بازدید 67486

كانادا؛ كشور ملكه انگليس!

کد خبر: ۲۷۴۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۱ 23 September 2012
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

پادشاه دومين كشور بزرگ جهان به لحاظ وسعت، ملكه انگليس است كه قانون با امضا و نام او رسميت و ضمانت اجرايي پيدا مي‌كند. 

كانادا كشوري در شمال قاره آمريكاي شمالي و دومين كشور پهناور جهان است كه بخش زيادي از خاك آن به دليل سرماي هوا و نزديكي به قطب شمال، خالي از سكنه ‌است. ساختار حكومت در كانادا از پادشاه يا ملكه بريتانيا، دولت محوري فدرال، دو مجلس سنا و عوام، دولت‌هاي ايالتي و فرماندار كل كه به عنوان نماينده ملكه اليزابت (يا به طور كلي پادشاه) ايفاي نقش مي‌كند، تشكيل شده‌ است. 

رأي دهندگان كانادا و شهروندان نيز در قاعده اين هرم قرار مي‌گيرند. پادشاه كشور كانادا، ملكه اليزابت دوم است كه قانون به امضا و به نام او رسميت و ضمانت اجرايي مي‌يابد. اين كشور با دارا بودن 10 استان و 3 ناحيه توسط دولت‌هاي مستقل از هم اداره مي‌شود، كه در مجموع زير پوشش دولت فدرال قرار گرفته و كاناداي متحد را پديد آورده‌اند. 

اين كشور از غرب و شرق به اقيانوس اطلس و اقيانوس آرام و از شمال به اقيانوس منجمد شمالي و قاره شمالگان محدود مي‌شود و از جنوب و شمال غرب با ايالات متحده آمريكا همسايه‌است. 

هرچند كانادا پس از روسيه بزرگ‌ترين كشور جهان است، اما جمعيت آن تنها حدود يك پنجم جمعيت روسيه است. نزديك به 90 درصد از جمعيت اين كشور تا فاصله 200 كيلومتري مرز آمريكا زندگي مي‌كنند. نزديكي جغرافيايي اين كشور، به آمريكا سبب شده تا روابط اقتصادي كانادا و آمريكا بسيار گسترده باشد، به گونه‌اي كه آمريكا و كانادا بزرگترين رابطه اقتصادي را در جهان دارند و حجم معاملات اين دو كشور با هم از معاملات هر دو كشور ديگري در جهان بيشتر است. 

با اين حال اين رابطه اقتصادي قوي، مضراتي هم براي كانادا در پي داشته‌است. آلودگي ناشي از فعاليت كارخانه‌هاي آمريكايي در نزديكي مرز دو كشور يكي از اين مضرات است. كانادا منابع طبيعي فراواني دارد. آب و هواي آن سرد و در بيشتر نقاط قطبي است. البته آب و هوا، در بخش جنوب غربي، جايي كه شهر ونكوور در آن قرار دارد، معتدل است. 

آبشار نياگارا، عريض‌ترين آبشار جهان هم در اين كشور قرار دارد. اين كشور تا سال 1713 مستعمره فرانسه بود. در اين سال انگليس كنترل آن را در دست گرفت. در قرن نوزدهم كانادا استقلال يافت. اين كشور عضو كشورهاي همسود (مشترك‌المنافع) است. كنفدراسيون كانادا، زير تشريفات سلطنت مشروطه مرتبط با پادشاهي متحده اداره مي‌شود. 

پايتخت سياسي كانادا شهر اتاوا است، محلي كه در آن مجلس كشور و خانه فرماندار كل قرار دارد. او به صورت تشريفاتي رئيس مملكت است و به عنوان نماينده ملكه اليزابت دوم در كانادا، مستعمره سابق بريتانيا، زندگي مي‌كند. 

كانادا داراي يك نظام چند حزبي است كه در آن بسياري از روش‌هاي قانونگذاري از كنوانسيون‌هاي نانوشته و پارلمان انگليس گرفته شده است. 

رئيس كشور كانادا ملكه اليزابت دوم است و "ديويد لويد جانستون" فرمانده كل كاناداست. رياست دولت از سال 85به عهده استفان هارپر است و وزرا معمولا توسط نخست‌وزير انتخاب و از سوي فرماندار كل منصوب مي‌شوند. 

آثار بدست آمده از زندگي نخستين بوميان كانادايي كه در بخشي از اين كشور به مدت طولاني ساكن بودند و نيز بررسي‌هاي باستان‌شناسي در شمالي‌ترين بخش كشور، يوكان نشان مي‌دهد كه زندگي در آن به 26500 سال پيش در جنوبي‌ترين بخش به 9500 سال پيش برمي گردد. 

در سال 1497م(776 ش)، جان كابوت پس از رسيدن به سواحل نيوفوندلند، يك مستعمره بريتانيايي ايجاد كرد. حدود 40 سال بعد، ژاك كارتيه به دهانه رود سن لوران (در نزديكي شهر مونترال) قدم گذاشته و مستعمره‌اي فرانسوي بنا نهاد. از آن پس، مهاجران بريتانيايي بيشتر در سواحل دريا و خليج هادسن مستقر شدند، در حالي كه فرانسويان بيشتر به سوي مناطق داخلي كانادا روان شدند. در سال 1783(1162 ش)، بريتانيا كنترل بخش فرانسوي‌نشين كانادا (ايالت كبك كنوني) را نيز در اختيار گرفت. 

سيستم قضايي كانادا نقش مهمي در معرفي قوانين اين كشور بازي مي‌كند و قدرت لغو قوانين مغاير با قانون اساسي را داراست. دادگاه عالي اين كشور، بالاترين مرجع قضايي كشور است و توسط قاضي ارشد، رياست مي‌شود. نه عضو آن توسط فرماندار كل به پيشنهاد نخست‌وزير انتخاب مي‌شود. 

تمامي قضات در سطح عالي و استينافي (استاني) توسط فرماندار، به پيشنهاد نخست‌وزير و وزير امور قضايي، بعد از مشورت با سازمان‌هاي قانوني غير دولتي منصوب مي‌شوند. اعضاي كابينه فدرال، دادگاه‌هاي عالي در سطح استاني و كشوري، انتخاب مي‌كنند. پست‌هاي قضايي در سطح استاني و كشوري، توسط ديگر دولت‌مردان، انتخاب مي‌شوند. 

دادگاه عالي كانادا در اتاوا در غرب پارلمان قوانين در همه جا (به جز كبك كه در آنجا قانون مدني در نظام قضايي حكم‌فرماست)، اجرا مي‌شود. قوانين مربوط به جرم و جنايت منحصراً در اختيار مسئولين فدرال است و در سرتاسر كانادا يكي است. سازمان‌هاي اجراي قوانين، مثل دادگاه‌هاي جنايي، در هر استان به عهده يك فرد است، اما در مناطق روستايي، نظارت برعهده پليس سواره نظام سلطنتي كانادا (RCMP) است. 

كانادا به عنوان عضو اصلي ناتو (سازمان اتحاد كشورهاي آتلانتيك شمالي)است و نيروهاي متحد ارتش كانادا (CF)، شامل نيروهاي زميني ارتش، نيروهاي دريايي كانادا و نيروهاي هوايي است. تجهيزات اصلي CF، شامل 1400 وسيله؟ نقليه؟ جنگي زره پوش، 34 كشتي جنگي و 861 هواپيماي جنگي است. 

هرچند اين كشور مستعمره انگليس است ولي علاوه بر پيروي سياست‌هاي لندن، تبعيت ويژه‌اي نيز از آمريكا و رژيم صهيونيستي دارد كه نماد بارز آن در سازمان ملل و شوراي امنيت قابل مشاهده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات