بازدید 22058
کمیسیون تحقیق سازمان ملل تأیید کرد:

«خط قرمز» آمریکا در سوریه، زیر پا گذاشته شده است

در شرایطی که در روزهای اخیر، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، با ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفان، مشغول آماده‌سازی فضا جهت انجام اقدام نظامی احتمالی علیه این کشور بودند، گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل، حاکی از نتایجی متفاوت است؛ نتایجی که در سطحی بالا‌تر، می‌تواند بر چشم‌انداز تحولات سوریه نیز تأثیری مهم بر جای بگذارد.
کد خبر: ۳۱۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۱ 06 May 2013
در شرایطی که در روزهای اخیر، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا، با ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفان، مشغول آماده‌سازی فضا جهت انجام اقدام نظامی احتمالی علیه این کشور بودند، گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل، حاکی از نتایجی متفاوت است؛ نتایجی که در سطحی بالا‌تر، می‌تواند بر چشم‌انداز تحولات سوریه نیز تأثیری مهم بر جای بگذارد.

به گزارش «تابناک»، بر پایه خبری که امروز در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های جهانی منتشر شد، این گروه‌های مسلح مخالف دولت در سوریه بوده‌اند که در جریان درگیری‌ها، از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند؛ این خبر را کمیسیون تحقیق سازمان ملل اعلام کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، «کارلا دل پونته»، عضو کمیسیون تحقیق حقوق بشر سازمان ملل در سوریه، ضمن اعلام این خبر، نوع سلاح استفاده شده را گاز اعصاب «سارین» دانسته است.

دل پونته که پیش از این بازرس جنایات جنگی سازمان ملل بوده، در مصاحبه‌ای با رادیو سوئیس گفته: «بر پایه شواهدی که ما جمع آوری کرده‌ایم، شورشیان از سلاح شیمیایی استفاده کرده و گاز سارین را مورد استفاده قرار داده‌اند».

وی افزوده: «ما هنوز باید به بازرسی‌های خود عمق بیشتری ببخشیم و از طریق اظهارات شاهدان جدید، یافته‌های خود را تأیید کنیم؛ اما بر پایه آنچه تاکنون به آن رسیده‌ایم، مخالفان حکومت بوده‌اند که از گاز سارین استفاده کرده‌اند».

دل پونته تأکید کرده کمیسیون تحقیق سازمان ملل در سوریه، هنوز تا پایان تحقیقات خود در سوریه راه درازی در پیش دارد. قرار است این کمیسیون گزارش خود را در ماه ژوئن به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند.

به هر حال، نتایج اولیه کار این کمیسیون در حالی اعلام می‌شود که در ماه‌های اخیر، مباحث فراوانی درباره احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه مطرح بود. در این میان، هرچند مخالفان دولت سوریه به همراه کشورهای غربی، دولت اسد را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می‌کردند، دولت دمشق تأکید داشت که ماجرا کاملاً برعکس است و با اشاره به مکان دقیق استفاده از این سلاح‌ها توسط مخالفان، روستای «خان عسل» در نزدیکی شهر حلب را ‌‌محل استفاده از آن اعلام کرد.

از سوی دیگر، باراک اوباما که نزدیک شش ماه پیش اعلام کرده بود استفاده از سلاح شیمیایی «خط قرمز» آمریکا در سوریه است، در روزهای اخیر با فشار فزاینده‌ای از سوی گروه‌های تندروی آمریکایی روبه‌رو بود تا با استناد به گزارش‌های تأییدنشده درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، نیروی نظامی به این کشور بفرستد.

این در حالی بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز صرفاً به «احتمال» استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه «در ابعاد محدود» اشاره کرده بودند و درباره اینکه چه فرد یا گروهی، در چه زمانی و در چه منطقه‌ای از این سلاح‌ها استفاده کرده، اطلاعاتی نداده بودند.

به این ترتیب، بی‌گمان پس از انتشار گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل، دولت آمریکا و به طور کلی کشورهای هوادار مداخله نظامی در سوریه، با تناقضی جدید روبه‌رو خواهند شد، زیرا هرچند از خط قرمز آن‌ها درباره «استفاده» از سلاح شیمیایی در سوریه عبور شده، ‌مسئول استفاده از آن، گروه‌هایی هستند که مورد حمایت بی‌شائبه این کشور‌ها قرار دارند.

با این حال، به نظر می‌رسد، فوری‌ترین تأثیر انتشار این گزارش، کمرنگ شدن دوباره احتمال مداخله نظامی مستقیم آمریکا در سوریه باشد؛ هرچند، شواهد روزهای اخیر، حاکی از آن است که این مداخله در عمل و بدون توسل به بهانه خاصی از سوی رژیم اسرائیل در حال انجام است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۲۲
اخبار آینده :

کارلا دل پونته , استفا داد !
ببین دیگه چقدر تابلو بوده که سازمان ملل هم اعلام کرده، کار مخالفان بوده.
سوریه گناه داره مظلومه.
نگران نباش تابناک جان بزودی این گزارش به صورت آمریکایی پسند حک و اصلاح میشه... تو این دنیا سازمان ملل کیه دیگه؟
تابناک ساده لوح این طرحی است که اسد را خام کنند اجازه بده برند ای گزارش را بر اساس شواهد عینی مشتند کنند بعدش هم بگن نه شواهد قوی تری هست که اسد با به قذافی ملحق شود.
اوباما : من گفتم استفاده ارتش سوريه از بمب شيميايي خط قرمز ماست نه ارتش آزاد سوريه !!!
مرگ بر اسرائيل
به ياري خدا بررژيم جعلي اسرائيل پيروزيم.
يا حسين
مرگ بر امریکای مردم فریب
سازمان ملل؟اعتراض کنه؟؟؟!!!
چند بار حریم هوایی ایران نقض شد چیزی نگفت
چند بار حریم هوایی لبنان نقض شد چیزی نگفت
چند بار به غزه حمله بدون مجوز شد چیزی نگفت
عربستان به بحرین لشکر کشی بدون مجوز کرد چیزی نگفت
به سوریه چند بار حمله هوایی شد چیزی نگفت
این یکی که عمرا به جایی برسه
فقط کافیه یه موشک بزنیم بیرون خاک ایران
ناتو لشکر کشی میکنه به سمت ایران!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
صدام با هم دستی غرب ایران را بمباران شیمیایی کرد. سازمان ملل چیزی که نگفت بماند حتی از ایران هم عذرخواهی نکردند. یا هواپیمای مسافربری رو زدن و بعدش گفتن ما فکر کردیم هواپیمای جنگی بوده و حتی اظهار پشیمانی نکردند.
خوب پس الان ثابت کردن از بمب شیمیایی سارین استفاده کردن چند روز دیگه هم به بازرسی‌های خود عمق بیشتریمیدن و با توجه به شواهد جدید به جای مخالفان اسد حکومت اسد بوده‌ که از گاز سارین استفاده کرده‌ است.این اخر سناریو هست
تصور كنيد كه آمريكا به بهانه شكستن خط قرمزش يعني استفاده از بمبهاي شيميايي وارد سوريه شود البته و صد البته استفاده كنندگان براي آمريكا مهم نيستند فقط و فقط ورود مهم است در اين صورت چه رخ مي دهد؟ تا به حال به اين نكته فكر كرده ايد ؟
فقط تصور كنيد ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۶
بله آخرین میخ رو به تابوت سگ نگهبانش میزنه و فروپاشی خودش رو هم جلو میندازه .
ای ایرانی قوی باش و قوی تر بشو،که در قرن 21 همچنان قانون جنگل هست که حکومت می کند،قضیه سلاح شیمیایی مثل روز روشن بود که کار کیه ،بابت حمله اسرائیل به سوریه هم ببین کار دنیا به کجا رسیده که بان کی مون در حد عروسک خیمه شب بازی فقط خواستار خویشتنداری دو طرفه شد!!!ترکیه و اردن هم که خودشون کمک اطلاعاتی داده بودن و کسی توقع نداشت محکوم کنن،می مونه این عرب های خلیج فارس که فقط بلدند شورای همکاری خلیج فارس تشکیل بدن و بگن ایران فلان ،ایران فلان...الان هم که ته دلشون ذوق کردن از بابت بمبارون سوریه...
آمریکا قبلا به افغانستان وعراق وارد شده اما زمین سوریه خیلی سفت تر از عراق وافغانستانه!
میدونی چی میگم که؟
از بعد از جنگ سي وسه روزه و بيست ودو روزه،هدف غربي ها و اسرائيل قطع رابطه مراسلاتي بين ايران و جنوب لبنان
بوده تا بتوانند در يك زمان مناسب كار جنوب
لبنان و غزه را يكسره كنند و قطع اين رابطه يعني نابودي حكومت فعلي سوريه
و جانشين آن هم چه گروهي بهتر از آندسته از مسلماناني كه شيعيان را كافر و مشرك ميدانند . پس يك تير و دو نشان .
اين خط قرمزها و جنگ و گريزها هم همه
نمايشات پيشنياز اين سناريو هستند .
كشتن مسلمان بدست مسلمان .
در دراز مدت تركيه كه همپيمانشان هست
هم ضربه خواهد خورد چراكه كردستانشان
را خواهند گرفت .
سازمان ملل در خدمت آمریکا و ایادی استکبار است.
اگر امریکا به سوریه حمله نظامی کندهمانطور که در عراق و افغانستان گرفتارشددر این معرکه هم گرفتار خواهدشدبااین تفاوت که اینباراسرائیل منحوس از همه کشور های منطقه دراین لشکر کشی امریکا ،آسیب پذیرترخواهدبو دو سیبلی می شود برای موشکهای گروه های مقاومت .لذا امریکا چنین محاسبه اشتباهی رانخواهدکردزیرا از همه بیشترسگ هاراو یعنی اسرائیل ضرر میکند.فقط تصورکنیدکه موشکها به اسرائیل سرازیر شود؟!چه شود!!
بابا چقدر خوش خیال هستین. آمریکا گفته استفاده از سلاح شیمیایی خط قرمز ماست. حالا هم استفاده شده چه فرقی داره ارتش سوریه بوده باشه یا مخالفان اسد!!! دیدیم که اولین قدم رو هم سگ هارش برداشت.
اگر ارتش سوریه پیروز بشه قدرت ایران ده برابر میشه
احتمالا فعلا آمریکا کاری از پیش نمی برد! پس این گونه خبر پخش می کنند. تا خودشان عقب نشینی آشکار نکنند.
اين همه گفتارهاونظرهاوحق گويي هادر رابطه با امريكاي جنايتكارباعرض پوزش خواندن ياسين به گوش خراست امپرياليزم شيطان گوشش به اين حرفهابدهكارنبوده ونخواهدبودلذادنيابايد حرفي رابه اين زبان نفهم بگويدكه درسايزاو باشد گوسفندي درپايين سرازيري سرگرم خوردن آب بود گرگي هم ناظربه خوردن آب اودربالاي سرازيري ايستاده بودوهي به گوسفند مي گفت آب را گل آلودنكن آخرگوسفندبرگشت وگفت چراپرت وپلاميگويي كسي كه ميتواند آب راگل آلودكندتوهستي چون تودرسر بالايي ايستاده اي وآب ازبالابه من مي رسد چرابهانه ميگيري يكباره بگوبيايم تورابخورم حال قضيه امريكا بامسلمانان وجهان سوم قضيه گرگ وگوسفنداست چون خصلت امپرياليستي اين چنين است وبس .لذادنياخودرابراي عزت وسربلندي به يك رويارويي بي چون وچراآماده كندچون مرگ باعزت به زحيات درذلت است واين بانشستن امكان پذيرنيست وبايدمهياشد دنياباانسانهاطرف حساب نيست بلكه بابدترازحيوان طرف حساب است لذاترحم برپلنگ تيزدندان ستمكاري بودبر گوسفندان.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم