بازدید 7981

طالب‌زاده: انتقاد از كارگردان "لاله" ظلم است

طالب‌زاده مي‌گويد: اتفاقا هم آنهايي كه در كمسيون فرهنگي مجلس به ساخت اين اثر انتقاد دارند و هم آن‌هايي كه قرار است فيلم را بسازند متعلق به يك جريان فكري هستند.
کد خبر: ۲۶۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۲ 08 August 2012
ساخت فيلم سينمايي "لاله" مدتي است انتقادهاي گوناگوني از سوي كارگردانان گرفته تا نمايندگان مجلس مانند علي مطهري را برانگيخته است، مطهري پيشتر گفته بود مسئولان وزارت ارشاد براي ساخت اين فيلم از سوي مقامات بالاتر زير فشار هستند، در همين رابطه چندي پيش عزیزالله حمید نژاد کارگردانی که هشت سال منتظر کسب پروانه ساخت فیلم سینمایی"کوروش" بوده است در گفتگويي؛ اين سوال را مطرح كرد كه چرا امکانات تولید به شکل عادلانه تقسیم نمی‌شود؟؛ مرتضی رزاق‌کریمی(تهیه‌کننده سینمای ایران) نيز در اظهارنظر ديگري گفت، اگر فیلم سینمایی"لاله" از اولویت‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود و این اولویت به اندازه‌ای است که رئیس‌جمهور روی آن نظر دهد، دیگر از حوزه اظهارنظر امثال ما خارج می‌شود. به اعتقاد او؛ ساخت این فیلم پشتوانه‌ای سیاسی دارد. نادر طالب‌زاده اما نظري برخلاف همه‌ي منتقدان دارد.

طالب‌زاده درخصوص هزينه‌اي كه براي توليد فيلم سينمايي "لاله" درنظر گرفته شده، همچنين درباره موضوعي كه براي به تصوير كشيده شدن انتخاب شده است، به خبرنگار ايلنا گفت: من واقعا از اين همه هياهويي كه بر سر ساخت اين فيلم به راه افتاده تعجب مي‌كنم. اين همه فيلم با بودجه‌هاي كلان ساخته شده است كه تاثيرشان در حد صفر بوده است.

وي ادامه داد: بعضي از اين فيلم‌ها با بودجه‌هاي بالاي ده ميليارد ساخته شدند، به عنوان مثال براي فيلمي چهارده ميليارد هزينه مي‌شود اما هيچ برد بين‌المللي پيدا نمي‌كند و صداي اعتراض از جايي شنيده نمي‌شود و چنين هياهويي هم به پا نمي‌شود.

طالب‌زاده؛ با حمايت از كارگرداني كه براي ساخت فيلم سينمايي لاله برگزيده شده است، بيان كرد: نيك‌ن‍‍ژاد شخصي است كه خيلي قبل از تولد بسيار از نسل شما نخستين فيلم جنگي به اسم درد هم سنگرم را ساخته بود، بعد از آن "برنج خونين" را و سپس "پاييز صحرا" را ساخت.

وي افزود: بعد مثل كسي كه طالب علم است به غرب سفر كرده، وقتي كسي به غرب سفر مي‌كند، طبيعي است كه تاثير دارد اما در پس اين هياهوها شما بايد ببينيد اين فرد چه چيز توليد كرده است.

طالب‌زاده ضمن اشاره به اينكه نيك‌نژاد پرونده روشني دارد و برادران ارشاد او را از قبل مي‌شناختند، تصريح كرد: شايد موضوع اين فيلم ازنظر من؛ بيان كننده مسئله استراتژيكي نباشد، شايد براي كارگردان مهم باشد. به هرحال فيلم‌ساز قابلي بوده كه در رشته خود پيشتاز بوده و حالا به كشورش بازگشته تا خدمت كند.

وي با اشاره به اينكه اين كارگردان چهارسال قبل از ساخته شدن فيلم ضدايراني "سنگسارثريا ميم" با من تماس گرفت و گفت كه ساخت فيلم را به او پيشنهاد كرده‌اند ولي به دليل ضدايراني بودن اثر همكاري با پروژه را رد كرده است، گفت: هياهو براي چنين فردي كه موقعيت داشته و مي‌توانسته خيلي كارها بكند اما از موقعيت‌ها گذشته است كمي بچه بازي به نظر مي‌رسد.

كارگردان سريال بشارت منجي ضمن بيان اين مطلب كه افراد مخالف با پروژه هم سليقه‌ و موضع خود را دارند كه ما هم به آن احترام مي‌گذاريم، تصريح كرد: زماني كه فيلم "درد هم‌سنگرم" بيرون آمد،‌ زماني بود كه در خيابان وليعصر هنوز همه بي‌حجاب بودند، چهارماه بود كه جنگ شروع شده بود. اين فرد مي‌آمد در خيابان همينطور مثل شما كه ميكروفون را جلوي من گرفته‌ايد از اين خانم‌ها سوال مي‌كرد، شما مي‌دانيد جنگ شده است و آيا اصلا براي شما تفاوتي مي‌كند؟

وي ادامه داد: اين فردي بود كه در آن زمان كار خودش را براي جنگ انجام داد،‌ بسياري از افرادي كه الان فيلم دفاع مقدسي مي‌سازند آن روزگار اصلا نبودند، حتي روزنامه‌نگار هم نبودند. اين فرد آن روزگار فيلمساز بود و اين كار را كرد، من فراموش نمي‌كنم وقتي اين تصاوير از شبكه يك پخش شد شاهد بوديم كه تاثير وضعي در مردم داشت، حضور صمد پشت آن پدافند بيست ميليمتري واقعا تاثير داشت.

طالب‌زاده با انتقاد از اينكه حالا برخي افراد ياد گرفته‌اند به سايت آي.ام.دي.بي سر مي‌زنند مي‌گويند ده فيلم در كارنامه ايشان وجود دارد كه درجه پايين كيفي دارد، بيان كرد: اين آثار را ايشان نساخته است، تنها مرحله پست پروداكشن اين فيلم‌ها در كمپاني ايشان انجام شده است. ايشان يك شركت كاري داشته كه مراحلي از ساخت فيلم‌ها مثل صداگذاري آنجا انجام شده است.

وي با بيان اينكه اين انتقادها ظلم است و جالب اينجاست كه از هر دو طيف كارگرداناني كه به انقلاب اعتقاد ندارند و برادران انقلابي به اين فرد حمله مي‌شود، ادامه داد: اما برادران ارشاد با توجه به شناختي كه از ايشان دارند پاي او ايستاده‌اند، خود همين بحث برانگيزي براي خارج اين ذهنيت را ايجاد مي‌كند كه آنجا آزادي وجود دارد كه اين كشمكش‌ها براي ساخت يك فيلم به وجود آمده است كه اين يك حسن است.

طالب‌زاده در پاسخ به اين سوال كه چرا كار تا جايي پيش رفته كه قرار است وزيرفرهنگ و ارشاداسلامي براي پاسخگويي به مجلس برود،‌ گفت: اتفاقا هر دو طيف از يك جناح هستند، هم آنها كه در كمسيون فرهنگي مجلس به ساخت اين اثر انتقاد دارند و هم آن‌ها كه قرار است فيلم را بسازند؛ متعلق به يك جريان فكري هستند.

وي در پايان افزود: اين خيلي بحران نيست؛ وزير ارشاد هم آنجا هستند كه پاسخ بدهند، نظر آقاي شمقدري و سوابق اين فرد را براي نمايندگان تشريح كنند. به نظر من پيشتاز بودن يك هنرمند خيلي مهم است، به هر جهت بايد صبر كرد فيلم ساخته شود تا بعد بيشتر در اين باره با هم صحبت كنيم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی