بازدید 69930
امان از این اصغر فرهادی سیاه‌نما

عروس شهرهای جهان چه بدترکیب بود!

آیا فرانسوی‌ها مریضند که فیلمِ «سیاه‌نما» علیه خودشان را نیز تحویل می‌گیرند یا اینکه بر خلاف ما دریافته‌‌اند که نام نقد اجتماعی ‌سیاه نمایی نیست؟!‌ هر نقدی را که مطابق ذائقه‌مان نبود، «سیاه نمایی» خطاب نکنیم که اگر یکی از آنها سیاه‌نمایی نبوده باشد، باید درباره ادعایی که کرده‌ایم، روزی پاسخگو باشیم. یادمان نرود اگر خودمان، خودمان را نقد نکنیم، دیگران ما را آن گونه که دوست دارند، نقد می‌کنند.
کد خبر: ۳۲۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۴ 25 June 2013
آخرین ساخته اصغر فرهادی، در حالی اکران شد که ساختار کلی فیلم، مضمونی خلاف تصور کلی جهانیان نسبت به فرانسه زیبا و پاریس دوست‌داشتنی دارد و در واقع در مفهوم بومی و آنچه طرز تلقی بدگمانان است، یک «سیاه‌نمایی تمام و کمال» است تا این پرسش پیش آید که چرا اصغر فرهادی، کمک هزینه ساخت فیلم از اتحادیه اروپا را دریافت کرده و در خلاف جهت منافع این اتحادیه فیلم ساخته‌ و چرا فرانسوی‌ها متوجه مدل تحلیلیِ توهم توطئه‌ایِ ما ایرانی‌ها نیستند و از یک فیلم سیاه‌نمای جامعه فرانسه تقدیر می‌کنند؟!

به گزارش «تابناک»، «پس از «جدایی...»، سینماگر ایرانی در یک درام پیش پا افتاده در حومه پاریس سرگردان و گمشده است! فرهادی عبوس که خنده به لب ندارد، تنها چیزی که از پاریس در فیلمش به تصویر کشیده، یک تکه از خیابانی در حومه شهر و یک داروخانه و یک خشکشویی است. بقیه حوادث در خانه می‌گذرد که ماری در آن زندگی می‌کند و احمد که از ایران برگشته... مردی که به اصطلاح می‌خواهد موقعیت را بفهمد و مصلح باشد و...»؛ این بخشی از  روزنامه لیبراسیون به قلم دیدیه پرون از منتقدان معتبر این نشریه است.

عروس شهرهای جهان چه بدترکیب بود!

بر خلاف بسیاری از نشریات فرانسوی و انگلیسی زبان که فیلم فرهادی را ‌تحسین کردند و پیش از این به آن اشاره شد، افزون بر پرون، میشل فرودن، سردبیر هنری روزنامه لوموند و کایه‌دوسینما، سرژتوبیانا، سردبیر پیشین مجله کایه‌دوسینما در نقد فرهادی به شدیدترین شکل ممکن نوشته‌اند و جالب آنکه اینها دقیقاً در نقطه‌ای فعالیت می‌کرده‌اند یا می‌کنند که جزو کارآمدترین بخش‌ها در شکل‌گیری و تقویت به بنیان‌‌های موج نوی سینما فرانسه نقش آفرین بوده‌اند و برخی مقالاتشان اساساً جنبه آموزشی دارد و طبیعتاً مورد اشاره قرار می‌گیرد و در کنار همه این مسائل، علاقه جدی به پاریس دارند.

در واقع نظر این منتقدان درباره فیلم فرهادی به نوعی درست است و هیچ یک از زیبایی‌های پاریس در این فیلم دیده نمی‌شود و عروس شهرهای جهان در این فیلم بسیار بدترکیب به تصور کشیده شده و این اتفاق نیز از سوی فرهادی تعمداً انجام گرفته است.
فرهادی در این باره پیش از اینها توضیح داده بود که برای تحت‌الشعاع قرار نگرفتن فیلمش از پاریس، فیلم را در حومه این شهر ساخته و لوکیشن برگزیده، بسیار سرد و بی‌روح است، همان گونه که داستان فیلم نیز با سردی همراه است و نقدی جدی به جامعه فرانسوی وارد آورده است.

عروس شهرهای جهان چه بدترکیب بود!

حال آیا منصفانه است که کارگردانی با سرمایه چند میلیون دلاری یک کمپانی فرانسوی فیلمی چنین سرد بسازد که هیچ جذابیتی از پاریسِ دوست داشتنی در آن دیده نشود و مردمان این شهر را دارای روابط سرد و از هم گسسته تلقی کند که در خانواده‌هایی با ساختارهای شکننده زندگی می‌کنند و کمترین قواعد زندگی مشترک را نیز رعایت نمی‌کنند؟ آیا کاری که فرهادی کرد، انصاف بود و آیا حق فرانسوی‌ها نیست تا در مقابل سینماهای اکران کننده فیلم فرهادی که تاکنون بیش از هشتصد هزار مخاطب در فرانسه داشته، دست به تجمع اعتراض آمیز بزنند؟

آیا ارزش‌های این کشور باید این گونه نادیده گرفته می‌شد و فرانسه دوست داشتنی و پاریس زیبا شبیه کشورهای زیر یوغ شوروری سابق به تصویر کشیده می‌شدند که مردمش در تنش‌های اجتماعی و فردی، توان نگه داشتن کانون خانواده‌هایشان را ندارند و جامعه‌شان در سراشیبی سقوط است؟

حقیقتاً اصغر فرهادی دستمزدش را از فرانسوی‌ها ‌گرفته و کمک هزینه ساخت فیلمش را از اتحادیه اروپا دریافت کرده یا دشمنان فرانسه او را تغذیه کرده‌اند که یک سیاه نمایی را بر پرده‌ سینماهای فرانسه نشانده و زیبایی‌های این کشور را به هیچ بگیرد؟! شرق و کشورهای شرقی چه نقشی در این نوع فیلمسازی داشته‌اند؟!

عروس شهرهای جهان چه بدترکیب بود!

درباره ادبیات این جملات‌ تعجب نکنید. اگر توهم توطئه داشته باشید، قطعاً بدتر از منتقدان فرانسوی و شبیه ادبیات فوق فرهادی را نقد می‌کنید. به هر صورت فرهادی در نقد اجتماعی فرانسه، رحم نکرده و فضای فرانسه را شبیه فانتزی‌هایی که در ذهن داریم، به تصویر نکشیده ‌و این به تعبیری که در کشورمان می‌شود، حکمش «سیاه نمایی» است؛ تعبیری که در این هشت سال به شدت وسعت انتساب یافت و بسیاری از نقدهای اجتماعی در قاب تصوی، متهم به سیاه نمایی شده و چوب خورده است.

«جدایی نادر از سیمین» نیز اساساً با چنین حملاتی از سوی منتقدان چشم بسته طرد می‌شد و اصلاً عنوان می‌شد علت اسکار دادن و تحویل گرفتن فرهادی، سیاه نشان دادن ایران و متشنج و دروغگو نشان دادن ایرانیان بوده است. با این اوصاف، چرا فیلم فرهادی این بار نیز به کن رفت و بازیگر نقش اول زن فیلم نیز جایزه فرانسوی کن را دریافت کرد؟ آیا فرانسوی‌ها مریض هستند که فیلمِ «سیاه نما» علیه خودشان را ‌تحویل می‌گیرند یا آن که بر خلاف ما فهمیده‌اند که نام نقد اجتماعی ‌سیاه نمایی نیست؟!

عروس شهرهای جهان چه بدترکیب بود!

البته متهم کنندگان ایرانی فیلم پیشین ‌فرهادی در مقابل این پارادوکس که دقیقاً نقد گفتار پیشین‌شان است، سکوت‌ کرده‌‌ و مانده‌اند که چگونه صدهزار صدهزار به تعداد بلیت‌های فروخته شده این فیلم در فرانسه افزوده می‌شود و فرانسوی‌ها از این فیلم سرد استقبال می‌کنند!

آیا وقت آن نرسیده اندکی در مواضعمان بازنگری کنیم و به سوی هر آینه و آینه‌سازی که نقش ما را عین راستی و حقیقت به تصویر کشید، به قصد شکستن سنگ پرانی نکنیم؟

با پایان دوران حضور امثال جواد شمقدری و دوستانش در سازمان سینمایی و همچنین تغییر بخشی از بدنه سیاست‌گذار و مدیریت فرهنگی کشور، فرصت مغتنمی فراهم می‌آید تا بار دیگر سنت نقد اجتماعی را فراهم شود و هر نقدی ‌که مطابق ذائقه‌مان نبود، «سیاه نمایی» خطاب نکنیم که اگر یکی از آنها سیاه نمایی نبوده باشد و کارگردانش نیز چنین قصدی نداشته باشد، باید روزی درباره ادعایی که کرده‌ایم، پاسخگو باشیم. یادمان نرود اگر خودمان، خودمان را نقد نکنیم، دیگر ما را آن گونه که دوست دارند نقد می‌کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۷۸
من به فرهادی افتخار می کنم...
هیچ وقت باور نکردم که گفتند فیلم جدایی سیاه نمایی است... دوستت داریم فرهاد کاش که برگردی حالا ... دارد می رود.
پاسخ ها
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
فیلم فرهادی گوشه ای از واقعیت جامعه بود، فیلم خوبی بود و در حد اسکار بود اگر نبود که 7 تا سیمرغ بهش نمی دادیم. اما و اما...یادمون نره اسکار ماهیت خودشو با فیلم آرگو نشون داد.
منتظر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
کوجا دارد میرد؟ (با لهجه اصفهانی بخوانید)
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
اینهمه از ما فیلم می سازند و از ایران سیاه نمایی می کنند جیغمان به اسمان می رود حالا نمی زارین که یه فیلمم ما بسازیم ؟!!!
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
شما از فرانسه هرچي سياه نمايي كنيد به چشم نمياد چون تا عمق ژنهاي ما از فرانسه سفيدنمايي شده، اما كوچكترين سياه نمايي از ايراني كه هزاران پروژه ايران هراسي ازش به اجرا دراومده انعكاس وحشتناكي داره. يعني نويسنده اين مطلب ساده رو نفهميده؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
فیلم و دیدم به نظر من یکنواخت و خسته کننده بود برعکس فیلم "جدایی نادر از سیمین" و "درباره‏ ی الی"
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
نمیدونم موضوع شاه لخته است یا نه من به شخصه که از فیلم مطلب خاصی درک نکردم خوب بود یک نقد از منتقد معتبری چاپ میکردین که افرادی مثل من هم سطح درکشون بالاتر بره. اینجا جز به به و چه چه بعضی، دلیلی منطقی از این همه تمجید پیدا نکردم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
نویسنده مقاله یا نمیفهمد یا خواننده ها را گیر آورده ... عزیز تمام این فیلم سیاه نمایی جامعه مهاجرین پاریس را هدف قرار داده و البته ایرانی ها نه خود پاریس . یکم دقت کن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
آفرین احسان
ناشناس
| United States |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
like nashenas
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
چقدر ساده ایم که فکر میکنیم به همین راحتی به ما اسکار دادن!!!همه میدونن اسکار ی جشنواره سیاسیه.خیلی خودمون رو گول زدیم.
جدایی نقد های جدی بهش وارده.یخورده بیشتر در موردش بخونید.
فیلم فوق العاده ایه البته از لحاظ ساهی!!! آره بخشی از جامعه ما ساست این درسته ولی بقیه نقد هاش چی؟؟اینجا جاش نیست وگرنه 2 ساعت میگفتم که این فیلم چی بوده.
برای فرهادی متاسفم چون فکر کرده بخاطر هنرش بهش جایزه دادن.
امیدوارم حداقل مثل گلشیفته نشه.امیدوارم!!!
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
در مورد ایران سیاه نمایی محض بود ...و اما در مورد پاریس
حکایت اون فقیریه که لباس کهنه اش نشان از بدبختی و شان پایینش داره ولی لباس کهنه شخص پولدار نشان از خاکی بودنشه...نکته به این سادگی فقط از چشم یک شیفته فرهادی پنهون میمونه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
دوستان خواهشا متن نقد رو کامل بخونید بعد نظر بدید!!
(منظورم به بعضی کامنتهای در پاسخ به مسعود بود و بعضی کانت های بعد از این!)
ناشناس
| France |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
چقدرم تقدیر شد؟
فقط به بازیگر زن هدیه داد کن
شما چرا کاسه داغتر از آش میشید؟
گیرم آقای فرهادی بهترین کارگردان ایران و جهان، آیا فرد دیگری در ایران وجود نداره که به هر بهانه از ایشون حرف میزنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
هرکه بیشتر از فرهادی افتخار آورده بگویید تا درباره اش حرف بزنند..
شما پیشنهاد بده
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
صریر جان, درک این مقاله و کارهای اقای فرهادی کمی از سطح ... فهم شما فراتر است. تابناک وب سایتی مستقل و بی طرف با تحلیل های منطقیست. شما که کاسه ی داغی تشریف ببر سایتهایی مثل .... روزنامه هم خواستی بخونی می تونی ... مطالعه کنی!
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
صریر قلم جان حالا تو چرا زورت میاد مگه چیزی از تو کم شده. تو هم بهترین کارگردان بشو اسکار و سیمرغ بگیر تا هر ورز ازت حرف بزنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
تا تو بسوزی
آقا ترسوندیمون.
بسیار زیبا و جالب بود . البته فکر میکنم تیتر مناسبی نداشت
پاسخ ها
danesh
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
اتفاقا تیتر بسیار خوبیه ...
فیلم آرگو و جوایزی که گرفت همه چیز رو راجع به جدایی روشن کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
فیلم آرگو دقیقا در زمانی ساخته شد که تنش بین ایران و غرب بالا گرفته بود و عملا یه سلاح فرهنگی علیه ایران بود، اما فیلم "جدایی..." هم سلاح بود؟!
من به عنوان یک ایرانی تایید میکنم که اون مشکلات تو جامعه هست و بیان نکردنش موجب نمیشه که نباشه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
ببین واقعیت فقر در چند درصد فیلم های مطرح آمریکایی وجود دارد.
فیلمساز علاوه بر بیان واقعیت ها به مردم سمت سو میدهند...فقط بیان گر نیستن...
مشکل شما اینه که نقش پر رنگ فیلم در جامعه رو نادیده میگیرید و فقط اون رو مثل یک منتقد روزنامه میدونید.
من فیلم رو ندیدم ولی فکر میکنم حتما خوب بوده مثل فیلم قبلی که بعضی ها با دیدن آن تو سینما چرت میزدن ولی با گرفتن جایزه چندین بار فیلم رو نگاه کردن من فکر میکنم هنوز ذهم ما به دیدن این فیلم ها عادت نکرده شاید ۲۰ سال دیگر این فیلم را ببینم آنوقت به فرهادی افتخار کنیم این عادت ما ایرانی ها است تا کسی پیشرفت میکنه به جای اینکه ما هم از اون حمایت کنیم دنبال چیزی میگردیم که از او انتقاد کنیم و بزنیم تو سرش بس کنیم بگذارید پیشرفت کند هیچ جا نمیگن فرهادی فرانسوی میگن فرهادی از ایران . داره واسه نام ایران تو دنیا افتخار کسب میکنه حالا فیلمش بد یا خوب از این نظر نگاه کنیم که یه افتخار واسه ایران و ایرانیه .
پاسخ ها
samin
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
نمی تونم باور کنم کسی هنگام دیدن"جدایی...."تو سینم چرت زده باسه؟!!!مگه اینکه طرف اساسا برای خوابیدن رفته باشه سینما!و حتما قبل از شروع فیلم خوابش برده وگرنه محاله با شروع فیلم تونسته باشه بخوابه.
منتظر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
اگه اینطوره شما چرا الان کامنت گذاشتی می رفتی 20 سال دیگه میومدی اینارو می نوشتی.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
جناب samin همچین حرف میزنی نگو داره یه فیلم اکشن میبینه ، خدایی چیز زیادی واسه گفتن نداره همشم سیاه نمایی ایرانه درست این مسائل وجود داره ولی اینکه دقیقا برای جلوه دادن سیاهی جامعه ایران جایزه بگیره خوب مشخص میشه چرا جایزه گرفته
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
اصولا هر کی واقعیتها رو مطرح میکنه، میگن سیاه نمائی میکنه! واقعیتها وجود دارن، ولی نباید بگی!! اگه گفتی میشی آدم بد ! فقط ببین و خ..... بگیر! به قول رفیقمون : همه چی آرومه ....!
يكي از اين تفاوت ما با آنها اين است كه ما زير فشارغربي ها هستيم كه هر چيزي كه به صورت انتقادي ياد شود و براي خارجي ها فرستاده شود به عنوان سياه نمايي محسوب مي شود ولي آنها ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
به نظرم بیشتر زیر فشار خودی ها هستیم تا غربی ها.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
میخواستم به پاسخ مثبت بدم اما امکانش نیست
فکر می کنم بهتر باشد اگر نگارنده پیش از اظهار نظر راجع به این فیلم و نیز زیبایی های پاریس!!! سفری به این شهر داشته باشد...
فرانسوی ها خودشان در رابطه با پاریس اظهار نظر جالبی دارند:"پاریس مثل یک اتومبیل فراری می مونه که وقتی درشو باز می کنی و داخل ماشین می شی احساس می کنی وارد یک سیتروئن دهه 1970(تقریبا همون ژیان خودمون) شدی...
فرهادی اون چیزی رو به تصویر کشیده که واقعا هست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
مطلب رو تا آخر بخون دکتر. نویسنده نوشته که این تیپ تحلیل ها برای آدم های متوهمه. وقتی خلاصه خبر رو میخونی و کامنت میذاری، اینجوری سوتی میدی
منتظر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
نه بابا؟ بونجوق مقسی.
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
من پاریس رفتم 2 ماهی اونجا بودم واقعا شهر زیبایی است ولی واقعیت اینه وارد بطن انجا می شی ایرانیانی رو می بینی که پیشرفت کردن از انها بیشتر افغانی ها یی که با کارکردن به خودشان و شهر پاریس هویت می دهند و در مقابل مراکشی تبارها را میبینی با اون ریش ها با تنبلی و بی عاری چهره زشت جامعه پاریسی را نشان می دهد
عراقی هایی را می بینی که با عرق خوری تا صبح ولگردی می کنند پاریس شهری سرشار از تضاد است.
تفاوت فرهادی با دیگران دقیقا همین است فرهادی زوایایی را می بیند که دیگران نمی بینند پاریس زیبا را همه می شناسند اما پاریس زشت را همه نمی شناسند و نمی بینند هنر فرهادی دقیقا همین است نه ضعفش!
بعضی صحبتهاتون درست،ولی نتیجه گیری شما اصلا درست نیست عزیز دل تابناک!!! ما آقای فرهادی رو قبول داریم ولی این معادله ای که چیدی همیشه و همه جا صدق نمی کنه
پاسخ ها
منتظر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
امین جان از قضا آقای فرهادی هم شما رو خیلی قبول داره.
اقا ترکیدم ازخنده تیترتون خیلییییی باحال بود!!!
فیلم را دیدم. خیلی هوشمندانه و متفکرانه جلو میره و علیرغم طولانی بودن براحتی تماشاگر را تا انتها نگه میداره
...من این فیلم رودیدم و اونو تحسین می کنم.
بسم حق
اهل سینما و فیلم هستم
اما نه به اون شدت
فیلم جدایی زیبا بود
اما از نظر من تو ایران بهتر از اونشم ساخته شده بود
کافیه به گذشته پربار سینمایمون در دهه های پیش برگردیم
نمیخوام از ارزش های فیلم اقای فرهادی کم کنم
اما بدونین ما فیلم های زیادی داشتیم که برتر از جدایی بود اما اسکار نگرفتن ..
از کرخه تا راین
بچه های باران
بوی پیراهن یوسف
اژانس شیشه ای
این ها حماسه های یه ملت بودن
یه سرزمین
که از نظر منتقدین خارجی ارزش محسوب نمیشن
اما من خودم اسکار و لایق اون ها میدونم .
پاسخ ها
پگاه
| Canada |
۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
۱. بچه‌های باران دیگه چه صیغه‌ایه؟!! یه «باران» داریم یه «بچه‌های آسمان».
۲. از اون جایی که شما «اهل فیلم و سینما» هستی ولی «نه به اون شدت» قبول کنید که نظرتون ممکنه با کسانی که اهل سینما هستند به همون شدت فرق داشته باشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
من با وجود اینکه زیاد فیلمی نیستم وقتی جدایی فرهاد از سیمسن را دیدم احساس خاصی بهم دست داد که بادیدن فیلم های که شما نام بردید چنین حسی نداشتم
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
اون فيلمايي كه شما نام بردين بسيار عامه پسند تر هستند و از نظر هنري حتي قابل مقايسه با شاهكارهاي فرهادي نيستند. اسمشون هم برازنه است:...
میم میم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
یکی از چیزهایی که باعث موفقیت فیلمها در اسکار می شود دیده شدن اونها در دنیاست. اگر به نظر شما و شاید بسیاری دیگر، فیلمهای بهتری نسبت به جدایی داشتیم، آنها یک تفاوت عمده با جدایی داشتند و آن هم پخش جدایی توسط Sony Pictures بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
پس ما از نظر شما تا حالا چندين بار اسكار!! برده ايم اما نامردا هيچ كدومو به ما ندادن. اگر به شما بود تا حالا ايران چندين اسكار گرفته بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
شهید مطهری یه فرمایش جالبی داشتند که:جامعه غرب به برکت تکنولوژی برترش عقاید و اداب و معاشرتش رو به خورد ماها میده .ما فقط چون اونا از ما پیشرفته تر هستن همش به دوست داشتنی های اونا گفتیم به به چه چه.
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
اسکار هیچوقت نمیاد به آژانس شیشه ای که کپی بدون خلاقیت از روی بعد از ظهر سگی هست جایزه بده.
آقای فرهادی لایق جایزش بود.
کاش فیلم رو دوبله می کردن چشمون از کاسه درومد با زیر نویس :-(
کلا از لوکیشن های جدایی و گذشته خوشم نیومد آدم عصبی میشه همش توی خونه تاریک و بهم ریخته.سر و صدا های الکی با آشفتگی.آقای فرهادی اگر رو این مسئله در فیلم بعدی توجه کنند که دوباره این تیپی نباشه بسیار سپاسگزاریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
شما فک کنم باید همون فیلمای ممرضا گلزاریتون یا الناز شاکردوستتو نیگا کنی بسه واست . اصغر فرهادی رو وا بده لطفا !
ناشناس
| United Kingdom |
۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
واقعا چه ناشناس بی ادبی.خب نظرشو گفته نسیم.دعواشون میاد بعضیا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
اگر شما کمی از فیلم سر در میاوردید متوجه میشدین تمام اون سروصداهای داخل فیلم هرکدوم نماد یک چیزی در فیلم بود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
من هم اساسا سینما را زبان نمادین میشناسم ولی نمادهای زیبایی شناسانه هم داریم نیاز به صداهای خام گوش خراش نیست. اگه نقد رو باورداشته باشیم یه جور به آقای فرهادی میرسونیم که به هنر صدا در فیلم بیشتر توجه کنه. ضمنا این یک فیلم هنری است نه خبری.
نسیم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
ناشناس 01.54 .فکر می کنم از نظری که من دادم آقای فرهادی اینقدر ناراحت نشه که تو حالت خراب شد و اینجوری به من پریدی.خوبه کاره ای نبودی تو این فیلم. فکر کردی مثلا خودت خیلی سر در میاری؟ خیلی عقل کلی؟ آخر تحلیلی؟؟کی مردم ما می خوان اینو بفهمن که دلیلی نداره همه موافق اونها فکر کنن. کی یاد می گیرند فرهنگ نقد رو بپذیرند؟! بازم می گم سر و صدا های زیادی آزاردهندست . هر چقدرم بخواد مفهوم داشته باشه.وگرنه در اینکه آقای فرهادی افتخار بزرگ ایران هستند شکی نیست ازشون تشکر می کنم. لطفا جبهه نگیرید کاسه داغتر از آش هم نشید!!!!
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
خانوم نقد شما بدون منطق بود.دلیل نداره هر کسی بدون فکر حرف زد تایید شه.
چرا یه بارم که شده به جای همش نقد از یکی حمایت نکنیم.یه بار اسم ایران و با افتخار بشنویم.بریم سینما فیلم و ببینیم چه خوب چه بد. یه بار حمایت کنیم فقط یه بار
پاسخ ها
رفیق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
عزیزم هرفیلمی یه سری منتقد و یک سری حامی داره مگر این که خود فیلم کاملا بی طرف باشه که خییلی کم پیش میاد
احسنت بسیار زیبا و بجا نوشته اید
مگه ما چندتا کاگردان مثل فرهادی داریم که در سطح دنیا حرف واسه گفتن دارن؟
مگه درسال چندتا فیلم تو سینمای ایران اکران میشه که زرد نیستن؟
اگه فرانسه اجازه میده که تو کشورش فیلمی بر علیه خودش ساخته بشه دلیل بر آزادی بیانه نه سینمای سفارشی با موضوعات نخ نمای کلیشه ای...
فرهادی مسول تبلیغ زیبایی فرانسه نیس بلکه هدفش رسوندن پیام معضلات زندگی در یک خانواده هست که ممکنه این خانواده هر جایی از دنیا این مشکل رو داشته باشن منظور فقط فرانسه نیست. این نگاه های افراط و تفریطی و تنگ نظرانه باید برداشته بشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
احسنت
چنگی بدل نزد.ما که فیلم و دیدیم تو سینما فرهنگ سر دولت بود.مانکن ای تهرونی اونقدر پرجذبه اومده بودن سینما که جمع خانوادگی چند نفره ی ما را به مزاح واداشت که بی خیال فیلم!!!اما از تمامی جوانب بگذریم اینکه فرانسه ی پرجذبه خودشو توفیلم کشت تازه به میدوون شوش ما نرسید و بیمارستانش ما رایاد سریال دکتر قریب انداخت!حال منظور فرهادی چی بود رو نمیدونم
...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
شما یه ذره زحمت بکشید فکر کنید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
دوست عزیز اینکه یه کارگردان بتونه توی زیباترین شهر دنیا تصاویری جلوی ما بذاره که یاد میدون شوش بیفتیم مطمئن باش افراد دیگه ای توی این دنیا با دیدن این فیلم یاد زندگی و نزدیکی خود میفتن..این هنر یه هنرمنده که از چارچوب مرز ها خارج بشه و همه رو به یاد خودشون بندازه...
در مورد بند اولی نظرت هم واقعا نمیخوام حرفت رو جدی بگیرم ولی وقتش رسیده که این برچسب زدنها رو تموم کنید...اینکه دیگران مانکن بودن و بالاشهری و اومدن فیلم رو ببینن به خودشون مربوطه...ولی ما که نه مانکنیم و نه بالا شهری هم باید از دیدن فیلم لذت ببریم نه از هم نشینان سینما...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
عزیزم اگه کمی حواست رو از مانکن ها جداکنی نظرت خیلی متفاوت میشه نسبت به فیلم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
آفرین به ناشناس دوم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
نيمروز سينمايي که به احتمال 90% آقا هستي..واقعا متاسفم واسه امثال شما که هنوزم چشمتون دنبال اينه که بقيه چي پوشيدن و...شمااگه واسه ديدن فيلم رفته بودي سينما جذبه مانکنا اينقدر چشمتونو کور نمي کرد...
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
شما چشمهاتون باید حیا داشته باشه عزیزم! فیلم رو تماشا می کردی یا...؟؟؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
شما که توی تهران یه جوری شدی اگه فرانسه واقعی رومی دیدی که احتمالا...
تابناک جان سلام. خسته نباشید. باز هم یک مقاله ی زیبا و یک نقد کاملا درست. همیشه زلال , شفاف, بی طرف و منطقی قلم می زنید. نویسنده کاملا صحیح گفته: توهم , اغراق, زیبا نشان دادن همه چیز در این مملکت با وجود مشکلات عدیده و نقدهای... است که دارد خفه مان می کند. مخصوصا این هشت سال "طلایی" اخیر که از عرش تا فرش این مملکت گل و بلبل بود. خداوند پشت و پناه اقای فرهادی و تمام هنرمندان و پیش کسوتان ما باشد که بی ادعا اثر خلق می کنند و افتخار و سربلندی برای سرزمین ما به ارمغان می اورند. شاید این افتخار گوشه ای از تند روی ها و شاهکارهای بعضی ها که ابروی ایران و ایرانی و مسلمانان را برای منافع خودشان به باد می دهند را جبران کند. دست توانای این نویسنده را می بوسم. سربلند و سرافراز باشید.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
آفرین ایرانی عزیز! کاملا با شما موافقم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
میشه عرض کنید این فرهادی توی کدام دولت به این موقعیت رسید نمک نشناس
بنظر من زیبایی ظاهری یک شهر دلیل بر این نمیشه که بگیم مردم اون شهر مشکل ندارن،آقای فرهادی هم قرار نبود چون پول از اتحادیه اروپا میگیرن فیلم دلخواه اونها رو بسازن،این فیلم نگاه اصغر فرهادیه و سبک کارشون همین بوده همیشه
اگر ایشان یا فیلمسازان دیگر فرانسوی قرار باشه فیلمی انتقادی راجع به هولوکاست بسازند دیگه ازاین خبرا مثل ازادی بیان نیست.
پاسخ ها
شهروند ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
اقا راس میگه دیگه.چرا منفی میدین؟ وقتی حتی اجازه نمیدن در موردش حرف زده بشه (چون اسرائیلی ها ناراحت میشن!) فکر میکنید اجازه میدن در موردش فیلم ساخته بشه تازه اونم با ازادی بیان؟! خب اگه اینجوریه در مورد جنگ جهانی دوم هم نباید این همه فیلم ساخته میشد چون آلمانیا ناراحت میشن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
هولوکالست رو میدیم جناب شمقدری و طالب زاده مشترکا بسازن...یه بودجه دولتی میلیاردی هم پشت قباله شون میندازیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
دوست عزیز درست می گید تو فرانسه نمی تونه
ولی توی آمریکا ، کانادا و خیلی کشورهای دیگه می تونه بسازه و نمایش بده
البته مثل کاری که اینجا حوزه هنری برای برخی فیلما انجام داد اونجا هم برای همچین فیلمی ایجاد میشه
از شما ممنون، صرف نظر از این که فرهادی کارگردان بزرگیه یا نیست یا فیلمش خوب بود یا نه، اون چیزی که جالبه پایین بودن آستانه تحمل ما ایرانیا است. تو هر چیزی دنبال یک دشمن یا مخالف می گردیم، شما فیلمای آمریکا رو ببینید که چه نقد تندی به جامعه خودشون میکنن اما آب از آب تکون نمی خوره مثل فیلم قلاف تمام فلزی، بعداظهر سگی، سرپیکو، تاکسی درایور و ...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
دلیلش اینکه این نقدی که تو فیلمهای آمریکایی‌ میبینی‌ تاثیر گذار نیست. چون در مقابلش صدها هزار فیلم از قدرت و خوبیهای اغراق آمیزی از آمریکا ساخت شده است. مثل فیلمی که فرهادی در فرانسه ساخته.
ما ایرانیها کمی عادت داریم، غر بزنیم. اگر فیلم انتقادی بسازند میگوییم سیاه نمایی. اگر در فیلم چند تا ماشین و خانه شیک نشان بدهند میشود تجمل گرایی. اگر فیلم کمدی بسازند میگوییم لوس بازی در اوردند و خلاصه ....
شاید دلیل روانشناسیش این باشه که مادران ما هنگام تربیت وقتی میخواستند ما را به کاری وادار کنند به جای تشویق از غر زندن استفاده کرده اند.
پاسخ ها
افسانه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
کاش میشد 100 تا مثبت بهت بدم. ما واقعا باید فرهنگ تربیتیمون رو تغییر بدیم
ژست نقدپذیرانه ی شما برام جالبه!
شمایی که نقدپذیری را برنمی تابید. مثلا من اگه از عملکرد شما در انتخابات قبلی انتقاد داشته باشم منتشرش می کنید؟
یا اگه بگم چرا مقالات و تحلیل های شما مثل همه ی سایت های معتبر نویسندش معلوم نیست، نقدم را می پذیرید؟
هر چقدر هم که صغری کبری ببافید... یادتون نره که فرهادی جایزه اش رو از دست دشمن درجه یک کشورمون گرفته! و رفتار غیر اخلاقی و با اون زن بازیگر داشته...
هرچقدر هم که فیلمش به قول شما فلان و بهمان باشد آی در محضر خداوند هم خواهد بود؟!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
پس بزار خود خدا قضاوت کنه، مگه شما نماینده تام الاختیارخدا بر روی زمینی که بخاطر یه چیز دیگه که شما خوشت نمیاد ازش، همه کارهای خوب یه نفر رو زیر سوال می بری
آبتین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
آخه تو چه کاره ای که دم از محضر خدا میزنی نکنه نماینده ی خدایی .
ناشناس
| Malaysia |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
شما نگران خودت باش . قول میدم اونو تو قبر تو نذارن
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
دشمنان درجه اول ملت ایران متحجران هستند. هستند
دیگ به دیگ می گه روت سیاه
تابناک تو که کارت فقط سیاه نمایی ...
پس ببند اون ...
جدایی... فیلم خوب و خوش ساختی بود و بسیار زیبا بود و درباره حقیقتی بود که ممکنه ما هر روز باهاش برخورد کنیم، اما صرف اینکه ما از این مشکلات کم داریم نمیشه گفت که این فیلم سیاه نماییه.
فیلم گذشته رو هم ندیدم اما تعاریفی که ازش شنیدم نشون میده که یه شرایط خاص از یه خانواده رو نشون میده که مثل جدایی هستش.
نقد منصفانه داشته باشید، باید کارگردان موضوعات جدید و کمتر بررسی شده رو برای فیلمش انتخاب کنه و روی اون مانور بده.
این فیلم و فیلم قبلی فرهادی سیاه نمایی نیست نقد اجتماعی است. تابناک درست تحلیل کرده و بجا.
بسيار مطلب جالبي نگاشته شده ، بنظرم ما ايرانيها زياد " توهم توطئه " داريم . اگر اين " توهم توطئه " را از ذهنمان بيرون كنيم اونوقت بهتر ميتونيم با دنيا تعامل داشته باشيم .
به نظر من تو سینمای داخل چند ساله هیچ اتفاق خوبی نیفتاده.اکثر فیلم هامون به مسائل بیخودی پرداخته اند و مشکلات جامعمونو کنار گذاشتن.دیگه وقت تعارف کردن نیست وقتشه آنچه که هستیم باشیم چقد می خوایم به خودمون دروغ بگیم و با مسائل الکی خودمونو سرگرم کنیم
این آقا با برخی رفتارهایش مشکل ایجاد می کند و نیاز به هدایت و ارشاد دارد.
پاسخ ها
همشیره
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
چکار میکنه؟اخنلاس؟ارتشا؟دروغ؟دزدی ازبیت المال؟تهمت؟تفرقه افکنی؟دشمن تراشی؟دشمن تراشی؟یفرمائید روشن بشیم.
با سلام . تصور مي كنم بابت نظرات برخي از دوستان بايد متاسف بود . مدت ها در پاريس اقامت داشتم و تمامي ديده هايم از اين شهر زيبا و پر از فرهنگ و ادب متضاد بود با تصاويري كه در فيلم گذشته به نمايش كشيده شده است . پاريس شهري است پر از نور و زيبايي ..و چه خوب مي شد ما ايرانيان با تاريخ و تمدني چند هزار ساله ، پيش از هرگونه اظهار نظري كمي تامل بيشتري مي داشتيم .
مطلب شما را خواندم.نقدتون منصفانه بود. تشکر می کنم
عشق است فرهادی
رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند ...........
اگه اروپایی ها از نقد نمی ترسند چرا شبکه های ماهواره ای ایران رو قطع کردند. اروپایی ها مثل ایرانی ها عجول نیستند با حوصله نقشه شون رو را اجرا می کنند. قسمتی از این نقشه هم جلب اعتماد مخاطب است. جوجه رو اخر پاییز می شمارن.
در ضمن اگر نویسنده محترم دروغگو هستند و در اینه فیلم اقای فرهادی با نادر همذات پنداری می کنند دلیلی نمیشود تا در زمانی که هرسال یک فیلم ضد ایرانی ساخته میشود خودمان ایرانی را دروغگو و پنهانکار به جهان معرفی کنیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
مجید جان! چون ایران رو شبکه های ماهواره ای پارازیت میندازه شبکه هاشو قطع کردن! ...
دعوا نکنید.....................................................................................................................
تابناک جان نقد شیرینی بود تیترتونم مناسب بود، به آقای فرهادیم افتخار می کنیم
تحلیل شمادرست نیست آخرین خبرحکایت ازتجمع برادران لباس شخصی و دوک های کفن پوش فرانسوی وپایین کشیدن فیلم ازپرده سینما دارد
پاسخ ها
علي
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
آدم متعصب همه جا متعصبه!! و هر چي بدبختي مي كشيم از همين آدماس
به نظر اگر اینطور فکر کنیم که در مدینه فاضله ای زندگی می کنیم که تمامی موانع و معضلات اجتماعات دیگر رو پشت سر گذاشته و یکسره در راه پیشرفت و ترقی هست ... این ملت ما را دچار خود شیفتگی خواهد کرد باید اجازه نقد اجتماعی به منتقدان داخلی داده شود ما باید به اصغر فرهادی و امثال آن اگر در راه اصلاح جامعه و با نیت خیر قدم برمیدارن اجازه کار بدیم .
مرسی تابناک. نقد مستقیم و خوبی بود....
تابناک عالی بود. انسان به فکر فرو میرود که گاهی تفکرات منتقدین نما ها(حسودان ) از غافله ادبیات و درک هنر نو عقبند و یا لا اقل اینطور می نمایانند. وقتی متولی سینما و فرهنگ کشور میگوید من لابی کردم و فرهادی اسکار برد(منظور این است که فیلم ارزش اسکار را نداشت) به خیال خود ارزش فرهادی و سینمای جهان را زیر سوال میبرد. اما چیزی که واقعا سوال برانگیز است سطح تفکر و شناخت یک مسئول از واقعیت های هنر در سینمای امروز و یا شدت... ماست.
من به عنوان یک دانشجوی سینما به فرهادی افتخار میکنم
منتقد خیلی بیش از حد به فرانسه و جامعه فرانسوی علاقه مند میباشد...
برادر من ما هم که بهش سیمرغ دادیم
من متخصص سینما نیستم ولی بنظرم در فیلم جدایی نادر از سیمین صحنه های معنا دار و کاملا مثبت زیادی مانند قسم دادن به قران و توجه به پدر وجود دارد که در مجموع جامعه ایرانی را داری ارزشهای انسانی بالایی معرفی می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
جناب، اتفاقا قسم دادن به قرآن نقطه منفیش بود
قرآن برای خوندن و عمل کردنه نه ابزار مچ گیری
توی این فیلم فقط برای قسم دادن استفاده می شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
دو فيلم آخر فرهادي هرچه كه از نظر تكنيك سينما و روايت شباهت هايي دارن از نظر موضوع كاملا متفاوت هستند و مقايسه كردنشون مثل مقايسه كردن يه رمان پليسي با يه رمان تاريخيه. محلي از اعراب نداره.
اين فيلم مرور احمد است بر يك نزاع بين تمدن ها و فرهنگ ها و اگر مي خواهيم جهان به سامان برسد بهتر است تا همه از نزاع دست برداشته به تبادل و گفتگوي فرهنگ ها و تمدن ها برسيم تا شايد حاصل اين گفت و گو بر مبناي علاقيت و تجربه و انصاف و حسن نيت و محاسبه سود و زيان (فرهنگي و اقتصادي) يك جامعه متعادل و قابل زندگي باشد.
همين كه حاصل اين فيلم اين باشد كه درباره موضوعات بالا فكر كنيم هم براي جامعه ما كافي است كه نتيجه فيلم را سفيد و زمينه ساز براي تفكر و راهيابي بدانند، پس درود بر فرهادي و احسنت بر دو فيلم جدائي و گذشته فرهادي.
پاسخ ها
ميرناصر بوذري
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
ببخشيد اشتباه در تايپ شد . عقلانيت و تجربه صحيح است.
يه زماني هم آقاي كيارستمي يه پولي گرفت كه فيلم درباره افريقا بسازه. برعكس انتظار همه فيلم آنچنان زيبايي هاي زندگي رو در دل بدبختي افريقايها نمايش مي داد كه همه تعجب كردند. اما نگفتند آقا پول ما رو پس بده چرا اونجوري كه ما مي خوايم نمايش ندادي!! اين هنر يك هنرمنده كه بتونه اون چيزي رو كه همه نمي بينند ببينه و اونجوري كه مي خواد نمايش بده.
پاریس هم دقیقا شبیه تهران خودمان است، از این منظر که زیبایی و زشتی اش در کنار هم است. اگر به پاریس سفر کرده باشید از بوی تعفن اکثر خیابان هایش طاقتتان طاق می شود، مترو پاریس آشکارا بوی ...(شرمنده که بی پرده می گویم) می دهد و اصلا ظرافت ایستگاه های متروی ما را ندارد(خب البته باید فاکتور تازه ساز بودن مترو ما و قدیمی بودن مترو پاریس را هم در نظر گرفت) اگر در همین تهران خودمان فیلمی ساخته شود که در محلات پایین دست داستانش در جریان باشد چه لزومی دارد زیبایی فلان و بهمان منطقه نشان داده شود.
پاسخ ها
barannnn
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
ناشناس عزيز حدود 15 سال در پاريس زندگي كردم و با احترامي كه براي نظر شما قائل هستم ، به جرات مي گم كه زيبايي هاي پاريس بيشتر از زشتي ها و بوي تعفني هست !! كه شما ذكر كرديد . فكر مي كنم يكي از بزرگترين ايراد هاي ما ايرانيان ، اغراق در مورد يك موضوع است .
فیلم رو دیدم ٰٰ لذت بردم اما نه باندازه جدایی و درباره الی. بیشترین تاثیر این فیلم رو اونهایی درک میکنند که هم بچه داشته باشند هم مشکلاتی در زندگیشون و مطمئن هستم که بعد از دیدن فیلم بشتر از خودشون ٰآینده فرزندانشون رو در نظر خواخند گرفت
تابناک عزیز سلام : اولاٌ ماهیچوقت متوجه نمی شویم که نام، سابقه، تخصص، خواستگاه، و... ، نگارنده اینگونه مقالات چیست ؟ ثانیاٌ آیا ایشان نسبت به تمامی هنرمندان وسینماگران همین نظرات وجانبداری را دارند یافقط خاص وهدفمند موضوعات را دنبال می کنند؟ ثالثاٌ وجداناٌ وخداوکیلی آیا عکس العمل وبرخورد نهادهای قدرت ورسانه ای خارجی ومعاند درارتباط با این دو فیلم آقای فرهادی واقعاٌ یکسان وصرفاٌ هنری بوده ویا ... ؟ رابعاٌ چنانچه تعمداٌ وساده لوحانه از این موضوع اساسی ومبنائی عدول کنیم که چرا رسانه ها ومراکز سیاسی غیرایرانی ومخالفین نظام باذوق زدگی از ساخت ونمایش فیلم جدائی... به هیجان آمده و دو دستی اسکار وجایزه گلدن گلوپ را تقدیم می کنند، باز از این مهم نمی توان گذشت که اصولاٌ چرا فرهادی فقط سیاهی میبیند؟ و یک عده ای هم برای تحمیل دیدگاه ایشان وعمومی جلوه دادن آن مصرانه گریبان مردم این کشور را میدرند وچاک میدهند؟
پاسخ ها
ميرناصر بوذري
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
بهشتي عزيز - فرهادي مي خواهد همان ضرب المثل قديمي ما را تصوير و فيلم كند كه گذشته ها گذشته است (Past to Past). و ديگر نبايد روي جزئيات و مراحل آن و يا تحليل و علت يابي آن خيلي مكث كنيد از قصور و تقصير اطرافيان كوچك و بزرگ خود بگذريد تا بتوانيد آسوده باشيد و با هم زندگي صميمي و همراه با سلامتي را داشته باشيد.
شما هم لطفا خيلي روي اين عبارات كشدار و غيرقابل دسترسي كه مثلا براي فهم همه نظرات نويسندگان اروپا و آمريكا بايد تمام مقالات مربوط را خواند و يا چند پيشداوري را هميشه در ذهن و نظر خود دخالت بدهيم. و اين حرف ها بگذريد.
خوشحال مي شوم نظرات شما را درباره كامنت خودم در رديف بالاتر ساعت 14/9 امروز و در پاسخ آن ببينم. متشكرم موفق و خوش بين باشيد.
جوایز بین المللی همیشه بر اساس معیارهای فنی داده نمیشه و از نظر بنده فاقد اعتباره....یعنی ملاک خوب و یا بد بودنش نیست و همچنین کسی که بتونه اون عناوین رو کسب کنه هم ملاک برتر بودنش در همان عرصه هم نیست...حالا فیلم آرگو جای خودش، من یاد جوایز جهانی صلح نوبل افتادم که اگه تو اینترنت جستجو کنید مبینید که تا بحال به کیا رسیده...!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
هر موقع از جنابعالي درباره اعتبارش استعلام كردند شما اعتبار آنها را تاييد نفرماييد.مگر از اين جوايز چيزي بالاتر هم هست كه شما راي به بي اعتباريش مي دهي چون شما خوشتون نمي ياد.
سلام دوستان يادمان باشد كه سينماي ايران خيلي سياسي شده يادمان باشد كه فيلم بسيار بسيار خوب و تاثير گذار استاد ميرباقري به نام آدم برفي فرصت حضور در سينما رو پيدا نكرد فقط به دليل اينكه آقاي ... اون زمان اين فيلم را فاسد اعلام كرد ....... وجدان آگاه مردم امروز با آراي خود نشان داد كه موافق اين جريان نيست كه عده اي خواص سينما و تلويزيون رو كنترل كند
من پاریس بودم خیلی آدم جا میخوره وقتی میفهمه پاریس فقط برج ایفل و موزه لوور و کلیسای نوتردام نیست. اگرچه قدم زدن در خیابان پر زرق وبرق شانزه لیزه لذت بخشه و لی مثل همه جاهای دیگه دنیا زیر پوست شهر اتفاقات دیگه ای داره میوفته.
پاسخ ها
گلبرگ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
دوست عزيز من ، اگر از پاريس تصور مدينه فاضله رو داشتي اين اشتباه از خود شما بوده چرا كه در هر كشوري زيبايي و زشتي در كنار هم هست درست مثل ايران خودمون !
در مورد جدایی می گفتن مردم ایران رو دروغگو نشون داده ... حالا من یه سوال دارم ... سریال دست بالای دست رو کی ساخت؟ ... مگه صدا و سیمای خودمون نساخت؟؟؟...مگه مضمونش از اول تا آخر دروغ و دروغگویی نبود؟ ... چرا یقه ی صدا و سیما رو به خاطر سیاه نمایی نگرفتن؟
عجب ملتی هستیم به خدا!
یک سینماگر توی ایران تونسته معتبرترین جایزه ی بین‏المللی سینما رو ببره اونوقت «خودمون داریم همینجوری علیه ش مطلب می‏نو»یسیم که طرف "ارزش" هاش همراستا با ارزش های ما نیست!
دست مریزاد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
مقاله را کامل نخوندیها!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
دوست عزیز این مقاله تعریف کرده از فرهادی!!! خب کامل بخون بعد زحمت نظر دادن بده به خودت!!!!
عجب ملتی هستیم به خدا!!!!
دیشب فیلم رو دیدم
واقعا عالی بود
آخه فیلمی با حال تر از فیلم های اصغر آقا داریم؟
چرا آمار اشتباه میدی؟مگه جدایی نادر از سیمین تو جشنواره فجر جایزه نگرفت؟
مگه همین شمقدری ازش تو ازکار حمایت نمیکرد؟حالا حرف چهارتا منتقدو به پای کل سینما میذاری؟
پاسخ ها
اخمو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
برادر ! اون اسکاره نه ازکار ...

خیلی ثواب کردی ! نیم ساعت خندوندیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
AJAB
بیچاره نویسنده خودشو کشت که بگه واژه "سیاه نمایی" 8ساله وارد کشور شده و از این واژه برای حذف منتقدان استفاده می شه. چنین واژه ای در هیچ کجا معنایی نداره.سیاه نمایی یک واژه توهمی و اون هم توهم به توطئه است!!!!
نویسنده داره با دلیل ثابت میکنه که این صرفا یه نقد اجتماعی هست و در اجتماع همه چیز وجود داره،چیزایی که نمیبینیم دلیل نمیشه وجود نداشته باشه...

حالا کامنت های ملت :
بالفرض که سیاه نمایی فرانسه باشه،حقشونه!
یا فیلم آرگو هم یه سیاه نمایی از ایران بود :|
یا اون یکی کامنت گذاشته وقتی فیلم "جدایی.." سیاه نمایی میکرد کجا بودی؟

نویسنده عزیز،خواهش میکنم با این یه مقاله خسته نشو.8ســـــــال این واژه ها رو مردم شنیدن و گاها با این واژه ها بزرگ شدن،تغییرش زمان میبره. لطفا بیشتر از اینها به این واژه ها و این فرهنگ سازی بپرداز. با تشکر
فیلم ریتم کندی داره اما بیننده را با خودشه همراه می کنه . تعلیق آخر داستان هم مثل جدایی است .
در مورد پاریس کسایی که آنجا بودن میدونن که غیر از جاهای دیدنی اش یک شهر عادی و حتی کثیف تر از خیلی از پایتخت های اروپایی است . در ضمن فیلم بیشتر از اینکه فرانسوی ها رو نقد کنه مهاجر ها رو نقد می کنه .
استثنا قاعده نمی شود. قاعده جشنواره های غربی کردیت دادن به فیلم های ضد ایرانی است. خود واژه اسلام هراسی و ایران هراسی از قبل این نوع رفتار ایجاد شده است.
از نظر من
در شرایط فعلی هرشخصی در هر جا یا هر سمت یا هر کاری که باعث مطرح شدن نام ایران و ایران صدالبته در جهت مثبت بشه بشدت قابل تقدیر است.
دوستان منتقد لطف کنند قدمی در این راستا بردارند.
آقای فرهادی نمی تواند نماینده ایران در دنیا باشد چراکه بسیاری از قواعد و اعتقادات را که در پوست و خون مردم ایران بود را زیر پا گذاشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
هیچ فردی به تنهایی نمی تواند نماینده کل مردم ایران باشد...
ای کاش تیتر دیگه ای می زدید تیتر گمراه کننده است و متن نمی آد
اين همه جدل واسه يه فيلم؟؟؟!!!! دل خوش سيري چند؟
اصولن هنرمنداي ايراني تا پاشون رو از مرز بيروم ميذارن، موقع آب خوردن هم بايد نگران تصويري كه از ايران به نمايش درميآد باشن.........
واقعن مسخره ست
سلام. انشا الله که همیشه به این رویه نوشتن و اطلاع رسانی ادامه بدین. شاید در سالهای بعد کسانی که خود را به خواب زده اند از خواب بیدار شوند و امثال آقای فرهادی عزیز بتوانند بدون هیچ مزاحمتی آنگونه که باید کار هنری انجام دهند.
بر خلاف آنچه بسیاری از تئوری پردازان و حتی ایدئولوگ ها، امروزه در ایران ما انجام می دهند و سعی در زیبا، استوار و بی خطربودن وضعیت موجود دارند و حتی گاهی پا را تا آن حد فراتر می گذارند که به تقدیس یک وضعیت متزلزل می پردازند، اصل در غرب، بر اساس تئوری انحطاط است؛ یعنی غربی ها تلاش می کنند بفهمند چه چیز و چیزهایی چارچوب حکومتی و هویتی آنها را به خطر می اندازد. این است که برای آنها مهم است؛ از این رو آنها به فرهادی فضا و امکانات می دهند تا با بودجه آنها، از بیرون به نقد این جامعه بپردازد تا بر اساس آن، حکومت ها و سیاست های خود را از شکست و سقوط بازدارند. نکته مهم این است؛ امری که در کشور ما سیاه نمایی اطلاق شده و برخی به این توهم دامن می زنند. اما درهر حال این نقد است و غربی ها هرچند ما و برخی از آنها، آن را سیاه بدانیم، ارزشش را می دانند و به ستایش آن می پردازند؛ چون سرانجام آن نجات است؛ چیزی که باز هم بسیاری از ما آن را نخواهیم فهمید.
جدایی چه سیاه نما باشد وچه منتقد منطقی، در هر صورت جایزه فجر را کسب کرده، پس نمی توان گفت که سینمای دولتی ایران مخالف این فیلم بوده.
این اتفاق هم در دولت احمی نژاد افتاده.
بهترین فیلم ایرانی: بچه های اسمان
بهترین کارگردان ایرانی: مجید مجیدی
اعتراض کارگران اسپانیا

راهپیمایی گرسنگان ایتالیا

به خاک افتادن مردم یونان

بدهی سنگین و کمرشکن و مادر به عزا بنشان انگلستان

برخورد وحشیانه پلیس فرانسه با معترضان

صف بلند گرسنگان جلوی نوانخانه ها در آلمان

البته اینها سیاه نمایی نیست.اشتباه نکنید. اینها تیتر روزنامه ها و اخبار تلویزیون خودمونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
مگه دروغ می گه تلویزیون خودشون رو هم بخوون سعیدجان
آقای اصغر فرهادی همیشه منتظر کارهای جدیدت هستم وبرایت آرزوی موفقیت میکنم از تمام وجودم دوستت دارم .
اين استدلال منطقي نيست كه چون فرانسوي هابه سياه نمايي پاريس حساسيتي نشان نمي دهند پس حساسيت مابه سياه نمايي جامعه ايران بيمورداست.زيبايي پاريس دردنيابه اندازهاي تبليغ شده وشناخته شده است كه درمقابل سياه نمايي محدود مصونيت داشته باشد. قدري درقضاوتهايمان دقيق وهمه جانبه نگرباشيم.
من موندم مردم دو دقیقه حوصله نمیکنند کامل بخونند تو مطلب چی گفته بعد میان واسه خودشون نظرات بی ربط میدند!!!
داره به ما ایراد میگیره که چرا هنر یک کارگردان خوب مثه فرهادی یا خیلی چیزای دیگه رو سیاه نمایی میبینیم؟!! اونوقت فقط بخونید مردم چی کامنت دادند!
آخه چی بگه آدم...چر اینجوری هستیم ما... فقط بلدیم الکی قضاوت کنیم!
من فیلم و دیدم . مشخصا مشکلات در شخصیت و روابط مهاجراهارو نشون می داد که مسلمان بودند. یک نمونه فرانسوی در فیلم زن فواد بود که شخصیتی وفادار بود.
نقد اجتماعی باید با قدرت در جامعه در جریان باشد. و همه تحمل نقد شدن رو داشته باشن. حتی شما دوست عزیز...
اصغر فرهادی در فیلم "جدایی ..." سیاه نمایی کرد و برای همین هم بهش جایزه دادند. اولین سیاه نمایی او خود عنوان فیلمش بود که جدایی نادر از سیمین بود در حالی که در حقیقت این سیمین بود که نادر را ول کرد و رفت. این سیمین بود که هوس رفتن به خارج کرده بود و حتی برایش مهم نبود که نادر مجبور است از پدر بیمارش مراقبت کند. عنوان حقیقی فیلمش باید جدایی سیمین از نادر می بود نه بر عکس اما او برای گرفتن جایزه سفارش داشت که همه چیز را مطابق میل جایزه دهندگان بسازد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
از اون ایرادهای بنی اسرائیلی و توهم توطئه ای بود. شما اونجا بودی بهش گفتن؟
رها
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
آقا گناه داره اینقدر بی پروا صحبت نکن الحمدلله تو این جامعه اسلامی تهمت زدن و افترا شدن نقل و نبات
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
عزیزجان عنوان انگلیسی فیلم جدائی است و ندر و سیمین در آن نیامده است در نتیجه صحبت شما مصداق ندارد
عالی بود.از تحلیل بسیار خوبتون ممنونم .دست مریزاد.انشاالله هر چه زودتر صلح در جهان برقرار بش تامادیگه اسیر توهم توطئه یه عده نباشیم.
با سلام به همه دوستان من خودم شخصاً پارسال پاریس بودم انجا یک برجی ساختند بصورت مدرن که تمام اماکن توریستی از بام آن مشهود است در کنار همین برج که یکی از میادین اصلی پاریس بنام همین برج یعنی مونتر پناس واقع شده یکی از رهگذران متأسفانه همانجا در ملأ عام دستشویی صحرایی کرده بود بصورت فجیع و بسیار بد بو و بد رؤیت که واقعأً نه در تهران بلکه در دهات های ما چنین چیزی نیست آنجا بود که یکی از تفاوتهای فرهنگی مان را دیدم وبحال مدرنیته شان تأسف خوردم
چنان پاریس پاریس کردی انگار پاریسی هستی فقط خواستی یه نقدی بنویسی که چی ببین نگاه اروپایی مثل نگاه شما نیست آزادی هست
من به پاريس كاري ندارم چون هرشهري در كنار زيباييهاش ميتونه روي زشتي هم داشته باشه، ولي ميخوام به اصغر فرهادي عزيز بگم كه من هر دو تا فيلم اخيريت رو ديدم، گذشته فيلم خوبيه ولي جدايي معركه بود!
توی ایران فیلمهای بهتری ساخته میشه,فیلم جدایی به نظر من خیلی جالب نبود
من خیلی ازاین فیلم ها را که ساخته شده اند نمی پسندم چون غم را به دلها میاورند . ما خودمان سراپا مشکل هستیم . آیا نمیشود به زندگی نگاه دیگری هم داشت ؟
چرت بود
اونهايي كه به ارگو اسكار ميدن ميخوان با اين كار ها خودشون رو تطحير كنند
حسودصورتی حالا که فیلمش خوب بود
آفرین فرهادی....آفرین
فیلم ترکیبی از "جدایی" و کپی فیلمهایی مثل "آبی" کیشلوفسکی بود.

روابط سرد و پایان مبهم از "جدایی" و صدای محیطی بلند(صدای در، قطار، باران) در کنار سکوت های سنگین آدمها از فیلمهای فرانسوی این تیپی مخلوط شده بودند.
البته باز هم تم قشنگ و موضوع خلاقانه ای داشت
کلا ما ایرانی ها توهم توطئه داریم
کار کاره انگلیسی هاست
دوستانی که میگن آرگو! آیا آرگو اتفاق نیافتاده؟! حالا انگلیس هم یه فیلم از حمله به سفارتش درست میکنه که از آرگو خیلی ملموس تر هست. مگه حمله نشده به سفارت؟! یکی جواب من رو بده. چرا وقتی قانون هست و داره تو مجلس تصویب میشه که ارتباط با انگلیس کم بشه باید با این شیوه به اعتراض کرد؟ حمله کردیم و باید نتیجه رو هم ببینیم.
نکته بسیار جالبی بود. اینکه یاذ بگیریم که بر خلاف چیزایی که همیشه تو گوشمون خوندن هر نقداجتماعی "سیاه نمایی" نیست. مصداق واکنش مردم و دولت فرانسه در قبال این فیلم بک درس بزرگ واسه ما مردمان بی طاقت خواهد بود. نسیت به همه چیز و همه کس پرخاشگر و بدبین شده ایم. حتی به کارگردان وطنی خودمون هم داریم بد و بیراه میگیم. کامنتها دل آزاره. این نمونه از واکنش مردم فرانسه از فیلمی فضای پذیرفته شده رمانیک پاریس( که خیلی هم دوستش دارن) با دیدی متفاوت پر تنش نشون داده، درسیه که ما باید یاد یگیریم وگرنه تبدیل میشیم به شاگرد اخموی گوشه گیر عصبانی و نچسب مدرسه دنیای امروز. انشالله
مرسی تابناک که با دید باز این قضیه رو بررسی کرد
اولا در ایران هم فیلم فرهادی را ملت دیدند و اینکه نویسنه به بلیط های فروخته شده در فرانسه استناد می کند اشتباه است. در ضمن آقای فرهادی در کن جایزه بهترین فیلم را که نگرفت بازیگرش جایزه گرفت این خیلی با جایزه بهترین فیلم اسکار فرق می کند. ضمن اینکه غالب فیلمهایی که در ایران هم سیاهنمایی می کنند با بودجه دولت ساخته می شوند.
حقیقت همواره تلخ است
فرهادی هرجا باشه با فیلمهاش واقعیتهای جوامع مختلف رو نشون میده، همه ی ساخته های این کارگردان (داستان یک شهر،چهارشنبه سوری،درباره الی،جدایی نادر از سیمین) داستان زندگی افرادیه که دارن با ما زندگی میکنن خیلی از خانمهای ایرانی مثه مژده ی (چهارشنبه سوری) گرفتار خیانت ان ، مثه سپیده (درباره الی) بدون شناخت یک شخص رو وارد زندگیشون میکنن و شاید مثه سیمین(یک جدایی) از زندگی تو یه کشور جهان سوم خسته ان...
برای من فرهادی قابل ستایش بدون اسکاری که قراره با هزار و یک سیاست مسخره ی امریکا بهش داده شه چون حقیقت رو میگه و از یک جامعه شناس بیشتر می فهمه...
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری