بازدید 23751
۴
بی عدالتی در اکران نوروزی

حق صاحبان پل چوبی و برف روی کاج‌ها با رژیم طلایی بلعیده شد

هرچند در جشنواره سی‌و‌یکم، فیلمی دارای ژانر کمدی به عنوان ژانر قالب وجود نداشت، هیچ وحی منزلی مبنی بر قرار دادن یک فیلم کمدی در اکران نوروزی نیست؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از فیلم‌های مهم حتی از سال ۹۰ پشت خط اکران قرار گرفته‌ و به اکران نوروزی ۹۲ نیز نرسیده‌اند.
کد خبر: ۳۰۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۲۷ 21 February 2013
در جنگ اکران به نظر می‌رسد پیروز نهایی حوزه هنری بود، زیرا نه تنها فیلم‌هایی که این نهاد در لیست سیاه داشت در اکران نوروز قرار گرفت، در اتفاقی جالب، فیلم تحسین شده «حوض نقاشی» فیلم منتخب جشنواره سی و یکم فجر از نگاه بینندگان که محصول حوزه هنری بود، در لیست نهایی اکران قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»، متولیان فیلم «برف روی کاج‌ها» در شرایطی با قدرت از اکران نوروزی فیلمشان سخن به میان می‌آوردند و چنین شرایطی نیز برای فیلم «پل چوبی» رقم خورده بود که این دو فیلم اکران نوروزی نگرفتند و به جز یکی از تولیدات سال ۹۰، دیگر فیلم‌هایی که در اکران سال نوی ۹۲ روی پرده خواهند رفت، تولیدات سال جاری است و به نظر می‌رسد تیغ پشت خط مانده‌ها نبریده است.



شواهد از جمله قراردادهای بسته شده توسط تهیه کنندگان این فیلم‌ها با گروه‌های سینمایی حکایت از آن دارد که فیلم‌های «حوض نقاشی» در گروه آزادی، «رسوایی» در گروه آفریقا، «رژیم طلایی» در گروه عصر جدید، «قاعده تصادف» در گروه قدس و «تهران ۱۵۰۰» نیز با انتقال امتیاز از فیلمیران به موسسه فدک فیلم (به دلیل محدودیت اکران یک فیلم در عید نوروز توسط هر دفتر پخش) در گروه استقلال اکران می‌شوند که به طور کامل با گمانه زنی‌های قطعی رسانه‌ها فاصله جدی دارد و این اختلاف در گمانه‌زنی‌ها نیز به واسطه عدم در نظر گرفتن پشت پرده‌هاست.

همان گونه که «تابناک» پیش بینی کرده بود، عدم اکران «پل چوبی» و «برف روی کاج‌ها» در سینماهای حوزه هنری تقریباً قطعی است و همین مسأله برنامه شمقدری و همکارانش را برای اکران نوروزی این دو فیلم به چالش کشیده و تأکید شد که پاسخ حوزه هنری روشن است و حاضر به عقب‌نشینی و اکران آن دو فیلم نخواهد بود.

از آن سو، تنها در صورت صدور مجوز اکران «حوض نقاشی»، این فیلم دست‌کم در سینماهای حوزه هنری اکران نوروزی خواهد داشت و به ظاهر بدون وقوع گروکشی، هم این دو فیلم اکران نشد و هم برای «حوض نقاشی» مجوز اکران نوروزی با سرگروهی سینمای حوزه هنری صادر شده است.



در اکران نوروزی هرچند حضور رسوایی جای نقد دارد و شاید بهتر بود پس از اکران نوروزی سه فیلم پیاپی ده نمکی، این بار چنین فرصت طلایی در اختیار کارگردان دیگری قرار می‌گرفت اما از اکران رسوایی عجیب‌تر، اکران عجیب «رژیم طلایی» است که به رغم طرح در برخی محافل به عنوان یکی از گزینه‌های اکران نوروزی، جدی گرفته نمی‌شد.

این فیلمِ دارای مضامین کمیک، قصه زن و شوهری است که به اندازه وزن مرد و زن مهریه ازدواج در نظر گرفته و حالا مرد خانواده در پی رژیم کاهش وزنش برای کاهش مهریه برآمده است. مهدی هاشمی، مریلا زارعی و امین حیایی ستاره‌های این فیلم هستند و گویا به جز جنبه کمدی و قرار داشتن فیلمی با این ژانر در اکران نوروزی ـ که با مجموعه معاونت سینمایی نیز هماهنگ باشد ـ نتوان هیچ توجیهی برای چنین اکرانی در نظر گرفت.

هرچند در جشنواره سی و یکم فیلمی دارای ژانر کمدی به عنوان ژانر قالب وجود نداشت، هیچ وحی منزلی مبنی بر قرار دادن یک فیلم کمدی در اکران نوروزی نیست، آن هم در شرایطی که بسیاری از فیلم‌های مهم حتی از سال ۹۰ پشت خط اکران قرار گرفته‌ و به اکران نوروزی ۹۲ نیز نرسیده‌اند.

به تعبیر دیگر در صورت در نظر گرفتن شیوه منطقی برای چینش اکران نوروزی سینماهای کشور، باید به جای اکران این فیلم که در فاصله‌ای اندک پس از تولید، بهترین اکران ممکن را از آن خود کرده، یکی از دو فیلم پل چوبی و برف روی کاج‌ها ولو با سینماهای کمتر اکران می‌شدند و این گونه امتیاز دادن خلاف عدالت است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴
حالا خوبه این فیلما تو موضوع های سیاسی نیستند این جوری میکنن...
چه کسی این حق را تقسیم میکند ؟ لابد تابناک! نه؟
پاسخ ها
ممیز
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۴
چه ربطی داره؟ فیلمی که ساخته شده در دو ماه اخیر انصافه که بلافاصله بعد از ساخت اکران بشه و فیلمی که دو ساله در صف هستش اکران نشه؟!
آقا چرا فیلمی که مردم دوست دارند نمی ذارید به اکران نوروزی بره. به شخصا دلم می خواست عید پل چوبی رو ببینم.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی