بازدید 14007

توافق پارتی و ترکیه برای حمله به پ.ک.ک

کد خبر: ۲۶۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰ 09 August 2012
ترکیه و حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) در یک اتفاق نادر پس از دیدار احمد داود اوغلو و مسعود بارزانی توافق کردند با همراهی یکدیگر با هر تهدیدی که توسط سازمانها و گروههای تندرو خصوصا پ.ک.ک و اتحادیه دموکراتیک خلا قدرت در سوریه را پر کند مقابله کنند.

 به گزارش کردپرس، روزنامه هاولاتی در یک گزارش ویژه به بررسی سفر داود اوغلو به اقلیم کردستان پرداخته و دیدار وی با مسعود بارزانی را در راستای اتحاد آنها برای حمله به پ.ک.ک و اتحادیه دمکراتیک سوریه (PYD) و مقابله با پر کردن خلا قدرت در مناطق کُردنشین سوریه توصیف کرده است.

در این گزارش آمده است: احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه چهارشنبه گذشته وارد اقلیم کردستان شد و با مسئولان اقلیم کردستان از جمله مسعود بارزانی و نچیروان بارزانی دیدار کرد. وزیر خارجه ترکیه در مورد نگرانیهای این کشور در مورد برخی مناطق که توسط اتحادیه دموکراتیک کُردهای سوریه کنترل می شود و احتمال تاسیس اقلیمی مستقل در این مناطق با مقامات اقلیم گفتگو کرد.

روزنامه واشنگتن پست در این مورد نوشت: سفر داود اوغلو به اقلیم کردستان و دیدار وی با مسعود بارزانی برای تشویق مسعود بارزانی و جلب همکاری وی برای عدم حمایت رئیس اقلیم از اقدامات PYD در شمال سوریه صورت گرفته است.

هفته گذشته حکومت ترکیه اعلام کرد: کُردهای ترکیه با همکاری حزب اتحادیه دموکرات سوریه کنترل 5 شهرک در نزدیکی مرزهای سوریه را به دست گرفته اند و گمان می رود این عوامل از پایگاههای خود در شمال عراق به طرف سوریه که درگیر جنگ داخلی است نفوذ کرده اند.

داود اوغلو قبلاً هم روابط میان پ.ک.ک و اتحادیه دموکراتیک سوریه را فعالیت تروریستی خوانده بود و هشدار داده است که ترکیه از اقدام علیه هر تلاشی که امنیت ترکیه را به خطر بیاندازد خودداری نخواهد کرد.

در بیانیه ای که پس از پایان دیدار مسعود بارزانی و داود اوغلو انتشار یافت آمده است: ترکیه و حکومت کُرد عراق بر نگرانیهای عمیق مشترک در مورد بی ثباتی در سوریه تاکید کردند.

در این بیانیه اشاره شده دو طرف تاکید کرده اند هر تلاشی از سوی هر گروه و سازمان تندرو برای بدست گرفتن خلا قدرت در سوریه به عنوان تهدید مشترک محسوب خواهد شد و ترکیه و اقلیم کردستان با همراهی هم با آن برخورد خواهند کرد و سوریه نوین باید از وجود گروههای تندرو و تروریست عاری باشد.

اواخر هفته گذشته ترکیه در گستره مرزهای مشترک خود با سوریه دست به یک سری عملیات نظامی بر علیه گروههایی زد که خود آن را کُردهای یاغی خواند.

واشنگتن پست در گزارش خود در این مورد اعلام کرد: عملیات ترکیه به منزله این است که ترکیه نمی خواهد کُردهای سوریه در مناطق همرز با ترکیه یک منطقه خودمختار اعلام کنند.

یک منبع نزدیک به برگزاری نشست بارزانی و داود اوغلو به روزنامه هاولاتی گفت: ترکیه قصد دارد از طریق پارتی به پ.ک.ک ضربه بزند و از این طریق می خواهد کُردها را به جان هم بیندازد و نگذارد کُردها در سوریه به دستاورد سیاسی مهمی دست پیدا کنند.

این منبع ناشناس به هاولاتی گفته است: در برابر قول همکاری پارتی با ترکیه، این کشور به قراردادهای امضا شده با اقلیم کردستان در مورد نفت و گاز ادامه می دهد.

از طرف دیگر توافق آنکارا با بارزانی پس از آن صورت گرفت که آمریکا بار دیگر پ.ک.ک را در لیست ترور قرار داد و این گروه را قدرتمندترین و گسترده ترین سازمان غیرقانونی در ترکیه وصف کرد.

وزارت خارجه آمریکا بخشی از گزارش سالانه خود را به مسئله کُرد و پ.ک.ک در ترکیه اختصاص داده است و گفته است نزدیک به سه هزار اعضای این گروه «تروریستی» در مرزهای مشترک ترکیه و اقلیم کردستان زندگی می کنند.

فرحان عمر، عضو اطلاع رسانی و روابط پ.ک.ک به روزنامه هاولاتی گفت: آمریکا از انتشار این گزارش اهداف خاص خود را دنبال می کند و هیچ تاثیری بر پ.ک.ک نخواهد گذاشت.

منبع خبری ناشناسی در گفتگو با این روزنامه افزود: ترکیه می خواهد وانمود کند که مسعود بارزانی رهبر همه کُردهاست و از این طریق قصد تخریب روابط میان کُردهای ترکیه، عراق و سوریه را دارد.

وی این خطر را نیز گوشزد کرد که اگر ترکیه پارتی را به انجام تمامی درخواستهای خود ناچار کند این امر به جنگ ختم شود.

اتحادیه میهنی کردستان عراق هم که نمایندگان آن در جلسه دیدار مسعود بارزانی با داود اوغلو شرکت داشتند در مورد خطرات تفرقه در میان نیروهای کُرد سوری هشدار داد.

آریز عبدالله، عضو کادر رهبری یکیتی در این مورد گفت: ترکیه برنامه ها و استراتژیهای خود را دارد و لازم نیست آنچه موضع ترکیه در برابر کُردهای سوریه است توسط رهبری اقلیم انجام شود.

وی از هرگونه معامله و یا توافق میان بارزانی و ترکیه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ما به عنوان اتحادیه میهنی بر این باور هستیم که کُردهای سوریه باید سرنوشت و آینده خود را تعیین کنند و مخالف شخص و یا گروههایی خواهیم بود که با نظر متفاوت به احزاب کُرد سوری نگاه کند.
وی تصریح کرد: بارزانی یکجانبه تصمیم نگرفته و اظهارنظر نکرده است اما این نکته را هم گفت که در مورد مسائل سرنوشت ساز سیاسی تصمیمات باید با مشورت دیگر گروههای سیاسی کُرد صورت بگیرد.

وی افزود: بهتر است مسعود بارزانی در مورد مسائل ملی و سرنوشت ساز با یکیتی و دیگر گروه های سیاسی مشورت کند.

حسین کوچر، نماینده اتحاد دموکراتیک کُرد سوریه در اقلیم کردستان در این باره اظهار داشت: هیچ اطلاعی از وجود توافق میان بارزانی و ترکیه در مورد حمله به پ.ک.ک توسط پارتی در دست نداریم.

وی افزود: انتظار چنین اتفاقی را هم ندارند چون تحولات منطقه خیلی سریع در حال وقوع است و ما (احزاب کُرد سوری) با هم متحد هستیم و مسئولان اقلیم هم هوشیارتر از آن هستند که چنین چیزی اتفاق بیفتد.

وی قبلاً در مورد سفر داود اوغلو به اقلیم گفته بود: وزیر امور خارجه ترکیه به منظور ایجاد شکاف در میان کُردهای سوریه وارد اقلیم شده است.

ترکیه نگرانیهای خود را از حزب پارتی پس از آن ابراز کرد که مسعود بارزانی آشکارا گفت: اقلیم کردستان نیروهای کُرد سوری را تعلیم نظامی داده است.

عبدالباسط سیدا، رئیس کُردتبار شورای ملی (مخالفان) سوریه هم در این مورد گفت: باید اتحادیه دموکراتیک سوریه (PYD) در مواضع خود تجدیدنظر کند به طوری که منافع سوریه را در نظر داشته باشد و به پ.ک.ک هم اخطار کرد، سوریه میدان عملیات آنها نیست و آنها باید عملیاتهای خود را در جای دیگری انجام دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست