بازدید 8559
گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

هفته‌ای یک زلزله شش ریشتری در جاده‌ها

زلزله شش ریشتری آذربایجان، سیصد کشته بر جای می‌گذارد و دو روز تعطیلات عید فطر ایرانیان ۱۵۰ کشته. با این حساب، هر هفته در جاده‌های کشورمان، یک زلزله شش ریشتری رخ می‌دهد.
کد خبر: ۲۶۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲ 21 August 2012
سرانجام یک ماه عبادت و روزه‌داری با برپایی پرشکوه نماز عید فطر در جای جای ایران به پایان رسید و تعطیلات دو روزه عید فطر، فرصتی را در اختیار مردم گذارد تا به سفر بروند؛ اما همین تعطیلات چند روزه به اندازه نصف فاجعه زلزله آذربایجان کشته بر جای گذاشت.

هرچند بیانات مقام معظم رهبری در نماز عید فطر، سفر ‌بان کی مون و مرسی به تهران و ادعاهای جنگ‌طلبانه اسرائیلی‌ها، مهمترین رویدادهای روزنامه‌های صبح امروز بود، کشته شدن نزدیک به یکصد و پنجاه نفر در تصادفات جاده‌ای چند روز اخیر، نکته مهم و دردناک روزنامه‌های امروز بود که شادی را به کام ایرانی‌ها تلخ کرد.

تحولات اخیر دنیای اسلام، راه آینده را تعیین می‌کند

بیانات مقام معظم رهبری در نماز عید فطر و پس از آن، دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، فصل مشترک روزنامه‌های صبح امروز بود. رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، تحولات اخیر در دنیای اسلام را عجیب و بی‌نظیر دانستند و افزودند: این تحولات که مسیر آینده دنیای اسلام را تعیین می‌کند، به فضل الهی، با همین آهنگ ادامه خواهد یافت.

روزنامه کیهان در گزارش خود درباره بیانات مقام معظم رهبری نوشت: «رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های عید سعید فطر، با هشدار درباره خطای در تحلیل، تأکید کردند: سعی کنیم در تحلیل‌هایمان و در شناخت حوادث، دچار خطا و اشتباه نشویم. بدانیم که آمریکا و صهیونیسم، دشمنان امت اسلامی‌اند؛ سردمداران رژیم‌های جبار، دشمنان امت اسلامی‌اند. اگر دیدیم در یک جایی آن‌ها در یک جهت قرار گرفتند، بدانیم که آن جهت، جهت باطلی است».
 
رخدادهای جاده‌ای: مترقبه یا غیر مترقبه

تعطیلات چهار روزه منتهی به عید سعید فطر ـ که با افزایش سفرهای جاده‌‌ای همراه بود ـ منجر به وقوع ۸۰۵ فقره تصادف شد که در این میان، بیش از ۱۳۰ تن از هم‌وطنانمان در پی این سوانح جان دادند.

در این باره، سرهنگ محمدرضا ‌مهماندار، رییس پلیس راه کشور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به حوادث رانندگی روز شنبه گفت: روز شنبه ۲۶ فقره تصادف فوتی رخ داد که در جریان آن‌ها ۳۴ نفر جان خود را از دست دادند. همچنین ۲۱۶ نفر بر اثر ۱۳۴ تصادف جرحی مصدوم شدند.

روزنامه تهران امروز در گزارش خود در این باره نوشته است: «پایان ماه مبارک رمضان و تعطیلات چند روزه عید فطر، فرصت مناسبی برای خانواده‌ها بود تا پیش از بازگشایی مدارس به تعطیلات بروند. اما این تعطیلات همچون تمام تعطیلات گذشته به دلیل بی‌مبالاتی برخی رانندگان، باعث شد تا تصادفات زیادی در جاده‌های کشور رقم بخورد. ۸۹ فقره تصادف منجر به فوت و ۶۱۶ فقره تصادف جرحی آخرین آماری است که تا بعد از ظهر روز گذشته از سوی پلیس راه کشور مخابره شد.

اما روزنامه‌ها در گزارش‌های خود بیشتر به بازتاب سخنان فرماندهان نیروی انتظامی ـ که به ارائه آمار کشته شده‌های حوادث جاده‌ای پرداخته بودند ـ اشاره کردند.

اعتماد در گزارش خود به نقل از سرهنگ محمدرضا ‌مهماندار، فرمانده پلیس ‌راه کشور نوشت: «در مدت تعطیلات حدود شش هزار و دویست دستگاه خودرو و موتوسیکلت متخلفان توقیف و گواهی‌نامه ۲۶۰ راننده متخلف نیز ضبط شده است. به گفته فرمانده پلیس راه کشور، از آغاز تعطیلات اخیر تاکنون با حدود ۶۰ هزار مورد سرعت غیرمجاز، ۵۰ هزار مورد عدم استفاده از کمربند ایمنی، ۱۲ هزار مورد سبقت غیرمجاز و بیش از 7 هزار و ۵۰۰ مورد تجاوز به چپ در جاده‌های کشور برخورد شده است. او گفت: در این مدت، حدود سه هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو و سه هزار دستگاه موتوسیکلت رانندگان و راکبان متخلف توقیف و روانه پارکینگ‌ها شده‌اند».
 
پاسخ قاطع ایران، تهدیدات اسرائیل

وزیر دفاع از آمادگی کامل نیروی نظامی ایران برای پاسخ قاطع و کوبنده به هر حمله‌ای خبر داده و در عین حال تأکید کرده که مقامات رژیم صهیونیستی دچار اختلافات شدید سیاسی در میان خود هستند و اظهارات آنان مبنی بر حمله به تأسیسات اتمی ایران هیچ ارزشی ندارد.

سردار وحیدی این سخنان را پس از آن بر زبان جاری ساخت که به تازگی برخی مقامات صهیونیستی مانند نتانیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع صهیونیست‌ها از قریب الوقوع بودن حمله به تأسیسات اتمی ایران سخن گفته و رسانه‌های صهیونیستی هم بر آتش این تهدیدات می‌دمند. با وجود این، اختلافات میان مقامات اسرائیلی به اندازه‌ای شدید است که شیمون پرز، رئیس نود ساله رژیم صهیونیستی گفته به دلیل پیامدهای چنین حمله‌ای، شب‌ها خواب ندارد.

از سوی دیگر، برخی صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی مقابل منزل ایهود باراک تجمع کرده و مخالفت خود با حمله به ایران را اعلام کرده‌اند. تمام نگرانی‌ها این است که با حماقت اسرائیل در حمله به ایران با پرتاب هزاران موشک به مناطق تحت تسلط صهیونیست‌ها، چنین حماقتی پاسخ داده خواهد شد.

روزنامه‌های صبح امروز هم پر بود از بازتاب پاسخ ایران به تهدیدات اسرائیلی‌ها درباره جنگ با ایران.

روزنامه ابتکار نوشت: «به دنبال ادعاهای وزیر دفاع غیر نظامی رژیم صهیونیستی مبنی بر آماده بودن اسرائیل برای حمله به ایران، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تأکید بر اینکه مقامات جنگ‌طلب رژیم غاصب صهیونیستی با اظهارات جنگ‌افروزانه خود در مسیر انهدام و فروپاشی ارتش و ماشین جنگی این رژیم قدم برمی‌دارند، گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در بالا‌ترین سطح آمادگی دفاعی و نظامی قرار دارند و به هر متجاوزی پاسخ کوبنده خواهند داد».

کیهان اما در این باره، علاوه بر سرمقاله‌ای به قلم حسین شریعتمداری در گزارشی به واکنش سید حسن نصرالله در این خصوص پرداخت و از قول وی نوشت: حمله صهیونیست‌ها به ایران، پایان ۳۲ سال انتظار برای نابودی اسرائیل است.

این روزنامه در گزارش خود نوشت: «دبیرکل حزب الله لبنان طی سخنانی به مناسبت روز قدس به رژیم صهیونیستی هشدار داد که هر گونه حمله آن‌ها، ۳۲ سال انتظار ایران برای نابودی اسرائیل را فراهم خواهد کرد.

سیدحسن نصرالله در این سخنان که مستقیم از شبکه خبری المنار پخش شد، با اشاره به لحن تند اخیر مقامات رژیم صهیونیستی در قبال ایران گفت: همانند گذشته، بار دیگر سخنان مقامات اسرائیلی علیه ایران و نوار غزه تند شده است و موضوع سوریه را به کنار کشانده و روزنه‌های قاچاق اسلحه [به درون سوریه] را باز کرده‌اند.

وی افزود: در یک سال و نیم گذشته، موضع اسرائیلی‌ها بنا بر برداشت‌های مختلف برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران است. این در حالی است که تمامی جهان می‌داند برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده و ایران نیز بار‌ها اعلام کرده که به برنامه صلح آمیز هسته‌ای صلح آمیز پایبند است».

مرسی و ‌بان کی مون در راه تهران

با نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در تهران، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور مقامات بلندپایه کشورهای گوناگون در این زمینه، بالا گرفته است. در حالی که در آغاز هفته، خبرهایی از عدم حضور‌ بان کی مون به گوش می‌رسید، روزنامه‌های صبح امروز از حضور قطعی دبیر کل سازمان ملل و محمد مرسی، رئیس جمهور مصر در این نشست در تهران خبر دادند.

روزنامه ابتکار در این باره نوشت: «در روزهای گذشته، رسانه‌های دولتی مصر و همچنین برخی از شبکه‌های خبری از جمله بی‌بی‌سی اعلام کردند، سفر مرسی به تهران قطعی شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در روزهای اخیر، مرسی همزمان با آغاز اجلاس سران و در مسیر بازگشت از چین به تهران می‌آید تا در اجلاس سران جنبش عدم تعهد شرکت کند. علاوه بر رسانه‌های عربی و غیر عربی، مقام‌های دفتر ریاست جمهوری کشورمان هم اعلام کرده‌اند که مرسی در جریان حضور معاون رئیس جمهور در قاهره و ارائه دعوت‌نامه احمدی‌نژاد به وی، این دعوت را پذیرفت و از بررسی جدی موضوع سفر خود سخن گفت».

تهران امروز هم از حضور قطعی مقامات صد کشور در این اجلاس خبر داده و نوشته: «سعید لو تأکید کرده که تهران با آمادگی کامل، درصدد خواهد بود تا از ظرفیت دیپلماتیک این اجلاس بیشترین استفاده را ببرد.

به گفته وی، از برخی سازمان‌های بین‌المللی به ‌عنوان ناظر و برخی مهمانان ویژه نیز برای حضور در این اجلاس دعوت شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، یکی از این مهمانان است.

وی افزود: «اگر چه تا کنون مقامات روسی از پذیرش یا رد این دعوت سخنی به میان نیاورده‌اند، اما سفر دوباره پوتین به تهران، قطعا یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ برای ایران خواهد بود که نزدیکی روابط این دو کشور در بلوک شرق را به رخ جهانیان به‌ ویژه غرب خواهد کشید. از میان حدود ۴۰ کشوری که قرار است در سطح عالی در اجلاس سران جنبش عدم تعهد حضور داشته باشند، افغانستان نیز در سطح رئیس‌جمهور شرکت خواهد کرد».
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۹
بيشتر تصادف مربوط به خرابي جاده ها است جاده اندشه به چيتگر كه خيلي هم پر تردد است مرتب تصادف دارد اين مسير 14 كيلومتري كه هيچ مانعي هم ندارد 10سال است در حال ساخت است!!!!!! يكي از مسئولان سري بزند ببيند رانندگان مقصرند يا مشكل اصلي جاده است. شب ها نور چراغ اتومبيل هاي روبرو هم مزيد بر مشكلات است.
پاسخ ها
داریوش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
من 10 ساله از اون جاده تردد میکنم خدا وکیلی جاده مرگ که میگن اونجاس هیچی نداره و این همه تردد
محمد نژاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
آقا کجای کاری ما در اذربایجان شرقی در محور بین المللی بستان آباد تبریز سه کیلومتر راه تک بانده در خروجی بستان آباد به طرف اتوبان داریم که دوازده ساله در دست احداث و تعریض است و هنوز در مرحله زیر سازی میباشد و هر هفته شاهد چندین تصادف و راه بندانهای وحشتناک است و فکر میکنم تا ده سال بعد هم به اتمام نرسد
این شاهکارها در کشور ما تمام شدنی نیست .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
تخلفات رانندگی و ایمن نبودن وسایل نقلیه رو هم اضافه کن به خرابی جاده ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
دوست عزیز در مرحله اول عامل تصادف ها انسانی هست و مرحله بعد هم خودرو ها و جاده های ناامن، یک آمار بگیرین ببینید که چند درصد کشته ها سوار ماشین های روز خارجی بودند...
محمد رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
حالا به فرض هم جاده خراب ، مردم باید خودشون و دیگران را به کشتن بدن ؟؟؟؟؟
طبق آمار 35 درصد واژگونی داریم. و این فقط به خاطر جاده ها است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
فقط جاده نيست! سرعت ديوانه وار بعضي راننده نماها هم هست! آخه مگه ماشينهاي ما معادل ماشينهاي آلماني و آمريكائيه كه بعضيها توي جاده هاي خراب، سرعت 160 تا رو ميرن؟!!!!!
با اینکه پلیس راهور استفاده از لامپهای زنون را ممنوع کرده ولی مامورین با اینمورد برخورد نمیکنند. واقعا توی جاده های دوطرفه باعث اذیت راننده مقابل میشن. لطفا قاطع برخورد کنید.
ای کاش این آمار را هم می دادند که چه تعداد از کشته شده ها سرنشین پراید بوده اند. در همه جای دنیا تصادف وجود دارد اما به دلیل استحکام بالای ماشینهای خارجی و سیستمهای ایمنی آنها، تصادف منجر به مرگ خیلی کمتر است. دلیل اصلی این آمار کشته بالا ایمنی پایین ماشینهای ساخت داخل است. لطفا سانسور نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
فقط پراید مشکل داره بقیه دیگه به روز و ایمن هستند ؟؟؟؟؟؟
سلام با جريمه كار درست نميشود .1 -جادها را درست نماييد 2 -خدورهاي استاندار وبا ايمني بالا در اختيار مردم قرار دهيد .
یک لحظه بی احتیاطی
یک عمر پشیمانی
70% مشکل آسفالت و مشکلات جاده هاست
تصادفی که خودم دیدم تو چالوس راننده برای اینکه تو یه چاله ناجور نیفته منحرف شد و شاخ به شاخ کرد بنده خدا
به نظرمن بیمه هابایدبجای پرداخت میلیاردی غرامت ودیه وخسارت بیاییندمشکل نقاط حادثه خیز جاده هارومرتفع کننددرسته وظیفه اونهانیست ولی به نفع اونهاست.
جاده بوئين زهرا به ساوه فوق العاده وحشتناك است
خرابی جاده ها را کسی منکرش نیست اما خدا وکیلی این طرز رانندگی در جاده است؟ چرا باید هرکس که قادر به خرید یک اتومبیل قراضه داخلی است و تازه یکسال هم نشده گواهینامه گرفته مجاز باشه در جاده رانندگی کنه. پیشنهاد می کنم راننده هایی مجاز به خروج از شهرها باشن که حداقل 5 سال تجربه رانندگی شهری را داشته باشند و حداقل امتیاز لازم را از نظر سابقه در راهنمائی و رانندگی کسب کرده باشن. درسته که نمی شه در خروجی شهرها این موارد رو چک کرد ولی حداقل می شه که اگه راننده متخلفی متوقف شد و این شرایط را نداشت درست مثل راننده بدون گواهی نامه باهاش برخورد بشه.
متاسفانه هرکس ماشین می خره (اونهم با وام) سریع می افته تو جاده تا به اطرافیان بگه ما هم با ماشین خودمان رفتیم مسافرت. آخه بابا جان چرا با جون مردم بازی می کنی؟ اگه رانندگیت تا او حد نیست چرا با لجبازی جون خودتو خانوادتو بقیه مردم رو به خطر می اندازین؟ به خدا هنر نیست.
با سلام
فرهنگ رانندگی درست مشابه سایر فرهنگهای انجام کار درست، از بین رفته است.
چند نکته 1- اکثر تصادفات در 30 کيلومتري ورودي شهر ها است. که لازم است 6 بانده شوند مثلا همين مشهد ورودي از قوچان الان ده سال ميخان 6 باند کنند.-
2- پرايد در تست تصادفات رد شده اما توليد ميشه
به تمام اين مشكلات اين مشكلرا نيز اضافه كنيد:
از روزي كه من، نه ببخشيد از روزي كه پدر من يادش مياد جاده قديم قم اصفهان را دارن ميسازن اما ...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
خب از اتوبان قم-اصفهان برو
من از برخی نظرات بهانه جویانه شدیدا متعجبم. اینکه استاندارد ایمنی خودروهای داخلی پایینه یا پراید اصلا استاندارد ایمنی براش نمیشه تعریف کرد، باید یک دلیل بسیار قوی برای رعایت هرچه بیشتر قانون توسط رانندگان ایرانی نسبت به سایر کشورها باشه تا این نقیصه فنی رو خنثی کنه نه اینکه بهانه باشه برای اینکه همدیگرو تو جاده به کشتن بدیم بعد بگیم چون پرایده اینجوری شد اگر لندکروز بود اینجوری نمیشد و رانندگان متخلف رو تبرئه کنیم. یه سرچ ساده به زبان انگلیسی در اینترنت در مورد تصادفات ماشینهای به روز و پیشرفته بکنید تا متوجه شوید عامل اصلی خطای انسانیه.
پاسخ ها
پسر خاله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
موافقم. سرعت مجاز تو جاده ها برای روز 95 و برای شب 85 کیلومتره. در بزرگراه ها 110 و در آزادراه ها 120. آمار بگیرید ببینید چند درصد تصادفات علی رغم رعایت این سرعت ها اتفاق افتاده؟ تازه مهارت راننده و رعایت قوانین یه حرفه نوع ماشین یه حرف دیگه. این سرعت ها متناسب با نوع جاده ها مشخص شده آدم که با جون خودش لج نمی کنه که بگه: حالا که جاده خرابه و ماشین غیراستاندارد پس منم خودمو به کشتن می دم!!!
اقا فقط احتياط.مني كه ميدونم سرعت بيشتر از 120براي پرايد خطرناكه چرابايد تو جاده ها ويراژبدم.
جدا از جاده و خودرو بايد قبول كنيم كه خيلي از رانندگان به ساده ترين مقررات هم توجهي ندارند و بسيار بد رانندگي ميكنن...
بیشتر جاده های فارس هم همین مشکلو داره ولی فقط جریمه میکنن مردمو
تصادف همیشه و همه جا زیاد و کم وجود دارد اگر ماشین استاندارد و به روز باشد احتمال مرگ بسیار بسیار کاهش می یابد و اینهمه غم و غصه نداریم. ماشین علی دایی با این که کیسه هواش باز نشده بود بخاطر استاندارد درست و حسابی جانشو نجات داد. تنها راه نجات هم ورود ارزان ماشین با کیفیت خارجی است تا مرگ ارزان هم وطنان کاهش یابد.
اولا زلزله اين جا 6.2 بود . يعني چند برابر قوي تر از 6 . ثانيا تعداد كشته ها بيشتر از اين حرفاست (بين 1000 تا 2000 نفر) . يعني ميشه حدود 1ماه تلفات جاده اي ....
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات