شیعیان مصر، جدیدترین قربانی خشونت فرقه‌ای

در یکی از جدیدترین موارد خشونت فرقه‌ای در کشورهای مسلمان، افراطیون سلفی‌ به روستاییان شیعه در الجیزه مصر حمله کردند. رهبران افراطی سلفی که شیعیان را مرتد می‌دانند، در حضور همراه با سکوت مرسی، به شیعیان توهین کردند و چند روز بعد جنایت الجیزه را رقم زدند.
کد خبر: ۳۲۷۸۵۸
|
۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸ 24 June 2013
|
28919 بازدید
|
شیعیان مصر، جدیدترین قربانی خشونت فرقه‌ای

روز یکشنبه کشاورزان سنی مذهب مصری، چهار مرد شیعه را به اتهام تلاش برای گسترش مذهب خود به قتل رساندند.

به گزارش وال استریت ژورنال، این چهار مرد در استان الجیزه در نزدیکی قاهره، پایتخت این کشور و در نتیجه یکی از جدی‌ترین موارد خشونت فرقه‌ای در این کشور جان باختند.

در این باره، وزارت بهداری مصر ضمن تأیید شهادت چهار نفر از شیعیان، افزوده است که در این حمله، شمار بیشتری ‌ به شدت مجروح شده‌اند.

بنا به اعلام مقامات، نزدیک سه هزار نفر از روستاییان که شامل سلفی‌های بسیار تندرو می‌شدند، خانه حسن شحاته، رهبر شیعیان را محاصره ‌و تهدید کردند که این خانه را به آتش خواهند کشید؛ مگر این که 34 شیعه درون آن پیش از پایان روز، روستا را ترک کنند. با رد این درخواست از سوی شیعیان، روستاییان سلفی به خانه حمله کرده، آنها را کشان‌کشان از بیرون آورده و بخشی از ‌خانه را ‌آتش زدند.

شیعیان مصر، جدیدترین قربانی خشونت فرقه‌ای

شیعیان در زمان حمله در حال برگزاری مراسم میلاد امام عصر (عج) بوده‌اند. این در حالی است که خشونت فرقه‌ای در دو سال اخیر در مصر افزایش یافته، ولی تاکنون بیشتر مسیحیان این کشور مورد حمله افراطیون قرار می‌گرفته‌اند. شیعیان بخش بسیار کوچکی از جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند، در حالی که 1 درصد از جمعیت این کشور را مسیحیان تشکیل می‌دهند.

بنا بر این گزارش، حمله ‌روز یکشنبه پس از آن رخ داد که چند روز پیش از این، گروهی از سلفی‌ها در جریان یک راهپیمایی و در حضور محمد مرسی، رئیس جمهور مصر به شیعیان توهین کردند و وی ساکت ماند!

یکی از رهبران افراطیون به نام محمد حسن خظاب به مرسی گفته است که درهای مصر را به روی شیعیان باز نکند.

الاهرام مصر نیز گزارش داده است که این حادثه در روستای زاویه ابو‌مسلم در استان الجیزه و پش از چند هفته تحریک توسط رهبران سلفی اتفاق افتاده است. در این حادثه، پنج خانه شیعیان به آتش کشیده شد‌ و پلیس سایر منازل شیعیان را تخلیه کرد‌. حسن شحاته از رهبران برجسته شیعیان، یکی از قربانیان حادثه است.

«حازم برکت» یک خبرنگار عکاس و شاهد عینی به الاهرام گفته است که در سه هفته گدشته، شیوخ سلفی شیعیان را به فساد متهم می‌کرده‌اند. بنا به گفته وی، چندین شیعه در خیابان‌ روی زمین کشیده شده و در زیر خشونت سلفی‌ها جان باخته‌اند.

بنا به گفته پلیس الجیزه، دست‌‌کم چهار نفر کشته ‌و سی نفر به شدت مجروح شده‌اند.

یکی از قربانیان حسن شحاته 66 ساله است که در زمان حکومت مبارک نیز دو بار بنا به دلایل مذهبی به زندان رفته بود. بر پایه گفته شاهدان، پلیس دیر در صحنه حاضر شده ‌و کاری برای جلوگیری از حمله به شیعیان انجام نداده است. بنا به گفته شاهدان، پلیس مانند دیگران، تنها به دیدن صحنه قتل شیعیان پرداخته است!

بها انور از فعالان شیعه، محمد مرسی را مسئول این حادثه دانسته ‌و گفته «در مصر دست‌کم سه میلیون شیعه زندگی می‌کنند. شنبه گذشته در جریان کنفرانس همبستگی با سوریه که در استادیوم قاهره برگزار می‌شد، شیخ سلفی به شیعیان توهین کرد‌ و محمد مرسی هیچ واکنشی نشان نداد».

بها انور گفته است که دست‌کم چهل خانواده شیعه در این روستا زندگی می‌کنند. برخی از خانواده‌ها توانسته‌اند از روستا فرار کنند و برخی دیگر در روستا گرفتار شده‌اند. بنا به گفته وی، شحاته برای دیدن یکی از خانواده‌های شیعه به این روستا رفته بود که در همین زمان، حمله به شیعیان اتفاق افتاده است.

گفتنی است، سلفی‌ها شیعیان را به توهین به پیامبر متهم کرده‌اند. چندین صفحه متعلق به سلفی‌ها و از جمله صفحه «اتحاد برای دفاع از خانواده و اصحاب پیامبر» در فیس‌بوک با ابراز رضایت از قتل شیعیان، وعده داده‌اند که این کار تنها شروع از بین بردن شیعیان مصر است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵۲
انتشار یافته: ۶۵
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
هر چه اخبار گوش ميديم يا ميخونيم فقط شيعيان در كشورهاي مختلف كشته ميشن بخصوص در عراق به نظر من ايران بايد بيشتر از امريكا به فكر دفاع از خود در مقابل سعودي ها مصر وتركيه باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
سعودی اگر سعودی است به خاطر حمایت امریکا ازشه و گرنه سعودی چی از خودش داره. سلاح داره، شبکه امنیتی و اطلاعاتی قوی داره، تجهیزات تبلیغاتی از خودش داره و هرچی داره صدقه سری امریکاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
لعنت بهشون . آدم باید خیلی نادان باشه که به اسم دین جنایت کنه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
خدا لعنت کند هر چی تندرو و خوارج مسلک را.
سیدیاسر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
سلام متاسفانه فرقه های تندرو چهره زشتی از اسلام رو نشون دادن روزی به شیعیان حمله میکنند روزی به مسیحی ها لازم به ذکر است که ماشیعیان رو نیز کافر میخوانند از دید این انسانها همه کافرند جز خودشون اگه ما شیعیان به همراه مسحیان و سایر ادیان از دید اینها کافریم به این کفر خویش عشق میورزیم به امید ظهر مهدی فاطمه یاعلی مدد
محمد حسن رحمتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
یکی از علل مهم نفوذ وهابیت ، ارتباط عمیق کشورهای سلفی ( مثل عربستان ) با قدرت های مطرح دنیا است ؛ دولت های شیعه با تعامل سازنده با غرب میتوانند جانشین اقتصادی و رقیب سیاسی افراط گرایان در منطقه باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
با عرض سلام
وهابیت ساخته و پرداخته غربیهاست و مورد حمایت جدی آنها. علت اینکه آنها این قدر جرات و جسارت پیدا کرده اند نیز در گرو همین حمایت غربی هاست. نمی دانم چطور می شود با حامیان و دوستان آنها رابطه برقرار کرد به امید کاهش افراطی گری در حالی که این افراطی گری خواست خود غربی هاست!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
آقای رحمتی از شما بعیده
به قول شما تعامل سازنده غرب با کشورهایی مثل عربستان فکر کردی بخاطر چشم و ابروی سیاهشونه
نخیر بخاطر دین بی خاصیتیه که دارند و اون دین رو مانعی برای اهداف خودشون نمیبینند

ما هم اگر بخوایهم تعامل کنیم باید از برخی عقایدمون دست برداریم. از سایر شیعیان حمایت نکنیم. از سوریه از حزب الله از شیعیان میانمار و مصر حمایت نکنیم.
دروغ غرب را اشکار نکنیم
و.....
ناشناس
|
India
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
چند روز قبل بی بی سی با رهبر سلفی مصری (محمد الظواهری-برادر ایمن الظواهری) مصاحبه کرد؛ جالب بود که صراحتا از حملات القائده مثلا "11 سپتامبر" دفاع میکرد اما جالب تر اینکه خبرنگار چندین بار سوال کرد آیا شما حملات انتحاری علیه شیعیان در برخی کشورهای اسلامی رو تایید میکنید که ایشون از جواب دادن طفره رفت و در آخر هم گفت هرکسی کشته میشه حتما جرمی داشته و با کفار همراهی کرده!!!
خلاصه اینکه حساب "جریان وهابیت" و "سلفی هایی که تندرو هستن" از همه مسلمونها جداست و هیچ راهی جز مشایعت همگانی جهانی برای محو کردن اونها وجود نداره!!!!!
یک شیعه غیور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
به عنوان یک شیعه ویک ایرانی خواستار پی گیری قضیه قتل شیعیان ومجازات قاتلین ونیز رفع این قضایا به سازمان ملل وحقوق بشر هستم
عاشق حسین
|
China
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
سلفی یعنی پیرو یزید وشمر.
آقایان وهابی شما که خود را موحدترین انسان ها روی زمین می دانید.که خیالات پوچ شماست. آیا موحدتر از پیامبر وجود دارد.؟آیا حضرت ایشان با بدترین و کافرترین شخص زمان خود به مانند شما رفتار می کردند؟. اگرهست بگوید ؟ شما اعمال وجنایات خود را به پیروی به تبعیت از پیامبر نسبت می دهید؟ که این خود بزرگ ترین دروغ عالم است. ؟لعنت خدا بر اسلام نما های خوراج صفت.
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
مصریها بدانند که اگر این قضیه ادامه یابد کل مصر در آتش خواهد سوخت. بعلاوه به نظر من علماء شیعه و سنی باید نقش هدایت کننده داشته باشند تا اختلاف بی مورد شیعه و سنی که مورد حمایت غرب کثیف است، بیش از این گسترش نیابد.
دولت جدید ایران باید زودتر فعال شود و روابط را با همسایگان عرب و ترک بهبود بخشد و در راستای کاهش این اختلافات حرکت کند. این قضیه در نهایت به ضرر تمام کشورهای مسلمان است. زیرا تفکر مربوطه در دل آدمها تاثیر منفی می گذارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
یا امام زمان. آقا کی میای تا در راهت بجنگیم و جان هامون رو فدا کنیم
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟