بازدید 23357

امید رهبران حماس به دریافت دوباره کمک‌های ایران

هنوز از زمانی که رهبران حماس در سایه حمایت های امیر قطر و به امید شکوفا شدن «بهار عربی» مدنظر خود، اقدام به تشدید مواضع مخالف ایران خود نمودند، نمی‌گذرد که تحولات اخیر در منطقه آنقدر برای این جنبش غیرمنتظره بوده که دوباره و پس از ناامیدی از حامیان چند روزه، خواستار بهبود روابط با ایران شده است.
کد خبر: ۳۳۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۲ 20 July 2013
امید رهبران حماس به دریافت مجدد کمک‌های ایران
هنوز از زمانی که رهبران حماس در سایه حمایت های امیر قطر و به امید شکوفا شدن «بهار عربی» مدنظر خود، اقدام به تشدید مواضع مخالف ایران خود نمودند، نمی‌گذرد که تحولات اخیر در منطقه آنقدر برای این جنبش غیرمنتظره بوده که دوباره و پس از ناامیدی از حامیان چند روزه، خواستار بهبود روابط با ایران شده است.

به گزارش «تابناک»، سایت تحلیلی «المانیتور» با انتشار مطلبی به بررسی رابطه ایران و جنبش فلسطینی حماس پرداخته و می‌نویسد، از زمان انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید ایران، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره آینده روابط تهران و حماس صورت می‌پذیرد.

المانیتور اشاره می‌کند که تا همین اواخر، ایران منبع اصلی کمک مالی و نظامی به حماس و دولت تحت رهبری این جنبش بود. با این حال، مواضع متفاوت دو طرف درباره بحران سوریه، ضربه شدیدی به این روابط وارد کرد و از آن زمان، ایران میزان کمک‌های خود به حماس را به حد چشمگیری کاهش داده است.

جنبش حماس از درگیری خود با ایران، متحمل ضررهای مالی فراوانی شده است؛ افزون بر این، تحولات اخیر در سطح منطقه، به ویژه در قطر و ایران و همچنین بسته شدن اخیر تونل‌های انتقال کالا به غزه از سوی مصر، اوضاع حماس را وخیم‌تر کرد. با این حال، این جنبش به جست‌و‌جو برای منابع مالی جایگزین ادامه داد.

با به قدرت رسیدن روحانی در ایران و سقوط اخوان المسلمین در مصر و در میانه گمانه زنی‌ها درباره آینده روابط ایران و حماس، تحلیلگران بر این نکته توافق دارند که روابط این جنبش با ایران کامل قطع نخواهد شد. در حقیقت، بسیاری از آن‌ها بر این باورند که حماس روابط خود با جمهوری اسلامی را ‌بازسازی خواهد کرد.

افزون بر این، گزارش‌ها حاکی از آن است که مسأله چگونگی بازسازی روابط با ایران، سبب ایجاد شکاف فزاینده‌ای در میان رده‌های رهبری خود این جنبش شده و دو جبهه «عدم پذیرش» و «میانه روی» را پدید آورده است.

برای نمونه، در پی انتخاب حسن روحانی، خبرگزاری‌های محلی گزارش دادند که «محمود الزهار»، از مقامات ارشد حماس، به روحانی بابت پیروزی در انتخاباتی آزاد و منصفانه و جلب اعتماد ایرانیان تبریک گفته است. وی همچنین در مقاطع گوناگون درباره ضرورت احیای روابط تهران و حماس سخن گفته است.

در همین زمینه، در گزارشی که به تازگی منتشر شد، آمده بود، الزهار می‌خواهد با حمایت ایران به رأس رهبری حماس بازگردد. گفته می‌شود، همین موضوع باعث شده نفوذ زهار در میان رهبران تندروی حماس افزایش چشمگیری پیدا کند.

بر پایه این گزارش، زهار توانسته حجم چشمگیری از کمک مالی را از ایران دریافت کرده و به این ترتیب، از دچار شدن حماس به بحران مالی در پی تیره شدن روابط این جنبش با تهران جلوگیری کند.

البته این نفوذ و اقدامات زهار، با واکنش منفی رهبران حماس روبه‌رو شده است. در این زمینه، وی که می‌خواست به همراه یک هیأت ۲۲ نفره به منظور تبریک گفتن به روحانی راهی تهران شود، با مانع تراشی رهبران حماس روبه‌رو شده است. در پی این واقعه، زهار از دیدار با دو مقام ارشد حماس خودداری کرده است.

اما به هر حال، این تلاش برای نزدیکی به ایران، تنها به زهار محدود نمانده و در پی تحولات اخیر در منطقه، بقیه اعضای ارشد این جنبش نیز به این سمت متمایل شده‌اند. یکی از این اعضا به المانیتور گفته: «ما امیدواریم روابط نزدیکی با تهران داشته باشیم، زیرا از دست دادن حمایت ایران به نفع ما نیست... ما همچنین امیدواریم حمایت مالی و نظامی ایران ادامه پیدا کند، زیرا اسرائیل به تهدیدات خود علیه ایران ادامه می‌دهد و حماس و جهاد اسلامی، فاکتورهای مهمی برای تقویت نقش ایران در منطقه هستند».

‌«منیر سعید»، عضو دفتر سیاسی حماس نیز به تازگی در مصاحبه‌ای ضمن تأکید بر اهمیت روابط با ایران، خواستار ادامه کمک‌های ایران به حماس شده است.

با این حال، تحلیلگران فلسطینی خود اشاره می‌کنند که بعید است با روی کار آمدن روحانی، روابط حماس با ایران بهبود پیدا کند، به ویژه با توجه به این که حماس همواره اقدام به ‌مواضع مخالف ایران در قبال سوریه کرده است.

به هر حال، آن گونه که از مطلب المانیتور برمی آید، تیره شدن روابط با ایران و از دست دادن کمک‌های ایران، چنان برای رهبران حماس گران تمام شده و ناکامی‌های دیگر آن‌ها در سطح منطقه چنان بر آن‌ها فشار وارد کرده که این بار، امیدوارانه منتظر تغییر رویکرد ایران در قبال خود هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۹۱
انتشار یافته: ۴۶
حالا که حماس به اصطلاح حامیان جدیدی پیداکرده ایاتضمینی است درصورت حرکتی ازجانب صهیونیستها بخواهند اقدامی بکنند ؟..من که فکرنکنم...هیهات هیهات وصدالبته هیهات
با اولویت دو شرط اصلی برایشان تعیین کنند: 1- موضع عملی خود را در قبال سوریه اصلاح کنند و به حمایت از حکومت قانونی اسد وارد عرصه شوند. 2- در سخنرانی ها و مصاحبه هایشان نام خلیج فارس را بکار ببرند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
آفرین
چرا از نام واقعی خلیخ همیشه فارس استفاده نمی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حماس قابل اعتماد نیست و نباید به انها دل خوش کرد آنها کسانی هستند که از پشت به بشار اسد خنجر زدند و رودر روی اسد و در کنار تروریستها علیه اسد جنگیدند
کمک هرگز..................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
کمک به این گروه بی وفا جایز نیست
بر ایران واجب است که به امور خود ایران رسیدگی نماید تا دیگران . همین رویکرد حماس برگشت از ایران و دوباره ... نشان دهنده این است که اصلا نباید به آنها اعتماد کرد . تابناک اگر راست می گویی منتشر کن.
خیال خام
ااااااا!!!!!!
ایران سیاست کلیشو برای دفاع از حماس گذاشتو ازش حمایت مالی و نظامی کرد
اونوقت یکی از رهبران حماس گفته بود که درصورت جنگ بین ایران و اسرائیل از ایران حمایت نمیکنیم و وقتی هم برای جام جهانی 2006 ایران از عربستان شکست خورد مردم فلسطین پرچم عربستان رو گرفتن و تو خیابونا شادی کردن!!!
تو موضوع سوریه هم به ایران اخطار میدن که مراقب رفتارش باشه!!!!
بعد هم به سمت قطر رفت و به ایران پشت کرد بعد که قطر هم رابطشو باهاش سرد کرد دوباره میخواد بیاد با ایران!!!!
فعلا که 8 خودمون گروی 9 مونه !!!!!!!
ما نداریم
آولا افکارلازم است تابازی شطرنج رابه خوبی برنامه ریزی وبمرور پیاده کنند موفقیت ازآن مردمان خداییست!!!
اینا که فقط بخاطر کمک مالی با ایران رابطه دارن ، ارزش کمک کردن ندارن
چراغی که به خانه رواست به....
اين حماسي ها وقتي به سوريه كه همه چيزشون رواز اون دارند پشت ميكنن در آينده اگه اتفاقي براي ايران بيفته به راحتي هم به ما پشت ميكنن و جلومون اسلحه ميكشن! حماس امتحانشو به خوبي پس داد به نظر من ايران بايد از فلسطين حمايت كنه اما نه از حماس! بايد به دنبال جايگزين بگرده به نظرم ايران بايد حمايتشو معطوف به جهاد اسلامي كنه!
ایران نباید به این جنبش کمک کند. حالا که از همه جا نا امید شدند به ایران روی اوردند
واي به حال ما كه اگر بخواهيم دوباره به اين رفيق نيمه راه اعتماد كنيم
فردا اگه امارات هزارتومن بيشتر داد بازم مارا ول ميكنن
یکی به اینا بگه اینجا هم کفگیر به ته دیگ خورده .
اگر به فكر اين باشيم كه انها حرمت نان ونمك ايران را نگه دارند كه بايد بيخيال حماس شويم.اما اگه فقط رضاي خدا مد نظر باشد كه چه اشكالي دارد كه به مردم مظلوم فلسطين كمك كنيم .البته بهتر ميشد كه ايران اول سياست خود را بيان كند وبعد به اندازه همسويي حماس با اين سياستها كمك مالي در اختيار حماس بزارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
اصلا کلا حمایت از اینها دردسر بسیار زیادی دارد و بهترین موقعیت همین است که حالا اینها را رها کنیم و از این به بعد منافع ملی خودمان را بچسبیم.
به بیان دیگر،هر وقت دچار مشکل شدیم پیش به سوی ایران و هر وقت وضعمان خوب شد پیش به سوی برادران عرب وهابی و تکفیری.
البته اگر منصف باشیم الزهار که مسئول شاخه نظامی حماس هست از همون اول که خالد مشعل و هنیه علنا با یارن مخالفت رو شروع کردن و شاخ و شونه می کشیدن کاملا با این حرکات مخالف بود و چند بار در مصاحبه هایی که با شبکه های ماهواره ای مختلف داشت اظهارات این دو نفر رو رد کرد و بارها از ایران تشکر کرد...به هر حال او می دونه هیچ کسی به غیر از ایران جرات حمایت نظامی تا این حد رو نداره...البته ما باید ایران رو سربلند نگه داریم و قوی تا عده ای نتونن واسمون شاخ بشن
این آقایان فلسطینی خودشان را طلبکار ایران می دانند و ما را مدیون خودشان
اگر ایران مجددا و به راحتی بخواهد به حماس کمک کند در واقع عمل خود را بی ارزش کرده است زیرا آنها نباید احساس کنند هر کاری بخواهند می توانند بکنند و ایران از موضع ضعف به آنها کمک مالی خواهد کرد
آیا می توان روی این گروه در موقع مورد نیاز حساب کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
مسلما خیر
ایا درست است بازم کمک کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط هر موقع لنگل ياد ما مي افتند والا!!
نمک میخورن و نمکدون میشکونن.از ما کمک میگیرن علیه ما همون کمک ها رو استفاده میکنن.
اینها الان که دیدن کسی مثل ایران حاضر نیست ازشون حمایت کنه پشیمون شدن و الا اگه قطر یا هر کشور دیگه ای در حد ما بهشون کمک میکردن خیلی راحت به ما پشت میکردن.باید درس خوبی بهشون بدیم.
ايران دراين برهه ووضعيت حساس سياسي واقتصادي كشورنبايدازوضع خودغافل باشدچه بسا اين بازي هاي منطقه اي براي مشغول كردن ايران وتضعيف بيشتراقتصادي آن صورت مي پذيرد مابايدضمن پافشاري درسياستهاي اصولي خود بيشتروبهتر دوست ودشمن خودرابشناسيم
ما چه کمک بکنیم و چه نکنیم این حماس داره مقاومتشو انجام میده - به نظر من ما هرچی بیشتر کمک کنیم توقعات بالا میرود
حماس روی واقعی خودشو نشون داده و مطمئن باشید سرمایه گذاری روی حماس هیچ فایده ای نداره
تكليف بايد يك بار براى هميشه روشن بشه،تا وقتى كه به اين درك نرسيدن كه قطر و سعودى ها همكاسه اسرائيل هستند و سياست اصليشون نفاق هست هر چقدر هم كمك كنيم فايده اى نداره.
اينطور نميشه كه منابع را ما بديم و سياست گذارى را قطر و عربستانى كه همدست صهيونيستها هستند تعيين كنن.
تا وقتى كه راهشون را از اين دو جدا نكردند كمك به اينها نشان اشتباه محض خواهد بود
حماس خداحافظ
مذاکراتی که درروزهای اخیر برای مردم این سرزمین انجام شدعادلانه وبه نفع طرفین است اگربه تعهدات یکدیگرعمل کنند
باسلام. شک نکنید که حماس فقط به دنبال پول و اعتبار ایران است. به جای حماس از مردم بحرین و جمهوری آذربایجان و عراق بیشتر حمتیت شود.
صد بار هم كه كمك بكنيم باز با يك گوشه چشم نشان دادن كشورهايي مثل قطر و عربستان و ...سريعاً از ايران روي بر ميگردانند.
باید منتظر بود و دیدگاه سیاست مدارا رو دید حماس از لحاط تکمیل شدن خط مقاومت مهمه باید هر دو روی سکه رو دید
آقاماخودمان به كمك احتياج داريم
جایی که قلب فرمانروایی نکنه حتی تفکر کردن درباره اون چیز ارزش نداره جوانان خودمان را دریابیم که عشق و قلب و روح ایران ازادند
این افراد اصلا قابل اعتماد نیستند وباید به حال خودشان رها شوند وحیف از این همه کمکی به این افراد شد
بااحتیاط روابط با جهاد اسلامی تقویت شود البته نیم نگاهی هم به حماس باشد چون نباید این دو مقابل هم قرار گیرند
1- باید فکر کنیم اگر کمک نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد.نتایج آن برای اسلام ،مسلمانان و ایران چیست؟
یقینا از کمک نکردن ما اسراییل و آمریکا و عربستان و...خوشحال می شوند.
در عوض کمک ما چه تاثیری در جهان اسلام و مسلمانان دارد؟ مسلمان متوجه می شوند چه کسانی ادعای دلسوزی دارند و چه کسانی دلسوزند.
چه کسانی به دنبال وحدتند و چه کسانی به دنبال تفرقه.
چه کسانی دوستان واقعی مردم فلسطین هستند و چه کسانی دشمن.
اشتباه حماس برای او یک امتهان بود .پاسخ ما به اشتباه هم یک امتهان دیگر.
امیدوارم ما در این امتهان تجدید و یا رد نشویم
خيانت اين گروه به اسد كه سالها ازشون حمايت كرد نشان دهنده اين است كه اصلا قابل اعتماد نستند
بیشتر از این تیشه به ریشه خود نزنیم..دیگر بس است
تعریف قدرت: توانایی اثر گذاری در کلیه ابعاد سیاسی/ اجتماعی /فرهنگی/کشورهایی دارای قدرت هستند که در درجه ی اول دارای استقلال/ سیاسی/ اقتصادی /نظامی/ باشند کشور ایران دارای استقلال سیاسی ونظامی است ولی استقلال اقتصادی ندارد ودر این برهه که کشور ایران از داخل وخارج در فشار اقتصادی و تحریم بوده وتورم 45 درصدی را تحمل میکند پس دخالت در سایر کشورها عقلانی نمیباشد
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات