بازدید 69253
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «تابناک»

تهران میزبان مذاکرات ۱+۵؛ ایران آماده تعلیق غنی سازی ۲۰درصد

سخنانی درباره گفت‌وگوی ایران و آمریکا به میان آمده است که در صورت درست بودن آنها و نیز با توجه به اوضاع کشور، امکان دارد، رخدادهای جدیدی در رویکرد‌ها و سیاست‌های دو طرف روی دهد. در مذاکرات امروز کشورهای ۱+۵، این کشور‌ها از میزبانی استانبول سخن گفته‌اند و این یعنی نمایندگان آنان به تهران نخواهند آمد.
کد خبر: ۲۸۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۵ 21 November 2012
همه کارشناسان و تحلیلگران روابط بین‌الملل بر تأثیر ایران و برنامه هسته‌ای آن بر انتخابات آمریکا اذعان دارند. بیشتر کارشناسان بر این باورند که اوباما در دوره جدید ریاست‌جمهوری خود، رویکردی عملگرایانه‌تر در تعامل و یا تقابل با ایران خواهد داشت و اجلاس آتی ایران و ۱+۵ می‌تواند آزمونی تعیین‌کننده برای آمریکا و هم‌پیمانانش باشد.

به گزارش «تابناک»، سید حسین نقوی حسینی در پاسخ به این که آیا با انتخاب دوباره اوباما، تغییری در مواضع آمریکا و ایران پدید خواهد آمد و همچنین درباره چشم‌انداز اجلاس آذر ماه ایران و ۱+۵ و نتایج آن گفت: تا کنون تغییری در سیاست‌های آمریکا ندیده‌ایم. اوباما در شعارهای انتخاباتی خود گفته که به سمت عملیاتی کردن سیاست‌هایش درباره ایران خواهد رفت. اظهاراتی نیز در مورد مذاکره ایران و آمریکا شده که در صورت درست بودن این گفته‌ها و با توجه به اوضاع کشور، شاید رویدادهای جدیدی در رویکرد‌ها و سیاست‌های دو طرف رخ دهد.

بنا بر این گزارش، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: با این حال و بنا بر قراین و شواهد، اتحاد جبهه غرب بیشتر از گذشته شده است. آنان بر این باورند که ایران در تنگناست و به همین دلیل، خواهان این هستند که ما از مواضعمان کوتاه بیاییم. البته در مذاکرات آینده، با توجه به منافع ملی و مسائلی که در این مدت روی داده است، امکان رسیدن به توافق وجود دارد، ولی نمی‌توان به قطعیت چنین انتظاری داشت.

نماینده ورامین در مجلس در واکنش به انتخاب تهران به عنوان محل مذاکرات و تأثیر این موضوع بر مذاکرات، گفت: این که طرف‌های غربی این موضوع را پذیرفته‌اند که مذاکرات در تهران برگزار شود، رویکرد مثبتی است در راستای حل مسائل و پیشرفت مذاکرات. انتخاب تهران برای محل مذاکرات، مزیت‌هایی برای ما دارد و جو مذاکرات می‌تواند تحت تأثیر میزبانی ما قرار بگیرد. البته اگر بتوانیم از این امتیاز بهره مناسبی ببریم، می‌توانیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. همین موضوع که شرایط دوستانه‌ای در مذاکرات برقرار باشد، در جو آن تأثیر بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد.

نقوی حسینی درباره اظهارات وزیر خارجه کشورمان، مبنی بر آمادگی ایران برای تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی گفت: ما پیش از این نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کرده بودیم. این موضوع به نوبه خود، رویکرد مثبتی است از سوی ایران و افزون بر آن، می‌تواند آزمونی برای غربی‌ها باشد و اینکه تا چه اندازه به دنبال برطرف کردن مشکلات هستند.

وی در پایان گفت: البته افزون بر مباحث هسته‌ای، موضوعات دیگری چون تحریم‌های بانکی و بین‌المللی ایران در این مذاکرات مطرح خواهد شد و گفت‌وگوها تنها به موضوعات هسته‌ای محدود نخواهد بود.

گفتنی است، امروز در مذاکرات، نمایندگان کشورهای ۱+۵ از میزبانی ترکیه و شهر استانبول سخن گفتند و نامی از تهران بر زبان نیاوردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۹۸
انتشار یافته: ۱۱
واقعأتهران ميزبان ميشه???يعني ديپلمات آمريكايي هم به تهران ميان??بسيارخوبه,ازاينكه حكومت ايران به خواسته مردم براي ميزباني مذاكرات اهميت داده نشانه خوبيه,چون مردم درهمين تابناك درخواست برگزاري مذاكرات درايران روداشتند,امابه شرطي كه طرف مقابل هم قبول كنه.من موافق تعليق 20درصدنيستم,راهي نيست كه هم 20درصدروداشته باشيم هم تنش هاكم بشه???
مذاكرات دراستانبول روقبول نكنيد,ايران وتركيه اخيرأتضادمنافع زيادي باهم داشتن واين شايسته نيست كه مذاكرات دراستانبول باشه
خبر خوبی است و عاقلانه ترین کار مذاکره در ایران است این امر قطعا تاثیر بیشتری در باز شدن گره مذاکرات دارد انشاا.. که چنین شود
بدون لغو تحریم ها هرگز هرگز
خب اين كارو از اول مي كرديد.سنگ بزرگ نشانه نزدن است.
فقط ميخواستيد مردم به اين روز بيفتند بعد.....
لا اله الا الله
خدایا شکرت.انشالله که همه چی به خوبی و خوشی درست بشه.دیگه داشتیم خفه میشدیم زیر بار این همه تحریم به مولا.
نوکرتم از اول قبول میکردی دیگه مارو اینقدر توی زحمت نمینداختی
خوب چرا زودتر این را اعلام نکردند؟ 1 سال است می گویند نه ما متوقف نمی کنیم! خوب الان چرا اینکار را انجام می دهند؟
آیا می رسد زمانی که این کشور روی آرامش را هم ببیند ؟
تعلیق؟ واقعا جالبه بعد از مدتها این کلمه رو هم شنیدیم ؟
جالب است همیشه مسولین چند ماه و یا چند سال از مردم عقب تر هستند این کا رو باید قبل از آمدن احمدی نژاد می کردید فقط 8 سال هدر رفت .
با سلام، مذاكره كنندگان هميشه بايد اين نكته را مد نظر داشته باشند كه در دنياي وحشي امروزه هر يك قدم كه به عقب برداشته شود طرف مقابل دو قدم جلو خواهد آمد لذا بر روي حقوق طبيعي مردم ايران شرط بندي نكنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر