خوانده می‌شوید:

نفت و گاز، ما را پیشرفته کرده یا عقب نگه داشته است؟!

عموما مردم یک جامعه به داشتن کشوری با منابع طبیعی غنی افتخار می‌کنند؛ اما همیشه هم این گونه نیست و گاه، منابعی چون نفت و گاز آفت پیشرفت یک جامعه می‌شوند و برخی فراتر رفته و بر این باورند که منابع طبیعی، مردم یک کشور را نفرین کرده و مانع پیشرفت کشور شده‌ است؛ اکنون نظر شما چیست؟ آیا نفت و گاز، عامل توسعه نیافتگی جامعه ایرانی است؟! این گزارش با دیدگاه‌های شما تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۲۷۹۷۷۲
|
۲۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷ 20 October 2012
|
31689 بازدید
|
ایران در میان کشورهایی که دارای بیشترین منابع نفت هستند، چهارمین جایگاه را از آن خود کرده است و همچنین رتبه دومین کشور دارای بیشترین منابع گازی جهان را در اختیار دارد.

به گزارش «تابناک»، کشور ما با دارا بودن نزدیک ۶۸ نوع ماده معدنی، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه، در جایگاه ‌پانزدهم کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی و همچنین یکی از مهمترین تولید کنندگان مواد معدنی جهان به شمار می‌آید؛ اما با همه این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، به مانند بسیاری از کشورهای با منابع طبیعی سرشار، رشد اقتصادی چشمگیری ندارد و به نسبت منابعش توسعه‌یافته نیست.
البته توجه داشته باشید که توسعه‌یافتگی یک مفهوم نسبی است و اینکه گفته می‌شود ما به اندازه منابعمان توسعه یافته نیستیم، به این معنا نیست که کشور توسعه‌یافته‌ای هم نباشیم.

از سوی دیگر، رشد اقتصادی پایین‌تر کشورهایی با منابع طبیعی گسترده نسبت به دیگر کشورها، تناقضی است که به پدیده «نفرین منابع» شهرت دارد و شاید بر اثر عوامل گوناگونی پدید آید که یکی از مهمترین آنها، پدید آمدن دولت رانتیر در کشورهای صاحب منابع است؛ دولت رانتیر، دولتی است که درآمدهای خود را از فروش محصولاتی به دست می‌آورد که زحمتی برای آن نمی‌کشد؛ مثلا نفت استخراج و آن را خام فروشی می‌کند.

در دولت رانتیر به دلیل تسلط دولت بر منبع درآمد، هیچ گاه آمار دقیقی از میزان درآمدهای دولت به دست نمی‌آید و نهادهای حسابرسی در این گونه کشورها، همواره مدعی‌اند که میزان درآمد واقعی کشور مشخص نیست. به همین دلیل نیز در چنین جوامعی، میل به فساد و قانون‌گریزی در حد بسیار بالا دیده می‌شود و هر از گاهی، افشاگری‌های کلان اقتصادی در این گونه کشورها انجام می‌شود.

از سوی دیگر، دولت‌های رانتیر چون برای به دست آوردن درآمد به مردم وابسته نیستند، تصمیمات مهم سیاسی و اقتصادی خود را با کم‌توجهی به شرایط مردم و جامعه می‌گیرند؛ بنابراین، منافع دولتمردان و شرایط ذهنی آنان است که جامعه را اداره می‌کند، نه میل و نیازهای مردم و جامعه. در چنین جوامعی، دولت مستقل از مردم و جامعه است و کمترین میزان نفوذپذیری از مردم و جامعه را دارد. شکل ساده شده این که «دولت کار خود را می کند و مردم هم کار خود را».

اما این سخن تازه‌ای نیست که بسیاری «نفت» را آفت پیشرفت ایران می‌دانند. ناپایداری درآمد، استقراض بیش از اندازه، فساد، نبود اقتصاد چند بعدی و پدیده خودمختاری اقتصادی و ... از مهمترین آفت‌هایی است که در اثر وفور این منبع خدادای در ایران پدید آمده و مانع پیشرفت اقتصاد ما شده است.

* اکنون پرسش اینجاست:
به نظر شما، نفت و دیگر منابع خدادای، تا چه اندازه در پیشرفت نداشتن اقتصادی ما موثرند؟

* و این که تا چه میزان می‌توان این منابع را در راستای پیشرفت کشور به کار بست؟

* آیا همه کشورهای پیشرفته، منابع خدادادی کمی دارند، یا آن که منابع خود را در راستای توسعه‌یافتگی به کار برده‌اند؟ آیا می‌توان مدل این کشورها را برای ایران هم شبیه‌سازی کرد؟


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۳۰۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
خدا کاش نفت را به ما نمیداد....در عوض سختکوشی آسیای شرقی ها و آرامش اسکاندیناوی ها و همت آلمانی ها را به این کشور میداد....
پاسخ ها
خوشتیپ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
موافقم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
من هم طبیعت سرسبز اروپا که بین همه به طور مساوی تقسیم شده رو اضافه می کنم
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دوست عزیز اولا خدا را برای همه نعماتی که به ملت ایران داده باید شکر گزار بود دوما سختکوشی و آرامش وهمت دستمایه زحمات مردم یک کشور است و خداوند به ما اختیار داده تا با جهد به آنچه میخواهیم برسیم.
اگبر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
اگر نفت نداشتیم حال و روزی مانند افغانستان داشتیم
حاااااامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
كاش هم نفت را ميداد هم همت وسختكوشي
اولبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مخالف!
mohammad
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دوست عزیز نگو اگر نفت نداشتیم مثل افغانستان بودیم. اگر وضع به همین منوال پیش برود تا چند سال دیگر باید بچه هایمان را برای تحصیل و گردشو کار به افغانستان بفرستیم و پولمان را به افغانی تبدیل کنیم که ارزش ان حفظ شود.
ما به سرعت به قهقرا میرویم و انها یواش یواش دارند راه زندگی و پیشرفت را پیدا میکنند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
خداوند نفت و گاز را به ما داده درسته. اما آیا برای ما استفاده میشه ؟ ترکیه را ببینید هیچ منبع طبیعی ندارد اما او کجا و ما کجا؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
سر سبزی اروپا حاصل فرهنگ آنهاست که آشغال نمیریزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مگه هر كس نفت و گاز نداره سختكوش و آرام و بلند همته؟ ديگه اينكه درسته كه خدا به ما نفت و گاز داده ولي مگه سخت كوشي و همت كردن رو هم خدا بايد به ما بده؟ مگه ژاپني ها و كره‌اي‌ها سختكوشي رو از خدا گرفتند؟ ما به جاي اينكه بكوشيم، تمام مشكلات رو به گردن خدا مياندازيم كه مثلا اگر خدا فلان كار رو كرده بود چطور ميشد. گويا ما در اين دنيا هيچكاره‌ايم و هر بلايي كه سر ما مياد يا از طرف خداست و يا از طرف شرق و غرب و استكبار جهاني.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
با اين وضع مديريت منابع اگر همين پول نفت هم نمي امد تو مملكت كه همه رو به قبله بايد ميشديم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
عزیزان فکر می کنید بهای نفت و انرژی همین است که امروز مشاهده می کنید؟ این بها نوعی استعمار جدید است که از طریق کشورهای خودفروخته و تحت سلطه عربستان و کویت و امارات و... صورت می گیرد. ضمنا فکر نکنید که کشورهای اروپایی و آمریکا از روز اول که بوجود آمدند ثروتمند و صنعتی بودند. در آمریکا و اروپا 300 از نیروی کار مجانی استفاده شد(برده داری) و غیر از این تمام منابع کشورهای جهان از اندونزی و چین و ایران و هند گرفته تا آمریکای لاتین راهی اروپا شد. و آمریکا با توجه به غارت سرزمین وسیع سرخپوستان و چاپ دلار بعد از جنگ جهانی به بزرگترین اقتصاد تبدیل شده. آمریکا بزرگترین اقتصاد است من هم قبول دارم. اما بزرگترین بدهکار دنیاست. و ضمنا وارد کننده ترین. چرا اقتصاد آمریکا صادر کننده ترین اقتصاد دنیا نیست؟؟؟؟ و با این تفاسیر چرا بزرگترین اقتصاد دنیاست؟؟؟ جواب: چاپ دلار. بعد از جنگ جهانی کشورهایی که بازنده شدند در قبال کاپیتولاسیون و عدم استقلال سیاسی و همچنین عدم مشارکت در اداره جهان(مثل حضور در شورای امنیت) اجازه حیات دوباره یافتند تا آلمان و ژاپن امروزی ساخته شود....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
کشور هایی مثل آمریکا و ... نیز منابعی چون نفت و گاز دارند ولی بواسطه مدیریت و درایت آنچنان قدرت اقتصادی و سیاسی پیدا کرده اند که این منایع را در جهت توسعه و قدرمتمندی بیشتر استفاده می کنند...
نکته مهمتر نیز که منفعت دولت و ملت یا حکومت و مردم در رابطه متقابل می باشد ...
مخلص کلام حرف و سخن بسیار است ولی ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
تا 100 سال آينده كه نفت داريم وضع ما بهتر از اين نخواهد بود
هم خودمون دنبال پيشرفت نميريم
نه نفت خورا مذارن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دیگه چی می خوایی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
مشکل ما این است که نفت و گاز در دست دولت است. ما هم مثل آمریکا باید نفت و گاز را خصوصی کینیم و در عوض دولت از آنها بهره مالکانه یا مالیات بگیرد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
خدا را شکر که نفت و گاز و منابع زیر زمینی داریم وگرنه این ملتی که انصاف و صداقت و نوعدوستی و تلاش برای خدمت به همنوع و کشورش را فراموش کرده و فقط به فکر شعار دادن و منافع شخصی خودش است ، از گرسنگی مرده بود
خدا را شکر که بنده شناس است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
نفت و گاز هم ما رو هم دنيا رو هم طيبعتو محيط زيست رو هم اقتصاد رو هم . . . . . كرده بد جوري هم كرده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
نفت و گاز به خودی خود چیزی خوبی است. اما وقتی خوب است که کشور از لحاظ سیاسی و فرهنگی و مطبوعاتی کشوری آزاد و لیبرالی باشد و فقط در این فضا است که مردم و بخش خصوصی با سختکوشی و تلاش میتوانند کشور را آباد کنند. متاسفانه ما فقط 10 سال سابقه خصوصی سازی داریم و یک 20 سالی طول میکشد تا آثار آن مهیا شود. در ایران تا الان نفت و گاز و درآمد سرشار آن صرف گروکشی و خودخواهی های سیاسی شده است و یک عقیده خاص بر مردم حاکم شده و خلاقیت و پویایی را از مردم گرفته است. پول نفت نباید صرف اقتدار گرایی و سنت گرایی افراطی شود. بلکه باید صرف زیر ساخت هایی شود که بخش خصوصی معمولا پولش آنقدر خرد است که نمیتواند به آن بخش ها وارد شود. خلاصه کلام اینکه نفت و گاز خوب است ولی به شرطی که همراه آن به عموم مردم آزادی فرهنگی و اقتصادی داده شود تا با استفاده از آن فضای خلاقانه کشور را پیش ببرند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
نفت خوب است ولی وقتی تمام پول آن زیر نظر سلطه ارگان هایی در کشور است که از مردم رای مستقیم نگرفته اند مفسده بر انگیز میشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
نفت و گاز یه موهبت هستن مثل الماس توو آفریقای جنوبی یا چوب توی برزیل یا ... . این ما هستیم که میتونیم از یک فرصت حداکثر استفاده رو بکنیم یا اینکه برعکس یک فرصت رو تبدیل به تهدید کنیم.
همین کشورهای عربی که خیلی وقتها ما خودمون رو ازشون سرتر میدونیم، با این نفت و گازی که دارن تونستن رفاه و آرامش رو برای کشور و مردمشون بیارن و برعکس، عراق راهی رفته بدتر از ایران.
به نظر من این کمال ناشکری هست که از به ما یه فرصت عالی داده شده ولی ما خرابش کردیم، حالا اون رو مقصر میدونیم!!!
پاسخ ها
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
کلاً مردم خاور میانه مردم بی لیاقتین. فک نکنم کسی شکی تو این موضوع داشته باشه. اگه نفت تو این بخش نبود الان همشون برده بودن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
رفاه و آسایش نه رفاه و آرامش!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
موافقم. مثلا نروژ، امریکا و کاندا هم نفت دارند. روسیه هم که کشور اول تو ذخایر گازه. اما اونا چطور از این موهبت خدایی استفاده می کنن؟؟؟؟
تازه ما خوزستانیها به جز همه ضررهایی که اشاره شده ضررهای زیست محیطی خیلی زیادی رو هم تقبل می کنیم!!!!
ناشناس
|
Iraq
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
این چه حرفی است؟!! بجای شکر خدا الان باید اینو بگیم؟ اگر ما نتواستیم خوب مدیریت کنیم حالا باید اینو بگیم؟ منطورتان چی است؟ الان که دیگه نفت و گازمان را نمیخرن باید بگیم بد شد که دارای این ذخایر بودیم؟؟
آریا ایران نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
داشتن نفت مثل داشتن پدر پولدار بی مسئولیت است که باعث میشود فرزندان او دنبال کسب و کار نباشند .
ضمنا اگر عامل پیشرفت نفت بود ژاپن میبایست یک کشور فقیر باشد .
پاسخ ها
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
من کلی بچه پولدار می شناسم که باباشون پولدار بوده و با پول بابائه واسه خودشون کسب و کار راه انداختن و الان از باباشون بیشتر پول در میارن. پس پدر پولدار می تونه خیلی خوب باشه اگه آدم باهوش و با پشتکار باشه.
رستم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
عزیز من نفت وگاز یه هدیه خداست به ملت ایران .اماهیچگاه مدیری لایق نداشته.اگه درصد سال اخیر رو نیگا کنیم پول نفت همیشه به تاراج رفته . اگه این پول مدیریت میشد الان ایران یه بهشت بود نه یه کشور پر از........اگه نگم بهتره. ناشکری نکنید فقط دعا کنید امثال امیر کبیر متولی نفت ایران بشن نه ادمایی که نمیتونن حتی یه شهر رو مدیریت کنن.
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
فرق ژاپنی ها با ما این است که مردم آنها طی سالها توسعه فکری و فرهنگی پیدا کرده اند. در کشور ما به جای اینکه با پوله نفت برروی توسعه فرهنگی مردم سرمایه گذاری شود. اسباب بازی، موز و ... برای مردم آورده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
در کشور ما هیچ کدام.
پیشرفت به شرط ها و شروط ها
سعید
|
Australia
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
چه ربطی به نفت و گاز داره؟!
انگلیس هم نفت دارد آمریکا ، کانادا
ما ایرانی ها ملتی تنبل و درغگو هستیم و این ربطی به نفت ندارد. ژن ما ایرانی ها خرابه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
دمت گرم . اصل مطلب همين بود كه گفتي . مربوط به ژن مونه .
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
یک مثال استفاده عقلانی و هوشمندانه از نفت کشور نروژ است که دارای بالاترین در امد های سرانه است و بالاترین رفاه را در جهان دارد و بطوریکه میگویند انقدر ذخایر ارزی دارد که سود سالانه ان از در امد نفتی انها بیشتر است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
سعيد آقا حرفت درسته ولي ما ايرانيها دروغگو و تنبل نيستيم بلكه دروغگوها و تنبلهامون كاره شدند.
ناشناس
| United States |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
بله، کلاً اگه خاور میانه از دنیا حذف می شد بهترین خدمت به بشریت صورت می گرفت.بیشترین مشکل هم بی فرهنگی همه کشورای منطقس. نیگا کنید، کدوم کشور و تو چه زمانی یه دونه کار سودمند برای بشر انجام داده تو این خاور میانه آخه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
me too
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مشکل از ژنمون نیست مشکل اینه که در جوامعه پیشرفته یک باهوش را مسئول خنگها می کنند تا باهوشه باعث پیشرفت اونا هم بشه اما در کشور ما یه خنگ رو مسئول باهوشا میکنن تا باهوشا هم در جا بزنن
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
قطعا ناشکری از نعمتی که خدا به انسانها داده باعث بدبختی آنها خواهد شد!! نفت و گازو ... داریم خدا را شکر ، بهتر است بگوئیم خدیا در کنار اینها به ما فرهنگ بالا ، عقلی سالم و مدیرانی لایق که به فکر مردم و نه به فکر جیب خودشان هستند عطا بفرما!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
خدا مغز رو داده عقل رو باید خودت بدست بیاری...بدبختی ما اینه که همچی رو از خدا میخوایم در حالیکه خدا ابزار کار رو داده و گفته برو دنبالش.
مثل اینکه من بیل و کلنگ داشته باشم و بشینم کنار رودخونه و دعا کنم :
پروردگارا آب این رودخانه را به پای درختان ما برسان ، الهی آمین. خدایا دشمنان مسلمین را نابود بفرما ، خدایا قلب نازنین آقا امام عصر را از ما راضی و خشنود بفرما.
خب اگه قراره همه کارها رو خدا انجام بده پس ما اینجا بـــــــــــــــــــوقیم؟
پناه بر خدا.
ضعف ما تلاش و توکل ماست.
agah
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
ماتمام مضرات برخورداری از این منابع خدادادی را داشته ایم ولی نه منافع آنرا مثل کشورهای مشابه درک کرده ایم(بر سرسفره مردم و نه بعضی)! نه توانستیم به فکر آیندگان باشیم ومدیریت کنیم! خلاصه از زمین و زمان ماندیم.
پاسخ ها
محمد ج
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
آقا جوش نزن، فعلا نفت هست تا 50 سال دیگه، بذار بفروشیم و بخوریم، بعدش هم خدا بزرگه (فکر می کنم تحلیل بسیاری از دولتمردان هم همین باشه!)
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
قطعا ناشکری از نعمتی که خدا به انسانها داده باعث بدبختی آنها خواهد شد!! نفت و گازو ... داریم خدا را شکر ، بهتر است بگوئیم خدیا در کنار اینها به ما فرهنگ بالا ، عقلی سالم و مدیرانی لایق که به فکر مردم و نه به فکر جیب خودشان هستند عطا بفرما!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟