بازدید 5651

انتقاد روحانی از نگاه پلیسی به فرهنگ

کد خبر: ۳۲۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰ 04 June 2013
روحانی می گوید در همان ماه اول ریاست جمهوری اش مشکل خانه سینما را حل خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم در ادامه اظهارت خود در برنامه شبکه خبر در خصوص برنامه های دولتش در صورت پیروزی در زمینه فرهنگی، گفت: در حوزه فرهنگ باید زمینه را برای فعالیت فرهنگی آماده کنیم. موانعی وجود دارد، ما باید کاری کنیم که کالای فرهنگی تولید شود.

برای ایجاد کالای فرهنگی باید برخی موانع را برطرف کنیم. مساله کپی رایت یکی از این موانع است که باید حل و فصل کنیم. هم در بعد داخلی مهم است هم برای اتهاماتی که در دنیا به ما زده می شود هم کالای ما وقتی به خارج می شود چون ما به کپی رایت ملحق نشدیم نمی توانیم کاری انجام دهیم.

اهم اظهارات حسن روحانی در ادامه می آید:

* آدم هایی که خیلی هم متخصص نیستند را برای کنترل کتاب و دیگر کالاهای فرهنگی نگذارید. من به نظارت و کنترل قبل از انتشار خیلی اعتقاد ندارم. قانون را شفاف کنید، اجازه دهید کتاب مثلا 500 نسخه چاپ شود، فاجعه ای رخ نمی دهد، بعد اگر اشکال داشت، تذکر بدهید. اول قانون را شفاف کنید تا فرد بداند با قانون چه باید بکند. چون قانون شفاف نیست برخی کتاب ماه ها یا چند سال  در ممیزی باقی می ماند. و این باعث می شود استعداد و خلاقیت در کتاب از بین می رود.

*درباره فیلم هم اگر بخواهیم کنترل کنیم لااقل یکبار فقط کنترل کنیم نه اینکه چند بار. فیلم در تمام مراحل کنترل می شود، باید کنترل را کم و فضا را آماده کنیم. در بعضی از موارد حتی نیاز به کمک دولت هم دارد. در بخشی از امور فرهنگی چون خرج زیاد است و صرفه ندارد، باید دولت کمک کند. بودجه فرهنگی هم کم است که باید توجه ویژه شود.

* باید بدانیم که فرهنگ اساس و زندگی مردم است. نه اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی است اساسا فرهنگ، هویت ما را می سازد، اساسا فرهنگ چیزی است که به جامعه ما نشاط و اعتماد می دهد و سرمایه اجتماعی ما بدون فرهنگ امکان پذیر نیست.

*فرهنگ را باید از طریق فرهنگ توسعه بدهیم. اگر کسی فکر کند توسعه فرهنگ یا اجرای برنامه هیا فرهنگی از طرق دیگر امکانپذیر است مثلا از طریق پلیسی این درست نیست و امکان پذیر نیست. اگر هم جایی نیاز داریم به ابزار غیرفرهنگی، آن ایستگاه آخر آخر آخر است. ایستگاه اول فرهنگی است.

*قبل از امر به معروف و نهی از منکر اول باید مردم را آگاه کنیم که این کار واقعا معروف است و اینکار منکر است قبل از اینکه معروف است نمی توانند امر به معروف کرد. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دینی ماست اما مرحله به مرحله. ستاد امر به معروف و نهی از منکر کار خاصی نتوانسته بکند.

* سینما بسیار مهم است. سینما و تئاتر بهترین زبان برای ترویج هنر در زندگی است. اگر اخلاق و اعتقادات، دین و هویت تاریخی و اسلامی می خواهیم زبان سینما و تئاتر بسیار فاخر و تاثیرگذار است. ولی متاسفانه برای کارهای جزئی دردسر و گرفتاری های برایشان ایجاد شده. تشکل های سینما دچار مشکلاتی شده اند و قطعا مسائلی مانند خانه سینما را در همان ماه های اول درست خواهم کرد.

* در زمنیه ماهواره دو کار باید بکنیم، اول اینکه باید مردم واکسینه و آماده شوند. دنیای امروز دنیای اطلاعات آزاد است و خیلی کار سختی است ایجاد محدودیت. نه اینکه نباشد در همه جای دنیا حتی دنیای آزاد هم فیلتر وجود دارد. من معتقد به ناتوی فرهنگی و بالاتر هم هستم. اصلا ناتو یک بخش دارد تحت عنوان بخش فرهنگی. یک معاونت فرهنگی دارد و تلاش می کند از طریق فعالیت های فرهنگی و تبلیغی اذهان و افکار را فتح کند. باید در برابر آن برنامه ریزی کنیم اما برنامه های ما بسیار ناقص و ضعیف است. من برنامه دارم؛ صیانت از فرهنگ جامعه جزء ضرورت هاست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل