بازدید 122651
به بهانه اعلام نتایج آزمون دکتری سال ۹۱؛

قبولی در دکترای بهترین دانشگاه‌های ایران بدون کنکور و آزمون!

تا کنون به گوشتان خورده که تحصیل در مقطع دکترا، آن هم در دانشگاه‌های سراسری برای برخی افراد خوش‌شانس (بخوانید رانت‌خواران!) بدون کنکور شدنی است؛ کسانی که بدون هیچ سنجش علمی، مجوز تحصیل در مقطع دکترا در بهترین دانشگاه‌های کشور را می‌گیرند!
کد خبر: ۲۷۵۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۲ 02 October 2012
تا کنون به گوشتان خورده که تحصیل در مقطع دکترا، آن هم در دانشگاه‌های سراسری برای برخی افراد خوش‌شانس (بخوانید رانت‌خواران!) بدون کنکور شدنی است؟

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که برخی از فارغ‌التحصیلان مقطع کار‌شناسی ارشد برای پذیرش در مقطع دکترا  ـ و غالبا به دنبال کسب مجوز ورود به هیأت علمی دانشگاه‌های گوناگون و استخدام شدن ـ ‌گاه مجبور می‌شوند روزهای بسیاری را به خواندن منابع گوناگون امتحانی صرف کرده و حتی آزمون‌های دسته‌بندی شده مؤسسات آموزشی را هم تجربه کنند، هستند کسانی که بدون هیچ سنجش علمی، مجوز تحصیل در مقطع دکترا در بهترین دانشگاه‌های کشور را به دست می‌آورند.

این ماجرای عجیب از آنجا آغاز می‌شود که پای مقوله پیچیده‌ای مانند بورسیه به ماجرا باز شده و مسائل پیش نیازی مانند کمبود متخصص، ارتقای سطح علمی و... مطرح می‌شود؛‌‌ همان دلایلی که از دیرباز مطرح بوده و سنگ بنای راه‌اندازی بورس‌های تحصیلی در مقاطع گوناگون شده است.

البته در این روش، بورس و الزامات آن تنها به مانند دستاویزی کار می‌کنند؛ به این صورت که برخی متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکترای تخصصی که از قضا در آزمون سراسری دکترا پذیرفته نشده و اگر خلاف آن بود، نیازی به بورسیه و روش‌های عجیب و غریب اختصاص آن برای «دکتر» لقب گرفتن احساس نمی‌کردند! و چه بسا دانشگاه‌های نوع غیر دولتی را هم در دسترس نداشته باشند، به «بورس دوره‌ دکترای تخصصی خارج از کشور» متوسل شده و در ادامه کنکور سراسری را به سخره می‌گیرند.

به عبارتی بهتر، «دستورالعمل اعطاءی بورس» به گونه‌ای تدارک دیده شده که هیچ پیش شرطی مبنی بر به دست آوردن حد نصاب خاصی در آزمون و یا حتی صرفِ شرکت در کنکور دکترا هم در آن دیده نمی‌شود تا همواره به این روش، برخی از متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکترا بتوانند حتی بدون شرکت در آزمون گزینش علمی، مثل کنکور سراسری، کاندیدای دریافت بورسیه تحصیلی و اعزام به خارج از کشور شوند.

تا اینجای کار با اتفاق عجیبی روبه‌رو هستیم که شاید سرشار از غلو بوده و باورناپذیر هم به نظر برسد، چراکه سخت است باور کنیم در شرایطی که هر ساله شمار بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل در دکترا در روزهای خاصی از سال با یکدیگر رقابت کرده و برای کسب آمادگی پیش از رقابت، هزینه‌های بسیاری (مادی و معنوی) متقبل می‌شوند، ممکن است فردی بدون تحمل اندک التهابی در این مقطع پذیرفته شود؛ بنابراین، اگر این ماجرا حقیقی است، چرا همه متقاضیان به سراغ این روش نمی‌روند؟


آیا امثال فردوسی پور که در کنکور دکترا شرکت می‌کنند، خبر دارند که می‌تواند با گرفتن بورسیه تحصیل در خارج کشور و تبدیل آن به داخل، در دانشگاه‌های معتبر داخلی ادامه تحصیل دهند؟!


شاید بد نباشد، پیش از اینکه درصدد پاسخ به این پرسش برآییم، به سراغ دستورالعمل اعطای بورس رفته و کمی آن را تجزیه و تحلیل کنیم:

این دستورالعمل از پنج ماده تشکیل شده که در ماده نخست، به شرایط عمومی داوطلبان دریافت بورس پرداخته و از مواردی مانند: ایمان و اعتقاد به اسلام و نظام جمهوری اسلامی، تقوا، وابسته نبودن به احزاب و گروه‌های ملحد و محارب و... برشمرده تا در ادامه به شرط سنی و حداقل معدل متقاضی در مقاطع پایین‌تر هم برسد.

با گذر از این شرایط، به ماده دو دستورالعمل رسیده و از دیدن تنوع در شرایط اختصاصی شگفت زده می‌شویم؛ شرایطی که دارا بودن یکی از آن‌ها برای بررسی پرونده کافی بوده و داوطلب را تا مرز مرحله گزینش اعزام پیش خواهد برد.

با نگاهی به این بخش از دستورالعمل، درخواهیم یافت که قانونگذار به دنبال مشمول شدن طیف گسترده‌ای از متقاضیان بوده است، وگرنه چگونه می‌شود که بر خلاف بندهای ابتدایی که سه رتبه بر‌تر دوره کار‌شناسی ارشد و یا دانشجویان نخبه کشوری را مستحق دریافت بورس می‌دانند، در بندهای بعدی به مواردی مانند «دارا بودن دست‌کم یک مقاله چاپ شده در مجلات علمی ـ پژوهشی داخل یا خارج کشور در زمینه‌های علمی مرتبط» رسیده و در پایان، به مواردی کلی و حتی مبهم مانند «ارائه پیشنهاد سبک‌های هنری کاربردی» اشاره کرده و از «افرادی که دارای سوابق برجسته در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و ایثارگری هستند» نام می‌برد؟!

بدین ترتیب کسانی که مشمول ماده یک و دو شده و احتمالا شمارشان اندک نیست، باید برای اعزام (ماده سه دستورالعمل اعطای بورس) واجد شرایط خاصی بوده و به عبارتی بهتر، گزینش شوند؛ مواردی مانند قبولی در مصاحبه علمی و تخصصی، به دست آ‌‌وردن حد نصاب نمره زبان، پذیرش، ویزا، وثیقه و... .

اینجاست که فارغ از گزینش‌های عقیدتی و مسائل مرتبط با آن، پای مسائلی مانند سلیقه گزینش کنندگان به میان آمده و حتی به رتبه داوطلب در آزمون سراسری اشاره‌ای هم نمی‌شود تا شاید به این وسیله نتایج کنکور سراسری برای وزارتخانه متولی برگزاری آن، محترم شمرده شده و شایبه دریافت بورسیه توسط کسانی که در کنکور شرکت هم نکرده‌اند، مرتفع شود.

اکنون کافی است تا اوضاع نابسامان بازار ارز و لغو سهمیه ارز دانشجویی را هم در این ماجرا دخیل کرده تا پیشنهاد‌های عجیب و غریبی مانند تحصیل گزینش شدگان اعزام به خارج در دانشگاه‌های کشور مطرح شده و نوعی قبولی در مقطع دکترای تخصصی و در موازات با کنکور سراسری کشف شود!

ماجرا هنگامی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم این رخداد در سال‌های گذشته و به راه‌های گوناگون در حال وقوع بوده و تاکنون عده‌ای هم بدین شیوه ـ که بر خلاف کنکور سراسری، نظارت خاصی بر آن نبوده و مستنداتی مبنی بر رانت‌خواری در آن به دست آمده) دکتر لقب گرفته‌اند!



دستورالعمل گزینش دانشجویان بورسیه و بررسی نتایج عملکردی وزارتخانه متولی این امر، بستری فراهم ساخته که برخی با استفاده از آن خود را در زمره پذیرفته شدگان مقطع دکترا گذارده و ‌گاه به این روش در معتبر‌ترین دانشگاه‌های داخلی را به روی خود گشاده می‌یابند، چراکه شاید مثلا نوسانات ارزی، تغییر سیاست‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا حتی کسر بودجه و به دنبال آن، دیرکرد در اعزام هم سبب شود که بورسشان تبدیل به داخل شده و رویای تحصیل دکترا در بهترین دانشگاه‌های کشور برایشان محقق شود؛ درست همچون ماجرای چند روز گذشته که خبری مبنی بر پذیرش بدون کنکور برخی چهره‌های کشوری (با آوردن نام!) در مقطع دکترای دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد تا رئیس این دانشگاه در پاسخ به ابهامات پیش آمده، از عملکرد کاملا قانونی (!) زیر مجموعه تحت مدیریت خود دفاع کرده و بگوید: «این افراد به همه دانشگاه‌ها رفته‌اند و وارد دانشگاه علامه هم شده‌اند».

تلخ‌تر اینجاست که در ادامه، آقای رئیس روش‌های موجود برای پذیرش دانشجوی دکترا را این گونه برمی‌شمرد: «برای پذیرش دانشجوی دکترا در تمام دانشگاه‌های کشور سه روش وجود دارد؛ بورسیه وزارت علوم، آزمون دکترا و استعداد درخشان»!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۱۴
انتشار یافته: ۴۱
به اين مطلب اضافه کنيد اونايي رو که با توصيه نامه دانشجوي دکتري ميشن
هییییییییییییییییی
واسه همینه که ما دکترای داخل رو بوسیدیم گذاشتیم کنار

منتظر ورود به دانشگاه بیسواد نیستیم
اینه که مردم اینقدر فردوسی پور رو دوست دارند چون همیشه با مردمه و دیگران .......
هر کسی که فکر می کنه این خبر فقط یک شایعست بگه تا من دونه دونه براش مثال بیارم ...
کشوری که رانت به حوزه علم آن وارد بشه دیگه کارش تمومه مطمئن باشید.
بنده حداقل در محل كار خود با كثيري از افراد دكتراي عمومي كه بدون هيچ آزموني در دانشگاه هاي ارمنستان صرفا ثبت نام كردند و بعد بدون دردسر تبديل به داخل آن هم دانشگاه تهران با معدل خيلي پايين دانشگاه آزاد البته براي كشور مصيبت بزرگ است
سلام این سوال برای من نیز پیش آمده یکی از آشنایان که هر ساله حتی مجاز هم نمی شد امسال به یکباره در یکی از بهترین دانشگاه های کشور پذیرفته شد
در صورتی که شاید فقط یک ماه وقت برای خوندن گذاشته بود
ایشون اقداماتی واسه رفتن با خارج از کشور هم کرده بودن ولی بیکباره در بهترین دانشگاههای ایران قبول شدن
حالا سوال من اینه چه فرقی بین یه دانشجوی که واقعا خودش تلاش می کنه و یه دانشجوی که شاید از نظر مالی و اشنایی قویتر باشه هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
زندگی ، کار ، تحصیل در ایران براساس 2 اصل پول و پارتی .
جانا سخن از دل ما گفتی، من خودم دانشجوی بورسیه وزارت علوم در کشور استرالیا هستم. متاسفانه اینجا آدم عده ای را میبینه که حتی یک مقاله کنفرانسی هم ندارند و بورس دکترای وزارت علوم شده اند. بعضی ها حتی فارغ التحصیل دانشگاه آزاد هستند. اینها را میشناسم که به قول خودشون با تلفن آقای دکتر فلانی، بورسیه گرفتند. بعد هم به هر زوری اینجا یک دکترا میگیرن و میشن استاد دانشگاه. پشت این موضوع، آقایان کلی فلسفه میچینن که این کار به نفع مملکته ولی من نمیدونم که واقعا این کار مصداق حق الناس هست یا خیر؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
آخر اگر یک نفر تو دانشگاه آزاد درس خوانده باشد دلیل یر این است که سطحش از دانشگاه دولتی ها پایینتر است!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
مثلا فارغ التحصیل دانشگاه آزاد چشه؟ بیسواده؟ یه منفی میزنم
بنام خدا
احتراماً آيا فساد شاخ و دم دارد كه شما نمي بينيد .
بي عدالتي شاخ و دم دارد كه شما نمي بينيد.
آيا شما شك داريد كه كثيري از ثروتمندان اموالشان آلوده است و از رانتها استفاده مي كنند
آيا دانشگاه هاي ما بايد رانتي شوند و به ريش نظام بخندنند بگونهاي كه دلسوزان هاج و واج بمانند و سخني براي دفاع نداشته باشند
آيا نظام ولايت فقيه و عدالت اينگونه است
شايد شما بتوانيد به ما مقداري فهم و شعور حداقل قرض بدهيد اگر فعم و شعور را هم رانتي ننموده باشيد.
با سلام
در رشته حقوق خصوصی دانشگاه علامه شخصی پذیرفته شده است که در هنگام اعلام قبولی وی در دکتری، هنوز پایان نامه خود در کارشناسی ارشد را دفاع نکرده بود جالب آن که فرد مزبور در کنکور سراسری حتی مجاز به انتخاب دانشگاه هم نشد یعنی نخستین مرحله را هم نتوانست طی کند اما به لطف رانت خواری....!!!!!!!!!!!!!!!
تابناك الحق كه گل گفتي رانت خواران اينم يك نوع رانته تا نور چشميها و از ما بهتران به راحتي عنوان دكترو يدك بكشند و ديگه ترسي از قلابي بودن مدركشون نداشته باشند.
عجب سخاوتی، البته فقط برای خودی ها! دارا بودن فقط یکی از شرایط فوق؟
همة شرایط بالا را میتوان یکجا تحصیل نمود، مشروط به داشتن پارتی معتبر.
من هم اول نمیدونستم ولی با دکتر شدن یکی از دوستام با این روش دیگه مطئن شدم که این کار هم انجام میشه ولی خیلی ناعادلانه است
بورس بنیاد مستضعفان هم مشکوک است لطفا پیگیری کنید.
بنده به دلیل مشکلات مالی حاضر شدم پایان نامه یکی از اشخاص مذکور رو انجام بدم. بماند که ایشون الفبای موضوع پایان نامه خودشون و هم نمی دونست. جند روز پیش تماس گرفتن که بنده در مقطع دکتری بورس گرفتم. در حالی که ایشون هنوز تا به امروز 10 مهر دفاع نکردند. ایشون از طریق رانت پدرشون توانستند بورس بگیرند. و امسال بنده نیز به دلیل نداشتن بند پ در مصاحبه رد میشویم.
کلا سیستم مشکل داره. هدف از بورس خارج این هست که در رشته هایی که در داخل کشور مقطع دکترای آنها وجود ندارد تعدادی استاد تربیت شود. وقتی که اینها می توانند در داخل کشور تحصیل کنند پس چه نیازی به بورس خارج هست؟
متاسفانه این بورس خارج راه میانبری شده برای قبولی در دوره دکترای داخل. (بورس خارج داخلی !!)
و جالبه که بعد از انکه بورس را گرفتن در انتخاب دانشگاه کاملا دستشان باز هست و هر دانشگاهی دست گذاشتند پذیرش می شوند.
من خودم کلی از اینا رو سراغ دارم...خواستید بگید تا بگم مسئول گزینش سلیقه ای شون هم کدوم استاد کله گنده بوده!!!!
یکی از کارمندای قراردادی دانشگاه کاشان که در کنکور دکترا حتی مجاز هم نشد با واسطه آقای ........ بورس خارج از کشور گرفت و حالا تبدیل به داخل کرد و امسال در دانشگاه اصفهان قبولش کردن
تابناک این مقالت خیلی عالی بود
سلام.دست رو دلمون گذاشتی داغ دلمون تازه شد.بی خود نیست که این همه ادم به ظاهر دکتر(البته با احترام کامل به دکترهای واقعی) در مسند کار هستند وکشور توی هیچ زمینه ای پیشرفت نمیکنه. اخه همشون متخصصصصصصصصصصصص هستند توی رشته هاشون.
حق خوری در پوست و جان ما هست. هر کسی حق بخورد روزی حقش خورده می شود. این قانون طبیعت است. پس زیاد نگران نباشید.
ت ابناک سلام ساعت خواب. در وزارت بهداشت این افراد زیاد هستند و فارغ التحصیل شدند و هیئت علمی شدند. جگر دارید پیگیری کنید مخصوصا در وزارت بهداشت از این نوع دکتر الکی ها زیاد داریم.
نتيجه اش چند سال ديگه ميشه جامعه پر از دكتر بيسواد!
پاسخ ها
overactive
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
یاد سریال مرد هزار چهره مهران مدیری افتادم!

اون قسمتی که همه دکتر بودن سر میز شام همه همدیگرو دکتر صدا میزدن قاطی پاتی شده بود!
فقط كافي يه نگاه به وضعيت علمي اساتيد بندازيد. بخدا بعضي هاشون از دانشجوهاشون علم كمتري دارند
از ماست که بر ماست. دنیا دارد ایران را رصد می کند و مسئولین خود را بخواب زده اند. سقوط رتبه علمی دانشگاههای ایران نتیجه این عمل مسئولین می باشد.
چرا از کنکور ارشد داخلی امیر کبیر نمیگین که به جای شهریه پارسالی 700 هزار تومنی شد تومن 950 هزار تومن و متغیر 100 هزار تومنی رو بعد از امتحان کرد 200 هزار تومن یعنی 10 واحد بگیری میشه حدود سه ملیون تومن
لطفا نظرتون رو مطلق ننگرید. بنده مثال نقض این نوشتار هستم. رتبه عالی در کنکور سراسری، مصاحبه تخصصی آنچنانی، ارائه مدارک و مستندات لازم، گزینش عقیدتی و سرانجام اخذ بورس دکترای خارج وزارت علوم
البته بماند که بنا به دلایلی انصراف داده و بیخیال شدم!!!!
دکتر بچه درد میخورد وقتیکه با علم در جنگیم
خدا را شکر بالاخره یکی پیدا شد این حرفا رو به گوش همه برسونه ... مدتها است که از این دور زدن ها دیده میشه ولی هیچکس که چیزی نمیگه بلکه به همدیگه پیشنهاد هم میکنن که از این روش استفاده کنید! و چقدر دیده میشود که تنها با یک نامه و توصیه نامه یکنفر دانشجوی دکتری میکنن و یکنفر از زندگی میندازن... ای چه چقدر سخته زندگی و کار تو همچین سیستمی ....
دم شما گرم با این مقاله..
من کسی را میشناسم که بورس جذب هیئت علمی دانشگاه شریف شده (از طرف وزارت علوم) و حالا بورس اعزام به خارجشو تبدیل به داخل کرده.. برای مصاحبه ورود به دکتری هم به دانشگاه شریف و تهران رفته اما رد شده... چطور فردی که یک دانشگاه به عنوان دانشجوی دکتری قبولش نمی کنه قراره بدا بیاد تو همون دانشگاه هیئت علمی بشه!!!!!!!!!!!!!! جل الخالق....
کارمند اداره دولتی هستم که رئیس اداره تمام پروژه پایان نامه کارشناسی ارشدش رو داده دختران بیچاره ای که به صورت شرکتی جذب شدند انجام بدن، به این امید واهی که با مساعدت مدیر اداره قراردادی بشن!
طرف اصلا خودش نمیدونه موضوعش چیه! چون استاد راهنماش هم از اقوام و دوستان نزدیکشه!
خود گوید و خود خنددو خود مرد هنرمند است!
سلام من دانشجوی دکتری یو پی ام مالزی هستم الان دانشکاه اصفهان مرا پذیرفته بعد از مصاحبه. خالا اذعان می دارند من باید 40 میلیون باید پرداخت کنم من هم همچین پولی ندارم نهایتا مجبورم درسم را رها کنم با توجه به اینکه همه دروسم هم اونجا با نمره Aپاس کردم هیچ درسی هم نپذیرفتن از من. درضمن همسر جانباز 40% هستم و بنیاد هم می گه هیچ هزینه ای را تقبل نمی کند چه کنم من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
چطور پول برا مالزی بوده برا دانشگاه نیست@!
منم یه نفرو میشناسم تو یکی از دانشگاههای ترکیه در س میخوند 2سال پیش دکتراشو به دانشگاه تهران منتقل کرد!!!
بند 10 این آیین نامه علت اصلی تخلفات بود
چون بعدا به شرایط اضافه شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان