بازدید 23709

چرا ایران؟ یک بار هم عربستان در رفتارش تجدید‌نظر کند

چندین بار رئیس‌جمهور ما به عربستان سفر کرده، ولی پادشاه عربستان یک بار به ایران نیامده است. این اهانت به ملت ایران است. در اوج تنش‌زدایی، لابی‌های این کشور در واشنگتن و پایتخت‌های غربی‌ علیه ایران در جریان بوده است. گفته می‌شود یکی از قدرتمند‌ترین لابی‌هایی که پس از لابی صهیونیست‌ها علیه ایران فعالیت می‌کند، لابی کشورهای عربی با حمایت بی‌چون و چرای سعودی‌هاست.
کد خبر: ۳۳۷۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵ 09 August 2013
چرا ایران؟ یک بار هم عربستان در فتارش تجدید نظر کند
چگونگی ایجاد و حفظ توازن قوا در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، همواره نه تنها برای تحلیلگران روابط بین‌الملل موضوع مطالعاتی مهمی است، بلکه برای قدرت‌های بزرگ و برای حفظ منافعشان، یکی از مسائل اساسی به شما می‌رود.

وقتی سخن از موازنه قوا در منطقه به میان می‌آید، بی‌گمان نام ایران و عربستان به اذهان می‌رسد؛ دو کشوری که با وسعت نسبتا زیاد، جمعیت چشمگیر، موقعیت استراتژیک، وضعیت ممتاز در تأمین انرژی، سردمداری ایدئولوژیک و توان قابل ملاحظه نفوذ بر دیگر کشورهای منطقه این دو کشور را ‌‌پایه‌های موازنه قدرت در آسیای جنوب غربی معرفی کرده است. هرچند عربستان در مقوله‌هایی چون جمعیت تحصیل‌کرده، تولید دانش، استقلال سیاسی و... در طراز ایران نیست، ‌نفوذ نسبی این کشور در کشورهایی که اهل سنت اکثریت را دارند و نیز حمایت‌های ‌سیاسی و نظامی غرب در کنار پول هنگفت نفت، این کشور را یک طرف موازنه با ایران قرار داده است.

در سال‌های پس از انقلاب ایران، کمتر زمانی بوده ‌که روابط این دو کشور خالی از تنش بوده باشد. در ادواری هم که دو کشور، تنش را از روابط خود زدوده‌اند، این ایران بوده که پیشگام شده ‌و از آن سو کنشی دیده نشده است.

حتی در اوج تنش زدایی در رابطه ایران و عربستان، لابی‌های گسترده این کشور در واشنگتن و پایتخت‌های غربی‌ علیه ایران در جریان بوده است، به گونه‌ای که گفته می‌شود یکی از قدرتمند‌ترین لابی‌هایی که پس از لابی صهیونیست‌ها علیه ایران فعالیت می‌کند، لابی کشورهای عربی با حمایت بی‌چون و چرای سعودی‌هاست.

با همه این احوال، کسی خواهان تنش بیشتر در روابط دو کشور نیست ‌و هر چه به سمت صفر شدن تنش‌ها‌ پیش می‌رویم، قدرت مانور منطقه‌ای و جهانی کشور هم بهتر می‌شود؛ اما در رابطه با عربستان چند نکته را نباید فراموش کرد؛ نکاتی را که سید صادق خرازی از دیپلمات‌های با سابقه کشورمان به آن‌ها اشاراتی دارد.

وی در این باره می‌گوید: در رابطه بین این دو کشور، به‌‌ همان اندازه که ایران باید مدیریت درستی داشته باشد، این کشور نیز باید درست مدیریت کنند، نباید یک سویه دید. عربستان بد‌ترین رفتار را در قبال ایران داشته است. از القاعده حمایت کرده و تمام جبهه‌های علیه شیعیان را گشوده و رسما تروریسم افراطی را تامین مالی می‌کند. رفتار این کشور‌ها نیز باید تغییر کند. آن‌ها ترور و انفجار ایجاد کردند، آدم کشتند و بد‌ترین رفتار‌ها را داشتند. در مناسبات ایران و عربستان باید در نظر گرفت چندین بار رییس‌جمهور ما به عربستان سفر کرده، ولی پادشاه عربستان یک بار به ایران نیامده است. این اهانت به ملت ایران است. آن‌ها نیز باید رفتارشان را درست کنند. ما ابرقدرت منطقه هستیم. آن‌ها خود نیز می‌دانند ایران ابرقدرت منطقه‌ای‌ است.

بنابراین، هرچند تنش زدایی با عربستان‌ برای ایران لازم و سودمند است، ‌در تنش زدایی هم باید به سران این کشور ‌به دلیل کوتاهی‌هایشان در تنش‌زدایی یادآوری کرد. باید چنان سیاست خارجی را مدیریت کرد که سران عربستان از ایران بخواهند ‌به این کشور بیایند. با عربستان باید وارد تنش زدایی شد، اما طلبکارانه!
تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱۱
انتشار یافته: ۴۴
مشکل ما حج هست که اون ناکس ها سوء استفاده میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
برو طواف دل کن که کعبه خود سنگی است

کعبه را خلیل بنا نمود و دل را خدای خلیل
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
نه ، حج عمره میلیون نفری نریم چه اتفاقی میفته
ناشنناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
خوب می تونیم نریم ... تقصیر خودمونه... پول مملکت رو میریزیم تو جیب اونا.. تو همین ایران خودمون هم میشه حج رفت به خدا... کاش یه مقداری به رفتارهای خودمون فکر می کردیم و تجدید نظر می کردیم....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
خوب حج برین ولی میلیونی خرج نکنید،رهبری هم توی سخنانش گفته که جیب اینها را پر نکنید،به گوشتون که نمی ره.
ناشناس
| Sweden |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
اتفافا برای در آمد سر شرار عربستان از نفت و دریای سرخ، حج و عمره تنها حکم پول توجیبی را برای سعودی دارد که آنهم بیشترش هم به جیب مردم عادی و تجار و دکانداران و.. می رود .
بنابراین سعودیها خیلی هم ضرر نمی کنند و نگران نیستند که شما عمره را تعطیل کنید! تازه می توانند ااز این مساله به عنوان بهانه ای علیه شیعیان استفاده کنند.
در نظر داشته باشید که همین عمره ها راه ارتباطی ما با شیعیان عربستان نیز هست. بنابراین به هیچ عنوان از این حرفها نزنید.
دل خوش از آنیم که حج میرویم
غافل از آنیم که کج میرویم

کعبه به دیدار خدا میرویم
او که همین جاست کجا میرویم ؟

اینایی که حج میرن پولشونو بدن دوتا جوون برن سر خونه زندگیشون. حج میرن اخرش این وهابیا گردن کلفتی میکنن برامون

انقد مشکل ارز داریم. دارو برای بیمارای خاص کمیابه اونوقت هر ساله میلیون ها دلار هم باید بره تو شکمت این وهابیا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
متاسفم برات حج فقط برای خداست نه بنده
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
احسنت .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
قربان دهن آدم چیز فهم. آقای کیمیا، شما به حق یک ایرانی باشعور و نجیب هستید. به داشتن هموطنی چون شما مفتخرم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
با كيميا كاملا موافقم
احسنت صحیح است صحیح است
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
خداییش اگر کسی جز این عمل کند کافر است
باید این روابط هر جوری شده احیا بشه نه اینکه عاشق چشم و ابروشون باشیم . چون سیاست اینطور ایجاب میکنه که برای ساختن کشور باید نگرانی در مورد همسایگانمون نداشته باشیم و از حمایت اونها برخوردار باشیم خصوصا عربستان
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
آخه عزیزم حمایت عربستان به درد خودشم نمی خوره می گی حج اگه حج نریم اونا ضرر میکنن نه ما
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۸
اون بنده های خدا که در خشم آتش وهابی زنده زنده سوختن رو دیدی؟!
فقط فقط رفتار متقابل
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
اينا كه با آمريكا فرق زيادي ندارن
مردم یک سال خوجوش به حج نرند...به خدا صلاح و ثوابش بیشتره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
شما فکر میکنید مردم حج نروند عربستانی ها متنبه می شوند؟ به این سادگی ها نیست
عربستان در زمان خاتمي رابطه بسيار خوبي با ايران داشت ولي ايران در زمان احمدي نزاد تنها با سعودي بلكه با همه دنيا ايران را دركير كرد وقتي برخي در ايران براي مرك وليعهد سعودي شيريني بخش مي كنند إز انها جه انتظاري داريم ؟ الحق يقال
نکته بجایی رو مطرح کردین
به نظرم اقای روحانی باید با کشورهای اروپایی تنش زدایی کند با آمریکا مذاکره کند و حتی اسم کشور عربستان را هم بر زبان نیاورد مطمئن باشید پس از موفقیت رئس جمهور در این مذاکرات عربستان به التماس می افتد و تقاضای رابطه در سطح عالیمی کند
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
راه درست و عملي همينه
ولي كو گوش شنوا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
به این میگن یک کامنت واقع گرانه
عربستان نمی تونه کاستی هاشو بر طرف کنه می خواد جلوی پیشرفت های ایران رو بگیره البته از طریق اعمال رذل و بزدلانه اخه ایران پیشرو کارهای تحجرانه خیلی هارو زیر سوال برده
ایران نیاز به یک تجدید نظر اساسی در ارتباطات بین المللی دارد ؛ لازم است نوع ارتباطات با کشورها بر اساس وزنه منفعت متقابل رتبه بندی گردد بر این اساس تجدید رابطه با کشورهای تراز اول اروپا با حفظ اصل احترام متقابل خود به خود این شیخک های جنوبی را سرجایشان مینشاند آن وقت است که تمام مشکلات با این ریزه ها از جمله جزایر سه گانه و...... خود به خود حل میشود
نه تنها عربستان بلکه همه کشورهای عربی به غیر از سوریه علیه ایران و همیشه دشمن ایران باقی خواهند ماند.
اگه از ترس زوار خصوصا ایرانی ها نبود که صد باره همه آثارو محو کرده بودن
کسایی که دم از نرفتنو ...می زنن خودشون تا حالا مشرف نشدن که عاشق شن
طبیعیه چرا که اگر نفتشان تحریم شود و رابطه شان با آمریکا بد شود از گرسنگی می میرند پس باید به حمایت از آمریکا با ما مقابله کنند
کاملا درسته ولی همونطور که در مقاله هم امده بود اونها افراد تحصیلکردشون و به تبعش خرد جمعیشون پایین تر از ماست و با در نظر گرفتن اینکه دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی و عرب و پارس در نهایت به ضرر کل کشورهای منطقه است بهتر است ایران به عنوان طرف عاقلتر پا پیش بگذارد هر چند با نارضایتی... و این را نیز نباید فراموش کرد که در نهایت این ایران است که در پیشگاه تاریخ سربلند است و برای اثبات این حرف کافی است به قضاوت تاریخ در مورد سید جمال الدین نگاهی بیاندازیم که پیش همه ی ملت ها چه شیعه و سنی و چه پارس و عرب سربلند است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
درسته .
بهتره همين استدلال رو براي بقيه كشورها هم داشته باشيم
عربستان مهد وهابیگری و سلفیگری است نقش انها در ضربه زدن به اسلام کمتر از صیهونیستها نیست.
مشکل اینه که تو چند سال گذشته بیشتر ارتباطات مستقیم و غیر مستقیم یا آسیب جدی دید یا به طور کلی از بین رفت , درست کردن این ارتباط از بالا به پایین(مثلا اول آمریکا , اروپا و بعد کشورهایی مثل عربستان) یا بالعکس نتیجه نمیده , باید دوطرفه عمل کرد تا حداقل از یک طرف انتظار برد را داشته باشیم
دشمن درجه یک ایران ومردم ما آلسعود هستند .شما تاریخ بعد از انقلاب را مطالعه کنید .حمایت از صدام ترور کودتا دادن دانشمنداتمی ایران به امریکا وبدرفتاری با میهمانان خانه خدا و.............دشمن اول ما دردنیاهمین آلسعود است که نمیگذارند مشکلات ایران با غرب واروپا حل شود حالا شما هی بگو وحدت وحدت وحدت . اونا مارو کافر میدانند انوقت ما آنها را برادر .........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
به نظر شما نقش آمریکا و غرب و حمله عراق به ایران بیرنگ یا کمرنگ بوده؟!!! آل سعود توسط کی بوجود آمد؟
سعودی ها جیره خور غرب هستند نوبت بی نظمی آنها هم مثل سایر کشورهای عرب همچون عراق، سوریه، مصر و... نزدیک است فقط ارزش امنیت در کشور را بدانیم در جهت همدلی و روابط خوب با سایر کشورها بیندیشیم آنها بدنبال ما خواهند
آمد
همین شیوخ بی درد عرب راضی نیستند دنیا ایران واقعی را بشناسند و با جو سازی نظر دنیا را با پول خود برعلیه مردم عوض میکند در صورتی که ایرانیان هیچ قت با کسی بذاته بد نبوده اما ما همیشه بیگانه پرستیم چرا با این موضوع که تابناک اشاره کرده برخورد منطقی نمیشود
بزرگترها می گن با ادم کوچک بگردی کوچک شده و با ادم بزرگ بگردی بزرگ می شوی
به جای این سخنان بیهوده با 10 کشور برتر دنیا دوست شویم تا تهش چیزی به ما بماسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
عربستان که هر کمکی از دستش بر اومده برای پیش رفتن اهداف غربی ها و صهیونیزم جهانی هزینه کرده بزرگ شد؟!! دشمن واقعی ما در درجه اول صهیونیزم جهانی (حامیان یهودی و مسیحی و بی دین اسرائیل) می باشند که همیشه در صدد ضربه زدن به اسلام بودند و وهابیت کثیف هم توسط اینها بوجود اومد.
من با اين تحليل عالي و وافع بينانه تابناك كاملاً موافقم.حقيقت آنست كه ما از اول سياست مماشات و دوستي يكطرفه را در قبال عربستان به اجرا گذاشتيم در حاليكه آنها هرچه خواستند گفتند و هر كاري كه خواستند كردند بدون اينكه معيارهاي دوستي تعريف شده از جانب طرفين را رعايت كنند. براستي اگر نام اين رفتار ايران را "سياست بسيار محتاطانه" نگذاريم، چه اسم ديگري ميتوان بر روي آن گذاشت؟
اگه ایران با آمریکا و اروپا رابطه برقرار کنه اونوقت این عرب ها التماس میکنن تا ایران تحویلشون بگیره .
آفرين بر آقاي خرازي ،واقعا حرف دل ما را گفتي ،انتظار داريم آقاي روحاني اين ملاحظات را رعايت فرمايند . علاوه بر همه آنها كه فرموديد نقش عربستان را در جنگ تحميلي نبايد فراموش كرد .
مكه و مدينه متعلق به تمام مسلمانان است-لذا عربستان بايد مسئله حج را از مسائل سياسي جدا كند
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری