بازدید 4070

4 ميليون بيکار به جاي 2/5 ميليون شغل!

ايجاد اشتغال به ويژه در ميان نسل جوان و جوياي کار دردولت دولت نهم و دهم جزو اصلي‌ترين شعارهاي انتخاباتي محمود احمدي نژاد بود. اما بر اساس آمارهاي رسمي مرکز آمار ايران نرخ بيکاري در سال 1384 11.5درصد بوده که در سال 1391، به 12.2 درصد رسيده است. در اين ميان درحالي مسئولان از وجود دو ميليون جوان بيکار خبر مي‌دهند که کارشناسان اين تعداد را تا چهار ميليون برآورد مي‌کنند.
کد خبر: ۳۱۷۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰ 07 May 2013
هشت سال از پيروزي محمود احمدي‌ نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري سال 84 مي‌گذرد و در اين مدت شعار‌ها و وعده‌ وعيد‌هاي فراواني از سوي رئيس دولت‌هاي نهم و دهم مطرح شده که بخش قابل توجهي از آنها از جمله حل معضل بيکاري و ايجاد اشتغال جوانان بوده که تاکنون محقق نشده است.ايجاد اشتغال به ويژه در ميان نسل جوان و جوياي کار کشور به نوعي يکي از اصلي‌ترين محورهاي شعار تبليغاتي محمود احمدي نژاد در سال 1384 بود که آمارهاي رسمي سازمان آمار و همچنين آمارهاي غيررسمي سازمان‌هاي مردم نهاد حاکي از آن است که وعده‌هاي داده شده هيچ کدام به سرانجام نرسيده است.

وعده اشتغالزايي 2/5 ميليون نفري احمدي نژاد
احمدي نژاد اوايل رياست جمهوري اش در تير 1385گفته بود:‌«ظرف دو سه سال مشکل بيکاري را از اين کشور ريشه کن مي‌کنيم.» وي چند سال بعد در 23مرداد 1390هم گفت: «بايد نرخ بيکاري به صفر نزديک شود و در کشور اين ظرفيت پوجود دارد که ظرف يک سال، 5/2 ميليون شغل ايجاد کنيم.» احمدي نژاد تا اواخر رياست جمهوري خود بر وعده‌هاي اين چنيني خود پافشاري مي‌كرد تا جايي كه در ميانه كار دولت دهم و در شهريور 90 ادعا كرده بود: «در پايان سال 1391 مشکل بيکاري را از سرزمين ايران ريشه کن مي‌كند و جشن ريشه کن کردن بيکاري را بر پا خواهيم کرد ».

وعده‌هاي رئيس جمهور درباره ريشه کني بيكاري در شرايطي است كه براساس اعلام مرکز آمار از نتايج سرشماري سال 1390 هيچ کدام از وعده‌هاي داده شده رنگ تحقق به خود نگرفته است.نتايج سرشماري سال 1390 حاکي از آن است که نرخ بيکاري در ميان جوانان 15 تا 24 سال، 26.9 درصد از جمعيت فعال در اين سن بوده است. اين شاخص در ميان زنان نسبت به مردان در نقاط شهري نسبت به نقاط روستايي بيشتر بوده است.همچنين نرخ بيکاري جوانان 15 تا 29 ساله حاکي از آن است که 24.5 درصد از جمعيت فعالي 15 تا 29 ساله بيکار هستند که اين شاخص باز هم در مورد زنان نسبت به مردان در نقاط شهري بيشتر است.اين در شرايطي است که براساس نتايج اعلام شده مرکز آمار ايران، نرخ بيکاري در سال 1384، (سال به روي کار آمدن دولت نهم) 11.5 درصد بوده است، اما اين آمار در سال 1391، به 12.2 درصد رسيده است.

نرخ بيکاري جوانان به 26.9 درصد رسيد
محمد تقي حسن زاده رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي وزارت ورزش و جوانان درباره ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي جوانان مي‌گويد:« کمترين ميزان ايجاد اشتغال براي جوانان در دهه 80 و بيشترين مربوط به سال 1375 بوده است. نرخ بيکاري در سال 1375، 14.8 درصد بود که اين عدد در سال 1390 به 26.9 در ميان جوانان 15 تا 24 سال مي‌رسد.»او با بيان اينکه بيشترين نرخ بيکاري مربوط به سال 1380 است، توضيح مي‌دهد:« جمعيت جوان کشور از سال 1375 تاکنون درحدود 45 درصد رشد داشته است که بايد زمينه‌هاي ايجاد اشتغال براي اين جمعيت نيز فراهم مي‌شد.»حسن زاده درباره تعداد جواناني که هم اکنون به عنوان جمعيت جوان بيکار کشور شناخته مي‌شوند، توضيح مي‌دهد:« براساس نتايج سرشماري سال 1390، يک ميليون و 973 هزار و 817 نفر از جمعيت جوان کشور در فاصله سني 15 تا 29 سال بيکار هستند و بايد فرصت‌هاي شغلي براي آنها ايجاد شود.»

افزايش سن ازدواج 8 ميليون جوان ايراني
اين مقام مسئول درباره پيامدهاي افزايش نرخ بيکاري در ميان جمعيت جوان کشور مي‌گويد:«افزايش نرخ بيکاري دلايل مختلفي همچون دلايل اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي دارد. همچنين نوسانات قيمت نفت، اقتصاد جهاني و... نيز تاثير مستقيمي در افزايش يا کاهش نرخ بيکاري و ايجاد اشتغال در يک جامعه دارد. بنابراين مسئولان بايد همواره براي ريشه کني بيکاري اقدام به يک برنامه ريزي با ثبات کنند که هيچ کدام از اين عوامل تاثيري در افزايش بيکاري به ويژه در ميان قشر جوان نداشته باشد.»

به گفته رئيس مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي وزارت جوانان، افزايش سن ازدواج در ميان جوانان از جمله پيامدهاي بيکاري در ميان جوانان است که خود مي‌تواند زمينه اي براي افزايش آسيب‌هاي اجتماعي در کشور باشد. چرا که پايه تشکيل زندگي شغل و درآمد و تامين مسکن و هزينه‌هاي زندگي از سوي مرد است و اگر فرصت‌هاي شغلي براي جوانان به ويژه مردان ايجاد نشود، انگيزه‌هاي ازدواج و تشکيل خانواده در ميان آنها از بين خواهد رفت.او بيان مي‌کند که از 23 ميليون نفر جمعيت جوان کشور، بيشترين جمعيت جوان کشور در سنين 25 تا 29 سال که بهترين سن ازدواج است قرار دارند که هشت ميليون و 62 هزار و 584 نفر از جوانان در رده سني 25 تا 29 سال هستند. در اين رده سني جمعيت مردان بيشتر از زنان بوده و اين خود هشداري به مسئولان و کارشناسان براي تاخير در سن ازدواج است.

4 ميليون جوان بيکار در کشور
اعلام يک ميليون و 973 هزار جوان بيکار در شرايطي است که آمارهاي سازمان‌هاي مردم نهاد نشان مي‌دهد که در حدود چهار ميليون جوان بيکار در کشور وجود دارد.مجيد ابهري آسيب شناس مسائل اجتماعي معتقد است:« نبودآمار دقيق جوانان بيکار منجر به عدم اتخاذ سياستگذاريهاي جدي براي خروج از بحران بيکاري جوانان مي‌شود. در حال حاضر آمارهاي غيررسمي سازمانهاي مردم نهاد، از وجود چهار ميليون جوان بيکار خبر مي‌دهد که دو ميليون و 700 هزار نفر آنها تحصيلات ليسانس يا بالاتر داشته و مابقي نيز تحصيلات ديپليم و يا زير ديپلم دارند.»او توضيح مي‌دهد:« بسياري از مسئولان اعلام آمار دقيق بيکاري را نوعي سياه نمايي فضاي جامعه عنوان مي‌کنند، اين در حالي است که اعلام آمار دقيق بيکاري جوانان، منجر به اتخاذ سياستهاي منطقي براي اشتغال زايي در کشور مي‌شود ومانع از رشد مشاغل کاذب در کشور خواهد شد.

وعده‌هايي كه در حد شعار باقي ماند
اما در اين ميان عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي چندي پيش از افزايش نرخ بيکاري در دولت‌هاي نهم و دهم انتقاد کرده و گفته بود:« رشد نرخ بيکاري در ميان جمعيت جوان کشورمتاثر از اجراي ناصحيح فاز نخست قانون هدفمندسازي يارانه‌هاست. وعده‌هاي دولت براي کاهش نرخ بيکاري در طول هشت سال گذشته در حد شعار باقي ماند و اکنون اشتغال براي مردم و مسئولان کشور تبديل به معضل شده است.»

به گفته ابراهيم نکو، نبود فرصت‌هاي مناسب شغلي در کشور موجب شده بسياري از اقشار جامعه از حقوق طبيعي خود محروم شوند. نبود اشتغال متناسب در کشور با نارضايتي قشر جوان همراه بوده است و همين مسئله هزينه‌هاي هنگفتي را بر جامعه تحميل مي‌کند.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه دولت به منظور کاهش نرخ بيکاري و جلوگيري از بروز تبليغات منفي ناشي از آن در کشور،‌ وعده‌هايي داده بود که متاسفانه هيچ يک از وعده‌ها تحقق نيافت، مي‌گويد:« با توجه به افزايش نرخ بيکاري مجلس در صدد است در بودجه سال 92 نگرشي ويژه بر مقوله اشتغال داشته باشد.ريشه کني بيکاري و ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي جوانان کشور تنها يکي از کارهاي برزمين مانده دولت دهم به حساب مي‌آيد و اکنون که رئيس جمهور در آخرين بهار دولتش است، بد نيست تا ساير وعده‌هاي تحقق نيافته همچون تامين مسکن براي همه مردم جامعه، دادن سهام عدالت به اقشار بي بضاعت، شايسته سالاري، رنگين کردن سفره‌هاي مردم با پول نفت، پرداخت يک ميليون تومان به هر نوزاد ايراني، روياي ويلاي 1000 متري را مرور کند.»

دو سوم جمعيت ماماهاي کشور بيکارند
همزمان با روز ماما، يك عضو شوراي عالي نظام پزشکي کشور اعلام كرد كه بيش از دو سوم ماماهاي کشور با مشکل بيکاري مواجهند.نوشين زنده زبان با اشاره به اينکه بيش از 50 هزار ماما در کشور داريم، گفت: بر اساس استانداردها به ازاي هر هزار تولد وجود 30 تا 50 ماما ضروري است که در ايران حتي در صورت استفاده از 30 ماما به ازاء هر هزار تولد، هيچ مامايي بيکار نخواهد ماند. وي افزود: از اين تعداد ماما 30 هزار نفر در مراکز دولتي و خصوصي مشغول به کار بوده و مابقي اين افراد با مشکل بيکاري مواجهند.زنده زبان با بيان اينکه دو سوم جمعيت کشور را زنان و کودکان تشکيل مي‌دهند، ارائه خدمات به اين دو گروه را از طرف ماماها به عنوان اولين خط درمان بسيار موثر در حفظ سلامت جامعه عنوان کرد.ماماها علاوه بر اين مي‌توانند نقش مشاوره‌اي را براي زنان در سنين مختلف از جمله دوران بلوغ، دوران قبل و بعد از ازدواج، دوران بارداري و همچنين در خصوص بحث کنترل تنظيم خانواده بر عهده داشته باشند.زنده زبان افزود: متاسفانه با افزايش آمار سزارين بسياري از زنان به سمت متخصصين زنان و زايمان سوق داده شده و نقش ماماها در اين زمينه روز به روز کمتر مي‌شود.

منبع: ابتکار
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات