بازدید 3683
تحقق یک رویا و تداوم یک حسرت

عملکرد ایران والیبال در سال 91

کد خبر: ۳۰۸۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳ 16 March 2013
والیبال ایران در سال 91 اتفاقات تلخ و شیرین زیادی را به خود دید که از جمله مهمترین آنها تحقق
 
 والیبال که از جمله رشته‌های تیمی موفق ایران در سال‌های اخیر است در سال 91 فراز و نشیب‌های زیادی به خود دید که از جمله مهمترین آنها می‌توان صعود به لیگ جهانی، عدم صعود به رقابت‌های المپیک، قهرمانی نوجوانان و سومی جوانان در آسیا اشاره کرد.

والیبال ایران برای رسیدن به این جایگاه از حضور مربی بزرگ و با دانشی همچون ولاسکو استفاده کرد که حضور این مربی هم در سال گذشته نکات مثبت و حتی حاشیه‌هایی هم به همراه داشت.

از سوی دیگر اتفاقات جالب توجهی برای والیبال ساحلی ایران رخ داد؛ ساحلی‌بازان ایران که برای حضور در رقابت‌های گرنداسلم به چین سفر کرده بودند بدون برگزاری یک مسابقه رسمی به کشور بازگشتند، اما اعلام کردند که با شکست برابر کانادا از دور مسابقات حذف شدند!

به هر حال والیبال ایران که به عقیده بسیاری از کارشناسان موفق‌ترین رشته تیمی محسوب می‌شود در سال 91 روزهای تلخ و شیرین زیادی را به خود دید که نگارنده در این مطلب به برخی از مهمترین اتفاقات آن اشاره می‌کند.

 *قهرمانی آملی‌ها در ایران و سومی در آسیا

رقابت‌های والیبال لیگ برتر مردان باشگاه‌های کشور از 27 مهرماه سال 90 آغاز شد و عصر روز دوشنبه، 29 اسفند با برگزاری دیدار سایپا البرز و کاله مازندران در سالن انقلاب کرج به پایان رسید که در این مسابقه شاگردان بهروز عطایی موفق شدند حریف خود را مغلوب کنند و برای نخستین بار قهرمان ایران شده و راهی رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا شوند.

تیم کاله پس از این قهرمانی خود را برای حضور در پیکارهای آسیایی آماده کرد و با توجه به اینکه از حضور ملی‌پوشان زیاد بهره می‌برد همگان شانس زیادی را برای قهرمانی این تیم قائل بودند، اما رقابت‌های والیبال جام باشگاه های آسیا 2012 با قهرمانی تیم چند ملیتی العربی قطر در شانگ‌های چین پایان یافت.

نماینده ایران هم در این دوره از رقابت‌ها توانست در جایگاه سوم قرار بگیرد؛ همچنین شهرام محمودی، پشت خط زن تیم والیبال کاله به عنوان بهترین اسپکر جام باشگاه های آسیا انتخاب شد و عادل غلامی نیز عنوان بهترین مدافع مسابقات را به خود اختصاص داد.

* ایران را بازی ندادند؛ ساحلی به گل نشست!

اواسط اردیبهشت‌ماه سال 91 بود که مسئولان والیبال ایران با انتشار اخبار مختلف روی خروجی سایت خود اعلام کردند تیم ملی والیبال ساحلی به افتخار بزرگی رسیده‌ است و می‌خواهد برای نخستین بار در رقابت‌های گرنداسلم چین حضور پیدا کند.

درحالی که حمید موحدی اعلام کرده بود تیم ملی ایران به دلیل شکست از کانادا در مرحله نخست از دور مسابقات حذف شده است، رحمان رئوفی، بازیکن تیم ملی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: برای حضور در مسابقات گرنداسلم راهی چین شدیم، ولی ما را در این مسابقات شرکت ندادند و گفتند که ظرفیت تیم‌ها تکمیل است.

این صحبت‌ها تیر خلاصی بود بر پیکره والیبال ساحلی ایران که همیشه به عنوان فرزند سرراهی فدراسیون از آن یاد می‌شد.

واقعیت این است که داورزنی به عنوان رئیس فدراسیون والیبال دوست نداشت فرقی بین تیم‌های سالنی و ساحلی بگذارد به همین دلیل با اعزام تیم ملی ساحلی به مسابقات گرنداسلم موافقت کرد، اما به نظر می‌رسد برخی مسئولان در کمیته والیبال ساحلی از اعتماد رئیس سواستفاده کردند و دست به چنین کارهایی ‌زدند تا نقطه سیاهی در کارنامه ریاست خود و داورزنی ایجاد کنند.

پس از این اتفاق حمید موحدی، سرمربی تیم ملی والیبال ساحلی از سمت خود کناره گذاشته و مقرر شد که تمام هزینه‌های سفر را پرداخت کند.

 

* ولاسکو هم نتوانست ایران را المپیکی کند

داورزنی که با حضور ولاسکو بسیار امیدوار بود تیم ملی سرانجام طلسم‌شکنی کند و پا به رقابت‌های المپیک بگذار تدارک خوبی برای ملی‌پوشان دید و آنها را به ژاپن اعزام کرد تا در مسابقات انتخابی المپیک حاضر شوند. رقابت‌های انتخابی المپیک در ژاپن از 12 خرداد ماه با حضور 8 تیم آغاز شد و در پایان تیم قهرمان این مسابقات و همچنین بهترین تیم آسیایی جواز حضور در رقابت‌های المپیک 2012 را کسب کردند؛ تیم‌های صربستان و استرالیا به ترتیب با 21 و 15 امتیاز و به عنوان قهرمان و بهترین تیم آسیا راهی المپیک شدند تا ایران با ولاسکو هم نتواند رنگ المپیک را ببیند.

نخستین شکست شاگردان ولاسکو را استرالیا با حساب 3 بر صفر رقم زد؛ دومین شکست ایران هم برابر صربستان، قهرمان اروپا رقم خورد تا والیبال ایران یکی از بزرگترین ناکامی‌های خود در سال 91 را تجربه کند. خیلی‌ها پس از این اتفاق تنها بدشانسی را عامل عدم صعود والیبال ایران به المپیک عنوان کردند، اما با این حال شاگردان ولاسکو ناامید نشدند و تلاش خود را برای ادامه راه به کار گرفتند.

 * افشاردوست دبیر شد و داورزنی متهم!

در نشست خبری 30 خردادماه اتفاقات جالبی رقم خورد؛ محمدرضا داورزنی که در نشست خبری با اصحاب رسانه حضور پیدا کرده بود، دبیر جدید فدراسیون والیبال را معرفی کرد و از آن تاریخ به بعد محمود افشاردوست کارش را به عنوان جایگزین غفار درخشنده آغاز کرد. با این تصمیم درخشنده پس از حدود 6 سال‌ فعالیت در سمت دبیری فدراسیون از کار خود کنار رفت و یک نیروی جوان جایگزین وی شد، اما این پایان آن نشست پرحاشیه نبود، چراکه در آن زمان که تیم ملی نتوانسته بود به المپیک صعود کند حرف و حدیث درمورد برکناری داورزنی قوت گرفته بود. رئیس فدراسیون در واکنش به این صحبت‌ها تنها یک جمله گفت " اگر برکنار شوم، نفس راحتی می‌کشم"

نشست خبری داورزنی بازهم حاشیه داشت؛ چراکه یکی از کارمندان سابق فدراسیون والیبال در این مراسم مدعی شد که مدارک و اسنادی را در اختیار دارد که بیانگر تخلفات مالی داورزنی است و حاضر است این اسناد را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. این موضوع با واکنش شدید داورزنی مواجه شد و خطاب به این فرد اعلام کرد که جای شما اینجا نیست و خبرنگاران باید سوال کنند.

به این ترتیب داورزنی که در آن برهه زمانی به شدت تحت فشار بود با مشکل جدیدی روبرو شد که باید برای رفع آن دست به کار می‌شد.

 * ولاسکو داماد و بداخلاق شد!

پس از عدم صعود والیبال ایران به المپیک تمام مسئولان تحت فشار بودند که در این بین ولاسکو بیشتر از همه خود را مقصر می‌دانست و به نظر بیشتر از سایرین فشار را تحمل می‌کرد؛ این سختی‌ها به شدت روی برخورد پیرمرد آرژانتینی تاثیر گذاشته بود و به گونه‌ای وی را بداخلاق کرده بود.

خولیوی 70 ساله که در سال 91 برای دومین بار ازدواج کرده بود روزی محل مصاحبه را ترک کرد و روزی دیگر یکی از خبرنگار به دروغ گفتن متهم کرد. در بخش فنی روزی هم به صورت ناگهانی تصمیم گرفت 3 ملی‌پوش بی‌انضباط را از تیم ملی کنار بگذارد؛ این اتفاقات موجب شد تا خبرگزاری فارس با درج مطلبی روی خروجی خود عنوان کند "ولاسکو داماد پیری است که هر روز بداخلاق‌تر می‌شود"، اما رفته رفته ولاسکو توانست خود را پیدا کند و روش ارتباطش با خبرنگاران تغییر دهد.

 

 * مصر، نخستین قربانی ایران برای حضور در لیگ جهانی

مردان والیبال ایران پس از پشت سر گذاشتن روزهای تلخ عدم صعود به المپیک هم قسم شدند تا وارد لیگ جهانی شوند. شاگردان ولاسکو برای رسیدن به هدف خود باید در دو بازی برابر مصر در قاهره قرار می‌گرفتند و در صورت پیروزی در دو مسابقه به مصاف ژاپن بروند.

تیم والیبال ایران پس برگزاری 6 دیدار دوستانه با تیم‌های پرتغال، اسلوونی، کرواسی و نروژ، هشتم شهریور برای شرکت در مسابقات زیر گروه لیگ جهانی در قاهره به مصر عزیمت کرد.

سفر والیبالیست‌های ایران به قاهره سفری پرماجرا بود، چراکه ابتدا مدت زمان زیادی در فرودگاه معطل شدند و پس از آن مسئولان مصری مهدوی را در فرودگاه حبس کردند تا شرایط تیم ملی پیش از بازی نخست برابر مصر کمی آشفته شود.

به هر حال نخستین دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و مصر برای کسب سهمیه حضور در بیست‌و‌چهارمین دوره مسابقات لیگ جهانی 10 شهریور در قاهره آغاز شد و شاگردان ولاسکو توانستند در یک دیدار سنگین با حساب 3 بر صفر میزبان خود را از پیش‌رو بردارند تا آماده بازی دوم برابر مصر شوند.

تیم‌‌های ملی والیبال ایران و مصر در دومین مسابقه خود هم روز 12 شهریور در قاهره به مصاف هم رفتند. این مسابقه در حالی آغاز شد که شاگردان ولاسکو برای رسیدن به مرحله دوم زیرگروه لیگ جهانی تنها به پیروزی در یک گیم نیاز داشتند و این موضوع موجب شده بود تا مصری‌ها تمام توان خود را برای غلبه بر ایران به کار بگیرند، اما بازهم این شاگردان ولاسکو بودند که داغ پیروزی را بر دل مصری‌ها گذاشتند و توانستند میزبان آفریقایی خود را با حساب 3 بر یک شکست دهند تا به دور دوم مسابقات زیر گروه لیگ جهانی صعود کنند. با این نتیجه شاگردان ولاسکو خط و نشانی جدی برای ژاپنی‌ها کشیدند، چراکه  چشم بادامی‌ها در مرحله دوم زیرگروه لیگ جهانی باید در روزهای 17 و 19 شهریورماه در تهران برابر ایران قرار می‌گرفتند.

 * سلام ایران به لیگ جهانی با غلبه بر ژاپن و محبوب‌تر شدن ولاسکو

در روز 17 شهریور ماه والیبال ایران یکی از بهترین روز‌های خود را دید، چراکه سالن 12 هزار نفری آزادی برای میزبانی از ژاپن بیش از 12 هزار نفر را در خود جا داده بود. تیم ملی والیبال ایران در اولین مسابقه خود در زیرگروه لیگ جهانی در 3 ست پیاپی برابر ژاپن به پیروزی رسید تا امیدش برای حضور در لیگ جهانی بیش از پیش زیاد شود.

 در روز 17 شهریور ماه والیبال ایران افتخار دیگری هم کسب کرد که آن کسب عنوان نایب قهرمانی تیم ملی «ب» در رقابت‌های کاپ آسیا بود. شاگردان محمد وکیلی در فینال رقابت‌های کاپ آسیا مغلوب چین شدند تا به عنوان نایب قهرمانی این دوره‌ از رقابت‌ها دست یابند.

19 شهریور ماه هم دومین مسابقه ایران برابر ژاپن به انجام رسید و با برتری 3 بر صفر تیم کشورمان خاتمه یافت. والیبالیست‌های ایران که در دیدار نخست هم با نتیجه 3 بر صفر مقابل ژاپن به پیروزی رسیده بودند به برتری در تنها یک ست در این مسابقه نیاز داشتند و در همان ست اول کار را تمام کردند و حضورشان در لیگ جهانی قطعی شد.

ولاسکو و شاگردانش با صعود به لیگ جهانی یک بار دیگر موفق شدند در سالن 12 هزار نفری خود را در تاریخ والیبال ماندگار کنند. ولاسکو با پیروزی بر ژاپن و صعود به لیگ جهانی ضمن محبوب‌تر کردن خود در بین اهالی والیبال نشان داد که اگر شرایط فراهم باشد در 70 سالگی هم توانایی زیادی دارد و عدم صعود به لیگ جهانی در دوره گذشته حاصل بی‌برنامگی مسئولان فدراسیون جهانی بود.

ولاسکو که در آن زمان بسیار محبوب شده و قراردادش با فدراسیون ایران به پایان رسیده بود، گفت که هیچ چیز درباره‌ ماندنش در کشورمان مشخص نیست و باید شرایط را بررسی کند.

 * جوانان ایران بلیت حضور در قهرمانی جهان را گرفتند

به گزارش خبرگزاری فارس، شانزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی جوانان آسیا که از 6 مهرماه در ارومیه آغاز شده بود، با قهرمانی تیم والیبال جوانان ژاپن به پایان رسید.

والیبالست‌های ژاپنی در 3 گیم متوالی به ترتیب با نتایج 25 بر 23، 25 بر 22 و 25 بر 23 تیم ملی والیبال جوانان چین را شکست دادند و قهرمان شدند.

تیم ملی والیبال ایران نیز با غلبه بر هند به مدال برنز دست پیدا کرد و راهی مسابقات جهانی شد. هدایت این تیم را فرهاد نفرزاده برعهده داشت و توانست با استعدادیابی چهره‌های جوانی را به والیبال ایران معرفی کند؛ هرچند که پس از کسب عنوان سومی برخی‌ها که خودشان هم از مسئولان تیم بودند حرف از صغرسن در تیم را مطرح کردند و خواستند کسب جواز حضور در رقابت‌های جهانی را زیرسوال ببرند.

 

 

* قهرمانی نوجوانان و مطرح شدن موضوع صغرسنی!

در حالی که نهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان پسر آسیا قرار بود در اصفهان برگزار شود، بنا به دلایلی این رقابت‌ها از سوم آبان ماه به میزبانی ایران و در تهران برگزار شد. تیم والیبال نوجوانان ایران در دیدار ‌نهایی مسابقات قهرمانی آسیا روز 11 آبان ماه به مصاف چین رفت و با نتیجه 3 بر 2  از سد حریف خود گذشت؛ شاگردان ایرج مظفری فاتح این دیدار شدند و به عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها دست یافتند.

تیم ایران، پیش از این 7 دوره متوالی در فینال رقابت‌های والیبال نوجوانان آسیا حضور پیدا کرده بود و طی آن توانسته بود به 6 عنوان قهرمانی و یک عنوان نایب قهرمانی دست یابد.

نوجوانان ایران با حضور در جمع 4 تیم برتر این دوره از رقابت‌ها، جواز صعود به مسابقات جهانی 2013 مکزیک را کسب کردند.

کسب عنوان قهرمانی تیم نوجوانان ایران هم حاشیه‌هایی داشت که از جمله مهمترین آن مطرح شدن موضوع صغرسنی بود که داورزنی در جواب منتقدان اعلام کرد که با پرداختن به موضوع صغرسن، سوژه به حریفان می‌دهیم                                          

* کاله قهرمان لیگ پرحاشیه سال 91 شد!

والیبال ایران پس از پشت‌سر گذاشتن تمام اتفاقات تلخ و شیرین بازهم لیگ برتر را از سر گرفت؛ مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های برتر سال 91 که با نام سردار سرلشگر شهید «سید حسن طهرانی مقدم» برگزار شد، روز چهارشنبه 26 مهرماه و در نخستین هفته با انجام 6 بازی آغاز شد.

در لیگ سال 91 تیم‌هایی همچون میزان مشهد، شهرداری ارومیه، نوین کشاورز، کاله مازندران، پیشگامان کویر یزد، آلومینیوم المهدی بندرعباس، شهرداری تبریز، بازرگانی جواهری گنبد، سایپای البرز، پیکان تهران، متین ورامین و باریج اسانس کاشان حضور داشتند.

اتفاقات عجیب و غریب در لیگ سال 91 کم نبود؛ از کتک زدن داور تا جنجال ملی‌پوشان. متاسفانه هنوز به خاطر داریم که در جریان دیدار تیم‌های والیبال سایپا و شهرداری ارومیه احسن‌الله شیرکوند، لیبروی تیم ارومیه پس از دریافت کارت زرد به سمت داور رفت و وی را از سکوی قضاوت پایین کشید و مورد ضرب و شتم قرار داد که این درگیری با وساطت سایر بازیکنان خاتمه پیدا کرد.

به هر حال نیم فصل این مسابقات با قهرمانی نماینده تازه وارد یزد خاتمه پیدا کرد، اما حاشیه‌های لیگ امسال تمامی نداشت؛ دیدار تیم‌های سایپا و کاله آمل در هفته پانزدهم لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور با برتری 3 بر 2 آملی‌ها در کرج خاتمه پیدا کرد، اما این هفته از رقابت‌ها لیگ برتر هم مانند چند هفته گذشته شاهد دعوا و حاشیه‌های عجیبی بود. این اتفاق در حالی رخ داد که در آن هفته‌ها مسئولان فدراسیون والیبال تمام راه‌ها از جمله تصویب قوانین جدید، تشویق میزبانان با اخلاق و تنبیه متخلفان را در دستور کار خود قرار داده بودند.

با پایان یافتن مرحله مقدماتی تیم‌های پیکان، متین ورامین، کاله و سایپا راهی مرحله پلی‌آف شدند و تیم‌های نوین کشاورز و جواهری بازرگانی هم به لیگ دسته اول سقوط کردند.

در پایان مسابقات مرحله پلی‌آف که آن هم خالی از حاشیه و جنجال نبود تیم کاله آمل موفق شد با غلبه بر متین ورامین عنوان قهرمانی لیگ برتر را به خود اختصاص دهد و تیم‌های پیکان و سایپا هم در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

در دیدار پایانی و اهدای کاپ تیم‌ها درگیری‌های عجیبی هم پیش آمد که در این بین بازیکنان تیم متین وارمین پیش‌قدم بودند و با وجود اینکه کارخانه، سرمربی ورامینی‌ها همیشه دم از اخلاق می‌زد، اما در دیدار پایانی تیمش به غیر از قهرمانی اخلاق را هم واگذار کرد.

 * برنامه‌های سال 92 و امیدواری به تداوم موفقیت‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس، والیبال ایران در با تمام فراز و نشیب‌هایش در مجموع عملکرد مثبتی در سال 91 داشت و قطعا مسئولان تلاش می‌کنند در سال 92 هم با بهره گیری از تجربیات سال 91 خود را برای مسابقات پیش رو آماده کنند. والیبال ایران در سال 92 برنامه‌های فشرده‌ای خواهد داشت؛ از حضور در لیگ جهانی تا حضور در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان.

پس از انجام گروه‌بندی 18 تیم شرکت‌کننده در لیگ جهانی والیبال ( 2013)، برنامه دور نخست یا بین قاره‌ای این رقابت‌ها اعلام شد.

برنامه مسابقات تیم ایران در مرحله نخست یا بین قاره‌ای این رقابت‌ها به قرار شرح زیر است:

17 و 19 خرداد به میزبانی روسیه

روسیه – ایران

31 خرداد و 2 تیر به میزبانی ایران

ایران – صربستان

7 و 9 تیر به میزبانی ایتالیا

ایتالیا – ایران

14 و 16 تیر به میزبانی کوبا

کوبا – ایران

21 و 23 تیر به میزبانی ایران

ایران - آلمان

مسئولان فدراسیون امیدوارند که بتوانند در سال 92 هم شاهد روز‌های درخشانی در والیبال ایران باشند تا بازهم بتوانند لقب برترین رشته تیمی را به خود اختصاص دهد. از مهمترین برنامه‌های فدراسیون والیبال در سال 92 دفاع از عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا، کسب سهمیه حضور در رقابت‌های جام‌جهانی 2015، حفظ حضور و تثبیت در لیگ جهانی والیبال، کسب عنوان قهرمانی بازی‌های آسیایی 2014 و کسب سهمیه المپیک 2016 برزیل است.

 فارس،
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات