با ۴۰ میلیون تومان، اگر واردات خودرو آزاد بود! + لیست خودرو‌ها

انحصار تولید خودرو در کشور و عدم کارآیی و بهره‌وری صنعت خودرو، تنها منجر به آن شده که مصرف کننده ایرانی در چندین دهه، مجبور به تحمل عرضه خودروهایی باشد که خودروسازان داخلی با هزاران فشار و منت عرضه می‌کنند؛ خودروسازانی که از حمایت بی‌دریغ دولت‌ها برخوردار بوده‌اند و در دولت کنونی نیز شاه‌بیت این حمایت‌ها به نمایش گذاشته شد؛ اما اگر واردات آزاد بود، چه می‌شد؟!
کد خبر: ۳۰۲۰۱۱
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲ 11 February 2013
|
160966 بازدید
|
انحصار تولید خودرو در کشور و عدم کارآیی و بهره‌وری صنعت خودرو، تنها منجر به آن شده که مصرف کننده ایرانی در چندین دهه، مجبور به تحمل عرضه خودروهایی باشد که خودروسازان داخلی با هزاران فشار و منت عرضه می‌کنند؛ خودروسازانی که از حمایت بی‌دریغ دولت‌ها برخوردار بوده‌اند و در دولت کنونی نیز شاه‌بیت این حمایت‌ها به نمایش گذاشته شد؛ اما اگر واردات آزاد بود، چه می‌شد؟!

به گزارش «تابناک»، در آخرین تصمیم حمایتی دولت از خودروسازان، قرار بر آن شد که نرخ‌گذاری تجاری خودرو یا مبنا گذاردن ارز مبادلاتی برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها از یک هفته گذشته اعمال شود که در پی این تصمیم، بهای خودرو در بازار آزاد به بهای رسمی تبدیل شد؛ اکنون باید منتظر ماند و دید، چه بلایی بر سر بازار آزاد خودرو‌ها خواهد آمد.

بنا بر این گزارش، انحصار تولید خودرو در کشور ـ که با حمایت‌های سنگین تعرفه‌ای همراه شده ـ حاشیه بسیار امنی برای خودروسازان پدید آورده است که بر اثر آن، این ‌گونه احساس می‌کنند که هر نوع خودرویی را می‌توانند با هر استاندارد و کیفیتی به مصرف کننده عرضه دارند و در این میان، چون برای مصرف کننده ایرانی هیچ حق انتخابی جز خودروسازان داخلی وجود ندارد، خودروساز بدون هیچ ترسی، فشارهای دوچندانی بر بازار خودرو برای رسیدن به خواست خود وارد می‌کند.

بنابراین، دولت تصمیم گرفت ارز مبادلاتی را مبنای قیمت‌‌گذاری خودرو در نظر بگیرد و به دنبال آن، بهای خودرویی چون پژو ۲۰۶ تیپ ۲، به رقم ۳۲ میلیون تومان رسید و کلاس ۶ این خودرو به ۴۲ میلیون تومان؛ خودرویی که تقریباً می‌توان آن را یک خودروی متوسط در دید مصرف کننده ایرانی به شمار آورد.

حال برای آن که بهتر متوجه شوید که اگر دولت به جای آن که نرخ ارز مبادلاتی را برای حمایت از انحصار خودرو در کشور مبنا قرار می‌داد، واردات خودرو با ارز مبادلاتی را آزاد می‌گذاشت و تعرفه را به صفر می‌رساند، با بهایی تا چهل میلیون تومان چه حق انتخابی پیش روی شما بود، چند مورد را بررسی می‌کنیم:

ـــ اگر میانگین نرخ ارز مبادلاتی یعنی ۲۵۰۰ تومان را مبنا بگیریم، تا سقف چهل میلیون تومان (برابر با شانزده هزار دلار) توان خرید و حق انتخاب‌ شما مواردی همچون موارد زیر خواهد بود:




موارد بالا تنها بخشی از قدرت انتخاب شما در رنج قیمتی چهل میلیون تومان در صورت آزادی واردات خودروست. مسلماً اگر به هزینه‌ای تا سی هزار دلار (نزدیک هفتاد میلیون تومان، برابر با قیمت کنونی مگان ۲۰۰۰ اتومات) راضی باشید، در آن صورت می‌توانید به برندهایی چون مرسدس بنز و BMW نیز بیندیشید.

به هر حال، دولت در مصوبه اخیر خود اشاره کرده است که تعرفه واردات در پنج سال و هر سال، ۵ درصد کاهش خواهد یافت؛ لطف بزرگی که دولت و خودروسازان به مصرف کننده ایرانی کرده‌اند!

در این باره، سید محمد بیاتیان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اشاره کرده است که بهای خودروهای وارداتی بر پایه نرخ آزاد ارز محاسبه و فروخته می‌شود؛ بنابراین، ۵ درصد کاهش تعرفه هیچ تأثیری بر کنترل خودروسازان داخلی و کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت و ناگفته نماند که این کار، به نوعی بچه فرض کردن جامعه و دادن آدرس نادرست به مصرف‌کنندگان است.

اکنون دولت و خودروساز به گفته بیاتیان، مصرف کننده ایرانی را بچه فرض کرده‌اند؛ اما حقیقت آن است که این آدرس‌های نادرست دولت و خودروساز، تنها به ضرر مصرف کنندگان نیست، بلکه در وهله نخست به زیان صنعتی است که هیچ تلاشی برای بهبود کارایی و کیفیت تولیدات خود ضروری نمی‌داند و البته بحران ارزی اخیر، نمونه‌ای از این ضرر و زیان را به خوبی نشان داد.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۱۴۰۵
انتشار یافته: ۱۵۸
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
با سلام حالا كه قيمت خودرو را ازاد كرده ايد پس لطفا واردات خودرو را هم ازاد كنيد كه مردم هر كدام از خودر وهاي هاي داخلي يا خارجي را كه بخواهند ازادانه خريداري كنند و انحصاري در قيد نباشد كه هرچه خودرو بي كيفيت محصولات صنايع خودروسازي كشورامان را بخريم حداقل با اين كار صنايع خودرو سازي مجبور به رقابت ميشوند و مجبور ميشوند كه هم قيمت پايين بياورند و هم كيفيت محصولاتشون را بالا ببرند اگر ميخواهيد به مردم كمك كنيد اين بهترين را است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
جالبه که دیشب در برنامه پایش از شبکه 1 وقتی حیدری از مسئول قطعه سازان خودرو در باره قیمت های بالای خودرو سوال کرد این آقا جواب داد چطور وقتی نان سنگک شد 500 تومان شما چیزی نگفتین و به فکر مردم نبودین !!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
صبح شد تو هنوز خوابی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
اصلا این همه پول خریداران ایرانی صرف چه میشود؟
بابا ما یه قطعه ساده رو هنوز نمیتونیم بسازیم
ناشناس
| United States |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
خوشم ميآد اين نظر حتي يه دونه مخالف هم نداره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
تحریم یه درده درد بزرگتر خود تحریمیه انگار من دارم خفه ات می کنم تو هم بجای مقابله با من دست بندازی خودتو خفه کنی هرچه تحریم پررنگتر می شه قاعدتا گمرک باید کمرنگ تر بشه یعنی به حساب تحرم های فعلی باید گمرک نزدیک به صفر باشه تا خفه نشدیم !!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
آقایان نمایندگان مجلس به داد مردم برسید.
مردم داد خود را از این انحصار طلبی های خودروسازها کجا ببرند؟؟؟
ناشناس
| United States |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
نون سنگک 500 تومانی رو با قیمتهای دهها میلیونی خودروهای آشغال مقایسه میکنه که یک آدم معمولی باید حاصل سالها کار و زخمتش رو بریزه تو جیب آقایون که راضی باشن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
برنامه پایش اصلا حرف مردم رو نمی زنه . چرا با نمایندگان و مسولان برای واردات آزاد صحبت نمی کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
تابناک دست مریزاد . ممنون که بدون ترس حرف ما را میگی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
تازه این قیمت ارز هم فقط بخاطر کمبود ارز در کشور رفته بالا ... کاش در این مورد هم مینوشتید که پارسال با ارز 1000 یا 1200 تومان چه ماشین هایی میشد خرید!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
داداش با ارز 1200 تمني كه ميتوني پورشه و فراري بخري!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
دقیقا
ازاینکه حرف دل مردم را میزنید ممنون
ولی کی گوشش بدهکاره این حرفاس
اگه مردم همه باهم باشن چند وقت خودرو نخریم حالشون جا میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
تابناک ممنونیم که درد دل مردم بینوا را می گویی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
بهترین راه کار پایین آوردن قیمتها، تحریم خرید خودروهای داخلی است. خب وقتی شما حق انتخاب ازادانه خودرویی را نداشته باشی معلومه که قیمت خودروی داخلی را هرچقدر خودشان صلاح دانستند به مردم قالب خواهند نمود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
نميشه نخريد. خيلي ها مجبورند. چند وقت ميشه نخريد؟ صنعتي كه بازارش انحصاري هست با كنترل تقاضا متاثر نميشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
منم از تابناک عزیز ممنونم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
کاش قیمت زیر 10000 دلار را نیز مطرح می کردید!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
و اگر سالها پیش دلار رو 1226 تومان حساب میکردیم چی میتونستیم بخریم؟!
طلوع
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
احسنت به اين مردفهيم! پس چرامصوبه نمي كنند؟ تابراي هميشه ازاين رانت بازيها راحت بشويم ؟خودروسازي كه فكرمي كندمردم بنده اوهستندومردم بايدازمحصولات بي كيفيت اواستفاده كندحق حيات ندارد. بايدهرچه سريعترمصوبه كنندتعرفه واردات صفرتاخودروسازها به خودبيايند%%%%%%%
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
کجای کارید "خودروسازیعنی همان دولت"
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
تعرفه واردات خودرو را اگر صفر کنند تمام ملت دعا گو خواهند شد
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
من که از پرایدم راضیم!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
خوش به حالت پراید داری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
خلایق هر چه لایق
ولی زاده
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
نگو پراید بگو فرغون که البته فرغون امنیتش بیشتره
افرین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
بابام یک مثل قشنگ داشت می گفت بیچاره قاقا ندیده به سنجد میگه قاقا !!! من هم اول که رونو سپند داشتم فکر می کردم بسمه . بعد پراید خریدم زمستونها بخاریش کار می کرد اگه تابستونا کولر نداشتم . ولی خیلی به نظرم ماشین خوبی می اومد و راضی بودم . بعد پژو 206 خریدم دیدم بابا از زمین تا اسمان با هم فرق دارند . از ان وقت به بعد فکر می کنم سوار شدن به لکسیوس یعنی چی ؟ تا حالا سوار نشدم ؟ فکر می کنم خیلی بایستی فرق داشته باشه ؟ یعنی تجربه ام به من اینو میگه ! یعنی ذائقه من دیگه عوض شده . به سنجد نمی گم قاقا . این مرتضی هم بیچاره تقصیر ندارده غیر از پراید سوار نشده نمی دونی اونای دیگه یعنی چی ؟ خرده نگیرید . هر کس احساس خوشبختی کند خوشبخت است حتی اگر واقعا خوشبخت نباشد !!! ( خودم !!!! )
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
آقا مرتضی برات متاسفم که این حرف رو زدی
ناشناس
| United States |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
یه فامیلی داشتیم اونم راضی بود خدابیامرز
ناشناس
|
Bosnia and Herzegovina
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
اولا چرا با ارز مبادلاتی؟ با ارز آزاد حساب کنید و ثانیا فکر نمی کنم کشوری در دنیا با تعرفه 0 درصد برای واردات خودرو وجود داشته باشد، حتی آلمان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
عزیزم تجارت جهانی می دونی چیه ؟ آخه چرا وقتی در رابطه با یه موضوع تحقیق نکردی نظر می دی ؟ بجای اینکه فکر کنی تحقیق کن می بینی که تعرفه آلمان برای واردات خودرو 0 هست . ولی برای صادراتش باید به دولت خودش مالیات بیشتری بده چون حق مردم داخلی رو صادر کرده .
افرین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
اولا با ارز ازاد هم هنوز می توان خودورهای خوبی خرید . ثانیا کشور المان خودرو سازی مثل فولکس و بنز و بی ام و داره که بایستی در مقابل تولید ملی خودش در مقابل ماشینهای امریکایی و ژاپنی حمایت کنه . شما که افاضه فضل کردید می توانید لطفا تعرفه خودرو خارجی در المان را هم برای روشن شدن ذهن ما بیان فرمائید . مسلما مثل ایران 100 تا 200 برابر قیمت خودور نمی باشد. باز هم با تعرفه المان حساب کنیم ببینیم چه خودروهایی می توانیم بخریم .
نا شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
آيا از نظر امنيت و قيمت نيز مانند دو خودرو ستاز ما مي باشند حتي آلمان؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
نابغا حالا صفر درصد نه 5 درصد دوما اصلا با ارز ازاد هرچی بخریم از این ماشینای سایپا و ایران خوردرو بهتره پراید قوطی چیه که 20 میلیون پولش باشه اخه امثال شما که به یه دولت اجازه هر کاری میدن دیگه حتی تو خلوت خودتم نمتونی سبک سنگین کنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
فکر نکنم کشوری جز ایران هم مردمش رو مجبور به خرید انحصاری کنه
افرین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
افرین به تابناک با درج این مقاله در مقالات قبلی بنده یک اشاره ای به این موضوع کردم که حتی اگر با قیمت ارز ازاد هم حساب کنیم قیمتهای فعلی خودرو برای خرید خودروهای خیلی خیلی بهتر از برندهای خارجی معروف می توان تهیه کرد . سئوال این است که اگر قرار باشد قیمت ارز دو برابر شود و قیمت خودروهای ملی مثل پراید و سمند و پژو هم دقیقا دو برابر شود پس در کارخانجات خودور سازی را تخته کنید زیرا دیگر به بهانه تولید ملی نمی توان سر مردم کلاه گذاشت . فایده داشتن تولید ملی چیست که مردم بایستی ضرر کنند انهم اینقدر هنگفت مگر اینکه دولت و خودروسازان دارند از شرایط به نفع خودشان سودجوئی می کنند . تکلیف حمایت از مصرف کننده چه می شود ؟ ...
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
لابد جمعیت کارگری شرکت های خودرو سازی که میلیونی هستند باید بروند غاز بچرانند؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
حمایت از تولید ملی در ایران جهت پایین بودن قیمتها نیست بلکه جهت محروم بودن مردم از انتخاب خودرویی است که دوست دارند سوار شوند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
احسنت تابناک. حرف دل ما را زدی اما کجاست گوش شنوا. کجاست قدرتی که توان مطالبه حق ملت را داشته باشد. این ملت بسیار مظلوم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
احسنت بر تابناک .احسنت.احسنت
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟