بازدید 64704
پشت پرده انتخاب نشدن محمد بنا

محمد بنا، قربانی زحماتش شد!

انتخاب عبدالله چمن گلی به عنوان بهترین مربی کشتی فرنگی سال ۲۰۱۲ دنیا از سوی فیلا، آن‌ قدر غیرمنتظره بود که هفته گذشته، اهالی ورزش ایران را به شدت غافلگیر کرد. فیلا در حالی چمن گلی را برگزید که او به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان کشتی فرنگی ایران، عنوانی بهتر از چهارمی جهان به‌ دست نیاورد و این در حالی‌ است که محمد بنا در المپیک لندن موفق شد با سه مدال طلا، قهرمانی این مسابقات را به نام ایران ثبت کند.
کد خبر: ۲۷۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷ 30 September 2012
انتخاب ‌عبدالله چمن‌گلی ‌به عنوان بر‌ترین مربی‌ کشتی فرنگی سال ۲۰۱۲ جهان، انتقادات بسیاری را در جامعه مربیان کشتی ایران برانگیخت و حتی این شایبه را پدید آورد که شاید این انتخاب، بخشی از پروژه حذف محمد بنا از کشتی فرنگی باشد. از سوی دیگر، بازگشت محمد بنا به تیم ملی هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»، جالب اینکه مربی اخراجی رقابت‌های جهانی ـ که شاگردش هم از دور رقابت‌ها بیرون شد و تیمش نیز سرانجام به عنوان چهارمی ‌رسید ـ به عنوان بر‌ترین مربی سال برگزیده شد.

بنا بر این گزارش، چمن گلی در مسابقات جوانان جهان در اعتراض به نحوه قضاوت کشتی در وزن ۵۵ کیلو از داور مسابقه کارت قرمز گرفت. رافائل مارتینتی، رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) کسی نیست که در انتخاب بر‌ترین مربی جهان این کارت قرمز را نادیده بگیرد؛ افزون بر این که به مانند گذشته، فدراسیون جهانی کشتی پیش از این انتخاب به احتمال فراوان، نظر فدراسیون کشتی کشورمان را جویا شده است.

رافائل مارتینتی، رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی کشتی (فیلا) با فرستادن نامه‌ای به فدراسیون کشتی از انتخاب عبدالله چمن‌گلی به عنوان بهترین مربی کشتی فرنگی دنیا در سال ۲۰۱۲ جهان خبر داد و اعلام کرد، این جایزه در کلاس مربیگری فیلا که در روزهای یازدهم تا چهاردهم آبان در شهر ویلنیوس لیتوانی برگزار می‌شود، به وی اهدا خواهد شد.

عبدالله چمن گلی که تنها چند ماه است به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان مشغول به کار شده، توانایی‌های فنی قابل قبولی دارد و در ردیف مربیان تحصیلکرده کشتی به شمار می‌رود؛ اما نزدیک یک ماه‌ پیش نتوانست همراه با تیم ملی جوانان نتایج قابل اعتنایی در مسابقات جهانی به دست‌ آورد. تیم جوانان ایرانی حتی یک مدال طلا از مسابقات جهانی صید نکرد و با یک نقره و دو برنز و کسب مقامی چهارمی به ایران بازگشت و شگفت آن که با چنین کارنامه‌ای، او به عنوان بهترین مربی جهان در سال ۲۰۱۲ برگزیده شد.

فدراسیون جهانی کشتی در حالی چمن گلی را به عنوان بهترین مربی جهان معرفی کرد که محمد بنا پس از موفقیت خیره کننده تیم کشتی فرنگی ایران در المپیک لندن و به دست آوردن سه مدال طلا از این بازی‌ها، مقبولیت چشمگیری در کشتی جهان پیدا کرده و بیشتر مربیان و کشتی‌گیران جهان، اکنون او را به عنوان بهترین مربی کشتی فرنگی جهان ستایش می‌کنند.

انتخاب نشدن محمد بنا، ذهن اهالی کشتی را به مشکوک بودن این انتخاب کشانده و این فرضیه مطرح شده که رایزنی‌هایی از ایران با فیلا در این باره انجام و به احتمال زیاد معرفی چمن گلی از سوی برخی مقامات کشتی ایران انجام گرفته است، چرا که فدراسیون جهانی کشتی تشکیلات دقیقی ندارد که عملکرد تک تک مربیان جهان را بررسی کند و در ‌پایان، رأی به انتخاب یک مربی دهد. با معرفی چمن گلی که احتمالا از سوی برخی افراد منتسب به فدراسیون کشتی ایران صورت گرفته، این شایبه مطرح می‌شود که برخی به دنبال کمرنگ کردن نام محمد بنا و شایسته جلوه دادن عبدالله چمن گلی به عنوان جانشین او هستند.

جالب اینکه محمد بنا که موفق به کسب سه مدال طلای المپیک و قهرمانی تیمی در لندن شده، بی‌گمان شایسته این عنوان است. او در المپیک کار بی‌نظیری کرد و با پشت سر گذاشتن روس‌ها و ایستادن بر سکوی نخست المپیک همه را غافلگیر کرد.

و به این ترتیب، این شایبه هنگامی تشدید می‌شود که اطرافیان محمد بنا، همواره از تمایل نداشتن او برای ادامه همکاری با مدیران کنونی فدراسیون کشتی خبر می‌دهند. احتمالا در چنین شرایطی اهالی کشتی عبدالله چمن‌گلی را که حالا عنوان بهترین مربی جهان را یدک می‌کشد، آسانتر به عنوان جانشین محمد بنا می‌پذیرند.

به هر حال لازم است، دست اندرکاران و فدراسیون کشتی در این باره اظهار نظر رسمی کنند تا شایبه‌ها بیشتر نشود و سوءتفاهمات از بین برود.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۴
انتشار یافته: ۹۵
ها ها ها!!!
پاسخ ها
هدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
آقای چمن گلی اگه خودش انصاف داشته باشه جایزه رو به آقای بنا تقدیم میکند.
ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
صل مردم ایرانن که پیر وجون زن ومرد میدونن که بنا چه انسان بزرگیه.بنا نیازی به این پست ها یی که تاریخ مصرف دارن نداره.ایول بنا
سلام. هیچی ار ارزش ها وزحمات استاد محمد بنا تو المپیک امسال کم نمی کند .
محمد بنا دوستت داریم ( برترین مربی جهان)
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
اين راي منفي مال آقاي چمن گليه ديگه ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
اين منفي ها مال اونايي كه با ... رييس فدراسيون كشتي رابطه دارند.
zorvan
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
مهم نظر مردمه كه استاد بنا رو برترين ميدونن بقيش سياسي كاريه
چه ربطی داره؟؟ ذهن اهالی فوتبال به پولایی که می گیرن!!!! نه کشتی!!!!
این عبارت را لطفا اصلاح کنین فوتبال>> کشتی
عدم انتخاب محمد بنا، ذهن اهالي فوتبال را به مشكوك بودن اين انتخاب سوق داده
افسوس قدر نابغه هایی مثل بنا را نمی دونیم
با این وزیر ورزش ...و مدیران نا.....توقع بیشتری نباید داشت بنا دوست داریم
این رسم این ... در هر رشته ای بهترین هاشو خودش له میکنه ...
تابناک نوشتی ذهن اهالی فوتبال ! حواست هست؟!
امان از ناسپاسی
از نظر ما بنا بهترین مربی جهانه
بنا محبوب قلبهاست که زمان آن را کمرنگ نمی کند، اما عناوین در عرض یک چشم بهم زدن می توانند تکذیب شوند، حالا هرکی می خواد این عناوین را گرفته باشد.
محمد بنا یک الگوست که قامت رشیدش در همه اذهان نقش بسته حتی کسانی که اسم او را نمی دانند اما می دانند که او برای کشورش چکار کرد.
عدم انتخاب محمد بنا، ذهن اهالي فوتبال را به مشكوك بودن اين انتخاب سوق داده???
محمد بنا ثابت کرد که واقعا مربی توانمندی است همیشه در طول تاریخ ثبت شده نوشته شده و بیان شده حق خوری هست ناعدالتی هست ، ولی حق همیشه پیروز است شک نکنید.
همشه همینطور بوده اونی که بیشتر کار میکنه باید کنار برود . اما محمد بنا همیشه هست همیشه بهترین هست و بهترین می ماند.
انسانهای بزرگ دشمنان بزرگ دارند انتخاب و نظر و قضاوت مردم مهمتر از انتخاب فیلا که قطعا با غرض ورزی هم بوده هست محمد بنا نامی است معادل نام جهان پهلوان تختی در تاریخ کشتی ایران نامی که هرگز از یادها نخواهد رفت
در مرام پهلوانی حقیقی این عنوانها و انتخابها نیست که به پهلوان ارزش و اعتبار میدهد این رفتار و کردار اوست بنان در کنار دعای مادر و ملت شریف ایران همیشه پهلوان ایرانی است و امیدواریم که عجر همه کارهای نیکش را از خداوند متعال بگیرد
تيترتون رو اصلاح كنيد
بنا قرياني چي شد؟؟؟
اون با تلاش و برنامه ريزي تيم ايران رو صاحب 3 طلا كرد و تا 100 سال ديگه هم مي گن بنا هموني بود كه ايرانو 3 طلايي كرد
به هر حال یک ایرانی انتخاب شده و این مهم است هر چند آقای بنا شایسته تر هستند اما من فکر می کنم که ما باید هوشمندانه تر برخورد کنیم و شاید هدف آنها از این انتخاب اصلا ایجاد شکاف در شاکله کشتی فرنگی ما باشد که این روزها عالی کار میکنه.
بنا جان تا دير نشده از... برو . راحت .... ميدن كلي هم عزت و احترام داري . البته هميشه براي ماهم عزت و احترام داري.
قوی کشی رسم .... ایران ..
استاد بنا هميشه در قلب همه ايرانيها مثل پهلوان تختي مي ماندي دوستت داريم
البته جداي از زحمات زيادي كه آقاي بنا كشيدن و كولاكي كه در ايندوره بپا كردند بايد ديد ملاكهاي انتخاب مربي چي بوده ؟ مثلا ممكنه مدرك تحصيلي يا تعدادكشتي يا چيزهاي ديگه موثر بوده، همين كه يك ايراني برترين شده ايول داره !
عزیز برادر این اتفاق چیز تازه ای نیست .
متوسط سازی سابقه ی چند ده ساله داره تو این ...یعنی که نخبه ها بیرون گود و متوسط ها وسط گود ..دلیلش رو هم از ریاست... محترم بپرسید
مگه چمن‌گلی هم ایرانی نیست؟ از چی ناراحتین؟
راست می گه همه میدونن حق محمد بنا بود
فوتبال شما رو هم داره بیهوش میکنه ها
چمن گلی هم یک ایرانی هم قهرمان چه خبرتونه
...
هر دو مربی بسیار خوبند نه اونا همه مربیان ما خوبند
مردم دیگه نباید از سوراخ اختلاف بیانداز حکومت کن نیش بخوریم
پاینده ایران قدرتمند بزرگ با هم مردم خوبش از کردستان عراق تا اجیکستان
چون محمد چمن گلی کرد هست و اهل سقز کردستان برا همین همه ناراحتن.
واقعا متاسفم که این همه از هم دوریم
پاسخ ها
Naser
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
تو هنوز اسم چمن گلی را نمی دونی
پس چرا بیخودی نظر میدی
عبدالله چمن گلی عزیزم نه محمد!!!!!!
خلیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
من خودم کردم ولی حقیقت بالاتر از قو م و قبیله است استاد بنا کجا و دیگران مثل کورش باقری و چمن گلی کجا؟افسوس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
حواث‌ات باشه الان همه رو به چیزی متهم کردی که واقعیت نداره مواظب باش روزی باید از همه‌ی اونایی که به تبعیض نژادی متهمشون کردی حلالیت بطلبی
بالاخره هردوی این عزیزان ایرانی هستن وبرای این مرزو بوم افتخار افرینی کردن ضمن اینکه همه افتخارات رو نباید به حساب مربی خوبمون جناب آقای محمد بنا گذاشت وزحمتهای مربی فهیم وبا دانشی مثل آقای جمشید خیر آبادی رو نادیده گرفت
نگران نباش استاد بنا به زودي كليه ي فدراسيون هاي ايران به خاطر بي تدبيري مسئولين !!!! محترم!!!! كه مدام براي خود نوشابه باز مي كنند به حالت تعليق در خواهند آمد . تابناك جان مي دانم ثبت نخواهي كرد . زيرا ما از ( تابناك) گزيده شده ام .
.. هر کسی محبوب بشه .... می کنند.
نمونه هاش زیاده : علی دایی، علی کریمی و حالا هم محمد بنا.
ولی یک نگاهی به رضا زاده بندازین !!
خودتون همه چیزو متوجه میشین.
پاسخ ها
فقیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
دقیقا هرچه چاپلوستر مقام بالاتر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
رضازاده، دوستت داریم
آقای بنا بعد از المپیک و در اوج محبوبیت در بین جامعه دوستاران ورزش رسما گفت که من نمی‌خواهم دیگر مربی تیم ملی باشم دکتر احمدی‌نژاد گیر داد که تو باید برگردی الان با این بی حرمتی که به ایشان شده چرا رئیس جمهور از فدراسیون کشتی پاسخ نمی‌خواهد؟
علي كريمي رو هم دريابيد كه داره حرف حق ميزنه و چون از زبونش ميترسن دارن زير پاشو خالي ميكنن.
مقصر معمولا وزير ورزش و مديران بي .. وبي.قت و...
پاسخ ها
خلیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
دقنقاً وزیر ورزش مقصر است چون مدال شجاعت هم به کورش باقری داد و حال همه مارو گرفت
انتخاب آنها نیز ایرانی بوده
دارن آقای بنا رو هلش میدن که بزاره از ایران بره.
تابوده همینطوربوده !!!!
قضاوت درست درقلب مردم است ؟
پاسخ ها
منصورنظری سمنان
| - |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
باعرض سلام چرابایدماهمیشه اعتراض بکنیم چرامثبت فکرنمیکنیم بایدبه هرانتخابی احترام گذاشت خلاصه این انتخاب ایرانی است به این راحتی عزیزان قضاوت نکنیدخوشبین باشید
جایزه محمد بنا را پس بدهید.
استاد بنا از نظر ما بهترین مربی سال است
بنا حقش بيشتر از اينهاست. تا وزير ورزش مثل آقاي عباسي در مسند ورزش كشور باشد نبايستي پيشتر از اين توقع داشت
بياييم بين استاد بنا و آقاي چمن گلي به راي گيري مردم نگاه كنيم
با علامت مثبت به استاد بنا و علامت منفي به آقاي چمن گلي راي دهيم
خود من اولين علامت مثبت. خواهشا بقيه هم مشاركت كنيد.
ما همه خوب می دانیم که چمن گلی یکی از بهترین مربیان دنیا می باشد چرا کسی به ایشان که در این راه پیر شده است تبریک نگفته؟ کاک عبدالله ما به شما افتخار می کنیم کور باد هر که نتوان دید.
آقای بنا زحمت زیادی کشیده حقش خورده شد
اولا به خاطر انتخاب اقاي چمن گلي كه يك ايراني هست خوشحاليم ع ولي انصاف و جوانمردي را چه كنيم كه استاد بنا با سه طلاي با ارزش المپيك ايران را جاودانه كرد.
اینطور تاختن به یک ایرانی واقعا درست نیست. من خیلی به آقای بنا افتخار میکنم.اما از اینکه یه ایرانی بهترین شده خوشحالم. فرقی نمیکنه اسمش چی باشه. چمن گلی ، بنا دوستون داریم.
چون از قهرمانی ایران در المپیک ناراحتند، چشم ندارند محمد بنا را ببینند
پاسخ ها
خلیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
من فکر می کنم وزیر ورزش یک کرد می باشد
(مسئولان) هر کاری بخوان باید اون بشه حتی اگر غلط هم باشه ول کن بابا ..که خیلی وقته ..!!
جالب بود
به این میگن جامعه نخبه کشی..
فیلا دیگه کیه که بخواد بهترین مربی رو انتخاب کنه
چرا الکی شلوغش میکنید..طبق قوانین فیلا یک مربی برای 2سال پشت سر هم نمیتونه انتخاب بشه..باید خوشحال باشیم که یک ایرانی انتخاب شده..
دوستان توجه داشته باشند كه سال قبل و قبل از اينكه طلاهاي المپيك بدست بياد " محمد بنا " از طرف " فيلا " بعنوان برترين مربي جهان انتخاب شد بنابراين فيلا قبل از ما به توانايي هاي محمد بنا پي برده . پس اتخاب " چمن گلي " نيز بدون حساب و كتاب نبوده و حتما شايستگيهايي داشته كه از ديد فيلا پپپنهان نموده و شايد براي ما هم مشخص شود شبيه به محمد بنا .
هميشه تو ايران همين بوده
محمد بنا برای همیشه در تاریخ ایران خواهد ماند و با افتخار از نام برده خواهد شد چه به عنوان بهترین مربی جهان انتخاب شود چه نشود.
کشتیهای خوب عبدالله چمن گلی را فراموش نمی کنیم و همینطور پیروزیهای بزرگ محمد بنا را !
کردها را دوست داریم چرا که ایرانی ترین قوم ایرانند و از بازیهای پشت پرده افراد حقیر بیزاریم !
مقاله کینه ساز و دشمن ورزش
را نباید چاپ کرد .
هدف این مقاله فقط دشمنی با کشتی است .
البته كه اين نمونه اي از تقدير و استفاده از نخبگان به سبك ايراني است!
یعنی چی؟خب چمن گلی هم یک ایرانیه،مهم ایرانه نه افراد
محمد بنا برای همیشه در تاریخ ایران باقی خواهد ماند و همواره با افتخار از او نام برده خواهد شد چه به عنوان بهترین مربی انتخاب شود چه نشود. چرا که همه می دانند او بهترین مربی کشتی فرنگی ایران و جهان است.
چمن گلي هم هموطن ماست غريبه كه نيست اگر يك خارجي را انتخاب مي كردند خوب بود؟
با این سو تفاهم ها جیزی از ارزشهای بنا کم نمیشه و بنا هم بیدی نیست که از این بادها بلرزه ،خوی پهلوانی اجازه اینکار رو به بنا نمیده ؟بهتره آقایان فدراسیون کشتی نفوذی های خودشون رو شناسایی کنند و طردشون کنند.
اقای چمن گلی هم جزو خوبان است ولی در مقام مقایسه وبازده اخرین اوردگاه بنا بهتر است چیزی که همه دیدیم .... انکار نتوان کرد موفق باشند
من که شوکه شدم.
آقایان چمن گلی و بنا اینو بدونید که بدخوا زیاد دارید و از این اتفاق میخوان برای جدایی و ایجاد شکاف بینتون استفاده کننده به نظر ما ایرانیها هدو شما مربی های برتر جهان هستید موفق باشید
ايران تنها كشوريه كه تو دنيا همه چيزش بر اساس روابطه نه ضوابط درود بر محمد بنا
مهم اینه که مردم میدونن استاد بنا بهترینه نظر بقیه اهمیت نداره
استاد محمد بنا ، آقاي خاص كشتي ايران اينقدر بزرگ هست كه با اين مسائل كوچيك نشه ، انتخاب نشدن وي به عنوان برترين مربي مسلماً به دلايل ورزشي نيست .
مهم نیست .وقتی بنا در قلب ایرانی ها یک اسطوره بی بدیل است دوستت داریم استاد بنان .تا ابد در دل ما بی رقیبی
خارجيبا ندونن به ما ثابت شده بهترين مربي دنياست
چرا جنبه نداری الان چون عبدالله چمن گلی کرد هست این حرفا هست انتخاب فیلا به خیلی گزینه ها ربط داره این مقاله از بیغ اشتباه هست تبناک میدونم جرات چاپ نداری مثل همیشه
بنا=باتختی واقعا حقشوخوردن
بنا اسطوره است در جهان.هیچکس در دنیا با این امکانات نتوانسته این شاهکار را بنماید .
ممن با نظر اقا محمود كاملا موافقم
mmbbb
بلایی که سر عبد ولی آوردن میخوان سر بنا هم بیارن
نوچه جریان انحرافی ( خطیب ) مقصر اصلی است جالب اینکه آقای چمن گلی لطف خدا می داتست ولی مردم ایران آگاه تر از این حرفهای می باشند .
فيلا حمين طوري تصميم نميگيره چمن گلي به راستي بهترين مربي جهان هست وميمونه
محمد بنا نه تنها از نظر ما که از نظر دنیا هم بهترینه
بنا تو قلب هر ایرانی جا داره این عنوانها فراموش میشه واین جایزها محبوبیت نمی یاره اگر یک حساب معرفی کنید من یک میلیون میریزم به حساب بنا البته اصلا قابل ایشان را نداره
مجمد بنا باید افتخارکنه که یک مربی کاردان وتجصیکرده ومتخصص در کشتی که خود بنا میداند که تنها کسی که رقیبش کسی نیست بجز عبدالله چمن گلی اتفاقا"کسانیکه معترضند که بنا به اونا خط میده همه مربیان وقهرمانان هم میدانند چمن گلی چهره ای نام آشنا برای دنیای کشتیست چون تمامی شاگردان اکنون بنا ساخته وپرداخته دست چمن گلی است
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری