از
سوپر دوقطبی تا جنگ آخر؛ اینها عناوینی است که برخی رسانهها به فضای
سیاسی کشور میدهند، در حالی که میتوان آن را دعوای صفدری ـ حیدری هم
نامید؛ ستیزی بزرگ که دیگران باید آن را تحمل کنند. انتخابات امروز در
روزنامهها حتی بودجه سال آینده کشور را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
چرا رسانههای دولت هم داستان آمدن هاشمی را میگویند؟
امروز کیهان در ستون يادداشت روز خود در مطلبی با تیتر «ماشاءالله،حزبالله...» به قلم شریعتمداری، دلیل نقض پیشبینی قبلی وی درباره حضور نیافتن هاشمی در صحنه انتخابات را برنامهریزی اصلاحطلبان برای انداختن بار شکست به گردن وی دانسته است.آیا کار احمدینژاد شکستن سوگند ریاست جمهوری بود؟
روزنامه
قانون از دومین میتینگ صدهزار نفری دولت خبر داده و نوشته است: دومین
همایش صدهزار نفری دولت در راه است. بر اساس خبرهای رسمی، سازمان میراث
فرهنگی قصد دارد تا در روز 25 اردیبهشت ماه همزمان با روز «بزرگداشت
فردوسی» مراسميبه همین بهانه در استادیوم صد هزار نفری آزادی برگزار کند.
مراسم صدهزار نفری قبلی دولت در استادیوم آزادی، با انتقادهای فراوانی
همراه شد، چرا که آن همایش، شائبه «تبلیغات انتخاباتی دولت» و «سوءاستفاده
از امکانات دولتی برای تبلیغات کاندیدای دولت» را به وجود آورد. دولت
بیتوجه به این انتقادها، امسال قصد دارد تا در 25 اردیبهشت و در روز
بزرگداشت فردوسی یک همایش صدهزار نفری دیگر را در استادیوم آزادی ترتیب
دهد که کانون آن به جای فردوسی میتواند اسفندیار رحیم مشایی باشد.
دعوتنامههای این همایش با امضای ریاست میراث فرهنگی هم به دست مهمانان
ویژه آن رسیده و به نظر میرسد با تمهیدات انجامشده، این مراسم نظم
بیشتری نسبت به میتینگ صدهزار نفری پیشین داشته باشد.
روزنامهها به
موضوع همراهی رئیس جمهور با مشایی در زمان نامنویسی و ابعاد حقوقی آن
نیز پرداختهاند. قانون در مطلبی با تیتر « اعتراض سخنگوي شوراي نگهبان به
حوادث روز ثبتنام نامزدها» نوشته است: همراهی احمدینژاد با رحیم مشایی
برای اعلام کاندیداتوري در انتخابات دوره یازدهم ریاستجمهوری کار را بجایی
کشاند که پرونده تخلف رئیسجمهور به قوه قضاییه ارسال شود. عباسعلی
کدخدایی درباره همراهي مشايي توسط رئیس جمهور برای ثبتنام در انتخابات،
گفت: اعضاي هيأت مرکزي نظارت به اتفاق آراء معتقد بودند كه اقدام
رئيسجمهور تخلف است و مقرر شد گزارش موضوع هم به قوه قضاييه ارسال شود. وي
همچنين درباره تاثير همراهي يكي از كانديداها توسط كارناوال تبليغاتي بر
صلاحيتاش اظهار كرد: ما انتظار داشتيم دستگاههاي اجرايي و انتظامي ذيربط
در همان موقع تصميم بگيرند و اقدام بكنند، با اين حال ما نيز در چارچوب
وظايف خود در بررسي صلاحيتها اين مطلب را يادآوري قرار خواهيم کرد.سخنگوی
شورای نگهبان ادامه داد: شوراي نگهبان در مقاطعي به صورت مکتوب تذکراتي را
به نامزدهايي كه بهعنوان كانديدا مطرح بودند داده بود لذا ما بحث تبليغات
را كه تصريح قانونگذار است را بهطور جدي مورد بررسي قرار خواهيم داد. این
اقدام احمدینژاد باعث اعتراض بهارستاننشینها شد، تا جایی که نادر
قاضیپور نماینده مردم ارومیه در اخطار قانون اساسی با بيان اينكه اولين
بار است كه شاهد حضور رئيس جمهور براي نام نويسي يك كانديدا بوديم اظهار
كرد: احمدينژاد با اين حركت شأن ریاستجمهوری را زیر سوال برد. وی خطاب به
نمايندگان گفت: آیا وقت آن نرسیده است که اعلام نداشتن کفایت کنیم؟ همچنین
عليرضا زاکانی نیز در خصوص حضور احمدی نژاد در وزارت کشور با تاكيد بر
اينكه اين اقدام نقض آشكار سوگند رئيسجمهور است گفت: ادعای یک روز مرخصی
رئیس جمهور شوخی تلخی با افکار عمومی و دهن کجی بزرگی به قانون است که
دخالت قوهمجریه را در انتخابات منع کرده است.
آرمان «پاسخ
احمدینژاد به منتقدان همراهی او با مشایی» را مورد توجه قرار داده و
نوشته: «این بار حتی 24 ساعت هم نگذشت! به هر حال احمدینژاد هم پاسخی برای
انتقادات روز یکشنبه نسبت به حضورش با مشایی در ستاد انتخابات داشت و
حاشیه جلسه هیات دولت محل مناسبی بود که در جمع خبرنگاران به بیان پاسخی
هرچند کوتاه بپردازد. بیشتر انتقاداتی که به محمود احمدینژاد در روز گذشته
وارد شد، این بود که چرا مشایی را طی ثبتنام برای کاندیداتوری در
انتخابات مجلس همراهی کرده است و حتی سخنگوی شورای نگهبان هم گفت که همه
اعضا معتقد بودند که حضور وی در معرفی یکی از کاندیداها در وزارت کشور
براساس ماده 68 قانون انتخابات تخلف محسوب میشود و مراتب نیز به قوه
قضائیه اعلام خواهد شد. اما رئیسجمهور در پاسخ به این سوال که حرف و حدیث
درباره حضور دیروز جنابعالی در وزارت کشور بههمراه مشایی وجود دارد، با
خنده گفت: به هر حال ما کشور حرف و حدیث هستیم. این روزنامه در ادامه به
پاسخهای الهام و بقایی در این مورد نیز پرداخته است.
بهار این
مسأله را از حیت حقوقی مورد توجه قرا داده و در این باره نوشته: اما
حقوقدانان درباره آنچه اتفاق افتاده، نظرات متفاوتی دارند. اغلب آنان با
استناد به مواد 68 و 73 قانون انتخابات ریاستجمهوری عمل محمود احمدینژاد
را تخلف از قانون میدانند. هیات مرکزی نظارت هم در اعلام مجرمانهبودن
همراهی رییسجمهوری با نامزد مورد حمایتش هنگام ثبتنام به ماده 68 این
قانون استناد کرده است که میگوید« انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ
اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاستجمهوری از میز خطابه
نماز جمعه یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان
در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانهها و
ادارات، شرکتهای دولتی و موسسات وابسته به دولت و نهادها و موسساتی که از
بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده میکنند و همچنین دراختیارگذاشتن
وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته میشود. » احتمالا
نظر به ذکر همین عبارت «ساعت اداری» در قانون هم هست که محمود احمدینژاد
با اعلام اینکه «مرخصی گرفتهام» ماجرا را موجه دانسته است. بهمن کشاورز،
حقوقدان، نیز گویا تنها حقوقدانی است که اعتقاد دارد احمدینژاد با همراهی
مشایی جرمی انجام نداده است. او که معتقد است: «صرفنظر از این موضوع که
حضور احمدینژاد در کنار مشایی برای او سود یا زیان دارد، همراهی
رییسجمهور منع قانونی ندارد.» او در توضیح نظر خود به «بهار» گفت: ماده 68
تصریح دارد که این اقدامات پس از اعلام اسامی نامزدها ممنوع است. این در
حالی است که هنوز اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده اعلام نشده است».
جدای
از این که در اینباره کدام نظر موجه باشد، به نظر میرسد آنچه سبب
مجرمانه تلقی شدن اقدام رییسجمهوری شده، بیش از نفس حضور، رفتار و
کارهایی است که انجام شده؛ بالا بردن دست مشایی، سخنرانی شعار گونه برای
او و... اقداماتی بود که تازگی نداشتند. محمود احمدینژاد در چند ماه گذشته
در تمام سفرها مشایی را همراه خود داشته، برایش میتینگ و همایش ترتیب
داده، سخنان اغراقآميز فراوانی درباره او گفته، او را مرد بهاری دانسته و
هر بار هم پرچم ایران را دودستی تقدیمش کرده است، آنچه روز ثبتنام رخ
داد، هم احتمالا آخرین این اتفاقات نخواهد بود.
درآمد نفتي در بودجه 92 تعيين شد
در
حالی که کشور باید اکنون با قانون بودجه 92 اداره میشد، به سبب دیرکرد
فراوان دولت، بودجه هنوز در مجلس است. تصویب نهایی بودجه در صحن مجلس از
دیروز آغاز شد.
روزنامه قانون درباره بررسی بودجه در مجلس نوشته
است: بايد ديد در جريان بررسي در صحن علني نظر كميسيون تلفيق تصويب ميشود
يا دولت موفق ميشود پرداخت 250 هزارتومان يارانه را قانوني كند. البته
نمایندگان درجلسات نوبت صبح و عصر روز گذشته مجلس، بخش درآمدی لایحه بودجه
۱۳۹۲ در بخش نفت و گاز را بررسی و به پایان رساندند.
بودجه در نهايت
با حضور 198 نفر از نمايندگان، در دستور كار قوه مقننه قرار گرفت، تا
همچون همیشه و در ابتدا براي روشن شدن كار كميسيون تلفيق، جعفر قادري
سخنگوي كميسيون مذكور گزارش خود را قرائت كند. نماينده مردم شيراز در مجلس
در ابتدا عنوان كرد يكي از مهمترين مصوبات كميسيون متبوعش افزايش سقف
درآمدي بودجه است و ادامه داد:۴۳ هزار میلیارد تومان به سقف درآمد بودجه
اضافه شد كه این میزان نتیجه شفاف شدن بودجه است. وی با اشاره به جمع بندی
کمیسیون تلفیق درخصوص سقف درآمدی بودجه یادآور شد: ما ۳۰ هزار میلیارد
تومان سهام، ۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت، ۵ هزار میلیارد تومان
اموال و ۳ هزار میلیارد تومان مالیات در سقف بودجه اضافه کردیم که مجموع ۴۳
هزار میلیارد تومان بود که به سقف بودجه اضافه شد. همچنين۶ هزار میلیارد
تومان از سقفی که دولت از منابع درآمد هدفمندی یارانه ها به بودجه تزریق می
شد، کم شد، بنابراین سرجمع بودجه عمومی از ۱۶۷ هزار میلیارد تومان به ۲۰۳
هزار میلیارد تومان افزایش یافت. طبق گفته قادري مغایرت های لایحه بودجه با
قانون اساسی در كميسيون تلفيق حذف شد. همچنین براي شفاف شدن لایحه بودجه
تمام منابع درآمدی اعم از سهام اوراق مشارکت و فروش اموال در سقف لایحه
مدنظر قرار گرفت. همچنین مواردی که دارای آثار و پیامدهای بودجه ای نبودند
حذف شدند. وی درخصوص موارد اختلافی كه بین کمیسیون تلفیق و دولت به وجود
آمد، افزود: واریز منابع به صندوق توسعه ملی، اختلاف در منابع و مصارف
مربوط به هدفمندی یارانه ها، وارد کردن منابع مالی سهام اوراق مشارکت به
سقف بودجه، اختلاف در بندهای سیاستگذاری فاقد آثار و پیامدهای بودجه ای،
بندهایی که ایجاب کننده نظم، انضباط مالی در بازارهای پول، ارز و کالا و
خدمات پولی بود، از جمله مواردی بود که دولت با آنها مخالفت کرد.
تهران
امروز هم در مورد مهمترین مسائل مطرح در جلسه دیروز مجلس نوشته است:
اختصاص ده ميليارد دلار از درآمدهاي ارزي بانك مركزي به شركتهاي وزارت
نفت، اختصاص تا مبلغ پنج هزار ميليارد ريال از محل مازاد تراز صادرات گاز
طبيعي، از مصوبات مهم ديروز مجلس در بودجه 92 بوده است.
گفتني است،
اختصاص 10 ميليارد دلار از درآمدهاي ارزي بانك مركزي به شركتهاي وزارت
نفت، اختصاص تا مبلغ 5 هزار ميليارد ريال از محل مازاد تراز صادرات گاز
طبيعي توسط وزارت نفت، سقف بازپرداخت اصل و سود اوراق مشاركت ارزي يا صكوك
نفتي تا 10 ميليارد دلار، واريز تمام درآمد ريالي و ارزي شركتهاي دولتي
تابعه وزارتهاي نفت و نيرو به حسابهاي متمركز مورد تاييد خزانه داري و
بانك مركزي، واريز 26 درصد درآمد صادرات گاز طبيعي به حساب صندوق توسعه ملي
توسط بانك مركزي، مخالفت مجلس با برداشت 40 هزار ميليارد توماني از صندوق
توسعه ملي و اختصاص 7 ميليارد دلار اضافي به وزارت نفت به شرط افزايش قيمت
نفت علاوه بر سهم 14.5 درصدي از نفت، بخشي از مصوبات مهم ديروز مجلس در
بودجه 92 بوده است. به هر روي مهمترين نكاتي كه ديروز در مجلس حول محور
بودجه 92 مطرح شد مباحث نفتي و رابطه«نفت و دولت» بود. ميتوان گفت
نمايندگان مجلس بيشترين زمان جلسه صبح ديروز را صرف بهسامان كردن مباحث
نفتي و قانونمند كردن مصرف درآمدهاي حاصل از فروش نفت كردند. از همين
روی، نمايندگان مجلس با تصويب اولين ماده از لايحه بودجه 92 رابطه مالي و
نحوه تسويهحساب بين دولت و وزارت نفت را مشخص كردند. بر همين اساس
نمايندگان مجلس نحوه تعيين نرخ ارز حاصل از فروش نفت را به كميسيون تلفيق
واگذار كردند. بايد توجه داشت كه در بندهايي از لايحه بودجه 92، سهم وزارت
نفت و صندوق توسعه ملي از محل صادرات نفت خام و ميعانات گازي تعيين شده بود
و در آن فروش مبالغ ارزي به نرخ روز پيشبيني شده بود كه مخالفت جمعي از
نمايندگان را بهدنبال داشت.
از سوي ديگر نمايندگان مجلس در بررسي
لايحه بودجه 92 با استقراض از صندوق توسعه براي طرحهاي عمراني مخالفت
كردند. رضا عبداللهي، عضو كميسيون برنامه و بودجه در اين خصوص گفت: ميزان
استفاده از فروش نفت در بودجه 91، 55 ميليارد دلار مصوب شده بود كه به 27
ميليارد دلار كاهش يافته است. همچنين مبناي محاسباتي ارز در بودجه 91، 1226
تومان بود كه در لايحه بودجه 92 به 2450 تومان افزايش يافته است. به گزارش
ايسنا، اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اعتبارات 40
ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي، تصريح كرد: حالا كه صندوق توسعه اعتبارات
خوبي دارد و ما 2700 طرح ملي و 90 هزار پروژه استاني در سراسر كشور داريم
كه دو ميليون نفر در اين طرحها شاغلند و با خانوادهشان 10 ميليون نفر
ميشوند، ميتوانيم يكسوم سهم صندوق توسعه را براي سال 92 به طرحهاي
بالادستي نفت و گاز دو سوم را به طرحهاي عمراني قرض دهيم تا اين طرحها
جان بگيرند و تعطيل نشوند. وي خاطرنشان كرد: رهبري در سياستهاي كلي
برنامه پنجم آوردهاند كه از منابع صندوق توسعه صرفا به صورت تسهيلات ارزي
آن هم براي بخش خصوصي استفاده شود و اين تدبير ايشان براي جلوگيري از
بيماري هلندي بوده است.