بازدید 2382

داروهای مسکن‌ و خواب‌آور، توهم‌زا و اعتیاد آورند

کد خبر: ۳۳۸۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲ 17 August 2013

یک روانشناس گفت، نزدیک بودن بهبودیافتگان اعتیاد به جامعه و ارتباط با نهادهای اجتماعی به پاک ماندن فرد کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، زهرا مطیعی اظهار کرد، از جمله مواد اعتیاد آور بسیار خطرناک مواد دارویی توهم‌زا هستند.

وی افزود: مواد توهم‌زا موادی هستند که تجربیات ادراکی نابهنجاری به شکل هذیان‌ها و توهمات که معمولا دیداری هستند به وجود می‌آورند.

مطیعی درباره عوارص مصرف این مواد گفت: از عوارض مصرف این داروها تغییرات ناسازگارانه رفتار، اضطراب، افسردگی، ترس از دست دادن عقل و تفکر، پارانوئید، تغییرات ادراکی مانند احساس مسخ شخصیت، توهمات و هذیان است و از نظر جسمانی گشادی مردمک چشم، افزایش ضربان قلب، تعریق، تپش قلب، تاری دید، لرزش و ناهماهنگی حرکتی را منجر خواهند شد.

وی با بیان اینکه برخی از این مواد مصنوعی و برخی طبیعی‌اند و هرویین و مواد افیونی در زمره این مواد جای می‌گیرند، عنوان کرد: هرویین از داروهایی است که مواد طبیعی و داروهای مصنوعی و نیمه مصنوعی را شامل می‌شود و مصرف آن نیز خشکی دهان، احساس سنگینی در دست‌ها و پاها، تهوع، استفراغ، خارش شدید، خواب آلودگی، ضعف کارکردهای شناختی و کند شدن کارکرد قلب و تنفس در پی دارد.

این کارشناس روانشناسی، داروهای مسکن، خواب‌آور و ضد اضطراب که بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر آرامبخشی دارد را از دیگر داروهای توهم‌زا دانست و اضافه کرد: باربیتورات‌ها که نقش مهمی را به عنوان بی‌حس‌کننده و ضد تشنج بر عهده دارند، داروهای ضد اضطراب شامل دیازپام (والیوم)، کلونازپام، لیبریوم، تمازپام و غیره نیز از دیگر داروی توهم زا و اعتیاد آور است.

مطیعی درخصوص درمان اعتیاد به صورت کلی گفت: لازم است برای ترک اعتیاد معتادان انگیزه ایجاد شود و همچنین ارزیابی اولیه‌ای انجام شود مبنی بر اینکه چرا فرد به سوی مواد رفته است و در ادامه باید این باور در وی به وجود آید که پاک بودن به وی کمک می‌کند، انگیزه لازم و راهکاری برای پاک ماندن فرد فراهم شود.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: مدت زمان پاک بودن بهبود یافتگان در صورتی که به جامعه و نهادهای اجتماعی نزدیکتر و ارتباط داشته باشند، بیشتر خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
آخرین اخبار
وب گردی