بازدید 15680

تلاش «محرمانه» حماس برای احیای روابط با ایران و حزب‌الله

طی هفته های اخیر، تلاش جنبش حماس برای بهبود روابط با ایران و حزب الله لبنان که به واسطه موضع این جنبش در قبال بحران سوریه تیره شده بود، افزایش یافته است. در آخرین مورد، یک روزنامه عرب زبان گزارش داده که نمایندگان حماس برای از سر گیری روابط، مذاکراتی محرمانه را با مقامات ایران و حزب الله داشته اند.
کد خبر: ۳۳۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶ 28 July 2013
تلاش «محرمانه» حماس برای احیای روابط با ایران و حزب‌الله
طی هفته های اخیر، تلاش جنبش حماس برای بهبود روابط با ایران و حزب الله لبنان که به واسطه موضع این جنبش در قبال بحران سوریه تیره شده بود، افزایش یافته است. در آخرین مورد، یک روزنامه عرب زبان گزارش داده که نمایندگان حماس برای از سر گیری روابط، مذاکراتی محرمانه را با مقامات ایران و حزب الله داشته اند.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان جنبش حماس، ماه گذشته میلادی در دیداری محرمانه در بیروت، با مقاماتی از ایران و جزب الله لبنان به مذاکره پرداخته اند تا بتوانند پس از یک دوره طولانی از تنش، به بهبود روابط خود با آن ها اقدام نمایند.

روزنامه «الشرق الاوسط» ضمن انتشار این خبر می نویسد یکی از افراد شاخصی که در قالب هیئت سیاسی حماس در این مذاکرات شرکت داشته، «موسی ابو مرزوق»، معاون دفتر سیاسی این جنبش بوده است.

به نوشته این روزنامه، در این مذاکرات طرفین درباره طیفی از موضوعات، از جمله ازسرگیری کمک های ایران به حماس که طی سال های اخیر و به طور خاص در پی قطع حمایت حماس از دولت بشار اسد به طور چشمگیری کاهش یافته، گفت و گو کرده اند.

«احمد یوسف» از مقامات ارشد حماس در غزه به الشرق الاوسط گفته حماس درصدد اطمینان یافتن از این موضوع بوده که همچنان از سوی ایران به عنوان یک «شریک راهبردی» در نظر گرفته می شود. وی که مشاور ارشد «اسماعیل هنیه»، نخست وزیر دولت فلسطینی در غزه به شمار می رود، گفته انتظار می رود روابط این جنبش با ایران به زودی از سر گرفته شود.

روابط میان حماس و ایران پس از آن تیره شد که این جنبش ضمن حمایت از گروه های مخالف اسد، علیه دولت سوریه به موضع گیری مستقیم پرداخت. در پی این ماجرا، دفتر این جنبش در دمشق تعطیل شد و مرکز فعالیت هایش به قطر انتقال یافت.

از شواهد و قراین چنین برمی آمد که حماس در تلاش است ضمن یافتن منبع جایگزینی برای حمایت، قطر را برای خود جایگزین ایران کند. از سوی دیگر، این جنبش درصدد بود تا به زعم خود با حمایت از مخالفین اسد، جای پای خود را در میان گروه های اسلامی سنی محکم نماید.

با این حال، مجموعه ای از تحولات، به ویژه تحولات میدانی سوریه که با پیروزی های چشمگیر دولت سوریه بر شورشیان همراه شد و همچنین انتقال قدرت در قطر از شیخ حمد به شیخ تمیم، سبب شد حماس ضمن نگرانی از وضعیت آتی خود، بار دیگر متوجه متحدان قدیمی، یعنی ایران و حزب الله شود.

این در حالی است که مدتی قبل و پس از آنکه چند تن از اعضای حماس که در جریان درگیری های سوریه در میان صفوف شورشیان می جنگیدند از سوی حزب الله بازداشت شدند، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله دستور داد دفتر این جنبش در بیروت تعطیل شده و اعضای آن از لبنان خارج شوند.

به این ترتیب، به نظر می رسد حماس که اکنون بیش از هر زمان دیگری پشت خود را در منطقه خالی می بیند، تلاش دارد با به دست آوردن مجدد دل متحدان قدیمی، اعتبار و نفوذ از دست رفته خود در منطقه را احیا نماید.
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۳۵
انتشار یافته: ۲۲
نباید به حماس دیگه اعتماد یکطرفه کرد. باید اول تضمین محکمی بدهند که ایران رو به مخالفای ایران نفروشند. البته اینها مهربانی و کمک مالی و و معنوی ایرانیها رو که بیش از ربع قرن بود با پول قطر تو یکسال عوض کردند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
خود تضمین گرفتن از کسی که محتاج است اشتباه است چون حتما به شما تضمین میدهد و بعدا راحت زیرش میزند. اصلا چرا باید اینهمه ایران برای حمایت از اینها هزینه کند.
حماس به سوریه که نهایت کمک رو بهش کرد تا حماس قدرت بگیره اینطور پشت پا زد و بعد رسما در مصر نقش حزب الله و ایران رو در سوریه محکوم و ضرب العجل تعیین کرد!! بعد دوباره که سرش به سنگ خورد اومده دنبال ایران!!! برو از همون اردوغان که شایسته رهبری دنیای اسلام !! هست و از محمد مرسی کمک بخواه...فکر کردن اخوان سوریه هم مثل مصر می تونه قدرت بگیره و دلشون هوایی شد!! نگو که الان اخوان مصر هم رفت رو هوا!! ذره ای بصیرت اگر این ها داشتن اوضاعشون اینطور نبود..
حماس با این کارش نشون داد یه روز اگه ایران بهش احتیاج پیدا کنه ما رو ول میکنه میره طرف همون کشورهای سنی
حماس دوست روزهای سخت ودشوار نیست رهایش کنید
به نظر من مسولان باید آگاهانه رفتار کنند. این همه پول این مملکت رو به حماس دادید آخرش دیدید که چه شد! باز گول نخورید.
از مرسی وکمکهایش ناامید شدند دوباره به ایران روی آوردند!!!!!!!!
نمک خور ونمکدان شکن دیگر قابل اعتماد نیست آنها در صورت پیدا کردن قدرت باز هم به ما پشت خواهند کرد.
در نوع برخورد با حماس باید رفتارهای ناسپاسانه این جنبش را هم در نظر گرفت و بایگانی کرد.
بازسازی روابط بین ایران و حماس همانند گذشته، نه امکان پذیر است، و نه عقلانی.

حماس نشان داد که تعصب سنی و عربی، بر عقلانیتش رجحان دارد.

بایستی ضمن یافتن یک گروه جایگزین آن در فلسطین، روابط به نحوی ادامه پیدا کند که حداقل، به دشمن ما تبدیل نشوند، یا به دامان دشمنان ما نیافتند.
اینان شرکای خوبی نیستند و بیشتر به فکر گرمابه و گلستان با ما هستند و نه همراهی در مواقع سخت.
اشتباه بزرگی هستش که به اینا اعتماد کرد ! مسلمان یک بار از سورخی گزیده میشه !!!! اینا امتحان پس داده هستن .
اینها جواب خوبی به محبتهای ایران ندادند حالا مجبور به بازگشت شده اند
حتما کمک مالی می خواهد که این طور دورباره به ایران روی آورد سران حماس اصلا قابل اعتماد نیستند حتی به مردم وهمرزم خودشان رحم نکردن پس بهتر که ایران به آنها کمک نکند.
این اشتباه اول حماس نیست یادتون که نرفته موقعی که صدام اعدام شد کیا بودن که اعزای عمومی اعلام کردند
همه انها فقط به منافع خود فكر ميكنند ايران هم بايد منافع ملي را در نظر داشته باشد ادم عاقل از يك سوراخ چندين بار كزيده نميشود
میگن که قربون بند کیفتم تا پول داری رفیقتم
برادران عزیز در این چند سال کشور ما با مشکلات عدیدی مواجه بود و به این برادران کمک میکرد تا به وظیفه اسلامی خود عمل کند ولی دیدیم که آنهامنافع خود را دنبال و ما را رها کردند حالا هم دوستان قطری و اخوان آنها رها خواهند کرد بنظر میرسد اگر قرار باشد منافع مردم ایران را در نظر بگیریم بهتر است به آنها اعتمادی نکنیم
حماس از زمان عرفات نیز چنین آهنگی را داشت از یک طرف با ما دست میدادند واز طرف دیگر فردای آن روز صدام حسین را در آغوش می گرفتند
ازتاريخ عبرت گرفتن كار خوبي است شاعر ميگويد:خواهي كه جهان دركف اقبال توباشد/ خواهان كسي باش كه خواهان توباشد
حماس هم مانند سران دیگر کشورهای عربی با توجه به جهت باد به هرطرف که بورد خم می شود آزموده را دوباره آزمودن خطاست
آزموده را آزمودن خطاست
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات