بازدید 5241

وضعيت شهر «گشت» يک روز پس از زلزله بزرگ

کد خبر: ۳۱۴۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴ 18 April 2013
به گزارش خراسان از منطقه «گشت» سراوان، پس از وقوع زلزله در ساعت 15:14 سه شنبه که کانون آن در شهر گشت سراوان از سوي موسسه ژئوفيزيک اعلام شد، تمامي دستگاه هاي اجرايي از جمله ستاد مديريت بحران استان، هلال احمر، مرکز فوريت هاي پزشکي، ستاد مديريت بحران شهرستان سراوان و شهرستان هاي همجوار و حتي استان هاي همسايه اعزام تيم ها و اکيپ هاي واکنش سريع خود را به منطقه اعزام کردند و کار امدادرساني به حادثه ديدگان احتمالي را در زلزله بي سابقه کشور آغاز کردند.

در پي زلزله 7.7 ريشتر در منطقه گشت سراوان بلافاصله جلسه ستاد مديريت بحران استان با حضور استاندار و ديگر مسئولان ذي ربط تشکيل و تصميمات لازم به منظور امدادرساني به حادثه ديدگان احتمالي ناشي از اين زمين لرزه اتخاذ شد. حاتم نارويي استاندار سيستان و بلوچستان پس از اتمام جلسه ستاد مديريت بحران استان به همراه مسئولان اجرايي و ذي ربط توسط يک بالگرد فوراً به منطقه گشت سراوان رفتند تا از نزديک اوضاع را مورد بررسي قرار داده و نسبت به رفع مشکلات احتمالي برنامه ريزي و اقدام کنند.

استاندار سيستان و بلوچستان بلافاصله پس از رسيدن به سراوان، جلسه ستاد مديريت بحران اين شهرستان را تشکيل داد. وقوع چندين پس لرزه شديد هم نتوانست از عزم کمک هاي امدادي به اين مناطق بکاهد و با اجراي تمهيدات لازم در اولين گام ستاد مديريت بحران، هلال احمر و مرکز فوريت هاي پزشکي و ساير دستگاه هاي مربوطه با ورود به اين مسئله و با برپايي چادرهاي امدادي، اعزام ۴۰دستگاه آمبولانس، اعزام تيم هاي کارشناسي به مناطق احتمالي آسيب ديده در اطراف منطقه گشت اقدامات امداد رساني خود را آغاز کردند و به اسکان شبانه اهالي منطقه و ايجاد فضاي آرام در بين آنها اقدام کردند. با وجود خبر برخي از خبرگزاري ها و سايت هاي خبري داخلي و خارجي مبني بر کشته شدن بالغ بر ۴۰نفر در جريان وقوع اين حادثه، استاندار سيستان و بلوچستان در مصاحبه با خبرنگار خراسان با تکذيب اين خبر اعلام نظر قطعي را به بررسي هاي بيشتر در ساعات آتي موکول کرد و خوشبختانه پس از جمع بندي از کليات اين حادثه با درجه ريشتر بالا بر خلاف انتظارها آن چيزي که اعلام شد به مراتب باورنکردني تر از آن بود که در اذهان بگنجد. هرچند به دليل شدت وقوع زلزله در ساعات اوليه اين حادثه، برق، خطوط ارتباطي و مخابرات و آب به مدت کوتاهي دچار مشکل شد اما با تلاش مسئولان مربوطه و پيگيري جدي استاندار تمامي اين مشکلات در زمان کوتاهي مرتفع شد. حضور تيم هاي هلال احمر، بسيج محلات، اورژانس، نيروهاي انتظامي و مرزباني باعث دلگرمي بيشتر مردم شد.

مشاهدات خبرنگاران

مشاهدات خبرنگاران اعزامي روزنامه خراسان به منطقه حادثه ديده حاکي است: پس از وقوع زلزله اکثر مردم شهرستان سراوان و خاش و حتي زاهدان شب را در پارک ها و فضاي آزاد سپري کردند. با وقوع پس لرزه ها که چندان هم دور از انتظار نبود فضاي منطقه کماکان رنگ و بوي زلزله را داشت تا جايي که روز گذشته در چندين نوبت پس لرزه هايي با شدت هاي متفاوت که بزرگ ترين آن 5.6 ريشتر بود شهرهاي سراوان، خاش و زاهدان را تحت تاثير خود قرار داد.

مشاهدات شهروندان

چند تن از شهروندان گشت سراوان که کانون بحران زلزله بود در گفت وگو با خبرنگار اعزامي، روايت هاي متفاوتي را مطرح مي کردند. يکي از اين شهروندان اظهار داشت: وقوع چنين زلزله اي را به خاطر نمي آورد که در منطقه اتفاق افتاده باشد، شديد و لرزان به طوري که در يک لحظه همه چيز را مي توانست به کام خود فرو برد اما لطف الهي بود که شامل حال ما شد. ديگر شهروند منطقه گشت هم گفت: هنگام وقوع اين زلزله در زمين هاي اطراف مشغول کار زراعت بودم که ناگهان به زمين خوردم و صداي شديدي از دل زمين به گوش رسيد. يکي از اهالي پسکوه سراوان که نزديک به کوه بيرک است و با شهر سراوان ۱۰۰کيلومتر فاصله دارد هم اظهار داشت: مشابه اين حادثه در سال ۶۱ براي او در اين منطقه يادآوري شد به طوري که با وقوع اين زلزله، کوه هاي اطراف به ويژه کوه بيرک شکاف برداشته و از آن بخارات سفيد رنگي متصاعد مي شده است.

هجوم مردم در شهرهاي مختلف استان به فرمانداري ها به ويژه در سراوان، خاش و شهرهاي همجوار آنها براي دريافت چادرهاي امدادي و کمک هاي احتمالي چشمگير بود.

صدمه خانه هاي خشتي و گلي

مشاهدات خبرنگار از منطقه حاکي است: منازل خشتي و گلي اين مناطق اکثرا بالاي ۵۰درصد آسيب ديده اند که بايد براي اين مهم تدابيري اساسي انديشيده شود چرا که وقوع هرگونه حادثه مشابه، فاجعه بار خواهد بود.

حتي امکان ريزش ديوارها در کوچه پس کوچه هاي بافت هاي فرسوده کاملاً محرز است و خطر جدي اهالي اين مناطق را تهديد مي کند.

زندگي عادي

شدت زلزله در ساعات اوليه حتي مدارس برخي از شهرستان ها را به تعطيلي کشاند اما اکنون زندگي روزمره در منطقه به حال عادي بازگشته است و مردم زندگي عادي خود را ادامه مي دهند. شهردار گشت در گفت وگو با خبرنگار خراسان اظهار داشت: در شب نخست حادثه با برپايي ۱۰۰چادر امدادي، تعداد ۱۰۰۰نفر در اين چادرها اسکان داده شدند. عبدالمجيد احلال زهي افزود: با وجود خسارات اوليه و کندي ارسال کمک ها در ساعات اوليه اکنون هيچ مشکلي وجود ندارد و چادرهاي امدادي به اندازه کافي براي اسکان در نقاط مختلف اين شهر در نظر گرفته شده و بر پا شده است. وي تصريح کرد: قطعي برق، گل آلودگي آب شرب و ارتباط تلفني اکنون رفع شده و مردم از تمامي اين خدمات بهره مند هستند.

شهردار گشت با بيان اين که ستاد مديريت بحران با تدبير و سرعت مشکلات را کاهش داد گفت: تمام خسارت هاي به وجود آمده در بافت هاي فرسوده شهر و مناطق روستايي حادث شده است و براي برآورد نهايي خسارات، تيم هايي مشخص و در حال برآورد هستند که در روزهاي آتي از طريق رسانه ها اطلاع رساني مي شود.

وي يادآور شد: آثار باستاني اين شهر از جمله قلعه باستاني و گورستان تاريخي گشت دچار آسيب شده اند که اميدواريم با برآورد و رسيدگي مشکلات آنها برطرف شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی