بازدید 21333
خوانده می‌شوید:

ما زیادی زرنگیم یا زیادی تنبلیم؟

مثال‌های گوناگونی از قانون‌گریزی، تنبلی، دور زدن سیستم، و فرار از مسئولیت هست که ما آن را نوعی زرنگی می‌دانیم و حتی به عنوان یک ارزش در نظر برخی‌ دانسته می‌شود. به نظر شما، این رفتار رایج در میان ما، ناشی از زرنگی بیش از اندازه ماست یا نشان از تنبلی ذاتی ما دارد؟ نظر خود را در این باره با ما در میان بگذارید؛ این خبر با دیدگاه‌های شما تکمیل می‌شود.
کد خبر: ۲۸۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۳ 07 November 2012
جمله معروفی است که از کارمندهای ادارات یا دیگر کسان زیاد شنیده‌ایم ـ شاید شما هنوز آن را نشنیده باشید ـ و آن این است که «ادای کار کردن را درآوردن، سخت‌تر از خود کار کردن است». در این زمینه، مثال‌های فراوانی است که همه از بریم.

به هر حال، هر کدام از ما، یا بخشی از بدنه بروکراتیک ناکارآمد اداری هستیم یا روزی در این حلقه گرفتار آمده‌ایم؛ اما این را بگذارید کنار آن که بسیاری از ما در اظهارنظرهای جمعی‌مان از هر سه جمله، یک جمله را با عبارت «ما ایرانی‌ها...» آغاز می‌کنیم و در بسیاری از این سخنان که «ما ایرانی‌ها را خیلی زرنگ می‌دانیم» و شاهد مثال آن، یا ایرانی‌های شاغل در ناسا هستند یا زرنگی‌هایمان برای دور زدن سیستم ـ حال هر سیستمی که باشد ـ است.
و خلاصه آن که بسیاری از ما، کلاه گذاشتن بر سر سیستم، دور زدن قانون و فرار از زیر بار مسئولیت را زرنگی می‌دانیم.

* آیا تاکنون شما با این مشکل برخورده‌اید یا خیر؟

* به نظر شما، این مشکل راه چاره‌ای دارد؟

* اگر بخواهید منصفانه خود را نقد کنید، خود شما تا چه اندازه مصداق این زرنگی‌ها هستید؟

* چه میزان موافق این موضوع هستید که این دست قانون‌گریزی، دور زدن سیستم و فرار از کار زرنگی است و تا چه میزان موافقید که این دست امور، ناشی از تنبلی ذاتی ما ایرانی‌هاست؟

* و نکته بعدی این که آیا این دست زرنگی ـ یا تنبلی ـ ویژه ایرانی‌هاست، یا آن که در جوامع دیگر هم دیده می‌شود؟

نظر خود را در این باره با ما در میان بگذارید. این خبر با دیدگاه‌های شما تکمیل می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۹۳
انتشار یافته: ۱۵۰
فکر می کنیم خیلی زرنگیم غافل ازینکه دودش تو چشم خودمون می ره با این رویه تا صدسال دیگه پیشرفت نمی کنیم که هیچی پسرفت هم خواهیم داشت.
پاسخ ها
فاضل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
یعنی میخواید بگید که ما دروغ میگیم متمدن ترین ملت جهان هستیم در حالیکه برای بهبود اوضاع جهان نقشه میدیم؟!!
افسوس بر شما
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
منفی دادم چون نظرت فاز منفی میده و فقط منفی نگری تو نظرات به چشم میخوره که نشان از نوعی افسردگی در بین افراد داره، منظورم بیشتر نظرات پایینه نه فقط نظر شما توهین به نظرتون نشه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
خب این موردی که از بچگی به ما یاد میدن که باید زرنگ باشی والا کلات پس معرکه س و این حرفا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
فرض کنید تو جاده چالوس توی ترافیک گیر کردین. چند تا ماشین از جاده خاکی کنر گذر با زرنگی رد می شوند. این آینه تمام نمای فرهنگ ما شده است (متا سفانه) و نمیدانم چرا امیدی به بهبودش ندارم.
متاسفانه تنبل هستیم و از آن بدتر راه های گریز از کار و قانون را زرنگی میدانیم و باز از آن بدتر افرادی راکه به قانون احترام میگذارند و احساس مسئولیت میکنند را .... فرض میکنیم.
تو چی فکر می کنی تابی؟زرنگی یا ...؟
خدا نیامرزد باعث بانی این رفتارها که از دولتین کارگزراینها شروع و نهادینه و در دولت اصلاحاتی ها تثبیت شد !!!!
بازناکی این رفتار را اربابان شما نهادینه کردند ...
پاسخ ها
علی بابا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
آخه هیچکی ندونه فکر میکنه دولت شما چقدر مسئولیت پذیر و قانونمدار ماشاالله........
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
ما ایرانی ها همش دنبال مقصریم،اینم بخاطر تنبلیمونه ..چون نمیخواییم پاسخگو باشیم ..
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
نه که الان دولت شما خیلی بر شرایط بازار مسلطه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اتفاقا در اوج بی صداقتی ها و قانون گریزیهای امروز، چقدر دل آدم برای صداقت و راستگویی های آن دوره تنگ میشه.
با توجه به آنكه از ابتدا در كشور ما به نحوي آموزش و تدرس مي‌شود و توي گوش بچه‌ها مدام خوانده مي‌شود كه ما معادن و نفت داريم و كشور ما سرشار از منابع خدادادي است اين روي تلاش ايراني‌ها تاثير مي‌گذارد يعني با خود فكر مي‌كنند ما كه داريم چرا به دنبالش باشيم در حالي كه در كشورهايي مثل ژاپن اينطور نيست. مشكل قانونگريزي از آن رو گسترش يافته كه اگر فرض كنيم فردي بخواهد قانون را رعايت كند و به اين سوي گام بردارد و در منش روزمره خودش رعايت كند چون مي‌بيند كساني كه نظم و رويه و قانون را رعايت نمي كنند زيادند و از سوي ديگر همين‌ها سريعتر و بي دردسرتر به نتايج مطلوبشان مي‌رسند و پس از آن نيز هيچكس نيست يقه آنها را بگيرد مسلما او نيز به همين سمت متمايل شده و اين منش را در پيش مي‌گيرد.
پاسخ ها
علی بابا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
واقعا موافقم، میدونستین تو ژاپن جزو اولین درسهایی که به بچه ها یاد می دن نداشتن منابع آنها نسبت به بقیه دنیاست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
با علی بابا مخالفم
نخستین درسی که به ژاپنی ها در مدرسه می دهند، میهن پرستی، بهتر بودن تولید ژاپنی به بقیه دنیا و مشتری مداری است.
تازه چه کسی گفته ژاپنی ها منابع ندارند؟
هنر بزرگ ما فدا کردن موفقیت جمعی و بلند مدت در پای منافع زودگذر شخصی است.
تو کشور خودمان دور زدن هر کاری که به نوعی برای بدست آوردن پول بیشتر و راحت تر باشه نوعی زرنگی تلقی میشه..
متاسفانه فرهنگ غلطی جا فتاده است که به سختی میتوان تغییر داد..
مثال آنهم همین که تو اداره کمتر کار کن و حقوق کامل خودتو بگیر نمونه بارز هستش که باعث میشه خیلیها از زیر کار شانه خالی کنند.
ما ایرانیها اگر 50 درصد ژاپنیها یا کشورهای غربی دربرابر کار خود احساس مسئولیت داشته باشیم خیلی از نظر پیشرفت از اونا جلوتر بودیم اما امان از .......
پاسخ ها
محمد از کرمانشاه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
ما اگه 50 درصد اونها احساس مسئولیت بکنیم تازه نصف اونها پیشرفت میکنیم.
اینم یکی دیگه از توهماتی است که فکر میکنیم ایرانیها خیلی ویژه هستند.
همه این ها ناشی از فقر فرهنگی بسیار وخیمی است که جامعه ما بدان گرفتار است. متاسفانه ما امروزه فقط به فرهنگ غنی گذشته خود افتخار می کنیم ، درحالی که امروزه در همه زمینه ها عقب افتاده هستیم. باید باور کرد که هرگز به اندازه کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه کار و فعالیت نمی کنیم و از زمین و زمان انتظار داریم جلوتر باشیم.
راه حل این مشکل در واقع فرهنگ سازی و آموزش بسیار جدی است که بسیج تمامی امکانات و همت مردم این سرزمین و مسئولان را می طلبد.
باور کنید از نظر فرهنگی امروزه بسیار عقب هستیم. نه از فرهنگ غنی گذشته چیزی به یاد داریم و نه از فرهنگ اسلامی و آموزه های عالی آن چیزی برای عرضه داریم.
زرنگ بازی میخوای بدونی چیه ؟ 1 ساعت تو خیابون های تهران رانندگی کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
البته همونهائی که مثلا با زرنگی از دو تا ماشین رد میشن، شرایط ترافیکی رو بدتر می کنن و نتیجه اش این میشه که هممون از جمله اون آقایون زرنگ تو ترافیک گیر می کنیم. بنابراین این افراد، احمقهائی هستند که احساس زرنگی می کنن. در مورد سایر مسائل هم همینطوره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
بابا تو تهران خداییش خیلی با فرهنگن! طعنه نمی زنم، هم بازاریش با معرفته و هم رانندگیشون بهتره، ما تو شرق کشوریم جای ما اصلا فرهنگ رانندگی وجود نداره و در اجتماعش هم وضع بهتر نیست
هیچکدام - ما سر خورده ایم و برای همین همیشه به دنبال راه میان بر یا گریز هستیم و بس .
عرض شود از انجا که ما عادت نداریم هر چیزی را از راهش حل کنیم سعی میکنیم با دور زدن موقتا مشکل را بر طرف کنیم غافل از اینکه ان مشکل هم دور میزنه و اینبار چنان بر سرمون میکوبه که تا مدتها گیج میزنیم.
روشی که دولت مردان کشورمون هم سال هاست که این شیوه را در پیش گرفتند و امروز ضربات سنگین ان تو سر مردم فرود میاد.اندکی فکر می باید.....کرد.
اگر به گذشته دور خود نگاه کنیم متوجه می شویم که این همه پیشرفت و هنر با تنبلی بدست نمی آید . اما در زمان قاجار و پهلوی که به مردم القا می شد که صنعت مختص غربی هاست وایرانی ها توانایی کارهای بزرگ را ندارند به مرور فرهنگ تنبلی در مردم شکل گرفت. البته اوایل انقلاب و دوران جنگ تغییرات زیادی در فرهنگ مردم ایران شکل گرفت اما اکنون با توجه به عدم توجه مسئولین به قانون ها و عدم برخورد مناسب با تخلفات دستگاهای دولتی کشور و عدم اجرای صحیح قانون از هر منظر ، مردم نیز علاقه زیادی به قانون نشان نمی دهند و قانون گریزی را زرنگی می دانند.چه در ادارات چه در رانندگی وچه حتی در صف نان . . .
پاسخ ها
اقا مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اخه کدوم پیشرفت؟ اگه نفت کشف نمیشد و پهلوی اول هم نبود که ما حالا از افغانهای سال 2000 هم عقب تر بودیم عزیزم.
البته افغانستان داره از ما جلو میزنه و تا چند سال دیگر باید برای کار بریم اونجا.
این افاده در کردنها و منم زدنهای ما از هر افتی بالا تر است.
اگر هم افتخاری هم مال کورش و داریوش داشتیم که حذفشان کردیم.
آنچه که در کشور ما رخ داده است جایگزینی و وارونه شدن ارزشها است. بعنوان مثال:
در همه جای دنیا احترام به قانون یک ارزش است. و دروغگویی یک ضد ارزش. اما در کشور ما احترام به قانون، مانند حرکت بین خطوط یا رعایت مقررات رانندگی، به ضد ارزش تبدیل شده است. و وقتی پلیس ما را متوقف می کند آنگاه سیل دروغ است که برای فریب پلیس به او تحویل می دهیم.
ايراني همانطور كه گفتيد خيلي زرنگ است و همين زرنگي او باعث شده است كه همگي
راه دور زدن قانون را ياد گرفته اند و وقتي هم ضعف مديريت قضايي چاشني آن شود مي شود : هر دم از باغ بري مي رسد
تازه تر از تازه تري مي رسد
ملت بدی هستیم، بیخود جبهه نگیریم، قبول کنیم، یکیش خود من.
ما خیلی ساده ایم که هر کسی میتواند با افکار خود ما را گول بزند و هر کسی می اید هندوانه زیر بقلمان جا میدهد و ما هم باور میکنیم تا الان گول خورده ایم و منبعد هم گول این سیاست بازان را خواهیم خورد
این یک فرهنگ است که از عومل متعددی ریشه و پیوند گرفته ، فرض کنید هم اکنون در زمانی زندگی میکنیم که مغولها بر ایران حاکم اند ( صدها سال پیش ) در آن مقطع هر کار خلاف قانون ، یه زرنگی همه کس پسند شمرده می شده و تداوم آن...
زرنگ نیستم لذا تردشده هستم!!!
ویلٌ للمطففین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
فارسی می نوشتی حداقل بدونم چی منظورته
ما نه زرنگیم و نه تنبلیم بلکه بی فرهنگیم.
بی فرهنگیمون هم ارث قاجار هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
یکی از خصوصیات زشت ما همین است.خودمان فرشته ایم و باقی خواسته اند ما به این شکل در بیاییم.
سواستفاده از زرنگي است
در سیستمی که من کار میکنم ابتدا کسانی که تازه وارد کار میشوند خوب کار میکنند بعد میفهمند حقوق همه یکسان است وفقط پستهای بالایی حتی اگر بی سواد هم باشند بهتر حقوق میگرند انگیزه شان برای کار کمتر میشود به تدریج بی خیال میشوند و وارد فاز تیتر شما ..... اما در تهران کارمندها از همه جا بهتر حقوق میگیرند و کمتر کار میکنند چند باری که ماموریت بودم تهران فهمیدم که آره بابا این پایتخت نشین ها زیادی زرنگند اگر نه میرفتند شهرهای دیگه و راحت تر حداقل از شر ترافیک اما از کارمندهای صدا وسیما که هر روز جلوی چشم 60 میلیون .....تنلی میکنند تا وووو
پاسخ ها
navid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
این نوع تنبلی ها و از زیر کار در رفتن ها در شرکت های دولتی کاملا طبیعی هستش. چون مهم نیست که کار انجام بشه یا نه . مهم حقوق هستش که دریافت میشه پس برای چی خودشون رو خسته کنن؟
سهراب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اکثر کسانی که در تهران به استخدام اداره ها در میآیند و کارمند میشوند از شهرستان به تهران مهاجرت کرده اند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اها . حالا متوجه شدم اقا سهراب . پس همه مشکلات از شهرستانی ها است و تهرانی ها همه زرنگ ، باهوش ، با فرهنگ ، باسواد و کاری هستند و این شهرستانیها امار انجا را هم خراب کرده اند !!!!!! بابا بیخیال .زشته . حیف این اسمت نیست ؟
فقط ادعای آدامای با فرهنگ و زرنگ را داریم. مثل یه آقازاده ای می مونیم که همش داره به باباش پز میده و ما ایرانی ها، همش داریم به فرهنگ غنیمون پز میدیم ولی اصلا بهش عمل نمی کنیم
فساد اداری، اقتصادی، امنیتی، قضایی و ... که هر روز هم در حال افزایش هست راه را برای هر به اصطلاح زرنگی یا رفتار بر خلاف مقررات را باز کرده و هموارتر می کند.
من و عده اي ديگر ، كارمند صرافي بانك خصوصي شده بوديم . برايشان حسابي كار مي كرديم ، حتي روزهاي جمعه
اما با تغيير كادر مديريت ، مدير عامل جديد چشم ديدن افرادي را كه زياد كار مي كردند و حرفه اي بودند نداشت .
همه ما را اخراج كرد و عده اي كارمند نا كار بلد و كارنكن جايگزين كرد .
حتي عضو هيئت مديره صرافي را كه بسيار كاردان بود ،‌مجبور به استعفا كرد
پاسخ ها
كارمند اخراجي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
من با شما همكار قديمي موافقم
مرا از اخراج كردند ، به اين دليل كه كار بلد بودم و مي ترسيدند از كارشان سر در بياورم
من فکر می کنم تنبلی همراه با نادانی باعث ایجاد مشکل شده است. در ایران اگر زرنگ هم پیدا شود نمی داند که چکار باید بکند. مشکل اصلی ما مدرک داران بی سواد است. اگر کسی کاری بلد باشد و مشغول آن شود می بینید که نه تنها تنبلی فراموش می شود بلکه کار پیشرفت هم می کند. شوق ایجاد یک چیز جدید یا تولید جدید باعث از بین رفتن تنبلی می شود اما دانش ایجاد تولید جدید وقتی نباشد فرد بیکار می شود و نتیجه آن عادت به بیکاری است. یعنی تنبلی
!!!چه رسم جالبی است

...محبتت را می گذارند پای احتیاجت …
...صداقتت را می گذارند پای سادگیت …
...سکوتت را می گذارند پای نفهمیت …
...نگرانیت را می گذارند پای تنهاییت …
...و وفاداریت را پای بی کسیت …
!!!و آن قدر تکرار می کنند که خودت باورت می شود که تنهایی و بی کس و محتاج...



...آدم ها آن قدر زود عوض می شوند …

آن قدر زود که تو فرصت نمی کنی به ساعتت نگاهی بیندازی...
...و ببینی چند دقیقه بین دوستی ها تا دشمنی ها فاصله افتاده است
با تشكر از موضوع بحث خيلي جالبتان. اين امر شايد علت اصلي تناقضات كنوني اجتماع ما است كه يك سري با وجود هوش و تجربه و همت فراوان چندان تمايلي به زرنگي هاي رايج اجتماعي ندارد و به تعبيري سر به لاك خود فرو برده اند. و از طرفي يك سري ديگر تلاش دارند تو همه چيز به قول خودشان يك زرنگ بازي ايجاد كنند كه عمده آنها افرادي با اشكالاتي در هوش، شخصيت، رفتار و... مواجه هستند. به راستي اين افراد به اصطلاح زرنگ اين چنين كه به خود مي بالند ، چرا به راستي در كار و زندگي خود موفق نيستند و نه تنها در بازي هاي پر مشكل خود دست به گريبانند بلكه اجتماع را هم با مشكل مواجه ساخته اند. به قول قديمي ها آتش هر قدر شعله ورتر باشد خودش را بيشتر مي سوزاند و بقيه را گرم مي كند.
متاسفانه معنی اصلی لغات رنگ باخته، اگر با هر روشی سر مردم کلاه بذاری زرنگی. اگر ساده و صدیق باشی بی عرضه ای.
وقتی قانون مندی و قانون مداری از طریق آموزش مستمر و پایدار نهادینه شود افراد آن گونه که شایسته است رفتار خواهند کرد .اما وقتی در جامعه جایگاهی برای قانون و اجرای صحیح و بدون اغماض آن یاوجود ندارد یا ضعیف است و روابط بر ضوابط ارجح است رانت خواری و دور زدن قانون و پارتی بازی و انواع دغلکاریها و به اصطلاح زرنگی ها با توجیهات متفاوت شکل میگیرد و در این شکل گیری مسئولیت اصلی متوجه حاکمیت است .زیرا انسانها محصول محیطی هستند که درآن زندگی می کنند و هیچ عکس به شکل مادر زاد تنبل یا زرنگ و دزد و خلافکار نیست
به نظر من نخست اینکه همه ی ما مجبور به رفتن سربازی هستیم. تو سربازی هم بیشترین چیزی که به کار می آید دور زدن و از زیر کار در رفتن است. از این رو خیلی خوب یاد می گیریم چه گونه از پس این کار برآییم اونجا اگر دور نزنی نفر آخر صفی و همه بارها رو دوشته پس زرنگ باش.
دوم: اینقدر دیگران را خنگ و احمق نپنداریم. ژاپنی ها، غربی ها یا بقیه حتی این ترک های دم گوش گربه ی خودمون، با کوشش، دانش و سرمایه گذاری به این جا رسیدند. تولید کننده ما به دنبال گرفتن ارز دولتی و فروش آزاد آن است. بدون تولید. وارد کننده به دنبال وارد کردن بنجل ترین جنس های چینی است.
دانش ما دانش 70 سال پیش اروپا و آمریکاست.
اگر می بینیم که یک روز می گن فلان ایرانی مدیر یک قسمت از ناسا است مطمئن باشیم 100 ژاپنی، 50 ترک، 20 آلمانی تو ناسا مدیرند علت اینکه اخبار آنها اینجا نیست چون به ما ربطی ندارند.
کمی به خودمان بیاییم.
نظرات جالبی بود، ولی می تونیم بگیم مثل خود من حداقل 50% از افراد تو محل کارشان به جایی اینکه به کارشان برسن در حال کامنت گذاشتن و دور زدن کارشان بودند!!!
سواستفاده از زرنگي است
من در منطقه ای از مرکز مشغول به کار هستم. از اعتیاد بیداد مردم این منطقه که بگذریم ، تنها چیزی که توجه هر انسانی را به خود جلب می کند تنبلی سرسام اور و بیخیالی این مردم است. با وجود اینکه بیکاری در کشور بیداد می کند به هر حال کارخانه ای در این منطقه زده شده است . نسبتا حقوق و مزایای خوبی هم دارد اما تنها چیزی که در ایجا پیدا نمی شود نیروی کار است. از یکی پرسیدم می گفت در سرتاسر این استان مردم در همین حد که بخور و نمیر داشته باشند کافی است و نیازی به تلاش و کار نیست.ضرب المثل معروفی دارند که ((جوش مخور )). حقیقت امر این است که جدای از این منطقه مردم ما تن پرور شدند و حاضر نیستند مقداری سختی بکشند گو اینکه تمام کشورهای پیشرفته شب و روز تلاش می کنند از جمله ژاپن.
با سلام
خدمت شما عرض کنم قانون گریزی در ایران خیلی پیچیده است من چند نمونه خدمت شما عرض میکنم .اول اینه هرکه بخواهد قانون را رعایت کند باید تاوانش را بدهد یا بهتراست بگویم هزینه آنرا باید پرداخت کند .شما تا حالا یک مامور راهنمایی و رانندگی را دیده اید که پس از مشاهده مدارک بگویید بفرمایید تشریف ببرید محال است بدون جریمه رانه شوید . تا حالا شده به شهرداری برای انجام کاری بروید بدون دردسر موفق شوید امکان دارد .من خودم با توجه به رعایت تمام موازین جهت انجام کاری به شهرداری مراجعه نمودم پس از چند روز نزدیک بود سر از دادگاه دربیاورم که با مشورت یکی از آقایان باپرداخت مبلغی همه مشکل حل شد . و مسایل دیگر. اینه چرا قانونگریز هستیم بخاطر اینه که مجبور هستیم وگرنه هیچ قانونی برای رسیدگی اعمال قانونی ما نیست .انسان ها همه مثل هم هستند چه درایران چه در خار ج از ایران این سیستم های کارآمد است که باعث می شود همه به آن احترام بگذارند .وگرنه جرایم شدید فقط شکل خلاف راعوض می کند
میدونم خودشون رو زرنگ میدونند در خالی که تنبل هستند از لحاظ فرهنگی هم ما ایرانیا مشکل داریم
کاش خطبه 41 نهج البلاغه علی (ع) را بخوانیم و به آن ایمان داشته باشیم
پاسخ ها
خطبه 41 نهج البلاغه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اى مردم وفا همراه راستى است، كه سپرى محكم‏تر و نگهدارنده ‏تر از آن سراغ ندارم. آن كس كه از بازگشت خود به قيامت آگاه باشد خيانت و نيرنگ ندارد. امّا امروز در محيط و زمانه‏اى زندگى مى ‏كنيم كه بيشتر مردم حيله و نيرنگ را، زيركى مى‏ پندارند، و افراد جاهل آنان را اهل تدبير مى ‏خوانند. چگونه فكر مى‏ كنند خدا بكشد آنها را چه بسا شخصى تمام پيش آمده اى آينده را مى ‏داند، و راه‏ هاى مكر و حيله را مى‏ شناسد ولى امر و نهى پروردگار مانع اوست، و با اينكه قدرت انجام آن را دارد آن را به روشنى رها مى‏ سازد، امّا آن كس كه از گناه و مخالفت با دين پروا ندارد از فرصت‏ ها براى نيرنگ بازى، استفاده مى‏ كند.
امیرالمومنین (ع)
آقا زرنگی چیه ما اگه به وظایف خود در هر جایگاه و پستی عمل کنیم گلستان میشه. اگه به مال حلال اعتقاد داشته باشیم این کارا زرنگی نیست ما حرام خوردن .به امید روزی که هر ایرانی کار خودشو به خوبی و با کیفیت دلسوزانه انجام بده
1-سیستم اداری و بوروکراسی ایران قدیمی و کهنه شده است با توجه به پیچیدگی جامعه امروزی و اینکه تمام عرصه های زندگی اجتماع(فرهنگی-سیاسی- اقتصادی-خانوادگی و .....) در هم تنیده بوده و تغییر کوچکی در هر یک بقیه عرصه ها را نیز تحت تاثیر خود قرا میدهدبازسازی و نوسازی سیستم اداری بسیار حائز اهمیت است.باید ببینیم دیگران چگونه بر این مشکلات فائق آمده اند از آنها ایده بگیریم و.......
2--قوانین ما شفاف نیست و قابل تفسیر به شکل های مختلف است.

3-حکومت می خواهد همه را داشته باشد در صورتی که ادامه این شکل کار در مملکت همه را از دست میدهد
3-جوبدبینی و عدم اعتمادغالب شده لذا هر کسی فکر میکند که باید از راه های غیر متعارف مثلا بحقش برسد
4- تنبلی نیز مزید بر علت است جون راه های قانونی و درست نیاز به پیگیری و تامل و صبر و حوصله دارد.
وقتي دولت كسري بودجه اش رو از محل افزايش قيمت ارز و طلا جبران ميكنه و خيال ميكنه زرنگه ؛ !!!!!!
پس ما هم ؛ يه جورايي زرنگيم
هر چند نقش افراد مهم است اما مهمتر از ان مدريت حاكميت است در غير اين صورت اشخاصي هم كه براي قانون احترام قايلند براي اينكه كارشان پيش برود مجبورند قانون را زير پا بگذارند
همین ایرانی ها در خارج از ایران به خوبی کار میکنند. پس مشکل از ما ایرانی ها نیست. مشکل از نبود سیستم است.
منظورم از سیستم لفظ مقدسی است که شامل فکر کردن، برنامه ریزی، دیدن تمامی جنبه ها، بهینه سازی، قانون گذاری و ..... است.
شما سیستم بساز، آنوقت ببین ایرانی چه میکند!!
وقتي دولتمون ؛ براي مردم ، زرنگ بازي در مياره ، ميطلبه كه مردم هم ، همون روش دولتشون رو در پيش بگيرن .
مصداق واقعي زرنگ بازي را در رانندگي ما ميتوان ديد
در توان و قدرت ذهنی وجسمی هر ایرانی دیده می شود که از هر مرحله از زندگی خود می تواند با سرافرازی قد علم کند و به مردم جهان نشان دهد که ما ایرانی ها همانطور که مدعی تمدن عمیق بشریت هستیم همانطور در عمل مان نشانگر خواهیم بود لذا بهتر است از این پس به اهداف نگریست و از همین لحظه دست از هرگونه اشتباهی برداشت و به پیشرفت ایرانمان وطنمان دستی برسانیم که این مساوی با پیشرفت شخصی هر فردی در جامعه همیشه ایرانی خواهد بود (یا علی)
ما هرچي زرنگ باشيم ، به گرد پاي دولت زرنگمون نميرسيم !!!!!!!!!!!!!!!!!!
دور زدن قانون و فرار از واقعيت زرنگي نيست خيانت و سوئ استفاده از موقعيت ايجاد شده است و هر چقدر بيشتر شود آتش آن دامان همه را مي گيرد . و پيش از همه دامان خود زرنگ زاده را خواهد گرفت ولي متوجه نيست چرا كه هر سر بالائي يك يرا زيري به دنبال دارد يا هر بلندي يك پستي
با سلام
اگر اين فرض پايه را بپذيريم كه اصل حداقل كوشش براي همه انسانها صادق است همه مردم دنيا در انجام كارهاي خود حداقل كوشش را انجام ميدهند ولي آنچه جامعه متمدن را از جوامع بدوي كه افراد فقط سودهاي كوتاه مدت خود را ميبينند ولو به ضرر بقيه حضور و اعمال قانون است به همين دليل وقتي در جامعه اي قانون يا اجراي آن كمرنگ مي شود افراد بر اساس ميزان آگاهيها و اعتقادات قلبي خود به قانون تن ميدهند و نه بدليل الزام مجريان بر اين اساس هر چه سطح دانايي و سواد يا اعتقادات و باورهاي قلبي به پاداش يا كيفر اخروي بيشتر باشد ديرتر سد قانون شكني افراد شكسته ميشود وگر نه خيلي تفاوتي بين ايراني و اروپائي و امريكائي وجود ندارد و اگر ميبينيم كه آنها كمتر قانون را دور ميزنند بدين خاطر است كه ريسك اين كار براي بسيار زياد است.
مردم نه زرنگ هستند و نه تنبل بلکه سیستم ما این رفتار را بر ایشان تحمیل می کند. مثلا کارمندی که باید با یک شیفت کاری آنقدر درآمد نداشته باشد که یک زندگی شرافتمندانه را تامین کند و زمانی را صرف گذران وقت با خانواده کند مسلما به این راه کشیده می شود. در ضمن قانون در ایران شفاف نیست و قدرتمداران با استفاده از عدم شفافیت این قانون و یا به علت عدم آگاهی مردم از ریزه کاری های آن هزینه ها را بر طبقه متوسط تحمیل می کنند و زرنگ ها که همان پولدارها هستند و از نعمت داشتن وکیل برخوردارند همیشه بر این قوانین در جهت منافع خود سوارند. متاسفانه منافع ملی چه در سطح قدرت و چه در سطح مردم نیز ارزش ناچیزی دارد.
اوباما 2 باره پيروز شد .
من اخبار صدا و سيماي خودمون رو دنبال ميكردم و خيال ميكردم جنبش 99 % ي مردم آمريكا نميذاره 2 باره اوباما پيروز شه .
نتيجه گيري كلي :
صدا و سيماي ما ؛ خيال ميكنه خيلي زرنگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از يارانه ها چه خبر؟؟؟(زرنگي دولت)
تابناک نکنه میخوایی این یکی «خوانده میشوید» رو هم مثل قبلی که درمورد احمدی نژاد بود بعد چند ساعت حذف کنی؟خودتون درمورد اخلاق رسانه ای مطلب میذارید بعد خودتون به نظرات کاربراتون ارزش نمیذارید.واقعا متاسفم..
سلام دوستان عزیز
در خصوص این موضوع مهم من لازم میدانم موارد چندی را یادآوری کنم:
1- رفع مسوولیت، دور زدن نظم و قانون و ... ناشی از جدی نبودن ساختارهای قانونی است. به عبارت دیگر اگر مادر شما برای غذا خوردن نظمی تعریف نکند و در اجرای آن جدی نباشد شما حتما بعد از مدتی روی گاز و سر ظرف غذا خواهید خورد.
2- تعاریف پدیده های جدید در زندگی امروز همراه با آموزشهای کاملاً جدی همراه است که در ایران حتی آموزشهایی مثل رانندگی و مسائل آموزشی و فرهنگی تنها در راستای اخذ مدارک و رفع مسوولیت است.
3- فساد همه گیر و توسعه رفتارهای غیرقانونی در بین همگان باعث در اقلیت قرار گرفتن افراد قانونمند و افزایش فشار به آنان و تبدیل این روش به فرهنگ غالب خواهد شد که متاسفانه در بسیاری از موارد چنین اتفاقی افتاده است از جمله در رانت خواری، رانندگی و ...
4-عدم تدوین ساختارهای تشویقی جدی و واقعی برای کسانی که در کانال تعریف شده و قانونی در حال رشد هستند و حمایت از انان از جمله دلایل بی انگیزگی برای مسوولیت پذیری در سازمانها و ادارات بوده و بالعکس رشد بی دلیل و بدون صلاحیت عده ای در ساختارهای معیوب سازمانها و ادارت این بی مسوولیتی را تشدید می کند.
5- استفاده از قوانین و اعتقادات متافیزیکی قبل از قوانین حقوقی و اجتماعی و موکول کردن عقوبت بسیاری از بی قانونیها و مسوولیت ناپذیریها به خداوند و بهشت و جهنم باعث ناامیدی از ساختارهای قانونی و اجتماعی شده و باعث تشدید و توسعه این معضلات در میان مردم می شود در حالیکه دین و اعتقادات بایستی به عنوان ابزاری کمک کننده به کاهش قانونگریزی کمک کند.
من تو انتخابات بعدی به رئیس جمهوری رای میدم که خواستار تحول در کل سیستم اداری باشه ...
مملکته داریم ...؟؟؟
بررسي اين مسئله كار كارشناسي ميخواهد. با اين حال به نظر بنده اين مشكل بزرگي در مملكت ماست كه بطور خلاصه ناشي از چند چيز است:
1- تربيت نادرست كودكان و نوجوانان در خانواده ها و تربيت انسانهاي بي انگيزه
2- كم كار فرهنگي و حتي تخريب فرهنگ كار و تلاش در رسانه ها
3- سازمانها و مجامع بدون هدف و بينش خاص در جامعه
4- پيروي از افكار انحرافي و خرافي و گم كردن هدف زندگي
5- و از همه بدتر ثروت مفت معادن كشور كه اكثر اين مشكلات را پوشش ميده
هر کار می خوایم کنیم :
قانون پذیری ، وجدان کاری ، مسئولیت پذیری ، قانون پذیری بدون ترس از چماق و زور و جریمه ، تقبیح رشوه دادن و رشوه گرفتن ، احترام به محیط زیست ، آموزش حق تقدم و تشکیل صف یک نفره حتی برای رفتن به دستشویی ، تبر نزدن به درخت تازه ، آشغال نریختن در هیچ جا و هزاران مورد دیگر ،

جاش تو آموزش و پرورشه

مشکل ما ، نه سیاسیه ، نه اقتصادیه ، نه هیچ چیز دیگه ، مشکل ما فرهنگیه
اگر فرهنگ ما اصلاح شود ، همه چیز ما اصلاح می شود
17 آبان زلزله خیزترین روز در ورزقان.
زلزله 1/5 ریشتری بار دیگر مردم ورزقان را به وحشت انداخت و باعث خسارات شد.
با سلام خوانده می شوید قبلیتون کو؟ من هی دنبالش گشتم نبود! توضیح بدید تا تو بحثاتون شرکت کنیم !
مرد باش و منتشر کن اگه نکردی حداقل یه تکونی به اون غبر قابل انتشار بده عزیزم !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
تابناک چرا جواب نمیدی؟خوانده می شوید قبلیتون کو؟؟؟؟چرا پاسخگو نیستی؟؟
استادی داشتم که می گفت ریشه ی این رفتارهای جمعی از زمان حمله ی مغول شکل گرفت . آنجا که مغول ایرانیان را وادار به گشتن هم کرد و خود به تماشا نشست و از هر 3 ایرانی یک نفر ( در حدود 2 ملیون نفر ) کشته شدند . بعد هم تا 200 سال دست به آبادانی نزدیم و اسمش رو گذاشتیم تصوف , عرفان , درویش صفتی و . . .
من به عنوان یک پدر
وقتی می بینم هیچ تیم فرهنگی اقتصادی
سیاسی اینده فرزندان مرا قبول و تضمین نمیکند وقرار است من با عنوان پدر وشغل فنی تمام مسئولیتهای پرورشی اموزش اقتصادی وووووووووووووورا بعهده بگیرم که هیچ
تحصیلاتی هم در مورد ان ندارم خوب شما بفرمایید چه کار کنم
باید تیمی زندگی کرد وخوشبینانه ترین
زمان ممکن اگر ما یاد بگیریم به هم اعتماد کنیم وتیمی زندگی کنیم 50 سال اینده است
خوب طبیعتا ما با این مدل زندگی حالا حالا ها باید بدویم
در ضمن اینم بگم
ای پولدارا استادا فرهنگیها کارشناسان و..... اگه با هم نباشیم ونباشیم همه فقیر وغنی زندگی خوب به معنای واقعی را نخواهیم چشید
بعضي وقتا فكر ميكنم خب ما بيماريم و احتمالا در صورتيكه به طبيب حاذق مراجعه كنيم و نسخه او را عمل كنيم خوب ميشيم، بعضي وقتها هم به اين نتيجه ميرسم كه بيماري ما علاج نداره مثل ايدز ميمونه. خدا كنه كه خوب بشيم...
فکر میکنیم زرنگیم ولی وقتی تو یه جامعه همه از این زرنگ بازی ها در بیارن می بینید که به هیچ کس نمی شه اعتماد کرد و به قولی سنگ روی سنگ بند نمی شود.در صورتی که جو اعتماد بین افراد حاکم شود و از این دوره بازی ها و کلک زدن ها کم شود آرامش بر زندگی ها مستولی خواهد شد، اما امان از دست ما ایرانی ها که خودمون رو زرنگترین افراد میدانیم و کسی که کار خود را به صورت درست و قانونمند انجام میدهد میگوییم عجب کارمند پاستوریزه ای هستی! یا بعضی میگویند همین که دستمون رو به در اداره زدیم یا پامون رفت داخل اداره حقوقمون رو حلال کردیم!( به دلیل حقوق نه چندان زیاد) ولی آیا واقعا با کم کاری خود ضربه رو به اجتما ع نمی زنیم که ضررش به خودمون میرسه بالتبع. از ماست که بر ماست
نبود انگیزه رقابت و پیشرفت مهمترین دلیل تنبلی است . در ایران همه به دنبال زنده بودن هستند وگرنه کسانی که زحمت می کشند از هر حیث مالی-تحصیلی و سلامت زندگی وضع خوبی دارند جالب اینکه ایران اسانترین قوانین را برای بدست آوردن پیشرفت دارد.
اقا زرنگ ان مدیریه که در جواب تحقیق و تفحص مجلس یک جوابیه 10 صفحه ایی میده و توش تا میتونه دروغ میگه تا بتونه بقول خودمون تحقیق و تفحص را دور بزنه - مدیری مدیره که الان بتونه تو این وانفسای تحریم شرکت را نجات بده نه اینکه اون روز که بخور بخور بود همه جوره خوردن و بردند حالا که به اینجا رسیده اضافه کار کارگر را قطع میکنند و برای خوداشان هیچ قید و بندی نیست و سقف اضافه کار ندارند تقی به توقی هم بخوره اول این کارگر بدبخت اخراج میشه نه اون مدیری که انواع و اقسام پاداش و وام و غیره را میگیره و ماشینشو هم تو بازار ازاد با قیمت 20 میلیون بالاتر میفروشه زرنگ انها هستند نه من کارگر بدبخت حرف واقعی زیاده ولی کو گوش شنوایی همه بدبختی ما اینه که قراره سر همدیگر کلاه بگذاریم و کاخ روی کاخ قرار دهیم بازم بگم
به نظر من این رفتار بخشی ناشی از تنبلی افراطی بعضی و بخشی دیگر ناشی از رقابت با گروه اول است نتیجه این ذهنیت که مبادا از دیگران غقب بیفتیم و مردم فکر کنند ما پپه ایم. غافل از اینکه در جوامع پیشرفته ، جدا"، این رفتارها تعریف شده نیست و به شخصه علامت سوال و قیافه متعجب اونها رو در برخورد با بعضی رفتارهای خودمان دیدم و از این بابت هم خجالت کشیدم هم افسوس خوردم.الان سعی میکنم بی توجه به دیگران اون چیزی که درسته انجام بدم .
انسان سازگارترین موجودروی زمین است،پس رفتار وی وابستگی شدیدی بامحیط دارد.ازجمله دلایل راه حل های غیرمتعارف افرادکه بی قانونی تفسیرشده:
1- عدم توجه به روان اجتماعی فرد در جامعه
توضیح:هرانسانی متناسب با رده ی سنی دارای حدی ازتوان وانرژی برای پرداختن به امور زندگی است.پس خیلی ازجست وگریختهاتنبلی نیست ونیاز به برنامه ریزی سنی برای افراد جامعه هست.
2- فقدان قانون برنامه ریزی شده ویکپارچه و نبود التزام اجرای قانون
3- عدم برنامه ریزی نیروی انسانی وکاری و ضعف درنطام سلسله مراتبی
توضیح:عدم درک نیاز به ارتقای شغلی وبهبودشرایط کاری
4-نبودثبات سرمایه گذاری وثبات اجتماعی
توضیح:فقدان سیستم برنامه ریزی شده برای کنترل داراییهاکه منجربه پولدارشدن یک شبه،ورشکستگی و ازدست دادن نابه هنگام سرمایه واختلافات شدیدطبقاتی وعدم اعتماد به کاروسرمایه گذاری میشود
5- عدم برنامه ریزی برای هیجانات وتفریح ودیگرابعادفردی انسان
توضیح:تنهاسرگرمی مردم ما شده کاردرصورتی که بشاشیت لازم محیط کارازدست رفته ومنجر به یکنواختی امور شده.
6-عدم برنامه ریزی کلان ودرک هرنسل
توضیح:یک نسل رو با فرهنگ وتلقیناتی پرورش میدیم بعدوارد جامعه که میشه همه چی باتصوراتش فرق کرده وبابدرفتاری وشکارشدن فرصت هاتوسط نسل جدیدمیشه چون برنامه ریزی ها موقت وفقط به دردحال میخوره که دلیلش عدم درک ضعفهای ساختارنمادین تفسیری حاکم برجامعه هست
7-عدم تعریف استراتژی های بومی
توضیح:توسعه غربی که در حال حاظر به شدت درحال اجرادرکشوربرای دستیابی به قله ها رفیعه باروح،فرهنگ ونحوه ی تربیت وآموزس وبرنامه ریزی های اجتماعی جور نیست واذهان روخسته وتنبل میکنه
این یک بحث مفصل جامعه شناسی است متاسفانه در برهه های تاریخی متفاوتی مردم ایران نظام حکومتی را در مقابل خود احساس کرده اند و چون پاسخ نیازهای منطقی و طبیعی خود را از نظامهای فاسد اداری - قضایی و حتی از قانون گذاران نگرفته اند به سمت دور زدن این قوانین افتادند که من حتی فکر میکنم به صور ت ژنتیکی این موضوع در ذات تک تک ما ایرانیان نفوذ پیدا کرده که حتماً همه ما مثالهای زیادی از این قانون گریزی و زرنگ بازیها می شناسیم و متاسفانه اصلاح آن را نباید در میان احاد مردم جستجو کرد.
بيل گيتس ميگه:
من هميشه ادم هاي تنبل را براي كارهاي سخت انتخاب ميكنم.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
چون:
چون هميشه انها راحتترين راه رو براي انجامش پيدا ميكن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
احتمالا آدم تنبل با فرهنگ منظورش بوده!
ما در مورد بیشتر مسائل کم اطلاع هستیم، اما در فرهنگ جامعه اینگونه یاد گرفته ایم که کمبود های خود را پنهان سازیم و وانمود کنیم خیلی میدانیم. این دوگانگی ما را به افسردگی روحی کشانده، با تنبلی قوانین را دور میزنیم و نامش را میگذاریم زرنگی. با وانمود ساختن این امر که دیگران کمتر از ما میدانند و متوجه کمبود ما نیستند تلاش میکنیم احساس خود کوچک بینی را با تقلب و القای این احساس به دیگران التیام دهیم.
ملت ما به درد عجله ذهني گرفتار هستند، فكر مي كنند كه از ديگران عقب افتاده اند. ولي وقتي كه پاي ديگران در ميان نباشد دچار يك رخوت و تنبلي مفرط مي باشند چند مثال مي زنم ، تو اداره براي كار كردن كسي همديگه سبقت نمي گيره، تو مجتمع هاي صنعتي براي سركشي و بازبيني ماشين الات و تعمير و نگهداري اون كسي از هم سبقت نمي گيره ولي تو صف نون و يا هرجاي ديگه هم ديگه را هل مي دهند. از همه جالب تر آزمايش زير را انجام دهيد توي جاده خلوت اغلب رانندگان خيلي سرعت نمي روند ولي به محض اينكه كسي انها سبقت بگيره سرعتش را زياد مي كنند
خداييش دچار مشكلات عديده ايي هستيم كه بيشتر ناشي از فقر فرهنگي است
اینقدر مزخرف تو جامعه پخش نکنید و موج منفی علیه خودمون رو تقویت نکنید. حداقل تابناک یباید متفاوت باشه و نه اینکه کاملا هم مسیر من و تو، فارسی وان، فیسبوک و سایر شبکه های ایرانی خود ستیز.
انتقاد به ایرانیان و تمام ملل وارد است ولی روش تربیتی شما برای اصلاح ناهنجاریها کاملا پاسخ عکس خواهد داشت. مصداق مادری که به فرزندش با تحکم می گوید ببین پسرخاله ات چقدر خوب حرف میزند ولی تو بد دهن هستی! این مادر خود متوجه نیست که مکالمات روزانه اش در خانه و بیرون از خانه چگونه الگویی برای فرزندش شده است.
اگر قانونهای ایران اجرا شوند و واقعا اجرا شوند و پلیس راهنمایی مثلا به گریه های مرد و زن خوش صحبتی که برای ننوشتن برگ جریمه هزارجور فیلم بازی میکنند را قبول نکند و اگر جریمه ها بر هر تخلفی از کوچک تا بزرگ موجود و اجرایی باشند، مردم ما یا هر مردم دیگری قانونمند خواهند شد. از خود بپرسید چرا همین ایرانیان خارج از ایران قانون مدار میشوند؟
چون در بسیاری از کشورهای غربی قوانین با کسی شوخی ندارد.
معدل ایرانی ها در خارج از کشور و در کشورهای صنعتی با ویژگی های بارز شناسایی میشوند و ایرانی ها جزو برترین گروههای اجتماعی در میان مهاجرین خارجی در کشورهای صنعتی میباشند. این ویژگی های منفی که در این گزارش از آن یاد شده از سوی بسترهای سمی کلانی که چارچوب اداره کشور را تعریف میکنند و مردم در آن زندگی میکنند به مردم تحمیل شده و تفاوتی نمی کند که در این بستر ها یک ایرانی زندگی کند یا یک ژاپنی. بستر های رسمی کلان در حوزه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی چنین خروجی رفتاری را در میان شهروندان دیکته میکند.
من به شخصه وقتى خودمو ميبينم از هيچ كس انتظار كار خاصى ندارم تقريبا اكثر ايرانيها تنبل هستند و فكر ميكنن خيلى زرنگ هستند از جمله خودم
مردم ایران هنوز جامعه ای قانونمند که همه به یکدیگر احترام میگذارند را تا به حال ندیده اند و گمان میکنند همچین جامعه ای غیر ممکن است و حتی سعی هم نمیکنند که در این راستا گام بردارند. هر کی هم که قدری در جامعه قانونمند زندگی میکند مورد تمسخر قرار میگیرد. ما همیشه به غرب ناسزا گفتیم ولی باید از رعایت حقوق شهروندی که بین مردم غرب رعایت میشود را به مردم ایران نشان دهیم.
این یعنی گول زدن به خودمان است در نتیجه عقب ماندگی از سایر کشورها و محتاج به دگیر کشورها.بطور کلی فقر در تمام زمینه ها
متاسفانه در این چند سال اخیر معیارهای زرنگی هم تغییر کرده .
از ناصرالدین شاه پرسیدند فلانی چطور آدمیه ؟
گفت خیلی فحش میده . حرمت فحش را از بین
برده . حالا شده قضیه افرادی که برای بدست
آوردن یک دستمال قیصریه را به آتش میکشند و تعدی جان و مال و آبروی مردم را زرنگی میدانند
تنبلی مخصوص به کارمندان و یا ایرانیان نیست.هر کسی هر جایی میتونه خوب کار نکنه.حالا ممکنه طرف دانش اموز دانشجو پزشک مهندس کارمند ورزشکار و حتی سیاستمدار باشه.بعضیا واقعا حال تن دادن به کار ندارن بعضیا هم ممکنه کاری رو انجام بدن که بش علاقه ندارن و یه چیز دیگه که شاید خیلیا بهش توجه نکنن اینه که ممکنه شخصی که خوب کار نمیکنه یا به تعبیر دیگه تنبلی میکنه انرژی و انگیزه لازم برای کار کردن رو نداشته باشه.یه مثال کوچیک اینه 2 تا دانش اموز رو در نظر بگیرید یکی در حد و اندازه های سن خودش به اندازه کافی تفریح داره بنابر این از روحیه بهتری برخورداره یکی دیگه از حداقل تفریحات هم به سختی میتونه استفاده کنه.مطمئنا بازده هر دو دانش اموز یکسان نیس در حالی که نمیشه گفت دانش اموز دوم تنبله! انگیزه و امید به پیشرفت هم یه عامل دیگه هست که این دو مورد اخر برای کارمندان ادارات بیشر صدق میکنه.یه کارمند وقتی میبینه همکارش با کار و تلاش کمتر به دلیل داشت حمایت از این طرف و اون طرف ترفیع پست میگیره و اون همونه که مونده و به زحماتش توجه نمیشه در ادامه انگیزه زیادی برای کار کردن نداره . اینا حاصل تجربیات شخصی خودمه البته من الان فقط دانشجوئم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اصلا یادم رفت بگم که منظورم از حرفای اون بالا این بود که اکثر ما ایرانیا از تفریحات زیادی بهره مند نیستیم چون یا بعضی از تفریحات رو کلا در کشور نداریم یا اگرم باشه در حد توان مالی خیلیا نیس در نتیجه انرژی و روحیه مناسب برای انجام فعالیتامون نداریم.ماشین نیستیم که ادمیم!
اگه تنبلیم واسه این نیس که تنبلی رو دوس داریم واسه اینه که دیگه انگیره ای واسه تلاش کردن نداریم .بعضی وقتا واقعا بی فایده است.
متاسفانه در فرهنگ عمومی به فریبکاری و کلاهبرداری می گویند زرنگی!! اما تنبلی هم زبانزدی و ضربالمثلی میگوید . کلفتی نان را میگیرد نازکی کار .
lما آدم هایی مثل امیر کبیر داریم به نظر من ایرانی زرنگ هست ولی کار دست کاردان نیست
99% زرنگ ، نیم درصد تنبل و نیم درصد هم / هم
یکي از مهمترين ويژگي‌هاي رفتاري ناپسند و خصوصیت اخلاقی ما ايرانيان پدیده ای است به نام تنبلی اجتماعی که به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران در بين مسائل اجتماعي و مشخصه‌هایی که کم و بیش، از آنها با عنوان آسیب‌های فرهنگی و یا اجتماعی یاد میشود، بسیاری از ویژگی‌های نامطلوب ما بر روی آن سوار شده است و در فرهنگ و خصلت جمعی ما ریشه دارد. بسیاری از عادات فرهنگی و صفات اجتماعی ما از این خصوصیت اخلاقی مایه می‌گیرند و تغذیه می‌کنند. آنچه روشن است «تنبلی اجتماعی» یکی از مهمترین ویژگی‌های رفتاری ناپسند ایرانیان است. این مساله بویژه در عدم تمایل به درس خواندن در مدارس و دانشگاه‌ها، و در کار اداری کارمندان، و در میزان بالای تماشای تلویزیون در ایران به جای کتابخوانی، در تمایل زیاد به استخدام در دستگاه دولتی و عدم تمایل برای کسب تخصص و مهارت و کارآفرینی، در وجود تعطیلی هاي فراوان سالانه، در پدیده‌ای به نام بین التعطیلین، و در موارد فراوان دیگر موجود است. همین شیوع و گستردگی آسیب‌های اجتماعی «تنبلی اجتماعی» نشان از اهمیت ریشه یابی و تبیین دقیق این خصلت فرهنگی ایرانیان است. تنبلي اجتماعي گاه محصول تنبلي افراد جامعه و برآيند تنبلي آن‎ها است. يعني وقتي جمع کثيري از افراد، بي‎عمل و لذت‎طلب هستند، در سطح جامعه نيز اين فرآيند مشاهده مي‎شود. اين نوع از تنبلي‏، پيامدهاي متعدد دارد. پايين بودن سطح بهره‎وري اداري، عدم اقبال به‎کار طولاني‎مدت و سخت و بين التعطيلين، از اين نمونه است. اما بعد ديگر تنبلي اجتماعي، حالتي است که افراد سطح فردي رفتاري نسبتا مطلوب دارند، اما اين رفتار در سطح جمعي به نتيجه مطلوب منتج نمي‎شود كه دليل آن‎هم ناهماهنگي در سطح نهادهاي اجتماعي است.
راه چاره چیست؟
تنبلی اجتماعی نه تنها یک نارسایی بسیار مهم اجتماعی است بلکه یک معضل مديریتی نیز در ایران قلمداد می شود که سال های طولانی ست کارشناسان و متخصصان و استادان مدیریت نتوانسته اند برای آن راه حلی پیدا کنند. با این وجود بيش از همه اصلاح مديريت به عنوان ابزاري مناسب براي ارتقاء کيفيت کار در جامعه به چشم مي آيد. مديريت مناسب قادر است توانايي هاي کارمند و کارگر را تشخيص دهد و همچون يک مربي فوتبال او را در پستي به کار گيرد که بيشترين کمک را به هم تيمي هايش برساند. مديريت مطلوب قادر است افراد کاردان ولايق را به عنوان مسئول کساني که از مهارت کمتري برخوردارند قرار دهد، چنين شرايطي اطاعت از مافوق را براي شاغل ممکن تر و قابل تحمل تر خواهد کرد. اين مديريت صحيح است که مي تواند تشويق و تنبيه را در موارد لازم به کار گيرد و با ارتقاء و يا پاداش کارمند و کارگر را نسبت به نوع ر فتار مناسب دلگرم و از خطرات ناشي از کاهلي بيم دهد. اين مديريت مناسب در سطح کلان با تصويب و البته اجراي قوانين مناسب مي تواند شاخص هاي دستمزد را به واقعي بودن نزديک کند و با کنترل زياده خواهي هاي اقتصادي برخي که به نوعي عامل ايجاد بيماري در اقتصاد و روان جامعه هستند، مسير حرکت براي کسب ثروت را در منظر جامعه، تلاش و کوشش صادقانه در کار و شغل مناسب ترسيم کند.
-دور زدن قانون که خلاف است نه زرنگی ومرتکب دورزدن خلافکار است .حالا اگر جامعه به خلاف حساس نیست .کار جای دیگری لنگ است.
-اما اگر بعضی امور را بعضی ها جور دیگری حل می کنند ناشی از نبود مقررات صحیح یانا آگاهی از وجود راه حل هاست .
-مسله دیگر مجریان ......هستند که عدالت .امانتداری .دیانت را فدای دوستی رشوه وغیره میکنندونهایتا زرنگ تولید میشود.
خوانده می شوید قبلی رو پاک کردین چرا؟
ترسوهااااااااااااا
مشكل مملكت ما جهل نهادينه است و اينكه يه جورايي اين فكر به همه القا شده كه جهل من به اندازه دانش تو ارزش داره.
ما ایرانی ها متاسفانه تنبلیم وادای زرنگ ها رو در می آوریم.
تابناک مواظب خودت باش . زرنگی نکن. ما خودمون ذغال فروشیم.
تمام این موارد بدلیل بی عدالتی مطلق در نظام حکومتی است وقتی کسی میبیند باید دروغ بگوید تا به مقصد برسد یا حیله کند یا قانون را بپیچاند پیروز است و کسی که حق دارد همیشه کلاهش پس معرکه هست همه بصورت خودکار ملزم میشوند به این روش تا موقعیکه حکومت هزار چهره است مردم هم همین روش را بکار میبرند الناس علی دین ملوکهم
ما ایرانی ها متاسفانه تنبلیم وادای زرنگ ها رو در می آوریم.
من ادعا می کنم که یه ایرانیم از نسل کیانیان !آره ایرانیم هستم ولی واسه مملکتم چی کردم؟چه گلی سر کلاه ایران زدم که این همه منم منم میکنم؟
جهان سوم جایی است که هر کسی بخواهد مملکتش را آباد کند، خانه‌اش خراب می‌شود و هر کسی بخواهد خانه‌اش آباد باشد باید در تخریب مملکتش بکوشد.
(پروفسور حسابی)

روز وداع خورشید، زاینده رود خشکید
زیرا دل سپاهان، نقش جهان ندارد
بر نام پارس دریا، نامی دگر نهادند
گویی که آرش ما، تیر و کمان ندارد
کو آن حکیم توسی، شهنامه ای سراید
شاید که شاعر ما دیگر بیان ندارد
چیزی که در کشور ما با نهایت تاسف به آن زرنگی می گویند در واقع یک نوع کوتاه فکری ودر بعضی مواقع هم سود جویی شخصی در مقابل ضرر هنگفت جامعه می باشد که در نهایت دودش به چشم خود و یا نزدیکانمان هم خواهد رفت.
حتما دیدید در بعضی مواقع خط عبور در یک طرف جاده شلوغ می شود و خط مقابل خلوط
افراد به اصطاح زرنگ سریع به خط مقابل می روند وبا ظاهر شدن اولین وسیله نقلیه در مقابل ترافیک روان تبدیل به یک راه بندان تبدیل می شود. بخصوص برادران تهرانی در این نوع زرنگی استادند. در مسائل اقتصادی هم همینطوریم. اول فکر خرید یک خانه ایم سپس آنرا به تعداد افراد خانواده افزایش می دهیم قافل از اینکه فرزندانمان را با چه مشکلی مواجه می کنیم.
آقای مدیر به کارمندیان گفت چرا اینقدر دیر
میای اداره ؟ کارمندیان با ترس و لرز گفت واسه
اینکه بعدازظهر هم زودتر میرم خونه قربان .
بقول معروف یک نفر را توی ده راه نمیدادن
رفت شهرک ساخت . خلاصه باید گفت :
گر حکم شود که مست گیرند
در شهر هر آنکه هست گیرند
در كشوري كه قوانين اجرا نمي شوند و كساني كه به قانون عمل نمي كنند پاداش قانون گريزي شان را به بهترين وجه مي گيرند و قانون مداران واقعي از جرگه مناصب قانوني دور نگه داشته مي شوند وساده ترين مسائل اجتماعي بايد توسط 3پ ( پول - پارتي - پرروئي ) حل شوند آيا امكان پيشرفت متصور است ؟
رمز موفقیت وپیشرفت راباید یافت واین نوع زرنگی ها نهایتا مستقیم غیرمستقیم ضررش به همه خواهد رسید بیائید صادق خادم فعال دلسوز فداکار بی ریا باخدا دربرابر فرزندان وآیندگان باشیم انشاله
نفر 70000000× تومن 45500 =3185000000000 تومن
اگه دولت يه روز يارانه رو دير تر بده ؛ ميدونيد چه سود هنگفتي گيرش مياد .
به اين ميگن « دولت زرنگ » .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
بابت هر روز تاخير در پرداخت يارانه ها ، روزي 21 ميليون تومن گير دولت مياد .
HHHAAAMMMEEEDDD
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
ناشناس 21 ميليون تومان را از كجا پيدا كردي
دانشمند رقم با سود 18 درصد ماهيانه بالاي 15 ميليارد در روزه
اگرواقعا" زرنگ بودیم دنبال زرنگی نمیرفتیم و راستی و درستی رو پیشه خودمون ورفتارو کردارمون میکردیم.ما ایرانیها هویت واقعیمونو چندین قرن که ازدست دادیم و خودمون نمیدونیم چی هستیم و کی هستیم.
تازمانی که علم وعمل صالح لق لقه زبان بظاهر مسلمان ودنبال تولید نباشیم وفقط حرف بزنیم وشعار دهیم مثل هم سایت شما می ماند وبس
اگه سود رو 20 % حساب كنيم ؛ روزي 21233333333 تومان گير دولت مياد .
واقعا" دولت زرنگي داريم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
از بابت هر روز تاخير در پرداخت يارانه ها .
دلال ارشد $ و سكه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
اگه دولت پول رو بذاره بانك ؛ اينقدر گيرش مياد .
ولي اگه توي $ و سكه سرمايه گذاري كنه ؛ سود 180 % ي گيرش مياد .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
روزی؟؟؟!!!!
HHHHHAAAAAMMEEDD
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
روزي؟
.
.
.
.
.
. پ ن پ
2سالي يه بار
اينجور رفتارها ريشه عميق در فرهنك ما دارد ، وقتي با دوست ها و هم كارها نشسته ايم إز اين نوع شجاعت ها صحبت ميكنيم غافل إز اين كه جه خيانتي ب خدمان و اقتصاد كشور ميكنيم. أشكال ديكر ساختار إداري و كنترل بالا دستهاست.
پاره ای از موارد دور زدن قانون به دلیل سخت گیری بیش از حد قانون می باشد مثلا زمانی که شما در مرکز شهر کا ضروری دارید وتابلو های پارک ممنوع همه جا را پر کرده شما پارک نموده اگر جریمه بشوید بدبینی واگر نشوید دفعه بعد تکرار حتی عبور از چراغ قرمز یعنی اینکه به قانون احترام نمی گذارید .مثال دیگر نرم افزار های قفل شکسته اگر قیمت آنها اینقدر گران نبود و سی دی های فرعی به راحتی فروخته می شود آیا کسی دنبال نصب ویندوز قفل شکسته مرفت؟
زمانی که بچه های ما زود تر از معمول در صف نانوایی و.... کاری را انجام می دهند این مسئله در نزد والدین به عنوان یک عمل خوب تلقی شده و فرزندشان زرنگ محسوب می شود .همه بچه ها در دوران کودکی دروغ از گرفتن نمره وامضای جعلی را تجربه میکنند آیا این برایشان باقی نمی ماند وفرهنگ دروغ در ما رشد نمی کند؟ و.............
ایرانی تنبله!تو این هیچ شکی نیست.ولی اینکه چرا قانون در میزنیم برمیگرده به عملکرد کلی اجتماع.
شما نگاه کن ایران الان بابت دور زدن تحریم های دنیا نه اینکه احساس شرمندگی نمیکنه بلکه حق خود میدونه واینکه این تفکر بین ایرانی ها جا افتاده که هر قانونی رو هم نباید اجرا کرد و اینکه قانون ماله همه نیست پس میشه قانونم در زد.
حالا این مواردی که گفتم به غیر از مواردی است که قانون گزار بدونه اینکه مردم را بابت قانونی که گذاشته توجیح کند از بازوی قدرت نظام استفاده میکند و تازه از اینکه مردم آن قانون اجرا نمیکنند دل خور هستند.نمونه روشن همین فیلترینگ.
شما به من بگو چرا ایرانی فیلتر در میزنه
و اینکه خیلی از کشور ها هم همین مشکلات رادارن و فقط مخصوص ایران نیست
ضرب المثلی می گوید اندیشه ای بکار تا عملی درو کنی عملی بکار تا عادتی درو کنی عادتی بکار تا منشی درو کنی منشی بکار تا تقدیری درو کنی اگر بپذیریم انسانی موجودی است که بر اساس بر داشتها و نگرش خود به امور مختلف دست به اقدام می زند باید موثر ترین عامل رادر ذهنیت خود جستجو کنیم ذهنیتی تاریخی که نسل به نسل منتقل شده و اکنون ذهنیت بخش قابل توجهی از جامعه ایران را در سیطره خود دارد و از قضا آن نگرش بسیار اساسی و راهبردی است و آن نگرش غلط انست که فکر می کنیم " منافع و مصالح هر کس در گرو ضرر وزیان دیگران است " در حالیکه قانون آفرینش همچنانکه ما را بهم گره زده و زندگی اجتماعی داریم همانطور منافع و مصالح ما را هم بهم گره زده و کسی یارای گسست آن نیست مردمانی که این قانون آفرینش را در یابند و خود را با نظام هستی منطبق سازند می توانند پیشرفت کنند چرا که نظام هستی پشتیبان آنهاست در چنین جامعه ای به دروغ و دغل نیازی نبوده و اعتماد بر قرار وحدت و کار تیمی و حزبی امکان پذیر است و همینطور جامعه ای که از فهم ودرک این سنت الهی عاجز باشند و منافع خود را در ضرر و زیان دیگران جستجو کنند ناچار به دروغگوئی و قانونگریزی و... خواهند بود تفصیل این ایده مجال دیگری می طلبد که چگونگی ارتباط این رفتارها با برداشتهای مذکور هرچه بیشتر روشن شود
به عنوان کسی‌ که سالها در اروپا زندگی‌ کرده به این نتیجه رسیده‌ام که ما ایرانی‌‌ها نه تنها زرنگ نیستیم بلکه بسیار "ساده لوح" و "خود بزرگ بین" و "نژادپرست" هستیم و به اصول اولیه اخلاقی‌ هم پایبند نیستیم! بدتر از همه اینکه بسیار هم گستاخ هستیم و غیر از خودمون هیچ کس رو آدم حساب نمی‌کنیم (البته همدیگر را هم همینطور!). همه بلاهایی هم که سرمون میاد بخاطر همین فرهنگ هستش. نمونه ش هم همین که الان همه علیه این گفته خشمگین میشن و اصلا به خودشون اجازه نمیدن که راجع به این حرفها یکم فکر کنن!
بانک مرکزی در بخشنامه ای اعلام می کنه که افرادی که طی سال های پیش ریال خودشون رو به ارز تبدیل کردند و در حساب های ارزی نگه داری کردند حالا دلار مرجع یعنی 1260 تومان بهشون پرداخت می شه

بعد در بخشنامه دیگه ای اعلام می کنه مبنی بر این‌که افرادی که از حساب ذخیره ارزی وام دریافت کرده‌اند باید آن را به نرخ مبادله‌ای دلار 2500 تومان بازپرداخت کنند،

وقتی سیاست های دولتیمون اینطور زرنگ بازبه ما مردم هم یاد می گیریم اول از همه کلاه خودمون رو بچسبیم!!
تا زمانی که باند بازی وجود داره و معیار ارزشگذاری بر اساس قابلیت و توانایی نباشه وضعیت همین هست. اغلب آدمای ضعیف سعی میکنن با این کارا خودشون را از یک وضعیت نجات بدن.
این که آدما چطور ضعیف میشن دلایل مختلفی داره..
من فکر می کنم قوانین ما و بروکراسی ناشی از این قوانین بعضا متناقض بکلی باید بازبینی و اصلاح شود یک قانون تا همه گیر ، یکسان ، آسان و قابل اجرا و اسان کننده کار نباشد اصلا ضمانت اجرایی ندارد.
بعنوان مثال گذر از روی پل عابر پیاده یک قانون است در محلهایی که مکان آن نامناسب بوده و یا پله برقی ندارد حتی اگر خیابان حصار هم داشته باشد اغلب مردم ترجیح می دهند از خیابان عبور کنند تا پل عابر ولی اگر مکان احداث آن مناسب بوده و پله برقی سالم هم داشته باشد حتی در خیابانهایی که حصار ندارند مردم بیشتر تمایل به عبور از روی پل را دارند. مسئولین با همین مثال ساده بیاندیشند که آیا قانون گریزی که به زرنگی تعبیر شده است تقصیر مردم است یا قانون گذاران ناشی و مجریان ناشی تر !!!!
سلام این هم در مورد کم کار در سیستم اداری داد نزنید کلا فرهنگ کار درایران به این شکل آمده است من یک شرکت خصوصی را اداره می کنم من هم دقیقا این مشکلات دارم هرکسی وارد می شود حاضر است فقط کار داشته باشد بعداز یک مدت کوتاه دیگر کار نمی خواهد می خواهد کارفرما بشود یا با شما دریک کاری که شما در طی بیست بدست آورده اید شریک شود آن هم نه به مقدار کارکرداش بلکه شراکت کلی خلاصه فسلفه کار در ایران این چنین شده یکی از دوستان می گفت در ایران بیکاری نداریم بلکه بیعاری داریم . باتشکر
ما مردم طمع کاری هستیم که می خواهیم همه چیز را بدون زحمت و به راحتی یک شبه بدست آوریم واسه همین اوضامون اینه که می بینید
به نظر من مهمترین عامل بوجود آمدن این فرهنگ عدم نظارت در کار و ارزشیابی منصفانه هست . یعنی اینکه مقدار تلاش یک کارگر یا کارمند ویا ....منصفانه سنجیده بشه و بر اساس آن تشویق یا تنبیه صورت بگیره این چالش کم کاری بوجود نمیامد
زیاد پرادعا هستیم تا گزینه های مذکور
روانشناسی می گوید ناشی از تنبلی است
چون دانش روز ما وارداتی است و استفاده از دانش، فرهنگ هم میخواهد و چون ما با ورود فرهنگ بیگانه به هر طریقی مخالفت میکنیم و ان را تهاجم میپنداریم ،این است که در دانشی که مال ما نیست بی فرهنگ میمانیم . مثل فرهنگ رانندگی و...
امروز صحنه عجیبی دیدم ! کارگران برای اینکه از کپسول گاز ، کامل استفاده کنند زیر ان اتش روشن کرده بودند !!!! این یعنی اینکه ما نه تنبلیم نه به خیال خودمان زرنگ .....ما بی فرهنگیم !!! اشتباه نکنید، فرهنگ تاریخ نیست و ادبیات نیست که همه فکر میکنیم ما غنی هستیم !!!!
مشکل زرنگ بودن یا نبودن نیست مشکل اینحاست که همه به فکر خود هستند و مشکل فرهنگی ایست. و بقیه اصلا مهم نیستند. برای کار خود چنان پیگیر و با به جفت هستند که اصلا در ذهن نمی گنجد و در این حین هر کاری میکتیم که زودتر به مقصد برسند حتی اگه در حین این رانندگی باعث اسیب یا تصادف برای دیگران شوند. بیشتر پول از بقیه بگیرند (با زیر آب زدن، حق خوری ظلم و ...). این در فرهنگ ما جا افتاده در ضرب المثل ها مشاهده میشه. مثلا اگه این دیگ برای من نجوشه و ......
چند وقتی ایست دارم روی رفتار و کردارمون دقیق میشم میبیبم خیلی هم مردم با فرهنگی در این دوران نیستیم فقط اسم و حرفش مونده . خود بزرگ بیبن شدیم از لحاظ فرهنگی روی مردم کار نکردیم بیگانگان به صورت بی فرهنگ ما را بار آوردند. ولی مسئولین هنوز ظاهر را دارند میبینند. و نمیخواهند واقعیت ها را قبول کنند
به نظر من ویزگی هایی که شما به ان اشاره کردید(قانون گریزی و...)قبل ازانکه نوعی زرنگ بازی به حساب اید،نوعی خود گول زدن و کلاه سر خود گذاشتن است زیرادر نتیجه تداوم ونهادینه شدن همین ویزگی های است که ما هنوزنتوانسته ایم از منابع و امکانات موجود در کشورمان به نفع ساختن یک کشور اباد وپیشرفته به نحو درست وعقل پسندی استفاده کنیم.جالب اینجاست هنگامی هم که در تعقیب این منافع زود گذر وزدو بندهای کثیف با مانعی روبرو می شویم حاضر نیستیم سر به تن کسی باشد حتی اگر این کس ارزش ها ومنافع تشکیل دهنده شاکله هویتی ما هم باشد.شاید به همین خاطر است که ما به راست وبه دروغ وبی رحمانه هنگامی که اوضاع به نفع مان نیست تمام ملاحظات وبنیادها را نادیده می گیریم تاشاید دوباره شرایط را به نفع مفت خوری خود فراهم سازیم.حال این سوال مطرح است که ایا این ویزگی ها ذاتی جامعه ماست؟یا برامده ازعلل وعوامل بیرونی است؟در این زمینه فراوان بحث شده است که مرور واعتبار سنجی مطالعات مذکور فرصتی دیگر را می طلبد.امابه نظرمی رسد مهم ترین مولفه در ترویج وتثبیت رفتارهایی ازاین دست در نظام اجتماعی ایران فقدان شکل گیری یک رابطه عمیق ومستمر بین صاحبان اصلی فرهنگ ویا به اصطلاح بزرگان قوم وحاکمان سیاسی جامعه ما بوده است که در نتیجه فقدان این پیوند عمیق وارگانیک مصلحت اندیشی وعافیت طلبی به کنش غالب کشور تبدیل شده است...
نمونه زرنگ بازی اینه که پول ندی البوم خواننده ی رو بخری جاش بری مجانی دانلودش کنی و که همه ما گرفتاریشیم
درکل تاریخ ما ایرانیها به خودبزرگ بینی ودروغگویی وتظاهر شهره خاص وعامیم خوب با چنین مشخصاتی معلومه که تنبلی رو هم نوعی زرنگی به حساب میاریم ولی باید اینو بدونیم که هر فردی که به نحوی از انحاء کلاهش رو برمیداریم تا عزیزمون رو خوشحال کنیم خودش عزیز کس دیگریست ...و بنابراین تنبلی وتظاهر، زرنگی نیست بلکه خود زنی است .
ما شاید در آموزش ویاد گیری با هوش و با استعداد باشیم ولی متاسفانه در روابط احتماعی با یکدیگر دچار نوعی زرنگی و رندی خود را مدانیم و این را در همه زمینه های کاری در نظر باید بگیریم
خودمان اعتراف می کنیم سیستم اداری ناکارآمد است پس چرا به فکر اصلاح آن نیستیم مگر کشورهای دیگر در اول تشکیل سازمانها این مشکلات رانداشتند ؟ولی آنها بازخورد داشنتد وبه مروزر زمان به طرف بهبود مستمر حرکت کردند ما چطور فقط در پایان نامه های دانشگاهی وتحقیقاتی راه حل ارایه می دهیم ولی انها رادرعمل بکار نمی بریم دوگفته مان نیم کردار نمی شود
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری