و نداشتن وسایل لازم در روابط زناشویی
اين آقاي كارشناس نمي دانند كه آينده نا مطمئن كودكان هم يكي از علل كاهش باروري است. آقاي كارشناس بنده با 30 سال سن و تحصيلات دكترا بيكارم. چطور بروم ازدواج كنم و بچه دار شوم.
دقیقاً.
ولي مطالعات علمي خلاف نظرات ايشان است!!!
پس با اين حساب، كاهش رشد جمعيتي ما به خاطر اقتصاد شكوفاي ماست؟!! خيلي جالبه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
اين آقاي دکتر محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، و یک جمعیت شناس غربی بنام مایکل تودارو و خوزه دو کاسترو، پزشک، روانشناس و سیاستمدار برزیلی در مقاله بالا دارند يك مطلب را با ارائه شواهد ومثال براي تو بازگو ميكنند كه تو چيزي ياد بگيري آنوقت بدون هيچگونه دليل علمي مينويسي ولي مطالعات علمي خلاف نظرات ايشان است!!!
آخه آقاي ناشناس چرا فكر ميكني در مورد همه چيز ميتوني نظر بدي ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
این دانشمند چندین دلیل علمی و اصولی گفتند که یکیش هم توسعه اقتصادی بوده است، حال شما همون رو گرفتید میگید "مطالعات علمی خلاف نظر ایشان است"؟ یعنی شما از مطالعات علمی بیش از این کارشناس خبر دارید؟ در ضمن اقتصاد ما نسبت به سال 57شکوفایی خوبی رو تجربه کرده است.
بله انسان گرنسه بیشتر زالد و ولد میکند البته نه انسان گرسنه از لحاظ معده بلکه گرسنه از لحاظ عقلی و آگاهی ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
يك هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
آقا رضا اين گرسنگي از بابت عقل و آگاهي را واقعاً عالي گفتي.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
يك جمله خبري نوشته اي براي آن علامت سوال آنهم نه يكي بلكه 7 عدد گذاشته اي. تو كه نميداني براي جمله خبري نبايد علامت سوال گذاشت چطور به خودت اچازه ميدهي به يك مقاله علمي از ديدگاه متخصصان اين رشته اينچنين ايراد بگيري؟ چرا ما ايرانيها فكر ميكنيم در همه چيز تخصص داريم و بايد اظهار نظر كنيم؟
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
ناز نفست !! این یکی را خوب گفتی
چرا دکترها به کسانی که نیاز جنسی آنها بالاست توسیه می کنند موقع شب یک کاسه ماست بخورید. پس به گفته این افراد ایا از فرط گرسنگی هست.
من یکی این حرفها را قبول ندارم که انسان گرسنه بیشتر زاد و ولد میکند.
مشکلاتی نظیر نبود آینده روشن ، عدم امنیت اجتماعی مناسب و سردرگمی هم باعث افزایش جمعیت می شود ؟
! اینکه فرض کنیم باروری و افزایش جمعیت فقط با غریزه جنسی رابطه دارد خنده دار است! صد تا راه برای جلوگیری از باروری هست در حالی که مزاحمتی هم برای اغناء غریزه جنسی ندارن!
عرض کنم که برعکس تصور شما رشد عقلی مردم و در نتیجه توانایی پیش بینی آینده و حس مسولیت آنها نسبت به نسلی که از خود بجا می گذارند آنها را به این نتیجه رسانده که نه تنها بچه دار شدن بلکه ازدواج هم با وجود اینهمه مشکلات در جامعه و مسیر افزایشی آن منطقی و درست نمی باشد. آقای دکتر! توجه به کیفیت زندگی باعث شده مردم کمتر به فکر تولید مثل بیفتند وگرنه همه انسانها علاقمند به تشکیل خانواده و داشتن فرزند هستند. این یک امر بدیهی است .
صحبت از افزایش جمعیت زمانی درست است که شما توان سیر کردن این تعداد ایرانی را داشته باشید .
وقتی خودت نون نداری بخوری ، نونخور اضافی میخوای چیکار؟؟این که خیلی روشنه و دانشگاه رفتن نمی خواد!2*2=4
واقعیت این است که ترس از آینده وعدم توانایی درتامین هزینه های نگهداری بچه ها باعث کاهش فرزندان شده یعنی درست برعکس نظر این جامعه شناس محترم
عقل سلام میگه وقتی از پس خرج خودت و زنت بر نمیایی بچه دار نشو...بچه هوا که مصرف نمیکنه که !!!!
بله درسته ما ترکا یه ضرب المثل داریم"آجین ایمانی اولماز" گرسنه ایمان ندارد. و آنکه ایمان ندارد همه چیز دارد حتی بچه اضافی.متولدین دهه 60 اگر کارو زندگی خوبی داشتند و ازدواج می کردند الان باید جمعیت منفجر میشد که متاسفانه بیشتر این نسل به خاطر مشکلات اقتصادی تن به ازدواج نمی دن.
در طی چند دهه اخیر اقتصاد به شدت ضعیف شده این موضوع در به خاطر آوری زندگی دوران بچگی خودم و الان فرزندم به وضوح دیده می شه. باید بگم که برعکس، میزان جمعیت خانواده که پدرم چهار فرزند داشت به یک فرزند من کاهش پیدا کرده ، یعنی از 6 به 3
افرادی که در کشورهای فقیر متولد میشوند فقط نامشان انسان است کرسنه، بی سواد، بی فرهنگ، مریض ... بایستی توجه کرد که وقتی زندگی ماشینی شد دیگه کارها یدی انجام نمی گیرند لذا به انسان زیاد نیازی نیست. بلکه به انسانهای فرهیخته نیاز زیاد هست.
شايد در کل در مورد کشورهاي ديگر مثل افغانستان و يا آفريقا اين تحليل درست باشد اما در مورد ايران درست نيست،در ايران سطح سواد بالاتر رفته و تقريبا همه مردم راههاي جلوگيري از بارداري رو ميدونند.اميال جنسي در ايران اصلا کم نشده ،وضعيت فسادي که هست دلالت بر اين امر دارد که فساد يک راه براي تفريح و فرار از مشکلات زندگي شده براي بعضي از افراد البته.جوانان امروز کشور که اکثرا دهه شصتيها هستند با مشکلات زيادي از قبيل بيکاري و نرسيدن به خيلي از خواسته ها در زندگي مواجه شدند و خانواده ها که اکثرا از قشر پايين جامعه هستند به دليل مشکلات مالي فراوان نتوانستند به دليل تعداد فرزندان بالا سطح رفاه خوبي را براي فرزندان رقم بزنند ،نسل امروز از بچه دار شدن ميترسد ،نسل امروز ميخواهد مشکلاتي را که خودش با آنها دسته و پنجه نرم کرده فرزندش ديگر آنها را تجربه نکند.بطور کل بايد بگم نوع نگرش نسل امروز جوان ما که فقر را تجربه ميکند با نسل فقير گذشته متفاوت شده و اين جلوگيري از تکرار تجربه هاي تلخ براي نسل آينده است.فاصله طبقاتي هم کاهش نيافته ،آيا الان بين کمترين دستمزد در جامعه 4ميليون در سال و بيشترين 1.5 ميليارد در سال اختلاف طبقاتي وجود ندارد؟؟؟؟
میگن انسان دو میل زیاد دارد یکی شهوت یکی شکم به هر کدام برسد از دیگیری غافل میشود
پس امریکایی ها که چهار تا جهار تا بچه دارن خیلی عقب افتادهاند
علت کاهش جمعیت افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه و افزایش سطح سواد افراد است.

به نظرم ایشان بهتر بود می گفتند افراد گرسنه و کم آگاه (کم سواد) تمایل به زاد و ولد بیشتر دارند.

بدیهی است که با یک محاسبه ساده افراد دارای آگاهی و سواد متوسط متوجه می شوند که با این اوضاع درآمد توانایی زاد و ولد بیشتر را ندارند.
بنده متخصص بهداشت هستم و به صراحت عرض مي كنم كه نظر ايشان در خصوص قرنها پيش مي تواند مصداقي داشته باشد ولي در جوامع امروزي كاملاً اشتباه است.
از دلايل اصلي كاهش نرج رشد جمعيت مشكلات عديده اقتصادي و ترس از آينده مبهم فرزندان است.
واقعا ممنون خیالم راحت شد مشخص شد چون همه پولدار شدیم با کاهش جمعیت روبروییم ........خدا رو شکر ......روز به روز خبر ها امیدوار کنند تر میشن
از اين اصطلاحات خيلي خوشم مياد(من گشنمه من گرسنمه )اگر فقيري پس براي چي ميايي اينترنت براي چي اصلا كامپيوتر داري؟ مگر اين ها لازمه يك خانواده فقير است؟
به نظر من الآن خانواده ها رفاهشان كمتر شده
سلام
زادوولد باکدام اشتغال با کدام مسکن با کدام دلگرمی
تابناك جان يك مقاله علمي گذاشته اي از جانب يك متخصص ولي نظرات بينندگانت را گذاشته اي كه به احتمال زياد تخصص كه هيچ حتي يك كلمه علمي هم از اين موضوع نميدانند و آنوقت با نظرات سرسري و خالي از تخصص شان مقاله علمی را پایین آورده اند
آخه چطور من که 32 سال دارم هنوز نتونستم ازدواج کنم امثال من هم زیادند اگه ما ها به موقع ازدواج کنیم و بچه دار بشیم دیگه نیازی نیست جلو کنترل جمعیت و بگیرند .
يكي از دلايل اصلي امروزي، عدم امكان باروري و بارداري است. من خيلي‌ها رو تو فاميل و آشنا مي‌شناسم كه بچه دار نمي‌شوند. و اين قضيه جاي كار دارد و ريشه يابي بايد شود.
جناب دکتر فرمودید کاهش فاصله طبقاتی باعث امید به آینده میشود ولی در ایران امروز ما آمار بگیرید با این وضع اقتصادی چند درصد مردم به آینده امیدوار هستند.بنظر من علت کاهش جمعیت ایران برخلاف داده علمی جنابعالی ترس از آینده وامیدوار نبودن علت اصلی است
این مطلب که جوامع عقب مانده و فقیر بشتر تولید جمعیت میکنند بیشتر جنبه علمی دارد شما بهتر اشت به کتابهایی در زمینه تغذیه واثر ان در باروری و زاد ولد مراجه کنید بطور مثال در کشورهایی که بدلیل فقر و تغذیه نا کافی زوجین توانایی ارتباط کمتری دارند در زاد و ولد بشتر اثر دارد .توجه کنید که کشورهای پر جمعیت مثل هند و کشورهایی فقیر اسیایی کمتر خانواده ای پیدا میکنید که کمتر از 4 فرزند داشته باشد 4 فرزند حداقل است.چون بدلیل گرسنگی و ضعف جسمی ارتباط بین زوجین دیر بدیر انجام میشود و در نتیجه رحم زن خسته نیست و امکان بارداری بیشتر است . بهتر است به کتب اعجاز خوراکیها و مانند ان مراجعه و مطالعه کرده و نظر بدهید.
جناب آقاي دكتر محمودي
من در زمينه جمعيت شناسي زياد مطالعه نكرده ام ولي چرا فقيران بيشتر زاد و ولد مي كنند و علل زاد و ولد بيشتر فقرا به اين دليل است كه كسي كه فقير است در حقيت از نظر عقلي و تفكر هم در سطح پايين قرار دارد يك ضر ب المثلي تركمني هست آدم فقير در حقيقت عقلش فقير است.
آدم فقير 1- تقل وتفكرش ضعيف است و كسي كه عقل وتفكرش ضعيف باشد برنامه ريزي ندارد . 2- راه كنترل بلد نيست 3- با عقل ضعيف خود فكر مي كنند اگر بچه زياد بياورد قدرت زيادي پيدا مي كند وقوي مي شود.4- زنان فقير و بي سواد قدرت زنانگي خود را در زيادي اولاد مي يابند چون چيزي براي ابراز مجود ندارند. 5- در حقيقت در بين خانواده هاي فقير بچه آوردن غريزي است نه عقلاني وبرنامه ريزي شده.6- و سطح تفكر آنها در حد نيازهاي غريزي خوردن و خوابيدن و پوشاندن تن با هر نوع لباس وداشتن يك سرپناه براي جلو گيري از سرما و گرما مي باشد. حتي ازدواج دختران آنها ازدواج نيست نوعي دختر فروشي است كه نمونه آن را ما در بين افغانيها و حتي تركمنهاي سنتي مي بينيم كه دختر را به نوعي مي فروشند و عقل و اراده و خواست و شعور انساني دختر اصلا دخيل نيست.
پس با این حال پانزده در صد ثروتمند که بالاتر از خط فقر دارن زندگی میکنند باید همت کنند استین ها را بالا دهند واز ثروت خود گذشت کرده وبا کمک بیچاره های فقیر جامعه که کم هم نیستند برای رشد جمعیت کشور فکری بکنند راستی آقایان می تونن ثروتشان بفرستن پاکستان یا هند شاید از رشد جمعیت آنجا کمی کاسته بشه
دقیقا درست است. حتی افرادی که سوء تغذیه دارند بیشتر.
دو نوع استراتژی زیستی است:
در نوع اول بقای موجود زنده با طول عمر بیشتر و رسیدگی بهتر به فرزندان با افزایش طول عمر است. مثل فیل و کرگدن و موجودات درشت جثه.
در نوع دوم با افزایش زاد و ولد است مثل موش و خرگوش .
حتی درختانی که در اراضی ضعیف رشد میکنند و مشکل کمبود اب دارند اولا رشدشان کم و دوم اینکه بذر زیادتر و نامرغوب تولید میکنند.
مثل بنگلادش و سومالی و میانمار و افغانستان که هر خانواده دارای سوء تغذیه معادل 4-5 و بیشتر فرزند دارند. در واقع به فرم غیر مستقیم پدیده ای برای ابقا نسل موجود زنده است.
برای جوانان کار ازدواج ورفاهی که نیست بوجود آورید
در مورد ایران کاملا اشتباه است. چون امیدی به آینده ندارند بچه نمی آورند تا بخواهد در سختی زندگی کند.
حدیث از معصوم با این مظمون : 1000فرزند صالح برای انسان کم و یک فرزند ناصالح برای انسان زیاد است (در باب تربیت فرزند)
((...تنها توصیه ای که مایکل تودارو کرده است این است که اگر می خواهید تعداد بچه هایتان کم شود؛ باید بروید به دنبال کاهش فاصله طبقاتی. در ایران نیز این موضوع اتفاق افتاده است. . . )) ببخشید اگه فاصله طبقاتی کم این وضعیه که ما داریم پس متوسط و زیادش چیه ؟؟!! بعد از اون هم باید بگم هر جامعه ای مختصات خاص خودش رو داره و نمیشه تحقیقاتی که در یک جامعه خاصی انجام شده رو به کل جوامع و اون هم یک جامعه از تمدن های خاور میانه ( که به گواه کارشناسان جامعه شناسی از پیچیده ترین جوامع هستند) تعمیم داد.
با اين حساب مردم ايران تغذيه بسيار مناسبي دارند . اقتصاد ايران بسيار توسعه يافته و پيشرفته شده است . مردم ايران به آينده بسيار اميدوارند و در كل در رديف كشورهاي مرفه جهان هستيم كه نرخ زاد و ولد كمتر شده است !!!!!!
منشأ افزایش جمعیت فقر فرهنگی و عدم دسترسی به دانش و تجهیزات پزشکی و مشاوره است . اگر دولت ادعای جناب استاد را شنید فاز دوم را اجرا می کنه . چون معتقد خواهد بود که کاهش فاصله ی طبقاتی ناشی از فاز دوم است . حالا اینهمه جوان بیکار و فاقد مسکن که از سن ازدواجشان گذشته چی ؟؟ این عدم امکان ازدواج هم ناشی از کم شدن فاصله ی طبقاتی است ؟!!
این که یک خانواده تصمیم بگیرد چند بچه داشته باشد یک مبحث کاملا خصوصی است، و دولت فقط باید به تناسب میزان رشد جمعیت دلخواه جامعه سیاست هایش را اتخاذ کند. نه اینکه سیاسی در پیش بگیرد که خانواده ها را مجبور به بچه دار شدن بکنند!! سیاست هایی مثل پذیرش مهاجران موقت (نهایتا 5 ساله). یعنی جمعیت جوان کشور در نهایت رفاه در مشاغل اصلی کشور جای داشته باشند و کارگران مهاجر به عنوان زیر دست. مانند کشور قطر
انسانی که گرسنه باشد اول به فکر شکمش است که پر کند کسانی که روزه میگیرند این قضیه را بهتر درک میکنند خدائی در ماه رمضان چند بار به فکر جنس مخالف می افتید .
ماه مبارک رمضان این مقاله را کلا رد میکند.
دليل فقر نيست بلكه تمام اين كشور ها از بي سوادي رنج مي برند٠ براي بالا بردن رشد جمعيت مي تونين در مدارس و دانشكاه رو تخته كنين و بجاش زايشكاه باز كنين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
خيلي خوب گفتي. دمت گرم
من واقعاموندم بعضی ها چه جوری جرات می کنن بچه دار بشن
انسان گرسنه و انسان بيكار اينو يادش رفته بگه
انسانهای عاقل ومسئول رفاه و زندگی مناسب برای فرزندشان می خواهند لذا دلیل زاد و ولد بالا بیسوادی و رضایت به حداقل ها بوده است. اما بهتر است مسئولین فکر کنند با این اوضاع اقتصادی هر خانواده متوسط چند فرزند را می تواند در شرایط مناسب و در شان انسان اداره کند.ایا برای همین جمعیت حوان شغل به تعداد کافی ایجاد می شود؟
فکر می نم ایشون یک نکته بسیار مهم را فراموش کردند. فقر در همهجا باعث رشد جمعیت نیست. اگر شخص فقیر تحصیل کرده باد قطعا زا ولد را کنترل می کند. همانطور که در اروپا فقرا کم جمعیت هستند. اما اگر فقیر فاقد تحصیلات باشد زاد و ولد او افزایش پیدا می کند. مانند فقرای آفریقا و هند. مردم ایران قطعا بلحاظ تحصیلات با هندی ها متفاوتند. و خوب می دونند که زاد و ولد زیاد، فقر انها را بیشتر می کند.
يعنى تحريم و گرانى مرغ خوب است و باعث افزايش جمعيت ميشود! شما به بنده يك باب منزل مسكونى در منطقه سيدخندان بده تا صدتا بچه تحويل اجتماع بدهم برايت
بیشترین تعداد زاد و ولد (فرزندان )که مطالعه کرده ام در امریکا بوده است وگاهی تا 16 فرزند بوده و این در حالی است که تامین اجتماعی و رفاه آنان بسیار بیشتر از ماست ولی میتوان عدم امیدواری به وضعیت آینده را علت کاهش زاد و لد عنوان کرد زیرا که هر فرد میخواهد فرزندش وضعیتی بهتر از خودش داشته باشد و این تصور برای آینده فرزندان تازه متولد شونده وجود ندارد.
ایشان خبر از شکم گرسنه ندارند که این سخنان را میگویند اگر مثل ما شکمشان گرسنه و دو شیفت کار میکردند و اجاره خانه میدادند و به زور با هزار وام و غیره زن میگرفتند و در خرج خودشان میماندند چه برسد به فرزند دیگر این سخنان را نمیگفتند.
آقا قبلا اگه بچه عصای دست پدر مادر بود الان بچه 40 ساله هم به علت نداشتن کار و .... هنوز وبال گردن پدر و مادره مگه عقلش کمه تعداد ببره بالا اینهمه ارزل و اوباش که میگیرین تحقیق کردین چطوری ارازی و اوباش شدن مادرزاد که ارازل نبودن
در مورد ایران کاملا اشتباه است. چون امیدی به آینده ندارند بچه نمی آورند تا بخواهد در سختی زندگی کند.
این جور که معلوم هست هر دلیلی داره به غیر از فقر و بدبختی مردم
من ماهی 500 تومن در آمد دارم و یک بچه.
واقعا نمیتونم از پسش بر بیام. بچه کلی خرج داره.
چجوری من بتونم 4-3 تا بچه داشته باشم؟؟؟
به سلامتی مثل اینکه همه دست به دست هم دادند و یه دهه 60 دیگه رقم بزنند. یه زمانی بایداینقدر امکانات کم بشه مثله زمان ما که کلاس ها در مدارس 30 تا 40 نفری باشن و یه زمان دیگه مثل الان مدرسه ها را جمه کنن. چرا میانگین تعداد بچه بگونه ای تعیین نشود که دارای جمعیتی ثابت و با رشد مثیت اندک نباشد
معمولا افرادتنگدست وگرسنه ,سواد وآگاهی پائینی دارند لذا از تبعات داشتن فرزند زیاد را درک نمیکنند.
من خدا می داند دوست دارم حداقل دو تا بچه دیگر داشته باشم .اما برنامه های دولت از فرزند سوم به بالا .و فرزند چهارم به بعد: و ندادن امتیازات همانند فرزند ان اول تا سوم و از یک طرف .نداشتن امنیت شغلی برای خودم و فرزندان پسر در آینده .مثلا بنده بازنشسته ام و آزاده و جانباز هستم .متاسفانه مستاجرم.وقتی پنا هگاه 75 متری هم نمی توانم داشته باشم . و بشتر حقوقم به اجاره آپارتمان و خورد و خوراک می رود و نمی توانم سرمایه ای برای خرید یک آپارتمان داشته باشم .می گم برای حفظ زندگی خودم و فرزندانم در حال و زندگی فرزندانم در آینده همان بهتر که فرزند کمتر آسایش برای والدین و فرزندان بهتر.دولت فقط حق عائله مندی و همسر را 10 برابر کند .بنده یک فرزند دیگه رو می آورم نه بیشتر .تازه قانون خدمات کشوری حق مسکن کارکنان بازنشسته را هم حذف کرد .مبلغش 60 تومان هم بیشتر نبود .تمامی گرفتاریها سر نداشتن کارشناس کار کارشناسی یا نداشتن اتاق فکر است .که باید از این به بعد برای پیشرفت در امور اجتماعی و فرهنگی اتاق فکر داشته باشیم .
مثلا شما ببینید در کنکور ها و یا استخدامی ها و هر جای دیگر که نگاه می کنیم دختران رو بر پسران ترجیح داده اند . در این باعث شده .دختر ها ادعا شون بالا بره .از طرفی جوانهای پسر بیکار و سن ازدواجی اگر صورت گرفت در
30 یا 35 صورت می گیرد . این باید اتاق فکر و درمان این کار اشتباه رو که پسرها رو اول بسپارند سر کار بعد حسب نیاز دختر خانمها . وقتی دختر ها جوش اینکه من پسرم باید کار کنم را نمی زند .تو خانه بابا راحت می نشینه و می دونه هم خواستگاری وجود نداره .می شینه درس می خونه .قبول هم می شه . خوب آیا این کار درستیه یا باید اولویت رو به جوانی داد که می خواد زن بگیره و خانواده رو نون بده.
فقر فرهنگي و جهل عامل اصلي است
مردم از ترس مخارج كمر شكن جرات بچه دار شدن ندارند دكتر ميگه ......
ایشون فراموش کرده که اکثر مردم ایران با سواد هستند و پیشینه تاریخی و فرهنگی دیرینه ای در برخورد صحیح و با کمترین آسیب نسبت به مشکلات غیرقابل پیش بینی دارند؛ لذا با نزول شدید وضع اقتصادی و کاهش سطح رفاه و تأمین نشدن -حتی سطوح اولیه هرم مازلو-در زندگی مردم ایران، تمایل کمتری برای بچه دار شدن و در نتیجه افزایش یافتن مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در خانواده وجود داره؛ دقیقا برعکس سخنان ایشون.الان زمان غارنشینی یا عصر پارینه سنگی نیست که هر کسی با تکثیر نسل بره یه گوشه و با تسخیر یک تکه زمین رایگان و بهره برداری از موهبات طبیعی، برای خودش کشاورزی و دامداری راه بیندازه یا مستقل از شرایط دولتی و جامعه و فقط با اتکا به نیروی انسانی بیشتر، با افزایش جمعیت خانوارش به تولید یا افزایش درآمد دست بزنه.
حرف شما کاملاً غیر منطقی، غیر واقعی و غیر عقلانی است که قطعاً علم هم تایید نمی کند. حداقل در ایران این نظریه شما اثبات نشده و خلاف ان را تا کنون دیده ایم. نمی دانم این حرف ها را از کجا در اورده اید که سیر بودن و ثروتمند بودن باعث کاهش جمعیت می شود ؟ مثلاً دوران بحرانی جنگ را که اوج زاد و ولد بود می گویید شکوفایی اقتصاد !!!!!؟ عجیب است ...
اگه به تئوری این آقا باشه ما یک جهش اقتصادی داشتیم که این قده جمعیت مون کم شده-واقعا خنده داره
پس علت گرانی مرغ و مواد غذایی معلوم شد . گرسنگی = زاد و ولد.
به نظر من همانگونه که علوم انساني با فرهنگ، آداب، رسوم، و طرز تفکر افراد رابطه تنگاتنگي دارد علم جمعيت شناسي نيز از اين قاعد مستثني نخواهد بود بنابراين نتيجه گيري مي کنيم که نمي از الگوهاي و دکترين هاي تئوريسين هاي دموگرافي غربي در باب تغييرات در ترکيب يا دگرديسي در جنسيت جمعيت کشورمان بحث کرد. در کشوري مثل ايران با رشد فزاينده افراد تحصيل کرده و آگاه، دليل کاهش جمعيت را دقيقا بايستي در معضلات اقتصادي مبتلابه جستجو کرد. هر چه اميد به آينده در ملتي کاهش يابد و روجين از منظر اقتصادي و معيشتي چشم انداز آتي را تيره و تار ترسيم کنند طبيعتا اين وضعيت را براي ثمره زندگي خود آروز نخواهند کرد و نهايتا از بچه دار شدن اجتناب مي کنند. حداقل کاشناسان و مسئولان امر مي بايست به هوش باشند و قبل رانش يک نظريه در مورد يک ملت، در ابتدا تفکرات آن ملت را مورد واکاوي دقيق قرار دهند
اینها که دارن میمیرند و نان شب ندارند و از شوهر هم ناراضی آخر نفهمیدم چرا اینقدر زناشویی دارن جدا کسی پاسخ درستی نداده .
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم