بازدید 23000
۶
مرور روزنامه‌های بیست‌و‌چهارم اسفند ماه

بعضی‌ها ناراحت شدند، نمی‌دانم شاید دلار خریده باشند!

خبر مهم امروز روزنامه‌ها، سخنان وزیر خارجه در حاشیه نشست هیأت دولت است، صالحی با وجود اینکه توصیه می‌کند، سیاست باید خاکستری دیده شود، ولی این روز‌ها بیش از همه خوش‌بینی خود را ابراز می‌کند. در میان اخبار انتخاباتی، سخنان هاشمی رفسنجانی در مورد بلیه جریان انحرافی افراطی متفاوت است. خبر مهم اقتصادی هم به نتیجه نرسیدن جلسه شورای پول و اعتبار در مورد تغییر نرخ سود بانکی است.
کد خبر: ۳۰۸۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳ 14 March 2013

خبر مهم امروز روزنامه‌ها، سخنان وزیر خارجه در حاشیه نشست هیأت دولت است، صالحی با وجود این که توصیه می‌کند سیاست باید خاکستری دیده شود، این روزها بیش از همه خوش‌بینی خود را ابراز می‌کند. در میان اخبار انتخاباتی، سخنان هاشمی رفسنجانی در مورد بلیه جریان انحرافی افراطی متفاوت است.

سخنان وزیر خارجه را مرور کنید

علی اکبر صالحی همچنان امیدوار است و از این امیدواری دفاع هم می‌کند.

دنیای اقتصاد نوشته: امیدواری او به نتایج مذاکرات «آلماتی یک» است. وزیر امور خارجه در دفاع از خوش بینی‌اش از مذاکرات گفته است که «شاهد بودم به خاطر حرف مثبتی که زده شده بود بعضی‌ها ناراحت شده بودند، نمی‌دانم شاید دلار خریده باشند؛ ولی ما باید توجه داشته باشیم که همه برای مردم کار می‌کنیم‌».

او خبر خوشی هم داده و گفته است که ایران از سال ۹۲ وارد فاز جدیدی می‌شود که برای آن ۳۴ سال صبر کرده است. صالحی البته توضیح بیشتری در این باره نداده است. علی‌اکبر صالحی در روز‌های اخیر چند بار دیگر هم بر خوش بینی‌اش نسبت به نتایج مذاکرات تأکید کرده و گفته بود که این خوش‌بینی «نه از باب مجامله سیاسی» بلکه «با توجه به برخی داده‌هایی است که در اختیار داریم».

تأکید بر خوش‌بینی به مذاکرات آلماتی از سوی بالا‌ترین مقام وزارت خارجه و دیگر ارکان این وزارتخانه در حالی صورت می‌گیرد که برخی از اعضای گروه ۱+۵ پس از نشست خود با ایران لحن خوش بینانه خود نسبت به مذاکرات را تغییر داده و همچنان ایران را به افزایش فشار‌ها در صورت عدم همکاری برای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای‌اش تهدید کردند.

جالب آن است که روزنامه آرمان نوشته که آقای وزیر درباره نقطه ضعف خود می‌گوید: «یکی از نواقص ما این است که شاید گاهی احساسات بر عقل من غلبه کند.» در مطالب روزنامه آرمان که با تمجید از دانش و تخصص صالحی نیز همراه است، آمده: «خبرهای مثبت درباره کاهش و رفع تحریم‌ها بسیار است و خود اتحادیه اروپا درحال گفت‌وگو است که برداشتن تحریم‌ها و تجدیدنظر در این زمینه به‌طور جدی انجام شود و خود آمریکایی‌ها فشار‌ها را به‌طور تدریجی از هم‌پیمانان خود برمی‌دارند. این گفتار درحالی عنوان می‌شود که دور تازه از تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده است اما صالحی گویا از پس پرده خبرهایی دارد و در ادامه نیز به این نکته اشاره می‌کند‌».

علاوه بر وزیر خارجه، چند روزنامه دیگر نیز آینده مذاکرات را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. روزنامه آرمان در مطلبی با تیتر «تغییر مواضع خوشبینانه»، و به قلم داود هرمیداس باوند نوشته است: «به نظر می‌رسد در مذاکرات اخیر در آلماتی علائم مثبتی در راستای قصد طرفین برای تفاهم پدیدار شده و آنچه این پرونده باید به آن منتهی بشود، حل و خاتمه این مساله به صورت مسالمت‌آمیز است. اما پیچیدگی این مساله به‌گونه‌ای است که کاهش تحریم‌ها عملا به صورت گام به گام خواهد بود. وقتی خریداران قبلی نفتی خرید نفت خود را کاهش می‌دهند یا به کل متوجه یک فروشنده نفت دیگر می‌شوند، ترتیباتی ایجاد می‌شود که یک شبه نمی‌توان آن را تغییر داد. از جهت مالی و برنامه‌ریزی طویل‌المدت این فروشنده‌ها، برداشته شدن تحریم‌ها مستلزم پروسه‌ای وقت گیر است. البته در برخی زمینه‌ها ممکن است لغو این تحریم‌ها آسان‌تر باشد ولی به طور کل پیچیدگی‌های موجود در بحث تحریم‌ها موجب می‌شود تا این تحریم‌ها به صورت گام به گام برداشته شوند به این صورت که هر گامی که توافقی صورت بگیرد زمینه‌ساز برداشتن گام دیگر در راستای کاهش تحریم‌ها می‌شود و این مستلزم میل و خواست طرفین برای توافق و تفاهم است. قطب خارجی این تحریم‌ها، ۱+۵ است و البته کشورهایی که برخلاف قوانین شورای امنیت به شکل یک‌طرفه به تحریم ایران می‌پردازند. در همین حال مشاهده می‌شود که آقای صالحی نسبت به آینده این پرونده و لغو تحریم‌ها خوشبین است. خوشبین بودن حاکی از آمادگی نسبی ایران برای تفاهم و نوعی اراده برای تغییر وضع موجود است. البته خوشبین بودن به خصوصیات فردی فرد خوشبین نیز بازمی‌گردد. آقای صالحی همواره در مذاکرات و سفرهای خود خوشبینانه برخورد کرده است و این نشانه اراده قابل قبول اوست که می‌تواند راهگشا باشد. در حال حاضر باید اظهارات امیدوارکننده اخیر آقای صالحی را به فال نیک گرفت و به طور خوشبینانه آن را به عنوان یک اراده و میل قابل قبول تلقی کرد‌».

ابتکار نیز در سرمقاله امروز خود با تیتر «آیا می‌توان به دور بعدی مذاکرات امیدوار بود؟» به نقش صهیونیست‌ها در تخریب مذاکرات اشاره کرده است و با توجه به اخبار منتشر شده در این مورد در انتهای سرمقاله خود نوشته است: «به رغم اینکه انتظار می‌رود که در استانبول و بعد از آن در آلماتی دو طرف مذاکره کننده با دستی پر و با امیدی بیشتر پشت میز مذاکره بنشینند، اسرائیلی‌ها از تخریب روند مذاکرات ایران و غرب هیچ ابایی ندارند و در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از تحرکات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران و تنگ‌تر کردن حلقه فشار‌ها به آن شده است. ایران نسبت به شیطنت‌های اسرائیل هشدار داده است اما باید دید که لابی اسرائیل که این روز‌ها بیش از هر زمانی در لندن، پاریس، برلین و البته واشنگتن علیه ایران فعال شده است تا چه اندازه می‌تواند بر تخریب روند مذاکرات ایران با ۱+۵ تأثیر بگذارد‌».

انتخابات‌ از نواقص مشایی تا مبارزه هاشمی رفسنجانی با جریان انحرافی و افراطی

پنجشنبه این هفته، اخبار انتخاباتی داغ زیادی دارد. روزنامه اعتماد از حواشی پس از پایان جلسه هیأت دولت خبر داده ‌و نوشته مشایی در برابر این پرسش که «آیا سفرهای انتخاباتی خواهید داشت؟»، پاسخ داد: برای چه؟ برای چه باید سفر انتخاباتی داشته باشم؟

مشایی البته در پاسخ پرسشی مبنی بر این که «بزرگ‌ترین نقد به خود را چه می‌دانید؟» نیز اظهار کرده: نقدی که به خود وارد می‌دانم این است که نواقص زیادی دارم.

شخصیت مهم دیگر انتخاباتی امروز آیت الله هاشمی رفسنجانی است که از سخنان وی دو عنوان «تا حد توان در انتخابات کمک خواهم کرد» و بلیه نامیدن جریان انحرافی یا افراطی در روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

هاشمی رفسنجانی در بخشی از سخنان خود برخی جریانات مشکوک و افراطی را متخصص تخریب دستاوردهای سه دهه گذشته نظام اسلامی خوانده و افزود‌: عجیب این است که بعضی از شخصیت‌ها، اعم از روحانی و غیرروحانی، خام این جریان و تفکر شدند و آنچنان مورد حمایت قرار دادند که اکنون با وجود فهم اشتباهات گذشته، روی بازگشت و اعتراف به خطا و اشتباه را ندارند و خلاف میل قلبی و عقلی خود دست از حمایت از این بلیه برنمی‌دارند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، در ادامه نیز گفته است: خطر اصلی این است که جریانی انحرافی تلاش دارد معضلات و ناکارآمدی‌هایی را که خود باعث و علت آن بوده است، موذیانه از پذیرش مسوولیت تخریب‌ها و ضایع شدن اعتماد مردم شانه خالی کند و جاخالی بدهد.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب در ادامه توضیح داده‌اند که آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنانش و در پی درخواست‌های مکرر حاضران مبنی بر حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری، این امر را مستلزم وجود توان و نیرو دانسته و گفته: به نظر می‌رسد اگر شرایط حضور همه سلایق، شخصیت‌ها و دوستداران و وفاداران به نظام اسلامی فراهم شود، شخصیت‌های خوشفکر، باتجربه و دارای پایگاه اجتماعی خوب برای حضور در صحنه وجود دارند و من هم تا حد توان به تحقق این امر کمک خواهم کرد.

علاوه بر حسن روحانی که خبر نامزدی وی در بسیاری از روزنامه‌ها نقل شده است، از میان نامزدهای انتخابات، امروز محمد شریعتمداری طرف گفتگوی روزنامه اعتماد بوده است. وزیر پرسابقه دولتهای سابق در بخشی از سخنان خود گفته است: «من یک بار هم گفته‌ام مهم‌ترین رقیب در انتخابات دولت است و این را خیلی مقبول نمی‌دانم اما اتفاق افتاده. دولت کاملامعتقد بر ادامه قدرت خود است. اما اشکال در سیاست ورزی اصلاح طلبان در دوره گذشته باعث شد بزرگ‌ترین محصول دوره هشت ساله اصلاحات روی کار آمدن آقای احمدی‌نژاد باشد و اگر بخواهیم این محصول دوباره تکرار نشود باید با دقت به صحنه عمل نگاه کنیم، خصوصا که تکثر در تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این دوره به گونه یی است که همه کسانی که طرفدار تکثیر تعداد کاندیدا‌ها هم بودند به این فکر افتاده‌اند که باید این مسیر را متوقف کنند چون ممکن است دوباره اتفاقی شانسی بیفتد که مورد پذیرش هیچ کسی نباشد هرچند بعضی معتقد نیستند که آن اتفاق شانسی بود اما اگر شانسی هم باشد دیگر نباید این شانس تکرار شود‌».

وی در پایان نیز در مورد بزرگترین نگرانی خود برای ورود به صحنه انتخابات پاسخ داده ‌که: مهم‌ترین نگرانی من تکثیر تعداد کاندیداهاست؛ به این صورت که انتخاب شدن به سوی شانسی شدن ادامه داشته باشد.

بررسی تغییر نرخ سود بانکی به جلسه سال آینده شورای پول و اعتبار موکول شد

خراسان و تهران امروز از جمله روزنامه‌هایی هستند که به موضوع تغییر نرخ سود بانکی توجه کرده‌اند. خراسان در این مورد نوشته است: «شورای پول و اعتبار در آخرین جلسه امسال خود تصمیم جدیدی درباره تغییر نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی نگرفت و بررسی بسته جدید سیاستی نظارتی را نیز به سال آینده موکول کرد. به گزارش مهر، آخرین جلسه شورای پول و اعتبار، سه شنبه شب در محل بانک مرکزی برگزار شد ولی اعضای این شورا تصمیم جدیدی برای تغییر نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی در سال آینده اتخاذ نکردند. پیش‌تر محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی درباره احتمال تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی سخن گفته بود، اما شورای پول و اعتبار این موضوع را در آخرین نشست سال ۹۱ خود در دستور کار قرار نداد. شورا قرار است در اولین نشست سال آینده خود بسته سیاستی نظارتی سال ۹۲ را مورد بررسی و تصمیم گیری قرار دهد‌».

تهران امروز هم نوشته است: «عصر دوشنبه آخرین جلسه اصلی شورای پول و اعتبار در سال ۹۱ در ساختمان میرداماد بانک مرکزی در حالی تشکیل و به اتمام رسید که برخلاف پیش‌بینی‌ها تغییری در بسته سیاستی - نظارتی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعمال نشد و سیاست‌گذاران پولی و بانکی به این نتیجه رسیدند که نرخ سود بانکی برای سال ۹۲ مشابه سال قبل ۲۰ درصد باقی بماند؛ هر چند طی هفته‌های اخیر محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی به صراحت از پایین بودن نرخ سود بانکی انتقاد کرده و گفته بود با توجه به تورم ۲۹. ۸ درصدی نرخ سود ۲۰درصدی بانک‌ها معنا ندارد‌».

در حالی رئیس کل بانک مرکزی امیدوار بود ‌بتواند نرخ سود تسهیلات را افزایش دهد که برخی کار‌شناسان معتقدند افزایش بیش از این نرخ سود تسهیلات به صلاح نیست، هر چند عده‌ای دیگر مانند محمود بهمنی معتقدند که باید نرخ سود تسهیلات آنچنان افزایش یابد تا جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها برای مردم حفظ شود. ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس جزو این دسته است و در واکنش به تصمیم شورای پول و اعتبار می‌گوید: «متاسفانه تصمیم این شورا معقولانه نبود. وقتی سود سپرده بانکی پایین‌تر از تورم موجود در جامعه است، نباید انتظار داشته باشیم مردم سرمایه خود را در بانک‌ها بگذارند و سراغ بازارهای موازی مانند مسکن، طلا و ارز نروند.» اما برخی همکاران نکو عقیده‌ای مخالف او دارند؛ محمدرضا پورابراهیمی با دفاع از تصمیم دوشنبه شب شورای پول و اعتبار می‌گوید: «شما اگر بخواهید نرخ سود تسهیلات را به مرز ۳۰ درصد و همپای تورم برسانید باید ۵درصد هم برای امور جاری بانک در نظر بگیرید و بانک، آن سرمایه را با ۳۵درصد بهره به بنگاه‌ها و صنایع وام خواهد داد که رقمی بسیار بزرگ است. مگر صنایع ما چقدر سود دارند که ۳۵درصد بخواهند بهره بدهند‌».

ناصر عاشوری قلعه، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم به تهران امروز گفته است: «باید سقفی بر این مسابقه هماهنگ کردن نرخ‌ها با تورم گذاشته شود. اگر روزی تورم به ۴۰ یا ۵۰ درصد رسید، ما باید نرخ سود تسهیلات را به ۵۵ و ۶۰ درصد برسانیم؟ من معتقدم، ‌ متأسفانه شیوه عمل بانک‌ها در سال‌های اخیر به شکلی نبوده است که بتواند این اعتماد را در صنعت به وجود بیاورد که می‌تواند روی بانک‌ها به عنوان شریکی حقیقی اعتماد کنند و تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر عدم افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی را تأیید می‌کنم‌».

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۶
بیشتر مردم که خوشحال شدند، اونهایی که ناراحت شدند حتما دلار خریدند دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
بنده دلار دارم
اما
خیلی خوشحال میشوم که قیمت دلار آنقدر پائین بیاید (مثلا" هر دلا یک تومان) که پس انداز یک میلیون تومانی من در بانک یک میلیون دلار ارزش پیدا کند!
اطمینان میدهم که هیچ کس از پائین آمدن قیمت دلار ناراحت نمیشود. مردم چون اعتمادی به بازیها نداشتند دلار خریدند!
امیدوارم کسی این را درک کند.درک واقعی.
احسنت بر دکتر صالحی. ایشان واقعاً درست میگویند برخی از افراد با استفاده از رانت های موجود در طی یک سال گذشته اقدام به خرید دلار و سکه کرده و از برداشتن تحریمها دچار ضررهای میلیاردی خواهند شد که امیدوارم به خاک سیاه بنشینند چراکه اینها هستند که خون ملت ایران را میمکند
خداکنه ایندفعه حرفهای وزیر محترم برپایه واساس محکمی باشه .مثل قبلا نباشه که تو یه مدت کوتاهی همه چیزوانداختند گردن جمشید بسم الله وگردن اخلالگراوگفتن دیگه بازار آروم شده ولی بازهم همون آش شدو همون کاسه.
واقع بینی بهتر از خوشبینی و بدبینی است معمولا آدمهای خیلی خوش بین مورد سوء استفاده قرار میگیرند
بهشون بگید سود رو باید کم کنند اصلا مردم نباید پول رو تو بانک بخاطر سود بگزارن مردم باید پول رو تو بانک برای خدمات مثل کیف پول سوخت خرید الکترو نیکی و... و نگهداری پول کنند و اتفاقا مردم با گذاشتن پولشون تو بورس و یا تولید و سرمایه گزاری در کار ساختمانی باعث افزایش شاخص های اقتصادی بشن
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم